Gjest jennifer Skrevet 8. september 2001 Del Skrevet 8. september 2001 Hei! Jeg er ganske så undervektig (har BMI på ca 17) og har derfor bestemt meg for å legge på meg litt. Jeg er en 16 år gammel jente, og er ikke noe aktiv, går ca 2 km hver dag, (til og fra bussen) og er ellers ganske mye i ro. (tar noen sit-ups og noen armhevinger innimellom) Jeg vil legge på meg ca 6-7 kg på en sunn og forsvarlig måte, og jeg vil helst ikke legge på meg altfor mye fett, vil bygge opp kroppen på mest muskler,men pga sykdom er det veldig begrenset med trening jeg kan bedrive.Hvilken mat er det lurt å spise da, og hvor mange kalorier pr dag er å anbefale?? Dette er ganske viktig for meg, så jeg håper virkelig noen vil svare meg... klem fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 8. september 2001 Del Skrevet 8. september 2001 Hei, Jennifer. For å kunne anslå noe kalori-nivå for deg er jeg nødt til å vite mye mer. F.eks høyde, vekt, sykdom etc. For å gå opp i vekt, trenger du ikke begynne å spise en masse usunn og fet mat. Du bør få i deg rikelig med brød/pasta/ris og andre grove kornprodukter. Frukt og grønnsaker er også en viktig del av et sunt kosthold. Det samme er melk og melkeprodukter og kjøtt/fisk. Men for å gå opp i vekt, bør du øke inntaket litt. Kanskje ha et ekstra måltid/ mellommåltid hver dag i stedet for å bli altfor mett til de måltidene du allerede spiser. Du kan også være mer raus på bruken av vegetabilsk fett som oliven- raps- eller soyaolje - f.eks som dressing på salaten, til baking, steking osv. Dette vil øke inntaket ditt av kalorier. En annen ting som jeg selv er glad i er avocado. Dette er en grønnsak som har ganske mye fett, men det er såkalt sunt fett. Selv synes jeg den er god å smøre på en brødskive og ha tomat/agurk og salt på. Dersom du liker å knaske på litt nøtter, er dette også en kilde til mer kalorier. Hakk f.eks noen hasselnøtter eller mandler og ha i frokostblandingen, eller ta med deg en pose med en nøtteblanding som snack på skolen. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jennifer Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Hei, Jennifer. For å kunne anslå noe kalori-nivå for deg er jeg nødt til å vite mye mer. F.eks høyde, vekt, sykdom etc. For å gå opp i vekt, trenger du ikke begynne å spise en masse usunn og fet mat. Du bør få i deg rikelig med brød/pasta/ris og andre grove kornprodukter. Frukt og grønnsaker er også en viktig del av et sunt kosthold. Det samme er melk og melkeprodukter og kjøtt/fisk. Men for å gå opp i vekt, bør du øke inntaket litt. Kanskje ha et ekstra måltid/ mellommåltid hver dag i stedet for å bli altfor mett til de måltidene du allerede spiser. Du kan også være mer raus på bruken av vegetabilsk fett som oliven- raps- eller soyaolje - f.eks som dressing på salaten, til baking, steking osv. Dette vil øke inntaket ditt av kalorier. En annen ting som jeg selv er glad i er avocado. Dette er en grønnsak som har ganske mye fett, men det er såkalt sunt fett. Selv synes jeg den er god å smøre på en brødskive og ha tomat/agurk og salt på. Dersom du liker å knaske på litt nøtter, er dette også en kilde til mer kalorier. Hakk f.eks noen hasselnøtter eller mandler og ha i frokostblandingen, eller ta med deg en pose med en nøtteblanding som snack på skolen. Lykke til! Vennlig hilsen Takk for svar!! Håper du kan svare meg på antall kalorier pr dag ut fra denne informasjonen..: Alder: 16 Høyde: 1.68 m Vekt: 45 kg "sykdom": undervekt pga tidligere anorexi Hva vil du anbefale meg?? Jeg vil litt fort opp i vekt fordi legene sier jeg ikke kan trene før jeg minst er 50 kg, og dette går utover karakterene mine på idrettsgymnaset...men samtidig vil jeg ikke legge på meg for mye fett, vil ha en slank og velbygd kropp når de 50 kiloene er nådd, ikke sånn daffen og slapp hvis du skjønner...må jeg trene mye da, eller holder det med noen enkle styrkeøvelser?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Takk for svar!! Håper du kan svare meg på antall kalorier pr dag ut fra denne informasjonen..: Alder: 16 Høyde: 1.68 m Vekt: 45 kg "sykdom": undervekt pga tidligere anorexi Hva vil du anbefale meg?? Jeg vil litt fort opp i vekt fordi legene sier jeg ikke kan trene før jeg minst er 50 kg, og dette går utover karakterene mine på idrettsgymnaset...men samtidig vil jeg ikke legge på meg for mye fett, vil ha en slank og velbygd kropp når de 50 kiloene er nådd, ikke sånn daffen og slapp hvis du skjønner...må jeg trene mye da, eller holder det med noen enkle styrkeøvelser?? Hei igjen, Jennifer! Ut fra de opplysningen du ga meg og iberegnet at du skal gå opp i vekt, kom jeg frem til rundt 2100-2400 kcal pr dag. Jeg skjønner at du vil fort opp i vekt, men tror at du bør være litt tålmodig. Det er aldri lurt med for raske forandringer for kroppen. Dessuten kan det være vanskeligere å stoppe på det nivået du vil dersom det går for fort opp. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennifer Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Hei igjen, Jennifer! Ut fra de opplysningen du ga meg og iberegnet at du skal gå opp i vekt, kom jeg frem til rundt 2100-2400 kcal pr dag. Jeg skjønner at du vil fort opp i vekt, men tror at du bør være litt tålmodig. Det er aldri lurt med for raske forandringer for kroppen. Dessuten kan det være vanskeligere å stoppe på det nivået du vil dersom det går for fort opp. Lykke til! Vennlig hilsen Takk for svar igjen!! Men jeg lurer på hvorfor jeg ikke bør gå for fort opp i vekt?? Er 1.5 kg i uken for fort? Hvordan vil kroppen min reagere da, blir jeg feit?? Pappa mener nemlig jeg bør spise minst 2800 kcal pr dag... Håper du vil svare meg enda en gang! =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Takk for svar!! Håper du kan svare meg på antall kalorier pr dag ut fra denne informasjonen..: Alder: 16 Høyde: 1.68 m Vekt: 45 kg "sykdom": undervekt pga tidligere anorexi Hva vil du anbefale meg?? Jeg vil litt fort opp i vekt fordi legene sier jeg ikke kan trene før jeg minst er 50 kg, og dette går utover karakterene mine på idrettsgymnaset...men samtidig vil jeg ikke legge på meg for mye fett, vil ha en slank og velbygd kropp når de 50 kiloene er nådd, ikke sånn daffen og slapp hvis du skjønner...må jeg trene mye da, eller holder det med noen enkle styrkeøvelser?? bare lurer på hvorfor du ikke får trene før du er 50? jeg er omtrent som deg..skal prøve å legge på meg jeg og..men har ikke tenkt å la være å trene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.