Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man egentlig skrudd av brannalarmen når den går av ved en feil? Jeg tror jeg har skremt halve blokka her i kveld, den ga seg jo aldri selv om døra og vinduet sto oppe.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• Katt-ja

3

• hidi, the scorpion

3

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener du røykvarsleren?

- Fjerne batteriet!

Skrevet

Tar ut batteriet :)

Den sitter jo oppi taket, jeg når ikke opp dit ;o)

Mary Poppins
Skrevet

Den sitter jo oppi taket, jeg når ikke opp dit ;o)

Nei da ble det jo straks litt verre:/

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du bør ha den på et lettere tilgjengelig sted.

Skrevet

Mener du røykvarsleren?

- Fjerne batteriet!

Som jeg sier til M.P så når jeg ikke opp dit og jeg får ikke lov å sette den på veggen, jeg har akkurat hatt kontroll her og fått kjeft fordi jeg har en annen på veggen slik at det går an. LOL, det var litt av et styr og akkurat når jeg leser SDD sitt innlegg ALARM, ALARM, ALARM :o)

Skrevet

Du bør ha den på et lettere tilgjengelig sted.

Det er ikke lov, den må sitte i taket.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er ikke lov, den må sitte i taket.

Hmm, vi har bare lagt dem løst rundt omkring i huset.

Skrevet

Hmm, vi har bare lagt dem løst rundt omkring i huset.

Vi hadde kontroll for et par uker siden og den utenfor kjøkkenet sitter på veggen, men jeg har en annen i taket på stua og dermed gikk jeg gjennom kontrollen. Og selvfølgelig var det den som ulte. Jeg slo i den med langkosten men den bare fortsatte. Skremte vettet av kattene som stakk lange veier ut av døra

candyqueen_83
Skrevet

Tar et "vaskeskaft" med klut hengende på, og vifter under varsleren? Jeg pleier å vifte med et blad eller en avis.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Vi hadde kontroll for et par uker siden og den utenfor kjøkkenet sitter på veggen, men jeg har en annen i taket på stua og dermed gikk jeg gjennom kontrollen. Og selvfølgelig var det den som ulte. Jeg slo i den med langkosten men den bare fortsatte. Skremte vettet av kattene som stakk lange veier ut av døra

Jeg tror ikke det er så mye du kan få gjort utenom å lufte godt,

Kanskje du kan forhøre deg om det er mulig å gjøre et unntak for deg som sitter i rullestol? Forklar problemet for dem.

Det må kunne være mulig å kunne legge brannalarmen øverst på en bokhylle eller noe isteden for i taket, slik at du kan bruke en kost til å feie den i slike tilfeller.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Man skrur av ved å trykke på knappen. Det er riktig som Dorthe sier at den må være festet i taket i fht forsikring.

Jeg ville undersøkt brannrutinene i blokken din. Noen er jo koblet direkte til brannvesenet. Heldigvis ikke hos deg - det hadde blitt veldig dyrt å betale for utrykning.

Alle borettslag og sameier skal ha rutiner for hva man skal gjøre dersom brannalarmen går. Hvis du ikke finner ut av det så kontakt de som er i styret og forhør deg.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275517332' post='4372319]

Man skrur av ved å trykke på knappen. Det er riktig som Dorthe sier at den må være festet i taket i fht forsikring.

Jeg ville undersøkt brannrutinene i blokken din. Noen er jo koblet direkte til brannvesenet. Heldigvis ikke hos deg - det hadde blitt veldig dyrt å betale for utrykning.

Alle borettslag og sameier skal ha rutiner for hva man skal gjøre dersom brannalarmen går. Hvis du ikke finner ut av det så kontakt de som er i styret og forhør deg.

Det er ikke rutiner her. Sist det var ordentlig brann under meg så "glemte" de å ringe på til meg, men ringte på til de andre. Jeg fikk ikke vite det før dagen etterpå jeg når de begynte å bråke for å ta ut det som hadde brent ned.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye du kan få gjort utenom å lufte godt,

Kanskje du kan forhøre deg om det er mulig å gjøre et unntak for deg som sitter i rullestol? Forklar problemet for dem.

Det må kunne være mulig å kunne legge brannalarmen øverst på en bokhylle eller noe isteden for i taket, slik at du kan bruke en kost til å feie den i slike tilfeller.

Den må være festet i taket. Før fikk man da bot hvis den ikke gjorde det, men det vet jeg ikke om gjelder nå. LOL, tenk om jeg hadde hatt sånn rislingsanlegg.

Den alarmen som er satt på veggen er grei, det hender det blir røyk når jeg lager mat, men den i stua har aldri gått før.

Det er sikkert SDD sin skyld...Kanskje han har magiske evner

Skrevet

Det er ikke rutiner her. Sist det var ordentlig brann under meg så "glemte" de å ringe på til meg, men ringte på til de andre. Jeg fikk ikke vite det før dagen etterpå jeg når de begynte å bråke for å ta ut det som hadde brent ned.

Har googlet litt men ikke klart å finne ut om brannforskrifter er påbudt. Jeg ville kontaktet styreleder og sagt at det bør utarbeides en plan for hvordan man forholder seg ved alarm. Når alarmen går og ingen vet hva de skal gjøre er kaoset komplett, Det er mye greiere for alle parter å ha noe å forholde seg til.

''Styreleder i borettslag/sameier

Krav til styreleder

”Den som er ansvarlig for virksomheten skal sørge for at det innføres

og utøves interkontroll i virksomheten og at dette gjøres i samarbeid med

arbeidstakerne og deres representanter.”

Internkontrollforskriften § 4

Forskriften bruker altså begrepet virksomheter, og dette omfatter ikke bare næringsvirksomhet. Også boligeieformer hvor flere mennesker eier noe sammen, faller inn under begrepet virksomhet. Det er derfor du som leder av styret som har plikt til å innføre og utøve internkontroll i boligvirksomheten, og at dette gjøres i samarbeid med beboerne.

''

Denne siden gir masse info og de har brannpakker til samleier og borettslag. Kanskje kan dere ta utgangspunkt i noe av dette.

http://www.boligbrann.no/info%20til%20styret.htm

candyqueen_83
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275519224' post='4372329]

Har googlet litt men ikke klart å finne ut om brannforskrifter er påbudt. Jeg ville kontaktet styreleder og sagt at det bør utarbeides en plan for hvordan man forholder seg ved alarm. Når alarmen går og ingen vet hva de skal gjøre er kaoset komplett, Det er mye greiere for alle parter å ha noe å forholde seg til.

Krav til styreleder

Forskriften bruker altså begrepet virksomheter, og dette omfatter ikke bare næringsvirksomhet. Også boligeieformer hvor flere mennesker eier noe sammen, faller inn under begrepet virksomhet. Det er derfor du som leder av styret som har plikt til å innføre og utøve internkontroll i boligvirksomheten, og at dette gjøres i samarbeid med beboerne.

''

Denne siden gir masse info og de har brannpakker til samleier og borettslag. Kanskje kan dere ta utgangspunkt i noe av dette.

''og de har brannpakker til samleier og borettslag''

;O)))

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275519224' post='4372329]

Krav til styreleder

''

Vi har akkurat hatt kontroll og jeg fikk ikke godkjent den alarmen som jeg når opp til, bare den i taket i stua og det var den som gikk i dag. Og da jeg spurte hvorfor den andre ikke kunne godkjennes så fikk jeg beskjed om at bare den i taket kunne godkjennes. Og vi har brannapparat. Så da var han fornøyd. Det er ikke oppgang der jeg bor men lange svalganger utenfor leilighetene og oppgangen er et eget hus med heis.

Skrevet

''og de har brannpakker til samleier og borettslag''

;O)))

:o)

Skrevet

Vi har akkurat hatt kontroll og jeg fikk ikke godkjent den alarmen som jeg når opp til, bare den i taket i stua og det var den som gikk i dag. Og da jeg spurte hvorfor den andre ikke kunne godkjennes så fikk jeg beskjed om at bare den i taket kunne godkjennes. Og vi har brannapparat. Så da var han fornøyd. Det er ikke oppgang der jeg bor men lange svalganger utenfor leilighetene og oppgangen er et eget hus med heis.

Vet ikke hvorfor den må være i taket for og godkjennes. Men synes det er rart at du ikke kan få det tilpasset - du når jo ikke opp til taket og da får du gjort veldig lite om alarmen går.

Brannslukkingsapparat må man ha. Hadde du bare hatt varsleren i taket, men ikke brannslukkingsapparat hadde du ikke blitt godkjent. Når man kjøper skal brannslukkingsapparat følge med boligen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...