Gå til innhold

Hvorfor lærer ingen Touch i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest computer
Skrevet

Det er jo greit at f.eks barn skriver mye på data, men det går jo veldig raskt når man får innarbeidet i fingrene hvor tastene er, samt skulle tro man får en mer ergonomisk riktig bruk av fingrene.

Gjest Elextra
Skrevet

En lærer det seg kanskje mer av seg selv om man skriver på pc fra tidlig av, slik alle gjør nå?

Blir jo annerledes om du lærer å skrive på tastatur i høyere alder, da bruker du lengre tid på å lære hvor tastene er og kan ikke dekke tastaturet med fingre når du skriver.

Bare en gjetning, altså! :)

Skrevet

Ja, det er et godt spørsmål, i allefall all den tid ungdommen i dag faktisk er pålagt å gjøre masse av leksene på pc og også levere dem inn på pc.

Burde vært lagt litt tid til dette i et av fagene på skolen.

Jeg har prøvd å få mine til å lære dette siden jeg har hatt opplæringsprogram selv på en cd, men ingen av dem har giddet, "det går jo fortere slik jeg gjør nå jo, mamma"

He he

Skrevet

Jeg vil tro at grunnen til det er at folk (barn) bruker tastatur fra så ung alder, at de får det inn i fingrene - lære touch er vel tross alt litt "ute", er det ikke?

Det var "de gamle" som ikke hadde sett ett tastatur før de var 30-40 år som trengte å lære en teknikk for at skrivingen skulle gå fortere...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg vil tro at grunnen til det er at folk (barn) bruker tastatur fra så ung alder, at de får det inn i fingrene - lære touch er vel tross alt litt "ute", er det ikke?

Det var "de gamle" som ikke hadde sett ett tastatur før de var 30-40 år som trengte å lære en teknikk for at skrivingen skulle gå fortere...

Jeg lærte Touch på ungdomsskolen.

Jeg har også undret meg over hvorfor ikke unge blir opplært i det i dag. Det er så lettvint å kunne titte ut av vindu eller på TV, mens man samtidig skriver feilfritt. :-)

Gjest en takk til min gamle frøken :))
Skrevet

Vi lærte touch-metoden på skolen. Hadde et eget fag som het maskinskriving ;)) Jeg var dengang da ca 12 år. Jeg er i dag 41 år.

Jeg hadde en laaaaaaaaaaaang pause fra tastene, men jammen lå det inne når jeg etter en mannsalder (nesten) igjen skulle bruke de små lankene mine. Det går unna som bare det. Mine kjappe tenåringer må gi tapt når det gjelder fart, selv om de skriver superfort begge to - men de BRÅKER enormt mye mer enn det jeg gjør.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=en takk til min gamle frøken :))' timestamp='1275122044' post='4369378]

Vi lærte touch-metoden på skolen. Hadde et eget fag som het maskinskriving ;)) Jeg var dengang da ca 12 år. Jeg er i dag 41 år.

Jeg hadde en laaaaaaaaaaaang pause fra tastene, men jammen lå det inne når jeg etter en mannsalder (nesten) igjen skulle bruke de små lankene mine. Det går unna som bare det. Mine kjappe tenåringer må gi tapt når det gjelder fart, selv om de skriver superfort begge to - men de BRÅKER enormt mye mer enn det jeg gjør.

Enig i det med hastighet og bråk. :-)

I tillegg så er kan armene/hendene hvile- til tross for at man skriver. Så jeg innbiller meg at det er mindre fare for senebetennelser etc ved bruk av Touch dersom man har mye PC jobbing.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

å lære hvor tastene sitter på et tastatur, burde blitt lært på skolen i dag også. jeg hadde også maskinskriving på skolen og handelskolen, der jeg scoret både S og 6, altså høyeste karakter. klarer ennå å skrive fort. mine barn er overrasket over hvor flink jeg er, og de strever veldig når de skal skrive lange stiler o.l. på pc.når jeg ble opplært i denne kunsten, og kan det, så synes jeg faktisk det er veldig gøy å skrive på tastatur, det synes ikke mine barn. så det er vel forskjellen på å kunne eller ikke kunne.

Gjest en takk til min gamle frøken
Skrevet

Enig i det med hastighet og bråk. :-)

I tillegg så er kan armene/hendene hvile- til tross for at man skriver. Så jeg innbiller meg at det er mindre fare for senebetennelser etc ved bruk av Touch dersom man har mye PC jobbing.

''I tillegg så er kan armene/hendene hvile- til tross for at man skriver. ''

Nemlig. Pluss at man slipper den intense "stirringen" eller hva man skal kalle det :D

Skrevet

Godt spørsmål. Det synes jeg man bure lære. Jeg kunne veldig gjerne ønske at jeg kunne Touch... Føler jeg ser ut som en klovn når jeg skriver. Det går forsåvidt ikke så sakte, men det ser klønete ut. Og jeg greier ikke å skrive mye uten å se på tastaturet.

Har prøvd noen gratisprogram på nett, men synes ikke de jeg har funnet har vært noe bra.

Noen som har forslag til hvilke som eventuelt er bra?

En litt annen ting når det gjelder bruk av PC... Jeg føler meg egentlig ganske gammel, selv om jeg "bare" er 31. På ungdomskolen hadde vi EDB valgfag. På videregående hadde vi ingenting, men én felles PC på biblioteket :-o Og jeg gikk på en svær skole.

Gjest TheVisitor
Skrevet

Jeg skriver veldig raskt uten å ha lært touch. Har blitt ganske selvlært etterhvert og trenger ikke se på tastaturet eller noe.

Hvem hadde trodd at det å chatte etc faktisk kunne være lærerikt.

Tror nok mange unge etterhvert lærer seg en variant av den berømte touchmetoden uten å faktisk lære det.

Skrevet

Jeg lærte meg touch da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var noen som hadde maskinskriving som valgfag husker jeg, og de lærte touch der.

Men jeg lærte meg det selv etter en lærebok jeg fikk låne, og det er jeg utrolig glad for i dag.

Tenker på at jeg burde lære barna mine touch, for det blir mindre belastning på hånd og fingre, samt at man skriver fortere med touch.

Synes ikke det er gammeldags i det hele tatt.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg lærte meg touch da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var noen som hadde maskinskriving som valgfag husker jeg, og de lærte touch der.

Men jeg lærte meg det selv etter en lærebok jeg fikk låne, og det er jeg utrolig glad for i dag.

Tenker på at jeg burde lære barna mine touch, for det blir mindre belastning på hånd og fingre, samt at man skriver fortere med touch.

Synes ikke det er gammeldags i det hele tatt.

''Synes ikke det er gammeldags i det hele tatt.

''

Det er ikke gammeldags heller. :) Det er en fyr som har forska en del på dette, han har utarbeida et opplegg som lærer førsteklassinger å lese ved hjelp av skriving på pc. Der skal de helst lære å bruke touch.

Gjest fra bergen
Skrevet

''lære touch er vel tross alt litt "ute", er det ikke? ''

Det burde det ikke være. Kan man touch skriver man meget raskere, med mindre belastning på armer og skuldre.

Skrevet

Touch var aktuelt da man hadde generasjoner av folk som skrev med to fingre og lette etter en og en tast. Dette gav stor belastning på både de to fingrene de skrev med, og skjelettet.

I bunn og grunn er det eneste som gjør Touch-metoden raskere og mer ergonomisk riktig, at man ikke ser på tastene, og det faktum at man kan ta utgangspunkt i de to tastene som er markert med en følbar strek (j & f).

En enklere metode som gir de samme resultatene er å sette dagens chattende unger/ungdom til å gjøre chattingen sin uten å se ned tastene (på samme måte som at man på 80-90-tallet fikk tilsnakk mens man lærte touch dersom man tittet på tastaturet). Å føle seg frem til j & f som utgangspunkt kommer fort naturlig når man ikke lengre kan se på tastaturet, men det kan jo være greit å nevne/ha som utgangsstilling.

Det blir som en touch-light og er fort mer inspirerende enn å sitte opp og ned med spesialprogrammer som skal trene akkurat denne metoden.

En liten digresjon: Metoden ble utviklet på slutten av 1800-tallet, for å kunne skrive raskere på skrivemaskiner - som ironisk nok 10 år tidligere fikk akkurat den rekkefølgen på tastene som vi har på tastaturet i dag for å forhindre at bokstav-armene hang seg opp når man skrev engelsk språk raskt (qwerty). Skal man virkelig få mindre belastning på hendene, samt raskere tasting bør man bytte tastaturoppsett til et som er laget for å skrive raskt i stedet for å forhindre mekanisk kluss i skrivemaskiner (dworak) - men dette er ikke spesielt utbredt.

Skrevet

Godt spørsmål. Det synes jeg man bure lære. Jeg kunne veldig gjerne ønske at jeg kunne Touch... Føler jeg ser ut som en klovn når jeg skriver. Det går forsåvidt ikke så sakte, men det ser klønete ut. Og jeg greier ikke å skrive mye uten å se på tastaturet.

Har prøvd noen gratisprogram på nett, men synes ikke de jeg har funnet har vært noe bra.

Noen som har forslag til hvilke som eventuelt er bra?

En litt annen ting når det gjelder bruk av PC... Jeg føler meg egentlig ganske gammel, selv om jeg "bare" er 31. På ungdomskolen hadde vi EDB valgfag. På videregående hadde vi ingenting, men én felles PC på biblioteket :-o Og jeg gikk på en svær skole.

Jeg lærte meg touch i voksen alder ved hjelp av dette programmet:

http://www2.aschehoug.no/alfa/ressurser/6.1.html

Jeg er utrolig glad for at jeg tok meg tid til å lære det skikkelig! Det er jo unektelig litt kjedelig i den fasen der det fortsatt går raskest å skrive slik man har gjort i alle år.

Den største forskjellen er at det er fantastisk deilig å kunne se på skjermen fremfor tastaturet når jeg skriver! Eller å kunne lese i boken jeg vil ta notater fra samtidig som jeg skriver - jeg slipper lese-huske-se på tastaturet mens jeg skriver.

Gjest mystifiskt
Skrevet

Jeg lærte meg touch i voksen alder ved hjelp av dette programmet:

http://www2.aschehoug.no/alfa/ressurser/6.1.html

Jeg er utrolig glad for at jeg tok meg tid til å lære det skikkelig! Det er jo unektelig litt kjedelig i den fasen der det fortsatt går raskest å skrive slik man har gjort i alle år.

Den største forskjellen er at det er fantastisk deilig å kunne se på skjermen fremfor tastaturet når jeg skriver! Eller å kunne lese i boken jeg vil ta notater fra samtidig som jeg skriver - jeg slipper lese-huske-se på tastaturet mens jeg skriver.

Jeg lasta ned og prøvde det programmet, men får kjempevondt i underarmene. Kan det være fordi jeg har ekstremt krokete lillefingre og slett ikke fikk til å legge hendene på noen som helst naturlig måte slik de skulle legges? Eller er det bare uvant?

Skrevet

Akkurat det har jeg tenkt på også. Kanskje en av grunnene er at valgfagene så og si har forsvunnet fra ungdomsskolen. I "gamle dager" var vi jo mange som hadde maskinskriving som valgfag, og lærte touch.

Det letter jo skrivearbeidet betraktelig :)

Skrevet

Jeg lasta ned og prøvde det programmet, men får kjempevondt i underarmene. Kan det være fordi jeg har ekstremt krokete lillefingre og slett ikke fikk til å legge hendene på noen som helst naturlig måte slik de skulle legges? Eller er det bare uvant?

Kanskje en kombinasjon? Men det viktigste er uansett ikke at du nødvendigvis skriver touch nøyaktig etter oppskriften, det viktige er at du plasserer hendene slik at du rekker over tastaturet på en lettvint og logisk måte. Hvis du prøver deg litt frem finner du sikkert noe som fungerer greit for deg. Jeg bruker ikke nødvendigvis alltid "riktig" finger til de ulike tastene i henhold til touchmetoden, jeg har mer eller mindre ubevisst gjort visse tilpasninger slik at det fungerer for meg.

Skrevet

Jeg bruker ikke lillefingrene jeg, det ser bare ubehagelig ut. :o) Men jeg skriver med de andre fingrene og det kan gå temmelig fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...