Gå til innhold

Tema i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest bare et ønske
Skrevet

Trenger gode tips om tema for barnehageåret. hvilke tema har din barnehage hatt, eller hva synes du temaet bør være?

Synes barnehagen er innom så mye, men vil gjerne være med å foreslå noe de kan ha som tema for dette året, og det er lettere om jeg har noe å velge mellom

Skrevet

Hva med "naturen gjennom ett år". Da får du med deg hele syklusen, og det er masse fint å finne på ute. Gå ut og se på blomster og trær, dyr, se filmer, lese bøker etc.

Skrevet

Hva med "naturen gjennom ett år". Da får du med deg hele syklusen, og det er masse fint å finne på ute. Gå ut og se på blomster og trær, dyr, se filmer, lese bøker etc.

Hos oss har de hatt fokus på Torbjørn Egner i år. Delt barnegruppa inn i smågrupper som har konsentrert seg om forskjellige bøker - min minste er på gruppa med Hakkebakkeskogen. I juni skal de ha forestilling for oss foreldre. Antar de skal synge noen av sangene. Gleder meg :)

Ellers har de uteuke hver vår og hver høst. Da er de ute hele dagene.

De har stort fokus på det å være ute og naturen ellers også. Det hjelpe jo at barnehagen ligger midt i skogen, med både blåbær og sopp voksende rett utenfor gjerdet, og ingen biler bortsett fra de som leverer og henter.

De har trollskogen og bjørneskogen rett ved barnehagen, og litt lenger unna er eventyrskogen og destinasjonen for de fleste turene (minst 1 gang i uka). Der er det en liten gapahuk og bålplass.

Ungene har god kjennskap til rompetroll og frosker, insekter, blomster, trær og forskjellige bær og sopper.

Andre ting man kan fokusere på er fysisk aktivitet - turer, svømmehall, hinderløyper, ski osv, osv.

Mat er også et tema. Ungene kan være med å bake, lage middag osv. Mat fra andre land er også aktuelt.

sprelline1365380900
Skrevet

Hva med å ha ulike tema for hver måned. Vet om en barnehage som har et fagområde fra rammeplanen hver måned, og så velger de aktiviteter ut fra hva rammeplanen sier de skal gjøre.

Ellers så er det jo mange andre tema:

- mattematikk

- vær og årstider.

- kroppen vår.

- dinosaurer.

- verdensrommet.

- lage avis (reise rundt i nærmiljøet og intervjue folk)

Jeg personlig synes det er kjekt med litt andre tema enn Dyr i skogen, T. Egner, A. Lindgren og den slags. Ikke noge galt med dette. Ungene lærer mye av det!! Men kjekt med noe uten om det vanlige om du sjønner....

mariaflyfly
Skrevet

I barnehagen til Datra er de nettopp ferdige med temaområde "kunst". De har vært på nasjonalgalleriet, lært om Edvard Munch, jobba med ulike maleteknikker, tolka ulike kjente bilder som de har laga eventyr til og masse annet. Det slo visst veldig godt an.

Husker ikke alle temaene, men de har bl.a. hatt om menneskekroppen, sang og musikk og noen uker med flerkulturelt tema i forbindelse med FORUT-aksjonen.

Gjest megafix
Skrevet

Lek og Lær :D

Hmmmmm

Barn er glade i dyr, og det får frem ting i dem.

F.eks. har jeg en jente som er veldig blyg og holder seg for seg selv, men straks der er dyr kvikner hun til og blir supersosial...

Barn lærer mye om dyr.

Kanskje temaet kan være dyr og natur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...