Gå til innhold

Nytt og bedre liv, fra nå! Tips til mat?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg med tips
Skrevet

Jeg er for tiden hjemme og går på AAP, er mye deprimert, har fibromyalgi og mye nakke og hodeplager...

Går til samtaler på DPS og der har de satt med på antidepressiva!

Etter at jeg ble syk og startet på pillene + at jeg har sosial angst og er bare hjemme, har jeg lagt på meg 15 kilo på få måneder.

Nå MÅ jeg gjøre noe, og min samboer skal hjelpe meg.

Jeg prøvde meg på en treningsvideo i dag, men dette likte jeg ikke, jeg holdt på å dø! Liker ikke slik trening,

Tenkte jeg skulle prøve og få gått meg en 30-60 min tur i skogen med bikkja hver dag og heller ta noen sit ups og litt sånn utenom dette,

Men hva bør jeg spise, som er godt og mettende, i tillegg til og drikke masse vann? Hvilken frokost, lunsj, middag og kvelds?

Måp ikke være for innviklet og må også være slikt som resten av familien kan være med på...

Har ikke tenkt til og bli noen helsefreak, men kan jo spise litt riktig og kutte brusen/godisen på hverdager i alle fall...

Kommer jeg til og merke dette på vekten/formen ganske fort tro? Jeg trenger resultater for og holde motivasjonen oppe:)

Håper ikke dette er nok en av mine maniske perioder hvor jeg skal klare alt, og at det faller sammen som et kosrthus etter en uke eller to... Nå vil jeg bli bra!

Skrevet

Så flott at du har bestemt deg for å gjøre noe. Det er en god start:-)

Når det gjelder trening må du finne noe du liker.

Dersom du skal trene hjemme har du flere muligheter. Gå tur er flott. Kanskje du også kan sykle noen dager?

Vi har Nintendo WII. De har fine og kjempeartige treningsprogram. Da glemmer jeg bort at jeg trener, og føler at jeg spiller. Og tiden går utrolig fort da.

Med mat så er det viktig å være bevisst når du handler slik at du har sunn mat tilgjengelig.

Tenk grønt, grovt, rene produkter og husk å spise ofte nok.

Havregrøt til frokost er lettvint, godt og sunt for hele familien.

Velg grovt brød, pasta osv.

Bruk rente kjøtt og fiskeprodukter framfor behandlede (som pølser, kjøttkaker osv.)

Spis større posjoner med grønnsaker (bytt ut noe av potet/pasta mot grønnsaker)

Grønnsaker smaker jo også mye bedre enn de trøtte potene/pastaen:-)

Endringer tar tid, men dersom du gjør en livsstilendring, så vil jo denne fungere i åresvis:-)

Gjest togli
Skrevet

Trim er viktig, men min erfaring er at det først og fremst er matinntaket som betyr mest!

Det er egentlig veldig lett å endre livsstil, men tøft de første dagene (kanskje ukene for noen..). Når du har kommet deg over kneika vil du mest sannsynlig føle at det går lekende lett:)

Pass på å _kun_ ha sunn mat i huset! Lørdag kveld er det lov å unne seg _litt_ godt.

Jo mer søtt du har i deg, jo mer sulten blir du (iallefall min erfaring).

Kutt ut poteter, ris, pasta og brød i det daglige. Erstatt poteter, pasta og ris med wokede eller ovnsstekte grønnsaker som f.eks. paprika, squash, aubergine, sukkererter, brekkbønner osv osv. Dryss over en god dæsj paprika før steking, så blir det ekstra god smak. Jeg steker i rapsolje.

Spis f.eks. kyllingfilet og laksefileter med masse sitronpepper til middag. Som dressing er det kjempegodt med yoghurt naturell!

Istedetfor brødmat, spiser du knekkebrød med pålegg du liker godt. Smoothie som inneholder frosne blåbær, jordbær, youghurt naturell, havregryn (viktig for å få metthetsfølelse) og appelsinjuice er en slager til frokost her i heimen. Kjempegodt og sunt :)

De første dagene vil du kanskje føle at du savner mer fett og søtt, men det går over ganske kjapt! Det er bare kroppen din som har litt abstinenser.

På kveldene er jeg ofte fysen på noe søtt og godt. Jeg pleier da å ta et glass Pepsi Max (vet at det ikke nødvendigvis anbefales...), men det har iallefall hjulpet meg godt mot sjokoladeabstinenser ;)

Har du forresten en bra sykkel? Jogging synes jeg er dritkjedelig, men å sykle er gøy!

Stå på! Dette greier du :)

Gjest hjelp meg med tips
Skrevet

Trim er viktig, men min erfaring er at det først og fremst er matinntaket som betyr mest!

Det er egentlig veldig lett å endre livsstil, men tøft de første dagene (kanskje ukene for noen..). Når du har kommet deg over kneika vil du mest sannsynlig føle at det går lekende lett:)

Pass på å _kun_ ha sunn mat i huset! Lørdag kveld er det lov å unne seg _litt_ godt.

Jo mer søtt du har i deg, jo mer sulten blir du (iallefall min erfaring).

Kutt ut poteter, ris, pasta og brød i det daglige. Erstatt poteter, pasta og ris med wokede eller ovnsstekte grønnsaker som f.eks. paprika, squash, aubergine, sukkererter, brekkbønner osv osv. Dryss over en god dæsj paprika før steking, så blir det ekstra god smak. Jeg steker i rapsolje.

Spis f.eks. kyllingfilet og laksefileter med masse sitronpepper til middag. Som dressing er det kjempegodt med yoghurt naturell!

Istedetfor brødmat, spiser du knekkebrød med pålegg du liker godt. Smoothie som inneholder frosne blåbær, jordbær, youghurt naturell, havregryn (viktig for å få metthetsfølelse) og appelsinjuice er en slager til frokost her i heimen. Kjempegodt og sunt :)

De første dagene vil du kanskje føle at du savner mer fett og søtt, men det går over ganske kjapt! Det er bare kroppen din som har litt abstinenser.

På kveldene er jeg ofte fysen på noe søtt og godt. Jeg pleier da å ta et glass Pepsi Max (vet at det ikke nødvendigvis anbefales...), men det har iallefall hjulpet meg godt mot sjokoladeabstinenser ;)

Har du forresten en bra sykkel? Jogging synes jeg er dritkjedelig, men å sykle er gøy!

Stå på! Dette greier du :)

Takk for gode tips!

Jeg er egentlig ikke mest opptatt av vekten, men av formen og da er nok treningen vel så viktig som maten vil jeg tro...

Jeg trenger ikke bli noen sylfide, men ønsker ikke og fortsette opp, opp, opp... jeg vil bli kvitt de kroppslige plagene jeg har, alle vondtene.

Jeg liker mye bedre og gå tur i raskt tempo enn og sykle, jeg liker ikke sykle!

Når det gjelder mat tror jeg ikke jeg kommer til og kutte ned på brød, jeg blir ikke mett av knekkebrød, må spise så mange.. og poteter og ris er nok et tilbehør vi kommer til og fortsette med, men jeg trenger jo ikke spise så masse av dette, heller pøse på med grønnsaker...

Men er veldig fint med den flotte tilbakemeldingen og masse av det du skriver vil jeg ta med meg! Takk for at du tok deg tid:)

Gjest hjelp meg med tips
Skrevet

Så flott at du har bestemt deg for å gjøre noe. Det er en god start:-)

Når det gjelder trening må du finne noe du liker.

Dersom du skal trene hjemme har du flere muligheter. Gå tur er flott. Kanskje du også kan sykle noen dager?

Vi har Nintendo WII. De har fine og kjempeartige treningsprogram. Da glemmer jeg bort at jeg trener, og føler at jeg spiller. Og tiden går utrolig fort da.

Med mat så er det viktig å være bevisst når du handler slik at du har sunn mat tilgjengelig.

Tenk grønt, grovt, rene produkter og husk å spise ofte nok.

Havregrøt til frokost er lettvint, godt og sunt for hele familien.

Velg grovt brød, pasta osv.

Bruk rente kjøtt og fiskeprodukter framfor behandlede (som pølser, kjøttkaker osv.)

Spis større posjoner med grønnsaker (bytt ut noe av potet/pasta mot grønnsaker)

Grønnsaker smaker jo også mye bedre enn de trøtte potene/pastaen:-)

Endringer tar tid, men dersom du gjør en livsstilendring, så vil jo denne fungere i åresvis:-)

Takk for supre tips! Dette er enkle grep som jeg nok skal klare:)

Vi har wii, så kanskje jeg rett ogslett skal leke meg litt med den...

Sykle hater jeg, da går jeg heller turer hver dag!

Havregrøt, er det virkelig godt? Hva blander man i det da og blir man litt langvarig mett av det?

Tusen takk for at du tok deg tid!

Gjest togli
Skrevet

Takk for gode tips!

Jeg er egentlig ikke mest opptatt av vekten, men av formen og da er nok treningen vel så viktig som maten vil jeg tro...

Jeg trenger ikke bli noen sylfide, men ønsker ikke og fortsette opp, opp, opp... jeg vil bli kvitt de kroppslige plagene jeg har, alle vondtene.

Jeg liker mye bedre og gå tur i raskt tempo enn og sykle, jeg liker ikke sykle!

Når det gjelder mat tror jeg ikke jeg kommer til og kutte ned på brød, jeg blir ikke mett av knekkebrød, må spise så mange.. og poteter og ris er nok et tilbehør vi kommer til og fortsette med, men jeg trenger jo ikke spise så masse av dette, heller pøse på med grønnsaker...

Men er veldig fint med den flotte tilbakemeldingen og masse av det du skriver vil jeg ta med meg! Takk for at du tok deg tid:)

Trim vil garantert gi deg mindre kroppslige plager, så det er bare å sette igang :)

Du får redusere på nei-maten og heller spise mer av ja-maten, så går nok kiloene ned sakte men sikkert :)

Skrevet

Takk for supre tips! Dette er enkle grep som jeg nok skal klare:)

Vi har wii, så kanskje jeg rett ogslett skal leke meg litt med den...

Sykle hater jeg, da går jeg heller turer hver dag!

Havregrøt, er det virkelig godt? Hva blander man i det da og blir man litt langvarig mett av det?

Tusen takk for at du tok deg tid!

Ja, de fleste tingene jeg nevnte er ganske enkle, men det krever at du er litt bevisst.

Det er heller ikke noe som familien vil lide av:-)

Jeg synes havregrøt er kjempegodt, og det metter lenge. (Mye bedre enn f.eks. brød)

Jeg bruker en drøy dl. med gryn (et toppet dl. mål) + like mye vann + litt salt. Da den begynner å tykne så sper jeg med melk til passe konsistens. Jeg lar den ofte koke litt ettersom jeg smører en matpakke samtidig.

Tar på en ts med syltetøy med mindre sukker (Nora sitt med redusert sukkerinnhold) + 1 ts sukker. Dersom jeg har jordbær tar jeg på det også. Bare skjærer disse i biter. Vet om mange som bruker andre bær/frukt også. F.eks. banan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...