Gå til innhold

noen kjappe spm ang mat!

Anbefalte innlegg

Gjest food-professor
Skrevet

- Hvorfor synker brødet sammen etter det har hevet en stund, rett før jeg skal til å putte det i ovnen?

- Hvorfor er det så vrient å steke panert fisk? Blir sånn stekelukt og dessuten må jeg bruke så mye olje/smør, for fisken trekker det sånn til seg...Også må stekepanna renses omtrent etter hvert fiskestykke, for det blir så brent nedi.

- Hvordan tilbereder man fjellørret, sånn hel fisk som fins i frysedisken?

- Gode, kjappe sunne billige middagstips?

- Hvordan vet man hva som er sesongens frukt/grønnsaker?

Skrevet

''- Hvorfor synker brødet sammen etter det har hevet en stund, rett før jeg skal til å putte det i ovnen?''

Du har hevet det for lenge, la det stå 10 min kortere før du setter det i ovnen (altså skru på ovnen 10 min før)

''- Hvorfor er det så vrient å steke panert fisk? Blir sånn stekelukt og dessuten må jeg bruke så mye olje/smør, for fisken trekker det sånn til seg...Også må stekepanna renses omtrent etter hvert fiskestykke, for det blir så brent nedi.''

Høres ut som du har for sterk varme på plata. De kan også stekes i stekeovn, veldig greit det også synes jeg.

''- Hvordan tilbereder man fjellørret, sånn hel fisk som fins i frysedisken?''

Altså hel fisk som kun er gjort opp, men ikke delt opp? Jeg pleier å lage en blanding av hvetemel, salt og pepper i en liten pose og legger fisken i denne så den blir helt dekket. Så legger jeg den i varm panne (ikke voldsomt varm!) med smør og steker den så den er brun og fin på begge sider (utenpå skinnet), legger gjerne en liten smørklatt inni fisken også. Når den er brun og fin på begge sider skrur jeg ned varmen ganske mye og lar den ettersteke til den er gjennomstekt. NAM!

Gjest food-professor
Skrevet

''- Hvorfor synker brødet sammen etter det har hevet en stund, rett før jeg skal til å putte det i ovnen?''

Du har hevet det for lenge, la det stå 10 min kortere før du setter det i ovnen (altså skru på ovnen 10 min før)

''- Hvorfor er det så vrient å steke panert fisk? Blir sånn stekelukt og dessuten må jeg bruke så mye olje/smør, for fisken trekker det sånn til seg...Også må stekepanna renses omtrent etter hvert fiskestykke, for det blir så brent nedi.''

Høres ut som du har for sterk varme på plata. De kan også stekes i stekeovn, veldig greit det også synes jeg.

''- Hvordan tilbereder man fjellørret, sånn hel fisk som fins i frysedisken?''

Altså hel fisk som kun er gjort opp, men ikke delt opp? Jeg pleier å lage en blanding av hvetemel, salt og pepper i en liten pose og legger fisken i denne så den blir helt dekket. Så legger jeg den i varm panne (ikke voldsomt varm!) med smør og steker den så den er brun og fin på begge sider (utenpå skinnet), legger gjerne en liten smørklatt inni fisken også. Når den er brun og fin på begge sider skrur jeg ned varmen ganske mye og lar den ettersteke til den er gjennomstekt. NAM!

Takk for svar!

Men den fjellørreten er hel, ikke renset eller noe. Jeg må vel kutte hodet av den osv først.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Takk for svar!

Men den fjellørreten er hel, ikke renset eller noe. Jeg må vel kutte hodet av den osv først.

Ja, du må sløye den.

Små ørret fjerner jeg hodet av, og steker på panna noe ala det lillemus sier.

Stor ørret- da får hodet være der det er. Men så fylles fisken med dill/purre og pakkes i folie før den ovnsbakes.

Skrevet

Takk for svar!

Ikke renset? Trodde nesten ikke man fikk selge fisk som ikke er gjort opp? Kutt av hale og hode og ta ut innvoller først ja. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...