Gå til innhold

Rød/blå streker (blodårer) på beina

Anbefalte innlegg

Gjest Doloresa
Skrevet

Jeg får mer og mer av slikt "spindelvev" av tynne blodårer helt oppunder huden (tildynelatende) på beina. Det er ikke pent!! Og de dukker stadig opp på nye steder.

Er klar over at noen av oss er velsignet med åreknuter og denslags, men hva kalles slike årer jeg snakker om? Og hva er årsaken og hva kan gjøres med det? Damer i slekten min har beina fulle av slike årer, samt åreknuter.

Jeg har en del ubehag i beina generelt, kan det ha sammenheng?

Blodtrykket mitt er bra, jeg er i 30-åra, røyker ikke, har født to barn.

Skrevet

På norsk kalles det vel åreknuter, selv om det ikke har blitt knuter av det. På engelsk, spider veins (edderkoppvener).

De har samme årsak - at veneklaffene i bena ikke fungerer optimalt og at blodet hoper seg opp i venene. (Disse klaffene er der for å hindre at blodet strømmer tilbake når det er på vei opp fra bena og tilbake til hjertet.)

At du har noe ubehag i bena (tyngdefølelse, smerter, hevelser f.eks.) kan helt klart komme av åreknutene.

Vær flink til å bevege bena dine i løpet av dagen. Om du sitter mye, bør du opp å gå flere ganger i løpet av dagen. Om du går/står mye bør du sette deg med føttene hevet noen ganger om dagen.

Støttestrømper forebygger både ubehaget og videreutvikling av åreknutene.

Venastat er en krem som sies å lindre slikt ubehag.

Skrevet

Høres ut som teleangiektasier. Hvis du googler det får du vite mer.

Jeg klarte ikke å lage link til en side:-(

Skrevet

Jeg har også noen få slike. Har sett på et program på TV at det er er mulig å fjerne dem ved å sprøyte inn noe som stopper blodet i disse små årene. Vurderer om jeg skal gjøre det. (Men vet ikke hvor jeg kan få gjort det, eller hvor mye det koster.)

Skrevet

Det heter couperose og er helt ufarlig. Trenger ikke ha noe med åreknuter å gjøre. Normalt skal det heller ikke gjøre vondt, noe åreknuter kan gjøre. Dette er et typisk famileanliggende, vi har det hos oss også, og jeg er enig, det er stygt! Det kan fjernes ved å sprøyte inn et stoff som får blodårene til å klappe sammen. Kjennes ut som små knappenåls stikk og er helt til å leve med. Ulempen er at du da må bruke støttestrømper i to uker etterpå. Det tar flere måneder før du ser endelig resultat. Pulserende lys er en annen behandling. Det stikker litt, men går også helt greit. Her trenger du ikke gjøre noe spesielt etterpå. Jeg har gjort begge deler og er ganske fornøyd. Ulempen er at det selvsagt kommer på nye steder etter hvert, men jeg har vel bare insett at det fra nå av er en årlig kostnad på 3-4000 for meg - vedlikehold. Jeg gidder ikke gå rundt å irritere meg over stygge bein, og velger å gjøre noe med det. Kosmetiske klinikker som Ellipseklinikken og MBC senteret utfører dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...