Gå til innhold

Streik - et utdatert våpen?

Anbefalte innlegg

Gjest Fagorganisert - men...
Skrevet

I de hine, hårde dage, da industriveksten var oppadgående og det var stor forskjell på industrieierne og arbeiderne var streik det eneste våpen arbeiderne hadde for å bedre sine elendige vilkår.

I dag rammer knapt en eneste streik riktig part, nemlig arbeidsgiverne. Burde vi ikke komme opp med bedre alternativer?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

'' Burde vi ikke komme opp med bedre alternativer?''

Har du noen forslag?

Gjest Fagorganisert - men...
Skrevet

'' Burde vi ikke komme opp med bedre alternativer?''

Har du noen forslag?

Nei, det var jo derfor jeg stilte spørsmålet, liksom...

Skrevet

Ja, tanken har slått meg også at det i mange tilfeller er slik at streiken rammer tredjepart mer enn det rammer arbeidsgiverne, typisk ved streik i barnehager og skoler.

Presset på arbeidsgiveren er da ikke tap i produksjon/inntekt, slik som ved fyrstikkfabrikken, men ved at arbeidsgiveren føler at det "går for langt" i forhold til uskyldig tredjepart og derfor lettere gir etter for de streikendes krav.

Virkningen overfor uskyldige tredjepart blir derfor hovedvirkemiddelet i streiken - hvor langt kan man gå før ringvirkningene blir for store?

Men jeg vet ikke hva man eventuelt skulle hatt istedenfor. Det er feil å frata visse yrkesgrupper muligheten for reell lønnskamp.

Og fortsatt er det jo bedrifter som mer kan sammenlignes med fortidens fyrstikkfabrikker.

Men det er et dilemma at mange streiker rammer uskyldige tredjeparter mer enn det rammer arbeidsgiverne.

Skrevet

Hm - dette var et komplisert spørsmål. La oss tenke litt mer på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...