Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275521476' post='4372335]

Vet ikke hvorfor den må være i taket for og godkjennes. Men synes det er rart at du ikke kan få det tilpasset - du når jo ikke opp til taket og da får du gjort veldig lite om alarmen går.

Brannslukkingsapparat må man ha. Hadde du bare hatt varsleren i taket, men ikke brannslukkingsapparat hadde du ikke blitt godkjent. Når man kjøper skal brannslukkingsapparat følge med boligen.

Jeg tror jeg skal få tak i ergoterapeuten min og spørre og prøve å finne ut litt mer sjøl også. Jeg tviler på at vår styreleder bryr seg noe særlig, han er skikkelig sær.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• Katt-ja

3

• hidi, the scorpion

3

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg tror jeg skal få tak i ergoterapeuten min og spørre og prøve å finne ut litt mer sjøl også. Jeg tviler på at vår styreleder bryr seg noe særlig, han er skikkelig sær.

Er jo liten vits i å kontakte styreleder dersom han trolig ikke ville fulgt det opp (slik jeg forstod deg?). Da er nok ergoterapeut lurt. Men synes det hørtes litt skummelt ut at du ikke ble ringt på til da alarmen gikk.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1275521476' post='4372335]

Vet ikke hvorfor den må være i taket for og godkjennes. Men synes det er rart at du ikke kan få det tilpasset - du når jo ikke opp til taket og da får du gjort veldig lite om alarmen går.

Brannslukkingsapparat må man ha. Hadde du bare hatt varsleren i taket, men ikke brannslukkingsapparat hadde du ikke blitt godkjent. Når man kjøper skal brannslukkingsapparat følge med boligen.

Den må jo henge i taket, det er jo opp dit røyken kommer først! Om du har den liggende på spisebordet så kan rommet være temmelig fullt av røyk og du være bevisstløs lenge før alarmen går! Den skal henge i taket ca. 0,5 meter innenfor døra i tilfelle røyken kommer inn fra et annet rom.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så det var hos deg det ula, ja. Jeg syntes jeg hørte noe piping i vinden. ;)

Men du: Hva for slags naboer er det egentlig du har? Her skremmer du vannet av naboene halve kvelden med brannalarmen, men det er ingen som ringer på hos deg for å høre om du har lungene fulle av røyk og trenger hjelp?

Hva er poenget med røykvarsler hvis ingen reagerer? :o

Skrevet

Som jeg sier til M.P så når jeg ikke opp dit og jeg får ikke lov å sette den på veggen, jeg har akkurat hatt kontroll her og fått kjeft fordi jeg har en annen på veggen slik at det går an. LOL, det var litt av et styr og akkurat når jeg leser SDD sitt innlegg ALARM, ALARM, ALARM :o)

Jeg tar den hysteriske måten og napper ut batteriet.. her er de seriekobla i tillegg så vi vekker ikke bare nabolaget vårt for å si det slik...

Men du sitter i rullestol... hmm.. kunne du ringt brannvesenet og snakket med dem? Det hele er jo bare tull hvis ingen reagerer på pipingen, og spesielt om ALLE stikker og lar deg sitte der! *stirrer*

Gjest høstløv
Skrevet

Vi bruker å vifte med et håndkle foran røykvarsleren for å vifte bort røyken, da gir ulingen seg som regel fort. Du kan jo sette et håndkle på et langt skaft og bruke det til å vifte med.

Røykvarsleren vår er tilknyttet boligalarmen og dermed alarmselskapet, vi har fått en oransje hette, som vi skal sette over røykvarsleren, hvis den setter i gang ved et uhell.

Skrevet

Den sitter jo oppi taket, jeg når ikke opp dit ;o)

Du burde jo fått senket taket ditt til din "høyde" ;-)

Kanskje litt dumt når du har besøk, eller når sønnen din vokser til, men... :-)

Skrevet

Så det var hos deg det ula, ja. Jeg syntes jeg hørte noe piping i vinden. ;)

Men du: Hva for slags naboer er det egentlig du har? Her skremmer du vannet av naboene halve kvelden med brannalarmen, men det er ingen som ringer på hos deg for å høre om du har lungene fulle av røyk og trenger hjelp?

Hva er poenget med røykvarsler hvis ingen reagerer? :o

Ja, det er et helt annet spørsmål. Jeg tror ikke de bryr seg særlig mye. Og jeg hadde ytterdøra oppe så jeg trodde nesten alle naboen skulle våkne.

hidi, the scorpion
Skrevet

'' Jeg tror jeg har skremt halve blokka her i kveld, den ga seg jo aldri selv om døra og vinduet sto oppe.''

Folk kan jo ikke ha blitt veldig skremt hvis ikke en _eneste_ sjel kom og så til deg....:( Du burde blitt mer skremt av folks likegyldighet.

Det må da finnes relativt enkle løsninger på slikt via hjelpemiddelsentralen eller er dette noe de enda ikke har funnet ut av?

Skrevet

'' Jeg tror jeg har skremt halve blokka her i kveld, den ga seg jo aldri selv om døra og vinduet sto oppe.''

Folk kan jo ikke ha blitt veldig skremt hvis ikke en _eneste_ sjel kom og så til deg....:( Du burde blitt mer skremt av folks likegyldighet.

Det må da finnes relativt enkle løsninger på slikt via hjelpemiddelsentralen eller er dette noe de enda ikke har funnet ut av?

''Det må da finnes relativt enkle løsninger på slikt via hjelpemiddelsentralen eller er dette noe de enda ikke har funnet ut av?''

Av og til - eller egentlig ganske ofte - blir man litt overrasket over hvor tungvint ting kan være - særlig sett i forhold til alt annet som finnes av mer og mindre nyttige duppeditter...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Folk kan jo ikke ha blitt veldig skremt hvis ikke en _eneste_ sjel kom og så til deg....:( Du burde blitt mer skremt av folks likegyldighet.''

Ja, det er noe i det.

Skrevet

Du burde jo fått senket taket ditt til din "høyde" ;-)

Kanskje litt dumt når du har besøk, eller når sønnen din vokser til, men... :-)

Det har vært min ide lenge og lage et kollektiv for rullestolbrukere hvor man hadde 1,70 under taket. Tenk hvor mye enklere det hadde vært og hvor mye strøm man hadde spart til oppvarming

hidi, the scorpion
Skrevet

''Det må da finnes relativt enkle løsninger på slikt via hjelpemiddelsentralen eller er dette noe de enda ikke har funnet ut av?''

Av og til - eller egentlig ganske ofte - blir man litt overrasket over hvor tungvint ting kan være - særlig sett i forhold til alt annet som finnes av mer og mindre nyttige duppeditter...

''Av og til - eller egentlig ganske ofte - blir man litt overrasket over hvor tungvint ting kan være - særlig sett i forhold til alt annet som finnes av mer og mindre nyttige duppeditter...''

Ikke sant! Man kan seriekoble brannalarmer, men man har ikke funnet en grei måte for rullestolbrukere/andre som ikke kan stå på stoler, til å slå av en falsk alarm....? Høres horribelt ut.

Skrevet

Det har vært min ide lenge og lage et kollektiv for rullestolbrukere hvor man hadde 1,70 under taket. Tenk hvor mye enklere det hadde vært og hvor mye strøm man hadde spart til oppvarming

Og så kunne alle dem som kom på besøk få smake litt av hvordan det er å måtte innrette seg :-)

Skrevet

Nei, nå har jeg snakket med HMS og de hadde ikke noen løsning på det. Kan tro jeg følte meg dum da jeg ringte :o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er et helt annet spørsmål. Jeg tror ikke de bryr seg særlig mye. Og jeg hadde ytterdøra oppe så jeg trodde nesten alle naboen skulle våkne.

Det er jo nesten komisk. Alle vet at disse røykvarslerne er nettopp varslere, og ikke i kontakt med brannvesenet. Det hjelper lite med varslere dersom ingen reagerer når det uler, og i stedet dytter noe i øra for å slippe å høre.

Hadde alarmen godt hos naboen min og jeg ikke fikk normal kontakt, ville jeg slått inn døra.

Det er jo hele poenget med denne typen alarmer.

Men rett skal være rett: I vår del av landet er det me, myself and I-holdningen som råder. Et problem blir det først hvis ilden i din leilighet hadde truet dem direkte.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, nå har jeg snakket med HMS og de hadde ikke noen løsning på det. Kan tro jeg følte meg dum da jeg ringte :o)

''Kan tro jeg følte meg dum da jeg ringte :o)''

Det er vel strengt tatt de som burde føle seg dumme, for ikke å ha tenkt på slike løsninger! Noen der burde få fingeren ut!

Hvordan fikk du av alarmen da?

Skrevet

Og så kunne alle dem som kom på besøk få smake litt av hvordan det er å måtte innrette seg :-)

Nemlig ;o)

Skrevet

''Kan tro jeg følte meg dum da jeg ringte :o)''

Det er vel strengt tatt de som burde føle seg dumme, for ikke å ha tenkt på slike løsninger! Noen der burde få fingeren ut!

Hvordan fikk du av alarmen da?

Den stoppet jo tilslutt når jeg hadde døra oppe.

Skrevet

Det er jo nesten komisk. Alle vet at disse røykvarslerne er nettopp varslere, og ikke i kontakt med brannvesenet. Det hjelper lite med varslere dersom ingen reagerer når det uler, og i stedet dytter noe i øra for å slippe å høre.

Hadde alarmen godt hos naboen min og jeg ikke fikk normal kontakt, ville jeg slått inn døra.

Det er jo hele poenget med denne typen alarmer.

Men rett skal være rett: I vår del av landet er det me, myself and I-holdningen som råder. Et problem blir det først hvis ilden i din leilighet hadde truet dem direkte.

Hos meg kunne du bare tråkket inn gjennom kjøkkenvinduet for det sto oppe også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...