Gå til innhold

hvor mye stiller dere opp?

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

Har 2 barn som spiller fotball..de er 6 og 10 år. Vi flyttet hit for litt over 1 år siden og nå føler jeg att vi begynner og få ett nettverk.I det siste har vi vært mye på kamper og trening og jeg blir glad når jeg ser hvor mye foreldre stiller opp.Enkelte trener,dømmer kamper og er med på alt.Hvordan er det runt om kring?Er det stort sett bare noen få som er med og de samme bestandig?Jeg må si jeg beundrer mange som har tid til alt

Gjest prust
Skrevet

Vi har tre barn som er med på følgende:

Gutt 11 år: Piano + fotball

Jente 9 år: Volleyball + korps

Jente 6 år: Barneidrett i vinter

Vi er ikke med som ledere på noen av disse aktivitetene, men vi stiller opp på fotballkamper og korpsarrangementer. Vi er aktive i menigheten, og der har jeg lederansvar i to ulike sammenhenger - og barna er med på det ene.

Jeg synes det er mange aktive foreldre her vi bor, men det er nok slik at det er noen som engasjerer seg i mye, og noen som av ulike grunner ikke har noe lederansvar. Mannen min har ikke overskudd til det, og han har også en jobb som vanskelig lar seg kombinere med aktiviteter om ettermiddagen.

Skrevet

Det varierer i de miljøene jeg vanker. Noen foreldre har én aktivitet som de brenner for (typisk en idrett de selv har drevet med som unge).

Andre stiller opp så godt de kan når det trengs, det er mange oppgaver som kan utføres av folk uten all verdens erfaring. F.eks. har jeg selv vært oppmann for en idrett jeg aldri har drevet med, og det er mer jobb (i antall timer pr. sesong) enn å være trener.

Jeg merker at mange er redde for å ta på seg ansvar de ikke helt vet omfanget av eller sammen med "ukjente", og det er forståelig. Det er ille når f.eks. et styre eller en komité ikke fungerer og noen få personer ender opp med å måtte gjøre alt.

Samtidig faller mange aktiviteter helt sammen hvis ingen orker.

Men generelt er det svært få som er uvillige hvis de blir bedt om å gjøre noe helt konkret, som å stille med kake, fylle opp bilen til bortekamper, vaske drakter / startnumre osv.

Jeg strekker meg gjerne et stykke for at også barna til det fåtallet som ikke har overskudd til noe særlig, også skal få være med. Men jeg har ikke vært borti mange av dem i årenes løp.

Noe av det minst hyggelige man kommer ut for, er faktisk de som er så erfarne og "innenfor" at de opptrer som småkonger. De har det sikkert fint i klikken sin, men stilen deres kan virke ekskluderende.

Skrevet

Ungene her er med på:

Jente 10 år: Piano, jazzdans, klassisk dans

Jente 9 år: Jazzdans, turn

Gutt 4 år: Barnedans og allidrett på sommeren.

Piano og dans er organisert gjennom kulturskolen. Der hjelper foreldrene til ved forestillinger. Dette rullerer. Var med hver forestilling de første 4 årene, men har ikke vært med de siste årene.

Turn har jeg ikke fått vært så aktiv i, da det foregår på kvelder jeg alltid er alene, og i leggetiden til minstemann.

Allidretten stiller jeg opp på. Er gjerne med på å ta tider og måle lengder :)

Skrevet

Hadde et barn som spilte fotball en periode. Det jeg bidro med var stort sett kjøring til bortekamper. Det var ofte lange turer med 1 eller 2 ferjer. Kunne komme hjem nærmere midnatt. Det var stort sett de samme foreldrene som kjørte, selv om egentlig alle skulle dele på det. Dersom jbare treneren og jeg kjørte, måtte vi endatil kjøre att og fram flere ganger for å få med alle spillerne. Jeg husker en gang da vi kom av siste ferje rundt midnatt; da var vi så trøtte at vi "stappet" alle ungene inn i to små biler og håpet vi unngikk kontroll siste del av turen. Vi fikk dekket ferjebilletter, men ikke bensin.

Skrevet

Alt for lite sikkert, men døgnet har ikke nok timer som det er utenom fotballen til jentungen engang! *sukk*

Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste foreldrene stiller opp, men i varierende grad naturlig nok. Noen er med på "alt" og noen gjør mindre, men det er heldigvis veldig få som aldri stiller opp.

Ino1365381263
Skrevet

Vi stiller mye opp... sitter i styre og stell i begge barnas idrettsklubber ( 3 idretter) + et verv i forbundet i den ene idretten. Dette krever mange timer hver uke, men gjør at vi alle har mye glede av dette sammen. Vi kjenner miljøet, kjenner mange barn, foreldre og mange aktive og kommer til å prioritere tid til dette noen år fremover.

Tid er alltid en utfordring, men med prioritering og planlegging får det fint :-)

Min erfaring i alle 3 klubbene over flere år er at de som har de tøffeste jobbhverdagene gjennomgående også er mest aktive foreldre i foreningene - man rekker kanskje det man prioriterer?

Mange som jobber mindre har av en eller annen merkelig grunn ofte ikke tid eller ønske om å være så aktive.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi stiller mye opp... sitter i styre og stell i begge barnas idrettsklubber ( 3 idretter) + et verv i forbundet i den ene idretten. Dette krever mange timer hver uke, men gjør at vi alle har mye glede av dette sammen. Vi kjenner miljøet, kjenner mange barn, foreldre og mange aktive og kommer til å prioritere tid til dette noen år fremover.

Tid er alltid en utfordring, men med prioritering og planlegging får det fint :-)

Min erfaring i alle 3 klubbene over flere år er at de som har de tøffeste jobbhverdagene gjennomgående også er mest aktive foreldre i foreningene - man rekker kanskje det man prioriterer?

Mange som jobber mindre har av en eller annen merkelig grunn ofte ikke tid eller ønske om å være så aktive.

Vi har også stilt opp mye i alle våre barns aktiviteter. I perioder har det vært hver dag samt mange helger.

_så_ glad at akkurat det er over!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...