Gå til innhold

Hva skaper arvestrid?

Gjest hva er rettferdig her...

Anbefalte innlegg

Gjest hva er rettferdig her...
Skrevet

A er den som har stått på, tatt utdannelse og hatt flere jobber på en gang, alltid gått fulltid, betalt ned masse på lån etc gift i et godt forhold - har dermed stort hus, god jobb etc

B tok ikke skolen så nøye, ikke gått særlig på skole, hjemme med unger eller gått deltid. Grei jobb nå men tjener ikke særlig bra. Bruker opp det de tjener. Gått fra samboer pga ny kjæreste og lot dermed samboeren komme godt utav det økonomisk pga at da hadde han råd til å beholde huset (pga ungene).

Nå vil B ha forskudd på arv fordi hun "har behov" for dette da de har lyst på et litt større hus enda nærmere eksen. (Pga ungene). Huset er bare litt større og veldig dyrt. De HAR et helt greit hus men det ligger noen få km fra eksen.

A mener at begge to i så fall må få like mye forskudd - hvis det blir "strid" pga dette - hvem er det i så fall som skaper den? Hva er rettferdig? Hvis bare B får mener A at hun blir "straffet" fordi hun har stått på og alltid har vært fornuftig. (A er i full jobb men ganske utslitt og er under utredning for mulig alvorlig sykdom)

Kan legge til at foreldrene ikke har særlig mye penger - var endelig gjeldfrie og må i så fall ta opp lån for å betale begge. Men har god sikkerhet i stort hus. Foreldrene hadde sett fram til å trappe ned jobbing og snart pensjonere seg men i så fall må dette utsettes.

Synspunkt?

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• frosken

5

• 200eek

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Dere er jo helt gale!
Skrevet

''Kan legge til at foreldrene ikke har særlig mye penger - var endelig gjeldfrie og må i så fall ta opp lån for å betale begge. Men har god sikkerhet i stort hus. Foreldrene hadde sett fram til å trappe ned jobbing og snart pensjonere seg men i så fall må dette utsettes.''

Og dette skal dere utsette foreldrene deres for????

Herregud, dere er begge to spik, spenna stormannsgale og egoistiske!

mariaflyfly
Skrevet

Både A og B er voksne mennesker og bør være økonomisk selvstendige.

Er det virkelig noen som går til foreldra sine og SPØR om forskudd på arv???

Skrevet

Ja, hvis jeg skjønner rett.

Foreldrene kan da vel for søren ikke gi ut arv de ikke har!!!

De kan da ikke ta opp lån for å gi arv til ungene, lån er da ikke arv.....eller rettere sakt, arv er det som foreldre etterlater seg, det de har.

Hvis foreldrene ikke har penger å gi bort så er det foreløbig ingen arv, så enkelt er det, og ingen arv skal gis ut.

Hvis de alikavel ønsker å gi x antall kr. i arv til B, så skrives dette slik at det i arveoppgjør trekkes fra B`s del slik at dette da blir korrekt fordelt i forhold til A. En advokat hjelper til med sånt.

Hvis foreldrene selger huset, eller flytter i trygdeleilighet el. så huset som er nedbetalt blir "ledig" for arvedele så finnes det arv. Så lenge foreldrene har behov for å bo i huset så er arven foreløbig låst og B må selv finne midler til å få ny bolig.

Jeg blir pin forbanna på grådige arvetagere. Fanken, arv er da for søren ingen selvfølge som de skal meske seg med når det passer dem. Arv er det f.eks.foreldre etterlater seg etter sin død, og i mitt hode så skal ikke arvtagere rote med det før det er tid for det.

Men jeg er klar over at det skjer svært ofte. En grunn til at det gir meg spysyken.

Så sånn sett: I mitt hode

1. B er grådig og egosentrert og bør klare seg selv/holde smæla inntil arv er frigitt for dele

2. Foreldrene bør bo i huset til de ikke orker mer, og pengene de har bør de bruke på seg selv for en så fin alderdom som mulig

3. Hvis alle er dumme nok til å gi B.forskudd på arv nå så bør A vise mer sinn og hjelpe foreldene å få satt opp dette i skriv hos advokat slik at A. får sin arv først etter at foreldrene er falt bort så ikke både A og B sørger for at foreldrene lever på sultegrensen sine siste år

Skrevet

''Kan legge til at foreldrene ikke har særlig mye penger - var endelig gjeldfrie og må i så fall ta opp lån for å betale begge. Men har god sikkerhet i stort hus. Foreldrene hadde sett fram til å trappe ned jobbing og snart pensjonere seg men i så fall må dette utsettes.''

Og dette skal dere utsette foreldrene deres for????

Herregud, dere er begge to spik, spenna stormannsgale og egoistiske!

Enkelte voksne mennesker skulle hatt god gammeldags juling!!

Skrevet

Ved forskudd på arv synes jeg vanligvis de skal få likt, når det er snakk om rene penger - da er det enkelt å være helt rettferdig.

I det tilfellet du beskriver, synes jeg disse voksne barna skal ordne seg på annen måte. Jeg synes det er urimelig å regne med at foreldrene skal ta støyten her.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

jo, du skal få mine synspunkt. og jeg er ikke nådig. dette er det verste eksempel på grådighet jeg har lest. at noen gir forskudd på arv, må komme som et tilbud fra foreldre, det er ikke noe som noen ber om!

Det betyr ingenting i denne saken hvorfor noen trenger mer penger enn andre.

INGEN ARVER FORELDRE FØR DE DØR. forskudd på arv gis av foreldre med mye penger, og at de tilbyr d selv.

punktum...

Skrevet

Foreldrene er hjerneskadet om de går med på noe så tåpelig. Frekke faens bortskjemte drittunger har de og nå får de svi for at de ikke oppdro dem til å vise respekt!

Skrevet

Ettersom foreldrene faktisk ikke har noe som barna kan arve på dette tidspunktet, så får de klare seg selv!!! Dette er ikke foreldrenes ansvar i det hele tatt.

Uten å ta stilling til akkurat dette tilfellet, så synes jeg det kan være greit om et barn får forskudd på arv. (Dette må selvsagt dokumenteres slik at den andre får sin andel når den tid er inne)

Gjest høstløv
Skrevet

jo, du skal få mine synspunkt. og jeg er ikke nådig. dette er det verste eksempel på grådighet jeg har lest. at noen gir forskudd på arv, må komme som et tilbud fra foreldre, det er ikke noe som noen ber om!

Det betyr ingenting i denne saken hvorfor noen trenger mer penger enn andre.

INGEN ARVER FORELDRE FØR DE DØR. forskudd på arv gis av foreldre med mye penger, og at de tilbyr d selv.

punktum...

Jeg er helt enig, og vil legge til at foreldrene er i sin fulle rett til å bruke opp pengene sine på seg selv i alderdommen, og hvis de vil, kan de ta opp lån på huset og bruke til hva de vil, jordomseiling feks.

Arv er ikke noe barna har krav på. At barna i dette tilfelle krever å få forskudd på arv er helt forkastelig, spesielt fordi foreldrene må ta opp lån.

Jeg håper at foreldrene bruker opp alle pengene sine på seg selv. I mine øyne er det ingen av de to søsken, som virkelig trenger en økonomisk håndsrekning.

For noen griske barn!

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg er helt enig, og vil legge til at foreldrene er i sin fulle rett til å bruke opp pengene sine på seg selv i alderdommen, og hvis de vil, kan de ta opp lån på huset og bruke til hva de vil, jordomseiling feks.

Arv er ikke noe barna har krav på. At barna i dette tilfelle krever å få forskudd på arv er helt forkastelig, spesielt fordi foreldrene må ta opp lån.

Jeg håper at foreldrene bruker opp alle pengene sine på seg selv. I mine øyne er det ingen av de to søsken, som virkelig trenger en økonomisk håndsrekning.

For noen griske barn!

Enig med deg. jeg blir nesten målløs av dette innlegget, og forstår ikke hvordan enkelte personer tenker....

Gjest høstløv
Skrevet

Enig med deg. jeg blir nesten målløs av dette innlegget, og forstår ikke hvordan enkelte personer tenker....

Hadde jeg hatt slike barn, så ville jeg bruke opp hver rubbel og bit og sørget for at det ikke var noe å arve.

Vi har da ikke nedbetalt huslån og spart opp litt penger for at griske barn vil ha de i forskudd på arv. Vi har gjort dette for å ha det litt romslig økonomisk i pensjonisttilværelsen.

Dessuten så har vi betalt dyre renter for huslånet i sin tid, vi betalte nesten 15% i renter. I dag betaler de jo nesten ikke renter i forhold.

Vi gleder oss over at vi har økonomi til å gi litt til barna av og til, til ferieturer og slike ting, men krever de noe av oss, sier vi nei. Det er stor forskjell på om en gir frivillig og med glede eller at barna kommer og krever forskudd på arv.

Skrevet

Voksne barn må da klare seg selv.

Man spør ikke om forskudd på arv.

Ville aldri ha falt meg inn å spørre om det, uansett hvor dårlig stilt jeg hadde vært.

Foreldrene skal få nyte godt av gjeldfritt hus, samt få lov til å trappe ned på jobb, det har de fortjent!

I dette tilfelle er det rett og slett ikke noe å arve. Dersom et av barna trenger større hus, får vedkommende ta opp lån til dette selv. Det er da ikke foreldrene som skal ta opp lån!!! Og, har man ikke råd til større hus, ja, så har man ikke råd.

Dermed basta.

Skrevet

Hadde jeg hatt slike barn, så ville jeg bruke opp hver rubbel og bit og sørget for at det ikke var noe å arve.

Vi har da ikke nedbetalt huslån og spart opp litt penger for at griske barn vil ha de i forskudd på arv. Vi har gjort dette for å ha det litt romslig økonomisk i pensjonisttilværelsen.

Dessuten så har vi betalt dyre renter for huslånet i sin tid, vi betalte nesten 15% i renter. I dag betaler de jo nesten ikke renter i forhold.

Vi gleder oss over at vi har økonomi til å gi litt til barna av og til, til ferieturer og slike ting, men krever de noe av oss, sier vi nei. Det er stor forskjell på om en gir frivillig og med glede eller at barna kommer og krever forskudd på arv.

''Vi gleder oss over at vi har økonomi til å gi litt til barna av og til, til ferieturer og slike ting, men krever de noe av oss, sier vi nei. Det er stor forskjell på om en gir frivillig og med glede eller at barna kommer og krever forskudd på arv.''

Nettopp!

Det er jo virkelig toppen av frekkhet av barna å ta opp dette overhodet. Trodde virkelig ikke det gikk an å tenke i disse baner en gang, og kjenner at jeg blir trist og provosert over at folk i min egen generasjon kan oppføre seg slik.

*rister oppgitt på hodet*

Gjest høstløv
Skrevet

''Kan legge til at foreldrene ikke har særlig mye penger - var endelig gjeldfrie og må i så fall ta opp lån for å betale begge. Men har god sikkerhet i stort hus. Foreldrene hadde sett fram til å trappe ned jobbing og snart pensjonere seg men i så fall må dette utsettes. ''

Dette er virkelig toppen av egoisme fra barnas side å ikke unne foreldrene god økonomi, når de endelig kan pensjonere seg.

Noe helt annet hadde vært om et av barna virkelig trengte en håndsrekning økonomisk sett. Foreldrene mine lånte penger til den ene søsteren min, da hun ble helt ruinert etter en skilsmisse, men det var et lån og hun har betalt tilbake dette.

Vi har også en gang for 25-30 år siden lånt penger av dem og de har lånt penger av oss, men dette er blitt tilbakebetalt for lenge siden. Om det er andre av mine søsken som har lånt penger av foreldre våre, det vet jeg ikke, og det har jeg ikke noe med, for foreldrene mine er oppegående mennesker, som styrer økonomien sin slik de vil.

Jeg har sagt til de at de skal bruke opp pengene sine på seg selv, for alle vi søsken har god økonomi, de trenger ikke å tenke på at de skal spare opp penger, som vi kan arve.

Unntatt er den ene søsteren min som ble ribbet til skinnet i skilsmisseoppgjøret. Hun hadde da ikke hjertelag til å komme til foreldrene våre og kreve forskudd på arv. Nå greier hun seg egentlig bra, hun er kommet på beina igjen og har en bra jobb, men hun har måttet flytte fra huset sitt og inn i en leid leilighet.

Skrevet

Primært: Foreldrene bør kose seg for pengene i stedet.

Sekundært: forskudd på arv er greit å gi dersom man har mulighet og dersom noen trenger penegene. Jeg synes ikke A har noen moralske rettigheter selv om B får penger. A får tilsvarende mer i det endelige arveopgjøret. Det dreier seg kun om forskudd. (At det kan være irriterende er en helt annen sak).

Skrevet

Voksne unger bør jo klare seg selv, og forskudd på arv er noe som kan tilbys men ikke bes om...

Men: Hvis foreldrene faktisk har LYST til å hjelpe dette ene barnet, kan de jo få lov til det. Da må det bare skrives ned (advokat?) hvor mye forskuddet er på, og når den ordentlige arven skal gjøres opp i år 20XX, må det beregnes ut fra en indeks hvor mye det tilsvarer i 20XX-verdi...

Hvis A som ikke trenger forskuddet trumfer igjennom at h*n også må få hvis B får, da er A minst like skyldig som B i at foreldrene sitter med økonomiske forpliktelser istedetfor å være bekymringfrie pengemessig sett...

Livet blir jo aldri helt rettferdig. En jeg kjenner har søsken som er ganske mye eldre. Da eldstemann fikk hjelp til å kjøpe seg leilighet, betydde det veldig mye økonomisk da vedkommende kunne selge leiligheten 15 år seinere, med enorm verdistigning. Sikkert fortjeneste på noen millioner.

De yngre søsknene fikk ikke noe tilsvarende. Hjelp når de trengte det, men ikke noe i nærheten av det eldstemann fikk hjelp til. Ingen av de søsknene er bitre over det, sånn er bare livet.

Skrevet

Har A og/eller B noen samvittighet overhodet!? Dere to (om det er dere det er snakk om) høres ut til å være griske og tankeløse og fullstendig blottet for empati og omtanke for deres eldre foreldre!

Jeg håper foreldrene nekter å betale ut noe som helst forskudd på arv her og helst også bruker opp så mye de bare kan så lenge de lever. Fyttikatta for noen utakknemlige unger!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Har A og/eller B noen samvittighet overhodet!? Dere to (om det er dere det er snakk om) høres ut til å være griske og tankeløse og fullstendig blottet for empati og omtanke for deres eldre foreldre!

Jeg håper foreldrene nekter å betale ut noe som helst forskudd på arv her og helst også bruker opp så mye de bare kan så lenge de lever. Fyttikatta for noen utakknemlige unger!

Signerer her.

Skrevet

Det eneste rettferdige er at både A og B innser at arv er noe som kommer etter at begge foreldre er døde, ikke en verdi de kan disponere fritt når det måtte passe dem best.

Om forskudd på arv skal være aktuelt i det hele tatt, så skal det være etter initiativ fra foreldrene, og de avgjør da til hvem og hvor mye. En ting er at folk mister hode i arveoppgjør, men å begynne å krangle om forskuddsarv som de selv tar initiativ til - det er å tråkke utrolig langt over alt av streker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...