Gå til innhold

Oslotur med barn

Anbefalte innlegg

Gjest turister i eget land
Skrevet

Vi har tenkt oss til Oslo en tur med to jenter på 8 og 11 år, miniferie på 3-5 dager.

Vil gjerne ha forslag til OK ting vi kan gjøre sammen med ungene :o)

Skrevet

Naturhistorisk museum. Dit vil jeg med mine dinosaurelskende småmonstre i sommer!

Og botanisk hage.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Støtter EnolaGay sine forslag. Veldig bra.

Også teknisk museum. Og et utendørsmuseum hvor man går rundt. husker ikke hva det het. Folkemuseumet?

Tusenfryd.

Gjest jernir
Skrevet

Teknisk museum og folkemuseet kan anbefales!

Gjest Elextra
Skrevet

Vigelandsparken, Folkemuseet (følg med hva som er av arrangementer der), Teknisk Museum, Naturhistorisk Museum, Operaen, Reptilparken (kan også være en skuffelse om forventningene er for høye).

Og en spasertur på Karl Johan og/eller Aker Brygge og Akershus hører jo med i fint vær.

Her kan du se etter diverse arrangementer:

http://oslopuls.aftenposten.no/

sjekk ogs her: http://www.aktivioslo.no/index.php

og http://www.visitoslo.com/no/barnas-oslo.49115.no.html

Gjest lapinkulta
Skrevet

Frognerparken :) Et must.

Jeg var 8 år da jeg ble med foreldrene mine til Oslo, og Frognerparken var kjempespennende :) Ha gjerne en piknik der, evnt gå på cafe, spis is, mat ender, se på statuer :)

Ellers er det vel badeland der å se...

og tivoli, hva het det tivoliet igjen?

Det er jo et must.

Gatelivet i Karl Johan på dagtid en solskinnsdag, spise is på en fortauskafe...

er så mye underholdning der da.

Skrevet

Vi hadde en dag i Oslo i fjor sommer. Vi tok først toget til Oslo, båten ut til Bygdøy og var på Vikingskipmuseet, Fram og Kon-Tiki-museene. Så tok vi båt tilbake til byen og trikk til Vigelandsparken.

Vi kikket også på kongens slott og stortinget og alle fontenene og var innom "Riktige Leker" ved Rådhuset.

Til slutt spiste vi på restaurant med tanter og søskenbarn som bor i Oslo.

Hadde vi overnattet og hatt en dag til hadde vi nok tatt med Akershus, museene på Tøyen og Teknisk museum også.

Ungene var 7 og 10 i fjor.

Skrevet

Gå på Operataket

NRK Opplevelsessenter

Teknisk Museum - kan kombineres med badetur, det er (ferskvanns)badeplass rett nedenfor

Reptilparken, gå når det er foring hvis det passer (sjekk http://www.reptilpark.no)

Bygdøy, velg ut hvilke museer som passer for dere avhengig av interesser, ta gjerne båten minst én vei

Tusenfryd

Spør gjerne hvis du lurer på noen detaljer, adkomst e.l.

Skrevet

Bading på Ingierstrand, eller på Huk (følg etter andre barnefamilier, ellers kan dere havne på "show-off"-stranda eller nudiststranda).

Teknisk Museum.

Museene på Bygdøy.

Slottet.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg synes det er slitsomt med altfor mye opplegg, men det er greit å ha en cirkaplan. Bading er jo veldig værhavengig men er det fint vær er det masse bademuligheter i Oslo. Hvis dere vil gjøre litt ekstra ut av det går det an å ta en buss fra jernbanetorget til Vippetangen og ta båten til Langøyene (min favoritt - stort og man ligger ikke oppå hverandre). Ellers er Hovedøya også fin. Dere bruker bare bussbilletten på båten. Huk, Katten, Ingierstrand er også fine steder, men ofte overfylte.

Frognerparken - masse liv. Dere kan feks grille ute.

Barnekunstmuseet. http://www.barnekunst.no/no/

Teknisk museum, reptilparken.

Div museer på Bygdøy - for å gjøre litt ekstra ut av det kan dere ta båten fra AkerBrygge til Bygdøy. Det var stor stas da jeg var liten og vi skulle finne på noe i ferien som ikke kostet så mye. Buss/trikkebillett gjelder her også - husker noen somre vi tok båten frem og tilbake bare for å kjøre båt:)

botanisk hage (de har mange avdelinger: Botanisk hage, Veksthusene (tropiske planter), Geologisk museum (bla dinosaurer), Zoologisk museum (dyr fra hele verden)

Norsk tryllemuseum - et litt annerledes museum. http://www.tryllemuseet.no/

Se det nye Holmenkollhoppet.

Gå i byen, se på livet, spis softis på AkerBrygge :o)

Og selvsagt Tusenfryd må med.

Gjest fint vær nå
Skrevet

Vær nøyen på at ikke barna stikker seg på sprøytespisser som kan ligge etter narkomaner i blant annet parkene.

Gjest Elextra
Skrevet

Bading på Ingierstrand, eller på Huk (følg etter andre barnefamilier, ellers kan dere havne på "show-off"-stranda eller nudiststranda).

Teknisk Museum.

Museene på Bygdøy.

Slottet.

''følg etter andre barnefamilier, ellers kan dere havne på "show-off"-stranda''

Hva!? :)

Har vært mye på Huk, både med og uten barn, men dette skillet kjente jeg ikke til.

Skrevet

''følg etter andre barnefamilier, ellers kan dere havne på "show-off"-stranda''

Hva!? :)

Har vært mye på Huk, både med og uten barn, men dette skillet kjente jeg ikke til.

Den tiden jeg jobbet på Bygdøy var den første delen av stranda - når du kommer fra parkeringsplassen - tydelig "show-off-strand". Der var det ingen barnefamilier å se -og godt er det.

Men, det skal sies at dette er maaaaange år siden.

Gjest Elextra
Skrevet

Den tiden jeg jobbet på Bygdøy var den første delen av stranda - når du kommer fra parkeringsplassen - tydelig "show-off-strand". Der var det ingen barnefamilier å se -og godt er det.

Men, det skal sies at dette er maaaaange år siden.

Nederst mot vannet er det vel barnefamilier også på denne stranden (og var det vel også før?), men de fleste barnefamilien er vel kanskje i "bukten" litt lengre bort, ja.

Skrevet

Nederst mot vannet er det vel barnefamilier også på denne stranden (og var det vel også før?), men de fleste barnefamilien er vel kanskje i "bukten" litt lengre bort, ja.

Den gangen, begynnelsen på 90-tallet, var det ingen barnefamilier på gresset der, men mange i bukta :)

Skrevet

Gå på Operataket

NRK Opplevelsessenter

Teknisk Museum - kan kombineres med badetur, det er (ferskvanns)badeplass rett nedenfor

Reptilparken, gå når det er foring hvis det passer (sjekk http://www.reptilpark.no)

Bygdøy, velg ut hvilke museer som passer for dere avhengig av interesser, ta gjerne båten minst én vei

Tusenfryd

Spør gjerne hvis du lurer på noen detaljer, adkomst e.l.

Kan du fortelle litt om NRK Opplevelsessenter? Hva skjer der? Er det interessant for barn?

Prøvde å søke på det, men ble ikke så mye klokere. Vil gjerne ha litt kjentmannsinfo hvis du har :-)

Skrevet

Kan du fortelle litt om NRK Opplevelsessenter? Hva skjer der? Er det interessant for barn?

Prøvde å søke på det, men ble ikke så mye klokere. Vil gjerne ha litt kjentmannsinfo hvis du har :-)

Selve senteret er en serie med "stands" med ulike effekter. Man kan leke sportskommentator, programleder osv., og se gamle klipp. Denne delen styrer man selv, uten omviser.

Dessuten kan man være med på omvisning, noe jeg anbefaler. Alt er ikke like spennende for de minste, men det er helt sikkert en god del som fenger. Man får se ting som er velkjent fra TV.

Og så er det en kul butikk ved inngangen, der de bl.a. selger mye "mimrestoff". Ta en tur i kantina etterpå og se etter kjendiser.

Skrevet

Selve senteret er en serie med "stands" med ulike effekter. Man kan leke sportskommentator, programleder osv., og se gamle klipp. Denne delen styrer man selv, uten omviser.

Dessuten kan man være med på omvisning, noe jeg anbefaler. Alt er ikke like spennende for de minste, men det er helt sikkert en god del som fenger. Man får se ting som er velkjent fra TV.

Og så er det en kul butikk ved inngangen, der de bl.a. selger mye "mimrestoff". Ta en tur i kantina etterpå og se etter kjendiser.

OK, takk for tips :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...