Gå til innhold

MR av mage/tarm

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

''PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.''

Eh, stoler de bare på at folk husker å ta ut alt, tar de ikke en sjekk á la flyplassvisitering?

De minte meg på det, men de kroppsvisiterte meg ikke. Men de sa sånn som "husk at bh med bøyler må tas av" og "sjekk lommene" og sånt, da.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Dorthe

5

• Katt-ja

2

• hidi, the scorpion

2

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Jeg skal ta en MR, er det noen her som har tatt av mage/tarmområdet som vet sånn ca hvor lang tid det tar?

''

Det tror jeg vil variere noe ut i fra hvor nye MR-maskiner de har på sykehuset, men det tar uansett ikke så lang tid..

Du må tøffe deg opp litt mer nå shira, og ikke bekymre deg for en _MR-undersøkelse_...*s*

Håper du har funnet en faglig kompetent kirurg, og at de kommer frem til noen gode løsninger. Jeg tror det er viktigere at kirurgene er faglig oppdaterte og kreative - enn at de nødvendigvis gjør akkurat det du ønsker (siden du jo fortsatt ikke er helt ferdigutdannet kirurg.)

Lykke til!!!

Jeg tar det på realkompetanse jeg, så det så! ;o)

He he, det er helt snodig, her bekymrer jeg meg for MR, men jeg gjør stadig vekk mange andre ting på sykehusene, som er endel mer heavy enn å ligge inni en maskin. Vel, jeg vil være litt pingle jeg også! ;o)

Jeg har stor tro på denne legen, det er bare det at forrige lege delvis lovde meg en type stomi, så jeg er jo mentalt innstilt på det nå. Sta og egen vet du *rødme* Jeg har ventet så lenge, så jeg har store forhåpninger. Saken min har vært oppe på bekkensenteret, der er det mye kompetanse, og så skal den ene legen nå snakke med meg. Går nok bra dette, bare jeg som krisemaskimerer på forhånd, som jeg alltid gjør, så bretter jeg opp ermene når det komemr til stykket.

Skrevet

Masse lykke til på MR og med å finne en god løsning på hva det enn måtte være som er problemet ditt.

Kan jeg spørre hva som feiler deg? Har vært gjennom "hundrevis" av rektoskopier, colonoskopier, medisinkurer før hele tykktarmen tilslutt ble fjernet. Det var på grunn av UC.

Uansett, lykke til!

Takk :o)

Jeg har ingen spesifikk tarmsykdom. Jeg fikk en kontinent urostomi for noen år siden, resovaret er laget av tykktarm. Etter det fikk jeg diare, tåler nesten ikke mat. Dette har "ballet" på seg, så nå har jeg internt prolaps, og livmoren blokkerer tarmen. det er nok flere ting som spiller inn, jeg har bl.a for surt blod, hatt flere operasjoner i buken, så tarmene har det rett og slett ikke godt lengre.

Imodium funker ikke lengre, må opp i ca 30 stk om dagen skal det ha noen effekt. Questran for galle fungerer heller ikke optimalt.

Ikke vil de operere det interne prolapset som ligger ca 15 cm opp i tarmen, for det vil bare komme tilbake. Så jeg er veldig spent nå, og håper at vi finner en god løsning! :o)

Skrevet

Ønsker deg bare masse lykke til Shira!!

Takk togli! :o)

Jeg drar i morgen tidlig, her regner det, men i Oslo var det visstnok pent i morgen, så da drar jeg velvilligt jeg :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275492014' post='4371926]

Jeg tar det på realkompetanse jeg, så det så! ;o)

He he, det er helt snodig, her bekymrer jeg meg for MR, men jeg gjør stadig vekk mange andre ting på sykehusene, som er endel mer heavy enn å ligge inni en maskin. Vel, jeg vil være litt pingle jeg også! ;o)

Jeg har stor tro på denne legen, det er bare det at forrige lege delvis lovde meg en type stomi, så jeg er jo mentalt innstilt på det nå. Sta og egen vet du *rødme* Jeg har ventet så lenge, så jeg har store forhåpninger. Saken min har vært oppe på bekkensenteret, der er det mye kompetanse, og så skal den ene legen nå snakke med meg. Går nok bra dette, bare jeg som krisemaskimerer på forhånd, som jeg alltid gjør, så bretter jeg opp ermene når det komemr til stykket.

Hvis du skal dit jeg tror du skal, så finnes det i allefall noen svært ok kirurger der:-) Satser på at du skal til en av dem. Men jeg har ikke helt tro på at realkompetansen din bør bli avgjørende, derimot har jeg tro på betydningen av å si tydelig det du selv tenker om din situasjon.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275491303' post='4371919]

Det må gjøres skikkelig ja! blir så forbanna år noen haster avgårde og dropper gele på. Det skal så lite til før det er mye greiere for pasienten!

Ja, jeg synes pasienter skal få noe beroligende og smertestillende hvis de ønsker og at ting skal gjøres ordentlig. Jeg hadde aldri gjort det og ante ikke hva det var og legen sa selvfølgelig litt ubehagelig.

Skrevet

Hvis du skal dit jeg tror du skal, så finnes det i allefall noen svært ok kirurger der:-) Satser på at du skal til en av dem. Men jeg har ikke helt tro på at realkompetansen din bør bli avgjørende, derimot har jeg tro på betydningen av å si tydelig det du selv tenker om din situasjon.

Ikke tro på min realkompetanse! *sjokk* He he, neida, jeg er helt enig med deg.

Jeg skal på gastrokirurgisk avdeling på Ahus. Jeg har vært poliklinisk før en av legene, så diskuterte de saken på bekkensenteret, og så skal en av kirurgene som hører til det, utrede meg videre. Jeg skal som sagt være på avd, det henger nok sammen med at jeg må innlegges pga lang reisevei.

Skrevet

Ja, jeg synes pasienter skal få noe beroligende og smertestillende hvis de ønsker og at ting skal gjøres ordentlig. Jeg hadde aldri gjort det og ante ikke hva det var og legen sa selvfølgelig litt ubehagelig.

Jeg har heldigvis opplevd å få det, på alle sykehusene jeg har vært på. Synd at det ikke er slik overalt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275493016' post='4371940]

Jeg har heldigvis opplevd å få det, på alle sykehusene jeg har vært på. Synd at det ikke er slik overalt.

Jeg tilhører heldigvis ikke Ullevål lenger, der sparer de hele tida på alt.

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

Jeg skrek så de hørte meg på venteværelse, men han var uforsiktig, han bare kjørte hele røret rett inn i full fart uten smøring eller bedøvelse. Trodde det skulle komme ut av munnen jeg ;o)

Men jeg har en venninne som synes det gikk helt greit, men svigerinna hennes var hos samme lege som meg og trodde hun skulle dø. Men legene er jo så forskjellige, neste gang skal jeg passe på at det blir gjort på en ordentlig måte

Jeg fikk både beroligende, og møtte en veldig hyggelig sykepleier og lege. Likevel gjorde det dritvondt når de kom langt opp. Vet ikke om det var når de forsøkte å se litt av tynntarmen. Men med en gang det ikke var vondt lengre, var det helt greit. Din opplevelse høres jo ut som noe som burde vært klaget inn.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275492957' post='4371938]

Ikke tro på min realkompetanse! *sjokk* He he, neida, jeg er helt enig med deg.

Jeg skal på gastrokirurgisk avdeling på Ahus. Jeg har vært poliklinisk før en av legene, så diskuterte de saken på bekkensenteret, og så skal en av kirurgene som hører til det, utrede meg videre. Jeg skal som sagt være på avd, det henger nok sammen med at jeg må innlegges pga lang reisevei.

Da gjettet jeg riktig. Avdelingssjefen Ola Reiertsen er en svært sympatisk og kompetent kriurg.

Skrevet

Da gjettet jeg riktig. Avdelingssjefen Ola Reiertsen er en svært sympatisk og kompetent kriurg.

Høres bra ut! Det er ikke han jeg skal til, men av de andre overlegen. Har før vært hos Tom Øresland, han var også utrolig grei!

Gastromedisineren min på RH, jobber også 50% på Ahus, og er like grei og sympatisk. Jeg er heldig! :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275498885' post='4372033]

Høres bra ut! Det er ikke han jeg skal til, men av de andre overlegen. Har før vært hos Tom Øresland, han var også utrolig grei!

Gastromedisineren min på RH, jobber også 50% på Ahus, og er like grei og sympatisk. Jeg er heldig! :o)

Har du sluttet å grue deg til MR nå?

God tur :-)

Skrevet

Har du sluttet å grue deg til MR nå?

God tur :-)

Ja, jeg har det :o) Trøbler magen helt, så får jeg si det som det er, så får vi ta det derifra.

Nå fokuserer jeg mest på at det er meldt sol der i morgen, her henger nemlig skodda tungt. :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275511516' post='4372253]

Ja, jeg har det :o) Trøbler magen helt, så får jeg si det som det er, så får vi ta det derifra.

Nå fokuserer jeg mest på at det er meldt sol der i morgen, her henger nemlig skodda tungt. :o)

Det er meldt mye fint vær i flere dager, så du gjør lurt i å skifte oppholdssted for helgen:-)

Skrevet

Det er meldt mye fint vær i flere dager, så du gjør lurt i å skifte oppholdssted for helgen:-)

Ja, for her jeg bor er det ikke værende når sola lokker andre plasser. :o)

Skrevet

De minte meg på det, men de kroppsvisiterte meg ikke. Men de sa sånn som "husk at bh med bøyler må tas av" og "sjekk lommene" og sånt, da.

OK :) Og hvis du hadde vært en surrete tenåring hadde de kanskje spurt deg enda litt nøyere...

Skrevet

Jeg har gjort det der, og skjønner hva du mener med mistrivsel inni boksen:/ Men - sann mine ord - du ønsker IKKE at de skal ta colonscopi istedfor - ugh. Min MR tok ca 30 minutter, og jeg fastet samme dag. Kontrastvesken drakk jeg hjemme som jeg husker det, og fikk påfyll på klinikken.

PS. Pass på å tøm lommene - jeg hadde på jeans, og to hårnåler beveget seg opp pga magnetismen og ble funnet i klærne rundt armhulene mine. Om de hadde kommet fri ville de flydd i hoderetning i et voldsomt tempo - skummelt.

Jeg slipper å drikke kontast! :o) Så får jeg dop i tillegg dersom jeg ikke føler meg helt komfortabel.

For den kontastvæska er ikke noe særlig, få i blodet er greiere, men jeg skulle ikke ha det heller, jeg er heldig for en gang skyld ;o)

Skrevet

Jeg tilhører heldigvis ikke Ullevål lenger, der sparer de hele tida på alt.

Heldigvis sparte de ikke på noe her, jeg ble jo litt blek når de plutselig skulle ta gastroscopi, men jeg fikk dormikum jeg, så da gikk det så mye bedre :o)

Det var ikke noe jeg spurte om en gang, de tilbydde meg med en gang, og jeg tok villig i mot, var en lang dag, så jeg sovnet jo rett etterpå.

Jeg sovnet i MRen også jeg, så sliten var jeg, for den bråker jo noe enormt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275727777' post='4373751]

Heldigvis sparte de ikke på noe her, jeg ble jo litt blek når de plutselig skulle ta gastroscopi, men jeg fikk dormikum jeg, så da gikk det så mye bedre :o)

Det var ikke noe jeg spurte om en gang, de tilbydde meg med en gang, og jeg tok villig i mot, var en lang dag, så jeg sovnet jo rett etterpå.

Jeg sovnet i MRen også jeg, så sliten var jeg, for den bråker jo noe enormt.

MR maskinen sovner jeg alltid i. Noe må man jo gjøre de timene man ligger inne i den mørke tunnelen. Og den dunkingen innbiller jeg meg er en båtmotor ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...