Gå til innhold

Om å låne bort penger til Venner...

Anbefalte innlegg

Gjest Pengelens arbeidsledig
Skrevet

Jeg var desverre så dum og lånte bort noen penger til en venn som slet voldsomt.

Det var ikke mange kronene, men for meg som fortiden er arbeidsledig og har lite fra før, var det et stort innhogg i min ellers så trange økonomi, men han slet veldig og bad meg på sine knær om et lite "lån".

Kriteriene var at han skulle betale tilbake når han fikk "løn" fra NAV som han har ventet på i vel et år. Nå har han fått disse pengene og brukt dem opp, unnskyldningene er mange, alt for mange til å betale meg tilbake. Han hadde så mye annet å betale før han betalte meg.

Men jeg mener unnskyldningene hans ikke holder, da en forsterker og et bilsterio ikke burde gå forran å betale tilbake en venn som også sliter økonomisk.

Vi hadde en "krangel" tidligere idag, hvorpå jeg etterpå kunne lese i statusen hans på Facebook at folk hadde begynt å bli griske og at penger tydeligvis betydde mere for folk enn hva et vennskap gjør" føler at denne "statusen" er direkte rettet mot meg, og sitter igjen med en tom følelse på at disse pengene, ja de kan jeg se meget meget langt etter...Føler også denne statusen som grisk som urettferdig da jeg har vært alt annet med tanke på at jeg har lånt han de pengene jeg egentlig selv trenger. Hva gjør jeg? Tvisteretten?

Vennskapet mellom oss betyr tydeligvis veldig lite, og jeg vurderer nå hva jeg skal gjøre for å få tilbake disse pengene...

Håper på noen råd...

Og vennskapet et heldigvis over, for slike venner er jo ingen tjent med!

Skrevet

Håper du har dette skriftlig..? Hvis ikke kan du skyte en hvit pil etter pengene om han driter i å betale!

Om du har så sender du en faktura med betalingsfrist, og betaler han ikke så send hele greia til inkasso.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg og fikk aldri de pengene tilbake. Lærdom: Lån aldri penger bort til venner som du ikke har råd til å gi bort.

Skrevet

Håper du har dette skriftlig..? Hvis ikke kan du skyte en hvit pil etter pengene om han driter i å betale!

Om du har så sender du en faktura med betalingsfrist, og betaler han ikke så send hele greia til inkasso.

De eneste skriftelige bevisene jeg har er loggen på MSN, desverre. Han var jo en meget godt kompis trodde jeg... Og jeg hjalp han utav en gedigen blemme da han ikke kom seg på skolen slik at han kunne ta avsluttende eksamen ( batchlor grad )!

Men jeg vet jo også hvor det trykker mest hos ham, hvem jeg skal gå til for å få dem tilbake, men mannen er over 30 år og vi har vært venner siden 5 klasse, så det skulle være unødvendig å oppsøke familien hans ( mor ) for å få henne til å snakke vett til karen. Tenkte å holde henne utenfor, men hun er den eneste som klarer å snakke denne slabbedasken til fornuft;)

Men er det under beltestedet? å gå til Moren hans? Kjenner jo hele familien veldig godt og jeg vet moren vil stå på min side, men er det under beltestedet?

Skrevet

De eneste skriftelige bevisene jeg har er loggen på MSN, desverre. Han var jo en meget godt kompis trodde jeg... Og jeg hjalp han utav en gedigen blemme da han ikke kom seg på skolen slik at han kunne ta avsluttende eksamen ( batchlor grad )!

Men jeg vet jo også hvor det trykker mest hos ham, hvem jeg skal gå til for å få dem tilbake, men mannen er over 30 år og vi har vært venner siden 5 klasse, så det skulle være unødvendig å oppsøke familien hans ( mor ) for å få henne til å snakke vett til karen. Tenkte å holde henne utenfor, men hun er den eneste som klarer å snakke denne slabbedasken til fornuft;)

Men er det under beltestedet? å gå til Moren hans? Kjenner jo hele familien veldig godt og jeg vet moren vil stå på min side, men er det under beltestedet?

MSN loggen kan duge. Jeg ville snakket med de som driver privat innkrevning. (Nei, ikke Hells Angels..) :0P Selv om det kan friste...

Gjest synes jeg
Skrevet

Ikke i forhold til ham. Men jeg synes ikke det er i din rett å få hjelp av moren hans. Det er på en måte det du ber henne om, og det er ikke hennes jobb å ordne opp i. Dette er en sak mellom deg og han, mener jeg.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg syntes forslaget om faktura og inkasso var fornuftig.

Ellers: Lan ikke bort større summer til NOEN, underforstått at stor sum er et definisjonssprm for den enkelte.

Om noen jeg kjenner kommer til meg og sier de ikke har spist på tre dager fordi hjelpevergen rota - så avser jeg nok penger til litt brød og pålegg. Låne vekk noe gjør jeg ikke til andre enn folk jeg kjenner til sjelen. Og aldri større summer. Det høyeste jeg har lånt vekk var 500kr, men da var jeg også like mange prosent sikker på at at ville betale tilbake raskt.

Det er nok vanskelig å gå rettslig til verks med noe sånt. Da har jeg mer tro på faktura-forslaget.

Skrevet

MSN loggen kan duge. Jeg ville snakket med de som driver privat innkrevning. (Nei, ikke Hells Angels..) :0P Selv om det kan friste...

Nå er det ikke mye penger det er snakk om. Men HA hadde kansje vært noe;) for da hadde han pissa i buksa;) Kjenner desverre en som er medlem der så det skulle ikke være det store problemet;) men jeg betaler ikke titusenvis av kroner for å gi han en lærepenge ;)

Jeg vet det at å ta kontakt med moren er under beltestedet, men hva gjør man når man har ventet i over mndter på disse pengene også blir de ikke tilbake betalt? Det er kjipt å måtte gå 1 mil for å handle når man ikke har råd til bussen og han bruker pengene mine på forsterkere og annet bil tull...

Han har gode penger fra nav.... og der har vi det ;) han svindler jo dem, så hvordan kan melder jeg dette til NAV?

Han f

Gjest mallet
Skrevet

Når det gjelder statusen på Facebook, så ville jeg lagt en kommentar på den om at du skjønner at han sikter til deg, og at som arbeidsledig har du det trangt om penger, og synes det er synd at han vil ofre vennskapet og la deg i stikken ved å la være å betale tilbake lånte penger som faktisk er en ganske stor sum for deg.

Skrevet

Nå er det ikke mye penger det er snakk om. Men HA hadde kansje vært noe;) for da hadde han pissa i buksa;) Kjenner desverre en som er medlem der så det skulle ikke være det store problemet;) men jeg betaler ikke titusenvis av kroner for å gi han en lærepenge ;)

Jeg vet det at å ta kontakt med moren er under beltestedet, men hva gjør man når man har ventet i over mndter på disse pengene også blir de ikke tilbake betalt? Det er kjipt å måtte gå 1 mil for å handle når man ikke har råd til bussen og han bruker pengene mine på forsterkere og annet bil tull...

Han har gode penger fra nav.... og der har vi det ;) han svindler jo dem, så hvordan kan melder jeg dette til NAV?

Han f

Hvis han svindler NAV så er det bare å ringe dem og si fra. Om du ringer mora så risikerer du like gjerne at hun trekker på skuldrene og driter i det. Så er du like langt.

Eller motsatt, kjerringa blir så dårlig at hun blir syk. Noen påtar seg for mye ansvar for både egne voksne og andres voksne, i den grad at de ødelegges selv. Hun har ikke noe med det så jeg hadde latt være.

Gjest tjaja
Skrevet

Jeg synes du kan ta det opp med mora dersom hun er frisk og oppegående. Du kan også som en nevner, svare ham på fb, si at du synes prioriteringen med forsterkeren er mildt sagt underllig etter at du fikk han ut av den knipa med bacheloreksamen.

Gjest Elextra
Skrevet

Med mindre det er snakk om en liten formue ville jeg bare regnet disse pengene som tapt og avskrevet både dem og vennen.

Evt. kan du jo også legge inn en liten kommentar til hans FB-kommentar f.eks. om at om venner betyr noe for ham burde han betale tilbake det han låner, men det kan jo virke litt barnslig og har antakelig liten effekt.

Gjest MayLynn
Skrevet

Fy søren så frekt - jeg hadde kommentert i statusen at nytt stereoanlegg visst betyr mer enn å betale tilbake penger man har lånt...

Gjest Kayia
Skrevet

Når det gjelder statusen på Facebook, så ville jeg lagt en kommentar på den om at du skjønner at han sikter til deg, og at som arbeidsledig har du det trangt om penger, og synes det er synd at han vil ofre vennskapet og la deg i stikken ved å la være å betale tilbake lånte penger som faktisk er en ganske stor sum for deg.

''Når det gjelder statusen på Facebook, så ville jeg lagt en kommentar på den om at du skjønner at han sikter til deg, og at som arbeidsledig har du det trangt om penger, og synes det er synd at han vil ofre vennskapet og la deg i stikken ved å la være å betale tilbake lånte penger som faktisk er en ganske stor sum for deg.'' Oi, vi er forskjellige. Noe sånt ville jeg aldri skrevet åpent for alles blikk på fb, faktisk ikke i en privat mail engang. Jeg ville nok - dersom det var snakk om mye penger vel og merke - tatt den saken ansikt til ansikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...