Gå til innhold

FU for kvinner: Tampong vs bind

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg er 37 år og har den første dagen i mitt liv med tamponger. .

Funker helt topp, og jeg tenker hvorfor i all verden jeg ikke har brukt det før... Så mye mer reinslig, liksom...

Hva bruker dere når dere har mens. Tamponger eller bind?

Gjest prust
Skrevet

Bruker tampong de 2-3 dagene jeg har størst blødning, så bind ca 2 dager. Er veldig fornøyd med det!

Jeg begynte med Tampax før jeg flyttet hjemmefra, og begynte vel å bruke tampong i begynnelsen av 20-årene, tror jeg.

Skrevet

Frem til jeg var 35 brukte jeg bare bind, men etter at min søster overtalte meg til å prøve tamponger på en ferie har jeg ikke brukt annet stort sett. :o) Bruker truseinnlegg i tillegg da, det hender ofte de første dagene at jeg blør gjennom og mot slutten bruker jeg kun truseinnlegg, ikke tampong.

Gjest anonym i dag ja
Skrevet

Bind. Blør ekstremt mye og tror ikke at tampongene ville holdt tett nok. Gidder ikke ha begge deler, da er vitsen liksom vekk.

Jeg har også en sperre mot å ha noe inni der..fikk før mye urinveisinfeksjoner og har hatt soppinfeksjoner, så jeg tror ikke det er bra for kvinner som har dette å bruke tamponger heller.Hvis ikke noen her inne kan motbevise dette av egne erfaringer?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Brukte tampong i perioder da jeg var yngre. Med økende alder, og hyppigere mens- så ble blødningene mindre og perioden kortvarig. Så nå brukes bare bind.

Gjest Synes også det er rensligere
Skrevet

Jeg bruker tamponger og har gjort det siden jeg var ganske ung.

Jeg kunne ikke annet for jeg blødde så veldig og da holdt det ikke med bind for meg.

Dette har bedret seg betraktelig og nå som voksen dame har jeg ofte bare mensen et par dager, og da attpåtil sparsomt.

Bruker derfor tamponger når jeg blør som mest og går over til truseinlegg utenom, og på nattestid.

Skrevet

Brukte tamponger bortsett fra de aller første årene (solgte ikke sånt hjemme, tror de brukte hjemmesydde bind!). Etter at jeg hørte om tampongsyken, sluttet jeg å bruke tamponger om nettene.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg bruker bind i begynnelsen og tamponger på slutten for å få ..eh..sugd ut alt. Jeg bruker selvfølgelig tamponger når jeg trener. Før brukte jeg mest tamponger, men ble så tørr av det at det ble ubehagelig.

Gjest AnnikenK
Skrevet

Kun tamponger. Jeg tar p-piller og vet derfor nøyaktig nårtid jeg får mensen og nårtid den slutter. I tillegg kjenner jeg det når selve blødningen starter, slik at jeg setter inn tampongen før blødningen har "kommet ut".

Ino1365381263
Skrevet

Dengang jeg hadde mensen brukte jeg mer eller mindre bare tamponger. Dette gjorde jeg fra jeg gikk på ungdomsskolen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Bind. Blør ekstremt mye og tror ikke at tampongene ville holdt tett nok. Gidder ikke ha begge deler, da er vitsen liksom vekk.

Jeg har også en sperre mot å ha noe inni der..fikk før mye urinveisinfeksjoner og har hatt soppinfeksjoner, så jeg tror ikke det er bra for kvinner som har dette å bruke tamponger heller.Hvis ikke noen her inne kan motbevise dette av egne erfaringer?

Har du prøvd Damebeger/Divacup/Mooncup? Vil tro de funker bedre for deg enn tamponger.

http://www.divacup.com/

Gjest verinoca
Skrevet

Å ha begge deler kan nettopp være nødvendig når en har store blødninger. Vært der. Blør litt mindre etter barnefødsler, men før måtte jeg ha både bind og tampong, siden bare en av delene ikke holdt.

Og å bare bruke bind når en blør ekstremt mye synes jeg er ekkelt.... blir jø bløtt og varmt og man kjenner når det kommer ut.. :-((

Prøver ikke overbevise deg om noe, men ville bare kommentere at tampong+bind=ingen vits. ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg bruker Divacup/Damebeger/Mooncup. De første dagene må jeg sikre med bind, siden jeg har svært kraftige blødninger, og må da tømme relativt ofte. men de siste dagene av mensen bruker jeg bare Divacupen, tømmer bare morgen og kveld og det kjennes som om jeg ikke har mens. Deilig!

Gjest verinoca
Skrevet

Bruker tampong og truseinnlegg for å hindre gjennomblødning. Må være obs på ikke å bruke for stor tampong, da blir det tørt og jeg får sopp.

Bruker også tampong de første 2 nettene når det kommer mest, deretter bare bind et par netter, og trapper ned til truseinnlegg. ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Å ha begge deler kan nettopp være nødvendig når en har store blødninger. Vært der. Blør litt mindre etter barnefødsler, men før måtte jeg ha både bind og tampong, siden bare en av delene ikke holdt.

Og å bare bruke bind når en blør ekstremt mye synes jeg er ekkelt.... blir jø bløtt og varmt og man kjenner når det kommer ut.. :-((

Prøver ikke overbevise deg om noe, men ville bare kommentere at tampong+bind=ingen vits. ;-)

Enig med deg. Jeg hadde heller aldri orket å bare bruke bind når jeg har kraftige blødninger. Da ville jeg hele tiden vært redd for lekasjer, mens jeg nå kjenner av blødningen når begeret må tømmes. Før jeg begynte med Divacup, så brukte jeg kombinasjonen tamponger/bind.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har du prøvd Damebeger/Divacup/Mooncup? Vil tro de funker bedre for deg enn tamponger.

http://www.divacup.com/

Har ikke åpnet linken.

Men jeg tror dette er effektiv slankekur for meg. Mister helt apetitten bare av å tenke på det. Om jeg skulle brukt det noen dager pr mnd, så ville det vært dager med ren fasting... ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Bruker tampong og truseinnlegg for å hindre gjennomblødning. Må være obs på ikke å bruke for stor tampong, da blir det tørt og jeg får sopp.

Bruker også tampong de første 2 nettene når det kommer mest, deretter bare bind et par netter, og trapper ned til truseinnlegg. ;-)

Nå maser jeg visst veldig om Damebegeret ;-) Men nettopp det å slippe å risikere at man bruker for store tamponger, eller bytter for sjelden, er en av fordelene. Når man blør lite, er det nok å tømme begeret morgen og kveld, blir aldri tørt.

Skrevet

Divacup. Har ikke brukt noe annet på mange år. Fantastisk. Mange griner på nesa, men det er virkelig hygienisk og sikkert og behagelig og lettvint og enkelt og greit! Basta! For meg i hvertfall :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har ikke åpnet linken.

Men jeg tror dette er effektiv slankekur for meg. Mister helt apetitten bare av å tenke på det. Om jeg skulle brukt det noen dager pr mnd, så ville det vært dager med ren fasting... ;-)

He he, stilig. Kanskje Damegeret kan introduseres som slankemetode ;-)

Men klart, har man problemer med å se blod, er ikke Damebeger tingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...