Gå til innhold

Hva skaper arvestrid?

Gjest hva er rettferdig her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke problemet. A trenger vel ikke få noe fordi om B får forskudd på arv. Det vil jo jevne seg ut den dagen foreldrene dør, så lenge det står skrevet i testamentet.

Det er ganske stor forskjell på å få penger nå og det å evt. måtte vente i 25 år, dersom man ikke selv har en romslig økonomi.

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• frosken

5

• 200eek

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Siden foreldrene ikke har pengene tilgjengelig, så synes jeg det er uhørt å be om forskudd på arv!

Herre min, be foreldrene sine ta opp lån for å gi forskudd på arv ...blir målløs jeg.

Nå tror jeg ikke det går _helt_ klart fram at B har bedt sine foreldre om det, kanskje foreldrene tilbyr? (orker ikke lese alle innleggene på nytt for å sjekke...)

Jeg kan fint tenke meg en tilsvarende situasjon, hvor jeg som forelder gladelig hadde tatt opp lån og jobbet noen år til, om det hadde lettet situasjonen for ett av mine barn. F.eks. i forhold til bolig/barnebarn. Selvsagt måtte det jo skrives opp, og påvirke senere arv.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvis jeg var A, så ville jeg ikke tatt i mot penger fra foreldrene dersom de måtte ta opp lån eller fikk dårlig økonomi selv som følge av det. Men jeg synes det kan være grunn til å si fra at det er vanskelig å se på at B vel nærmest manipulerer foreldrene til å gi fra seg penger, og at det i såfall ville vært mer rettferdig om beløpet ble delt på to.

Men hovedpoenget mitt er vel at det er bedre å si fra om slike ting før transaksjonene er gjennomgått, enn å være sår og ønske mindre kontakt med familien i etterkant.

''Men jeg synes det kan være grunn til å si fra at det er vanskelig å se på at B vel nærmest manipulerer foreldrene til å gi fra seg penger, og at det i såfall ville vært mer rettferdig om beløpet ble delt på to''

Ok, da er jeg enig. Litt annerledes situasjonen her iom at det ikke har vært noen manipulasjon og at det ikke har vært nødvendig å si noe om dette.

Skrevet

Forskudd på arv betyr jo at dette trekkes fra ved senere arveutdeling, så det blir ikke nødvendigvis urettferdig å gi bare de ene forskudd nå. Jeg synes at gamle foreldre bør kunne få velge å gi bare ett av barna forskudd på arv, og iallfall slippe å måtte ta opp gjeld for å dele ut likt her&nå.

Men aller mest synes jeg at foreldrene bør få slippe om å bli _spurt_ om arveforskudd. Kunne aldri falle meg inn å be/hinte om noe slikt.

Skrevet

Hvis jeg var A, så ville jeg ikke tatt i mot penger fra foreldrene dersom de måtte ta opp lån eller fikk dårlig økonomi selv som følge av det. Men jeg synes det kan være grunn til å si fra at det er vanskelig å se på at B vel nærmest manipulerer foreldrene til å gi fra seg penger, og at det i såfall ville vært mer rettferdig om beløpet ble delt på to.

Men hovedpoenget mitt er vel at det er bedre å si fra om slike ting før transaksjonene er gjennomgått, enn å være sår og ønske mindre kontakt med familien i etterkant.

Enig.

Skrevet

''Ønsker jo å ha et ok forhold til familien og lurer derfor på hvem som evt skaper arvestrid...''

Hvis det blir arvestrid her, er det ikke så viktig å fordele skyld - det viktigste må være å unngå striden...

Enig i dette, og også det du sa ovenfor at det er trist med ufred pga arveoppgjør. Jeg har en inngiftet tante som ikke lenger snakker med søsteren sin etter at deres siste gjenlevende forelder døde for noen år siden. Utrolig trist.

Skrevet

Hadde jeg hatt slike barn, så ville jeg bruke opp hver rubbel og bit og sørget for at det ikke var noe å arve.

Vi har da ikke nedbetalt huslån og spart opp litt penger for at griske barn vil ha de i forskudd på arv. Vi har gjort dette for å ha det litt romslig økonomisk i pensjonisttilværelsen.

Dessuten så har vi betalt dyre renter for huslånet i sin tid, vi betalte nesten 15% i renter. I dag betaler de jo nesten ikke renter i forhold.

Vi gleder oss over at vi har økonomi til å gi litt til barna av og til, til ferieturer og slike ting, men krever de noe av oss, sier vi nei. Det er stor forskjell på om en gir frivillig og med glede eller at barna kommer og krever forskudd på arv.

Jeg er enig med deg, men følte bare for å komme med noen kommentarer til akkurat dette:

''Dessuten så har vi betalt dyre renter for huslånet i sin tid, vi betalte nesten 15% i renter. I dag betaler de jo nesten ikke renter i forhold.''

Det er ikke alltid reelt å sammenligne den nominelle rentesatsen. På 70-80-tallet var rentene høye, men samtidig var for mange effekten av rentefradraget mye høyere enn i dag pga progresjonsbeskatningen. Og samtidig var det en høyere inflasjon enn nå for tiden, noe som jo spiste opp gjelda i mye større grad enn i dag.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg er enig med deg, men følte bare for å komme med noen kommentarer til akkurat dette:

''Dessuten så har vi betalt dyre renter for huslånet i sin tid, vi betalte nesten 15% i renter. I dag betaler de jo nesten ikke renter i forhold.''

Det er ikke alltid reelt å sammenligne den nominelle rentesatsen. På 70-80-tallet var rentene høye, men samtidig var for mange effekten av rentefradraget mye høyere enn i dag pga progresjonsbeskatningen. Og samtidig var det en høyere inflasjon enn nå for tiden, noe som jo spiste opp gjelda i mye større grad enn i dag.

''Det er ikke alltid reelt å sammenligne den nominelle rentesatsen. På 70-80-tallet var rentene høye, men samtidig var for mange effekten av rentefradraget mye høyere enn i dag pga progresjonsbeskatningen.''

Jeg er ikke helt enig i dette, for siden den tid er hele skattesystemet lagt om, i stedet for progresjonsbeskatning har vi fått toppskatt, men til gjengjeld også mye høyere minstefradrag. Så det blir ikke enkelt å sammenligne skatteefekten sådan umiddelbart.

Jeg prøvde å finne fram gamle selvangivelser og skatteoppslagsverk fra den tiden tilbake til 1986, men jeg orket ikke å begynne å beregne eksakte tall.

Skrevet

Siden foreldrene ikke har pengene tilgjengelig, så synes jeg det er uhørt å be om forskudd på arv!

Herre min, be foreldrene sine ta opp lån for å gi forskudd på arv ...blir målløs jeg.

''Herre min, be foreldrene sine ta opp lån for å gi forskudd på arv ...blir målløs jeg.''

Jeg er fremdeles sjokkskadet. Denne B skulle hatt juling på blanke messingen. Kan hun ikke ta opp lån selv da?

Skrevet

''Herre min, be foreldrene sine ta opp lån for å gi forskudd på arv ...blir målløs jeg.''

Jeg er fremdeles sjokkskadet. Denne B skulle hatt juling på blanke messingen. Kan hun ikke ta opp lån selv da?

De får ikke nok lån... huset er for dyrt for dem

Skrevet

Nå tror jeg ikke det går _helt_ klart fram at B har bedt sine foreldre om det, kanskje foreldrene tilbyr? (orker ikke lese alle innleggene på nytt for å sjekke...)

Jeg kan fint tenke meg en tilsvarende situasjon, hvor jeg som forelder gladelig hadde tatt opp lån og jobbet noen år til, om det hadde lettet situasjonen for ett av mine barn. F.eks. i forhold til bolig/barnebarn. Selvsagt måtte det jo skrives opp, og påvirke senere arv.

Er ikke foreldrene som har tilbydd seg men B som har spurt...

Skrevet

''Det er noe pengesterke middelaldrende gir til sine barn for å spare skatt,n år de har mer penger enn de kan bruke.

''

Eh.

Har selv fått litt forskudd på arv, men tror hverken jeg eller foreldrene mine kjenner seg igjen i begrunnelsen over! :-)

Hvis foreldrene dine ikke har merpenger enn de trenger selv, hvordan kan du forsvare å ta imot forskudd på arv da!? Det er jo å ta fram dem muligheter til å nyte livet, for at du istedet skal få det lettere.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Håper foreldrene sier nei.

Ødelegge ungen slik. Ungen har ikke råd til huset selv, og tar initiativ til at andre skal låne for henne.

Hva er det neste?

Skrevet

Det har du jo rett i - at det kan være etter initiativ fra foreldrene. I så fall må det, som du sier, skrives ned slik at arven blir likt fordelt til slutt. Som A hadde jeg i alle fall ikke ønsket at foreldrene mine skulle tatt opp enda mer lån for at jeg også skulle fått forskudd på arv.

Skrevet

Nemlig.

Skrevet

Det er ganske stor forskjell på å få penger nå og det å evt. måtte vente i 25 år, dersom man ikke selv har en romslig økonomi.

Ja, det skjønner jeg jo.

En annen ting jeg ikke skjønner er at de faktisk vil at foreldrene skal sette seg i gjeld for at de skal få arv nå. Det er sykt. Og at foreldrene gjør det skjønner jeg heller ikke.

Utakknemlige ungebeist er de :o) Og foreldrene syr puter under armene på de i tilegg...

Skrevet

B burde skamme seg dypt og inderlig!!!

Skrevet

Ja, det skjønner jeg jo.

En annen ting jeg ikke skjønner er at de faktisk vil at foreldrene skal sette seg i gjeld for at de skal få arv nå. Det er sykt. Og at foreldrene gjør det skjønner jeg heller ikke.

Utakknemlige ungebeist er de :o) Og foreldrene syr puter under armene på de i tilegg...

''Utakknemlige ungebeist er de :o) Og foreldrene syr puter under armene på de i tilegg...''

Enig. Hva skjer neste gang B synes huset er for lite eller bilen er for gammel? Forventer hun at foreldrene skal pantsette huset for hennes stormannsgalskaps skyld?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvordan kan foreldre som ikke har 'særlig mye penger' i det hele tatt bli spurt om forskudd på arv??????? Det er noe pengesterke middelaldrende gir til sine barn for å spare skatt,n år de har mer penger enn de kan bruke.

Nei, foreldrene dere skal ha pengene selv, til god mat, reiser verden rundt hvis de vil, fornyelse i hjemmet og hva annet de måtte ønske. Uten dårlig samvittighet overfor voksne unger som burde klare seg selv.De har slitt for dere i årevis, nå får dere vise respekt. Håper du forteller ditt søsken hvor ståa er, og får både henne og foreldrene til å skjønne at slikt som det her går ikke an.

''når de har mer penger enn de kan bruke.''

og

''Hvis foreldrene dine ikke har merpenger enn de trenger selv, hvordan kan du forsvare å ta imot forskudd på arv da!?''

er to ganske ulike ting, så her roter du litt.

Mine foreldre (og mange andre i eldre generasjoner) har ganske bra med penger, men bruker ikke mye. Med andre ord kunne de brukt langt mer, og for min del synes jeg egentlig de kunne brukt mer på seg selv.

Men som sagt, de har det bra, og har mer enn de trenger (selv om de sikkert bruker mindre i hverdagen enn vi), og jeg har tatt gladelig i mot et lite forskudd på arv.

mariaflyfly
Skrevet

Forskudd på arv betyr jo at dette trekkes fra ved senere arveutdeling, så det blir ikke nødvendigvis urettferdig å gi bare de ene forskudd nå. Jeg synes at gamle foreldre bør kunne få velge å gi bare ett av barna forskudd på arv, og iallfall slippe å måtte ta opp gjeld for å dele ut likt her&nå.

Men aller mest synes jeg at foreldrene bør få slippe om å bli _spurt_ om arveforskudd. Kunne aldri falle meg inn å be/hinte om noe slikt.

''Men aller mest synes jeg at foreldrene bør få slippe om å bli _spurt_ om arveforskudd. Kunne aldri falle meg inn å be/hinte om noe slikt.''

Akkurat det er det jeg reagerer mest på også. Makan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...