Gå til innhold

MR av mage/tarm

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg skal ta en MR, er det noen her som har tatt av mage/tarmområdet som vet sånn ca hvor lang tid det tar?

Såklart skal jeg jo dette tidlig på morgenen, og da er jeg en smule dårlig, og liker jo dårlig at jeg må ligge inni den maskina. Jeg funker best etter kl 12 jeg, både kroppslig og humørmessig ;o)

Ja, må jeg faste? (pokker hvis ikke jeg får koffeinet mitt, stakkars ansatte sier bare jeg da ;o) ) Kontrast? Var så dårlig info i brevene jeg fikk, jeg er bortskjemt med at den vanlige pasientkoordinatoren skriver på brevene mine jeg. Skal på nytt sykehus nå, andre rutiner, det liker jo ikke kontrollfreaken meg *rødme*

Kryss fingrene for meg alle mann nå da! Etter så utrolig mye rot, leting etter en kirurg som vil ha meg, enda mer rot og venting, skal jeg endelig få snakke med en gastrokirurg. Jeg håper jo at han vil ta i mot hele tarmsystemet, for jeg vil ikke ha det mer, men disse doktorene liker ikke å fjerne organ *snøft* ;o)

Jeg har lokket blæra på en kirurg, så kanskje jeg klarer og lokke tarmen på en annen *knegg*

Uansett så ønsker jeg meg veldig en løsning som virker, så jeg tar gladelig i mot alle kryssede fingre, gjerne tær også! :o)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Dorthe

5

• Katt-ja

2

• hidi, the scorpion

2

hidi, the scorpion
Skrevet

Krysser alt jeg har for deg, Shira;)))

Jeg tror dessuten de er vant til morgengretne, kaffetørste og sultne pasienter ;o)

Hva er det fruen ønsker å fjerne nå da?

Skrevet

Krysser alt jeg har for deg, Shira;)))

Jeg tror dessuten de er vant til morgengretne, kaffetørste og sultne pasienter ;o)

Hva er det fruen ønsker å fjerne nå da?

Takk :o)

Jeg skal være snill, jeg kan nemlig være blid om morgenen, hvis jeg bare vil, det er bare det at jeg sjelden vil ;o)

Nå ønsker fruen (frue, ha ha) at de kan ta bort tykktarmen min, eller legge den brakk, den er nemlig ulydig! Det er litt andre ting som kan være aktuelt også, MR-bildet vil gi en grei pekepinn, er flere blokkeringer bl.a i systemet. Jeg håper bare at jeg blir hørt, er bortskjemt med det jeg nemlig, har legeteam som tar med meg på råd hele veien. Så nå følte jeg meg plutselig litt sånn usikker, tenk om de ikke kan gjøre noe... Nei, slik kan jeg ikke tenke, de har nok en god løsning! :o)

Uansett så skal jeg kose meg i helga, etter jeg er skrevet ut av sykehuset. Sambo og guttungen kommer, sammen med ei god venninne, så skal vi rett og slett bare kose oss i Oslo by. :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275480284' post='4371833]

Takk :o)

Jeg skal være snill, jeg kan nemlig være blid om morgenen, hvis jeg bare vil, det er bare det at jeg sjelden vil ;o)

Nå ønsker fruen (frue, ha ha) at de kan ta bort tykktarmen min, eller legge den brakk, den er nemlig ulydig! Det er litt andre ting som kan være aktuelt også, MR-bildet vil gi en grei pekepinn, er flere blokkeringer bl.a i systemet. Jeg håper bare at jeg blir hørt, er bortskjemt med det jeg nemlig, har legeteam som tar med meg på råd hele veien. Så nå følte jeg meg plutselig litt sånn usikker, tenk om de ikke kan gjøre noe... Nei, slik kan jeg ikke tenke, de har nok en god løsning! :o)

Uansett så skal jeg kose meg i helga, etter jeg er skrevet ut av sykehuset. Sambo og guttungen kommer, sammen med ei god venninne, så skal vi rett og slett bare kose oss i Oslo by. :o)

Du er jo så godt informert om din sykdom, at det skulle bare mangle om du ikke blir hørt!

''Uansett så skal jeg kose meg i helga, etter jeg er skrevet ut av sykehuset. Sambo og guttungen kommer, sammen med ei god venninne, så skal vi rett og slett bare kose oss i Oslo by. :o)''

Hørtes ut som noe dere fortjener;)) Hold oss oppdatert da!

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg har gjort det der, og skjønner hva du mener med mistrivsel inni boksen:/ Men - sann mine ord - du ønsker IKKE at de skal ta colonscopi istedfor - ugh. Min MR tok ca 30 minutter, og jeg fastet samme dag. Kontrastvesken drakk jeg hjemme som jeg husker det, og fikk påfyll på klinikken.

PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.

Skrevet

Jeg har gjort det der, og skjønner hva du mener med mistrivsel inni boksen:/ Men - sann mine ord - du ønsker IKKE at de skal ta colonscopi istedfor - ugh. Min MR tok ca 30 minutter, og jeg fastet samme dag. Kontrastvesken drakk jeg hjemme som jeg husker det, og fikk påfyll på klinikken.

PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.

''PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.''

Eh, stoler de bare på at folk husker å ta ut alt, tar de ikke en sjekk á la flyplassvisitering?

Gjest Kayia
Skrevet

''PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.''

Eh, stoler de bare på at folk husker å ta ut alt, tar de ikke en sjekk á la flyplassvisitering?

Mulig de glemte seg (håper nesten det) for de spurte ikke meg nei. De ba meg ta av ringer og smykker, og hårnålene er jo så små at jeg kjente dem ikke når jeg klappet på lommene etter å ha tatt av øvrig juggel :)

Skrevet

He he, colonscopi, rectoscopi, defektografi, tynntarmrøntgen med sonde via nesen osv, har gjort hele pakka jeg ;o)

Jeg skal innlegges, men jeg håper for deres del at jeg ikke skal drikke kontrast, da må de tørke spy ;o) Håper Ahus er like up to date som Riksen, slik at de har alternativer til kontrastvæske i så fall.

Huff, jeg blir ikke noen enkel pasient tydligvis ;o)

30 min, det skal nok gå. Jeg er ikke klaustrofobisk, men jeg liker ikke å være fast, det kommer jo av grunnene til at jeg skal inn i den maskina i utgangspunktet.

Jaja, du lever jo, selv flygende hårnåler og alt, så jeg kommer nok helt ut jeg også.

Skrevet

Du er jo så godt informert om din sykdom, at det skulle bare mangle om du ikke blir hørt!

''Uansett så skal jeg kose meg i helga, etter jeg er skrevet ut av sykehuset. Sambo og guttungen kommer, sammen med ei god venninne, så skal vi rett og slett bare kose oss i Oslo by. :o)''

Hørtes ut som noe dere fortjener;)) Hold oss oppdatert da!

Jeg har god kunnskap selv, men jeg kjenner ikke legen. Var i utgangspunktet en annen jeg skulle til, som jeg kjenner, men han har henvist meg videre. Vanligvis så jobber legene mine i team, men jeg har stor tro på han her også jeg! :o)

Vi er flinke på å kose oss, så det blir nok en hyggelig helg :o) Guttungen har så lyst på harryhandel, så kanskje vi skal la han få ønsket oppfylt, jeg kan sikkert klare å finne noe å kjøpe jeg også ;o)

Skrevet

Kunne de ikke gitt deg en nattetime da, du som er skikkelig b-menneske ;o) MR-maskiner går jo døgnet rundt.

Lykke til da og hvis du sier rektoskopi ikke er vondt så kveler jeg deg.

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

Kjære Shira. Vet du har svart meg i andre tråder når jeg skulle inn på koloskopi. Jeg ble meget overrasket over hvor liten jeg følte meg. Bare det med fasten syntes jeg var ille, også er man jo kanskje redd også.

Fordelen med å ta MR tidlig på morgenen er iallefall at da er du ferdig med det tidlig på dagen.

Skjønner at det må være veldig slitsomt at (tarm)systemet ikke fungerer .

Ønsker deg masse lykke til. Håper du får en god dialog med legen, og at du føler at ting løser seg på best mulig måte for deg.

Skrevet

Kunne de ikke gitt deg en nattetime da, du som er skikkelig b-menneske ;o) MR-maskiner går jo døgnet rundt.

Lykke til da og hvis du sier rektoskopi ikke er vondt så kveler jeg deg.

Jo, det hadde vært mye bedre! ;o)

Mine rectoscopier er vonde, men det er fordi jeg er som jeg ;o) Behagelig er det ikke nei, men graden av smerte varierer, noe kjenner nesten ikke noe, det kommer jo helt an på hvordan området er. Ja, og hvor hardhendt legen er, jeg hadde jo en meget snill mann sist gang, han er jo beryktet for sin pasientvennlighet.

Uansett så er det undersøkelser vi helst vil slippe!

Skrevet

Kjære Shira. Vet du har svart meg i andre tråder når jeg skulle inn på koloskopi. Jeg ble meget overrasket over hvor liten jeg følte meg. Bare det med fasten syntes jeg var ille, også er man jo kanskje redd også.

Fordelen med å ta MR tidlig på morgenen er iallefall at da er du ferdig med det tidlig på dagen.

Skjønner at det må være veldig slitsomt at (tarm)systemet ikke fungerer .

Ønsker deg masse lykke til. Håper du får en god dialog med legen, og at du føler at ting løser seg på best mulig måte for deg.

Det er noe med at vi ofte føler oss små når vi ikke vet hva vi skal gjøre, og mister kontrollen selv. Jeg vet hva colonscopi innebærer, så der har jeg mer kontroll, rart med det, for det er jo egentlig litt mer intimt enn hva en MR er, da skal jeg jo bare ligge der.

Vi er bare slik vi mennesker, og det er naturlig.

Faste går greitt for meg, jeg har gjort det så mange ganger, og opptil over 3 døgn med kun flytende drikke, så jeg er rene veteranen, he he, men noe særlig er det ikke, og ikke noe jeg unner noen.

Jeg bare håper at magen sammarbeider OK slik at jeg får gjennomført MRen, det er der det ligger. Så får jeg fokusere på at jeg skal dra fra sykehuset og til ei venninne :o) bare håper de slipper meg ut noenlunde tidlig, som oftes sitter jeg i ørten timer og venter på at legen skal si hhva han synes om bildene.

Takk for lykkeønsker! :o Jeg er sliten nå, så nå må vi bare gjøre noe.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275486995' post='4371889]

Jo, det hadde vært mye bedre! ;o)

Mine rectoscopier er vonde, men det er fordi jeg er som jeg ;o) Behagelig er det ikke nei, men graden av smerte varierer, noe kjenner nesten ikke noe, det kommer jo helt an på hvordan området er. Ja, og hvor hardhendt legen er, jeg hadde jo en meget snill mann sist gang, han er jo beryktet for sin pasientvennlighet.

Uansett så er det undersøkelser vi helst vil slippe!

Jeg skrek så de hørte meg på venteværelse, men han var uforsiktig, han bare kjørte hele røret rett inn i full fart uten smøring eller bedøvelse. Trodde det skulle komme ut av munnen jeg ;o)

Men jeg har en venninne som synes det gikk helt greit, men svigerinna hennes var hos samme lege som meg og trodde hun skulle dø. Men legene er jo så forskjellige, neste gang skal jeg passe på at det blir gjort på en ordentlig måte

Gjest Kayia
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275483317' post='4371858]

He he, colonscopi, rectoscopi, defektografi, tynntarmrøntgen med sonde via nesen osv, har gjort hele pakka jeg ;o)

Jeg skal innlegges, men jeg håper for deres del at jeg ikke skal drikke kontrast, da må de tørke spy ;o) Håper Ahus er like up to date som Riksen, slik at de har alternativer til kontrastvæske i så fall.

Huff, jeg blir ikke noen enkel pasient tydligvis ;o)

30 min, det skal nok gå. Jeg er ikke klaustrofobisk, men jeg liker ikke å være fast, det kommer jo av grunnene til at jeg skal inn i den maskina i utgangspunktet.

Jaja, du lever jo, selv flygende hårnåler og alt, så jeg kommer nok helt ut jeg også.

Huff rectoskopi ja - dont't remind me - igjen: ugh! Syns nok den var værre enn via halsen ja, spesielt da de skulle opp i tynntarmen og se. Fy, sånn sett er MR å foretrekke. Enig i at kontrastvæsken er ille, like overrasket hver gang den ikke kommer opp igjen jeg og. Skal tenke på deg og krysse fingrene for at det går fort og greit med deg. *Lykke-til-klem*

Skrevet

''Jeg skal ta en MR, er det noen her som har tatt av mage/tarmområdet som vet sånn ca hvor lang tid det tar?

''

Det tror jeg vil variere noe ut i fra hvor nye MR-maskiner de har på sykehuset, men det tar uansett ikke så lang tid..

Du må tøffe deg opp litt mer nå shira, og ikke bekymre deg for en _MR-undersøkelse_...*s*

Håper du har funnet en faglig kompetent kirurg, og at de kommer frem til noen gode løsninger. Jeg tror det er viktigere at kirurgene er faglig oppdaterte og kreative - enn at de nødvendigvis gjør akkurat det du ønsker (siden du jo fortsatt ikke er helt ferdigutdannet kirurg.)

Lykke til!!!

Gjest ostesmørbrød
Skrevet

Masse lykke til på MR og med å finne en god løsning på hva det enn måtte være som er problemet ditt.

Kan jeg spørre hva som feiler deg? Har vært gjennom "hundrevis" av rektoskopier, colonoskopier, medisinkurer før hele tykktarmen tilslutt ble fjernet. Det var på grunn av UC.

Uansett, lykke til!

Skrevet

Huff rectoskopi ja - dont't remind me - igjen: ugh! Syns nok den var værre enn via halsen ja, spesielt da de skulle opp i tynntarmen og se. Fy, sånn sett er MR å foretrekke. Enig i at kontrastvæsken er ille, like overrasket hver gang den ikke kommer opp igjen jeg og. Skal tenke på deg og krysse fingrene for at det går fort og greit med deg. *Lykke-til-klem*

Takker! :o)

det finnes ett alternativ til kontastvæske som kan drikkes, det smaker søtt og fælt, men lettere å få i seg. Får håpe at de har det tilgjengelig.

Skrevet

Jeg skrek så de hørte meg på venteværelse, men han var uforsiktig, han bare kjørte hele røret rett inn i full fart uten smøring eller bedøvelse. Trodde det skulle komme ut av munnen jeg ;o)

Men jeg har en venninne som synes det gikk helt greit, men svigerinna hennes var hos samme lege som meg og trodde hun skulle dø. Men legene er jo så forskjellige, neste gang skal jeg passe på at det blir gjort på en ordentlig måte

Det må gjøres skikkelig ja! blir så forbanna år noen haster avgårde og dropper gele på. Det skal så lite til før det er mye greiere for pasienten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...