Gå til innhold

Utleie av leilighet i garasje skilt fra huset

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Det er helt andre opplysninger den de jeg har fått da vi selv leide ut nøyaktig 50% av huset. Vedkommende som opplyste dette arbeider ved skatteetaten.

Et raskt søk viser at reglene fortsatt er slik jeg beskrev. Dette er fra Skatteetaten:

''Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, høyere enn eller lik utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene skattefrie. Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, lavere enn utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene i utgangspunktet skattepliktige.''

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7298#kapitteltekst

Gjest togli
Skrevet

''Mener å ha hørt noe om maks 50 kvm?''

Hvor stor garasje har dere egentlig? ;P

Hehe, ganske stor ;) Tror leiligheten er ca 50 kvm...

Gjest togli
Skrevet

Da vil jeg også tro det. Men hvorfor tror du selv at det ikke skulle gå?

Nei, jeg vet egentlig ikke.... Mannen min eier mer av huset enn meg pga forskudd på arv...så han vil få mer enn halvparten av husets verdi.

Gjest togli
Skrevet

''Vi må da sikkert betale egen kommunal avgift (noe vi ikke gjør nå pga at det kun er gjesteleilighet)?''

Du må betale for ekstra søppekasse, + vann og renovasjon

''*Leiligheten må kanskje godkjennes før vi kan leie den ut?''

Det finnes eksakte regler for evt. rømningsvei ved brann, vinduer o.l.

''*Skatteproblematikk?''

Her ville jeg ha forhørt meg med skatteetaten. Det er nemlig noen regler om hvorvidt man selv bor i samme hus som leiligheten. Er usikker på om en garasjeleilighet kan defineres som en del av boligen. Det du leier ut må iallefall ikke overstige mer enn den delen du disponerer selv, for at det skal være skattefritt.

Takk for svar:)

Gjest høstløv
Skrevet

Tusen takk :) Men fant ikke noe om maks kvm i størrelse for utleie uten ekstra skatt. Vt du noe om det? Mener å ha hørt noe om maks 50 kvm?

Det er utleieverdien du skal ta hensyn til, se linken jeg viste til i svaret mitt.

illuminatum
Skrevet

Pussig. Riktignok er det lenge siden jeg lærte dette - kanskje reglene er endret? Men trodde ikke det...

Det er nok bare den ansatte i skatteetaten som ikke er helt oppdatert.

illuminatum
Skrevet

Ok, vil tro garasjeleiligheten er på rundt 50kvm og huset på 165, så det skulle jo gå bra :)

Dersom markedsverdien av huset ditt f eks er 14000 i mnd og du kunne leiet ut en leil til 15000 i mnd er det skattepliktig, uavhengig av størrelse.

Det er det som menes med at det utleieverdien som bestemmer skatteplikt.

Skrevet

Takk for svar:)

Bare en liten korreksjon til det FruH svarer:

Dere trenger IKKE nødvendigvis å betale for egen søppelkasse og renovasjon.

Sålenge garasjen/leiligheten har samme grunn-nummer (husnummer) som huset, så regnes dette som samme eiendom / husstand.

Dere trenger heller ikke egen søppelkasse hvis leieboer kan benytte deres.

Skrevet

Pussig. Riktignok er det lenge siden jeg lærte dette - kanskje reglene er endret? Men trodde ikke det...

Som regel er det jo en sammenheng mellom areal og utleieverdi da..

Jo større areal, jo høyere utleieverdi. Så i praksis vil som regel si at det er skattefritt å leie ut en del som er mindre enn den man bor i selv..

Gjest togli
Skrevet

Dersom markedsverdien av huset ditt f eks er 14000 i mnd og du kunne leiet ut en leil til 15000 i mnd er det skattepliktig, uavhengig av størrelse.

Det er det som menes med at det utleieverdien som bestemmer skatteplikt.

Ok, takk for info! :)

Gjest togli
Skrevet

Sålenge garasjen/leiligheten har samme grunn-nummer (husnummer) som huset, så regnes dette som samme eiendom / husstand.

Ok, takk! Får se om vi greier å presse mer søppel ned i dunken vår ;)

Skrevet

Det regnes ut etter hvor mange familier/leiligheter som bor i huset. Da vi leide ut fikk vi regning på flerfamiliebolig og fikk ekstraavgift på vann og renovasjon pluss 900 ekstra i året for ekstra søppelkasse.

Caloni Makaroni
Skrevet

''*Skatteproblematikk?''

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7298#kapitteltekst

''Eksempel:

En enebolig har en frittliggende garasje med en hybelleilighet over. Bor eieren i eneboligen og bruker garasjen, skal bygningene vurderes under ett og fritaksliknes selv om hybelleiligheten leies ut. Leieinntektene blir da skattefrie.''

mail :)

Skrevet

Det regnes ut etter hvor mange familier/leiligheter som bor i huset. Da vi leide ut fikk vi regning på flerfamiliebolig og fikk ekstraavgift på vann og renovasjon pluss 900 ekstra i året for ekstra søppelkasse.

Da hadde dere antagelig meldt inn utleiedelen som en egen boenhet?

Vi har leid ut i hybel flere år, (i samme hus riktignok) og har aldri betalt ekstra for dette.

Men vi meldte den heller ikke aldri inn som en egen boenhet, og både strøm og vann og renovasjon gikk på huset vårt.

Vi vurderte på et tidspunkt å be om en større søppelkasse, men dette kostet såpass mye ekstra at vi droppet det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...