Gå til innhold

Gaza fenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Israelerne er noen kjempebøller - voldelige og arrogante. La det være sagt.

Likevel er det interessant å se hvor pro-palestinsk norsk media er. La oss ta eksemplet med den siste hjelpekonvoien. Den endte i forferdelse med i hvertfall 9 drepte. Ingen nødhjelp kom frem.

Jeg for min del tror heller ikke at det var hovedmålet med konvoien. Hovedmålet var å sverte Israels omdømme ytterligere. strategien om bord var aggressiv: man skulle ikke stoppe ved første vådeskudd. Når denne strategien ble kjent hoppet bl.a en nrk-fotograf av turen.

Noe av det samme så vi når Israelerne bombet palestinerne i 2008. Det var ikke måte på hvordan konflikten ble eksponert i norsk media i pro-palestinsk favør. Vi husker alle dekningen av Mads Gilbert og Erik Fosse sin innsats.

Konflikten er viktig, men fremfor alt fenger den. Det som gjør den fengnde er skjevheten i maktforholdet: at Israel besitter så mye makt - og at de ikke nøler med å bruke den. Slik får konflikten både en vandal og et offer.

Poenget mitt er likevel at jeg kan ikke fri meg fra å mene at eksponeringen av konflikten er litt urettferdig. Den tar av fordi den er profesjonalisert gjennom profesjonelle aktører som politisker partier (SV -Krf), politiske personer (Gilbert og Willoch) og politiske organisasjoner (f.eks de 6 organisasjonene som organiserte hjelpekonvoien).

Dette er på en måte bra. På den annen side ser det ut til at elendighet konkurrer med elendighet i nyhetsbildet. En moderat hungerkatastrofe i Afrika med noen tusen offre har ikke en sjangs på oppmerksomhet i nyhetsbildet dersom det ryker md noen personer i palestina-israelkonflikten. Det er noe med dimensjoneringen her som er problematisk.

Dersom denne analysen har noe i seg; er ikke dette da et problem?

Skrevet

Nå tror jeg ikke Israel er sene med å gjøre seg til offer her. Man hører gjerne om at palestinere skyter raketter inn i Israel, men forrige "runde" resulterte i 4 døde israelere og over 1000 døde palestinere.

For faktum er at på grunn av styrkeimbalansen så har ikke palestinere stort annet å "gi" enn sine liv.

Hensikten med båten er nok flere:

1) Få oppmerksomhet mot at Israels blokade av Gaza lager verdens største fengsel.

2) Få forsyninger frem, hvis de (mot formodning) kom frem.

3) Få fokus på Israels metoder.

Og de har allerede klart mye: Israels omdømme er svertet i hele verden, og Egypt har åpnet grensen til Gaza.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå tror jeg ikke Israel er sene med å gjøre seg til offer her. Man hører gjerne om at palestinere skyter raketter inn i Israel, men forrige "runde" resulterte i 4 døde israelere og over 1000 døde palestinere.

For faktum er at på grunn av styrkeimbalansen så har ikke palestinere stort annet å "gi" enn sine liv.

Hensikten med båten er nok flere:

1) Få oppmerksomhet mot at Israels blokade av Gaza lager verdens største fengsel.

2) Få forsyninger frem, hvis de (mot formodning) kom frem.

3) Få fokus på Israels metoder.

Og de har allerede klart mye: Israels omdømme er svertet i hele verden, og Egypt har åpnet grensen til Gaza.

Med vennlig hilsen

Begge parter har interesse av å gjøre seg til offer i konflikten. Derfor prøver begge parter så hardt på nettopp det. Det er greit. Jeg for min del synes dessuten at begge sider er slemme og stupide der Israel oppfører seg verst, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen.

Det som jeg synes er interessant er at norsk media har tatt stilling og nærmest fremstår som en part i saken. Dette bidrar til massiv dekning av ulike palestina-israel-konlikter, store eller små.

Jeg føler meg rimelig trygg på at disse massive oppslagene går utover dekningen av andre saker, som relativt sett, kanskje hadde fortjent større oppslag.

Gjest Pro-Israel
Skrevet

Jeg synes du har gjort deg noen reflekterte og riktige observasjoner i denne konflikten.

Dette går ingen andre veier enn i en ny antisemitisme. Dessverre.

Må si meg mektig irritert på SV-folk og Mats Gilbert. Willoch også. De makter overhodet ikke å se Israels side i denne saken. Det er bare massiv kritikk å få.

Fuck them!

Skrevet

Israelerne kjører god gammel tysk WW2 taktikk. Drep en av oss, og vi dreper 100 av dere. Skyt en paintball på oss, og vi dreper 9 av dere.

Og så later de som om de er de stakkars undertrykkede ofrene. "De er slemme med oss! Buhuuuu!"

Skrevet

Begge parter har interesse av å gjøre seg til offer i konflikten. Derfor prøver begge parter så hardt på nettopp det. Det er greit. Jeg for min del synes dessuten at begge sider er slemme og stupide der Israel oppfører seg verst, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen.

Det som jeg synes er interessant er at norsk media har tatt stilling og nærmest fremstår som en part i saken. Dette bidrar til massiv dekning av ulike palestina-israel-konlikter, store eller små.

Jeg føler meg rimelig trygg på at disse massive oppslagene går utover dekningen av andre saker, som relativt sett, kanskje hadde fortjent større oppslag.

Vel, det er ikke en konflikt mellom "likemenn", slik som når "Peru" og "Bolivia" krangler om en grense. Dette er et land med massiv militær overmakt, som holder en uskyldig og sultende sivilbefolkning i fengsel i det som er deres eget land.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes du har gjort deg noen reflekterte og riktige observasjoner i denne konflikten.

Dette går ingen andre veier enn i en ny antisemitisme. Dessverre.

Må si meg mektig irritert på SV-folk og Mats Gilbert. Willoch også. De makter overhodet ikke å se Israels side i denne saken. Det er bare massiv kritikk å få.

Fuck them!

Du mener at Israel har "rett" til å angripe skip i internasjonalt farvann.

Mener du andre land, som f. eks. Iran har samme rett?

Eller er det bare den vanlige dobbel-moralen?

Gjest pro-israel
Skrevet

Du mener at Israel har "rett" til å angripe skip i internasjonalt farvann.

Mener du andre land, som f. eks. Iran har samme rett?

Eller er det bare den vanlige dobbel-moralen?

Nei, ingen har "rett" til å angripe noen med mindre det var/er i selvforsvar -som i dette tilfellet.

Mannskapet på skipet visste meget godt på forhånd at det ikke var lov å losse i Gaza. Nødhjelp bir ønsket velkommen av Israel, men de ville at skipet skulle legge til i en annen havn.

Dette nekter mannskapet, og turer fram sin egen vilje for å provosere. da israelerne border skipet blir de angrepet med jernstenger, slått, sparket og truet/stukket med kniver. Da er det vel rett og rimelig å forsvare seg, er det ikke?

Skrevet

Nei, ingen har "rett" til å angripe noen med mindre det var/er i selvforsvar -som i dette tilfellet.

Mannskapet på skipet visste meget godt på forhånd at det ikke var lov å losse i Gaza. Nødhjelp bir ønsket velkommen av Israel, men de ville at skipet skulle legge til i en annen havn.

Dette nekter mannskapet, og turer fram sin egen vilje for å provosere. da israelerne border skipet blir de angrepet med jernstenger, slått, sparket og truet/stukket med kniver. Da er det vel rett og rimelig å forsvare seg, er det ikke?

Nei, det er ikke rett eller rimelig å angripe skip i internasjonalt farvann. Det er faktisk ulovlig, på linje med internasjonalt piratvirksomhet.

Å påstå at Israel "forsvarer" seg mot en nødhjelpssending er latterlig.

Skrevet

Vel, det er ikke en konflikt mellom "likemenn", slik som når "Peru" og "Bolivia" krangler om en grense. Dette er et land med massiv militær overmakt, som holder en uskyldig og sultende sivilbefolkning i fengsel i det som er deres eget land.

Med vennlig hilsen

Jeg deler ditt grunnsyn på konflikten.

Jeg er imidlertid usikker på om :

a) media gir oss god nok informasjon om konflikten (det finnes forskningsdokumentasjon på at de var ganske så pro-palestinske i sin dekning av konflikten i 2008), og

B) om de er stand til å dimensjonere nyhetsformidlingen holdt opp mot andre viktige begivenheter andre steder i verden (f.eks koflikter og sult med større konsekvenser for dem det angår)

Hovedpoenget er at denne konflikten fenger (kanskje spesielt i Norge) og det har visse konsekvenser som man bør tenke over.

Skrevet

Jeg deler ditt grunnsyn på konflikten.

Jeg er imidlertid usikker på om :

a) media gir oss god nok informasjon om konflikten (det finnes forskningsdokumentasjon på at de var ganske så pro-palestinske i sin dekning av konflikten i 2008), og

B) om de er stand til å dimensjonere nyhetsformidlingen holdt opp mot andre viktige begivenheter andre steder i verden (f.eks koflikter og sult med større konsekvenser for dem det angår)

Hovedpoenget er at denne konflikten fenger (kanskje spesielt i Norge) og det har visse konsekvenser som man bør tenke over.

Men en slik konflikt bør fenge, fordi det er millioner av mennesker som blir holdt som fanger, og hvor dette har fortsatt i ca 60 år nå. Det er intet annet land i verden som jeg vet om som kommer i nærheten, med mindre man snakker om Nord-Korea.

Men Nord-Korea er nærmest totalt isolert, mens Israel er "en del av verden", og den absolutt største mottakeren av finansiell hjelp fra USA.

====

Vedr. aviser:

Man kan jo lese israelsk media, og media i arabiske land for å få andre vinklinger. Dessuten fransk, spansk og engelsk/USA.

Det mest interessante er ofte å lese i media til "the non-aligned nations" (aviser i Brasil, for eksempel), for å se hva de mener.

Financial Times er også meget informativ, selv om jeg ikke har lest mye der om denne konflikten i det siste.

Med vennlig hilsen

Gjest pro-israel
Skrevet

Nei, det er ikke rett eller rimelig å angripe skip i internasjonalt farvann. Det er faktisk ulovlig, på linje med internasjonalt piratvirksomhet.

Å påstå at Israel "forsvarer" seg mot en nødhjelpssending er latterlig.

''Å påstå at Israel "forsvarer" seg mot en nødhjelpssending er latterlig.''

Javel? Tror du filmene som er blitt vist bare er fra en scene fra Hollywoodfilm eller noe?

Det er ikke noe galt med verken synet mitt eller hørselen min, og jeg så at "nødhjelpssenderne" dengte løs på soldatene med jernstenger straks de kom ombord i skipet. Og jeg har hørt på TV av ensom var ombord og liksom var "nødhjelper", selv sa at dette handlet om å provosere og sette Israel i dårlig lys.

Slik: "Hvis vi gjør A, kommer Israel til å gjøre B -og da blir de svertet og hatet av resten av verden."

You see?

Skrevet

''Å påstå at Israel "forsvarer" seg mot en nødhjelpssending er latterlig.''

Javel? Tror du filmene som er blitt vist bare er fra en scene fra Hollywoodfilm eller noe?

Det er ikke noe galt med verken synet mitt eller hørselen min, og jeg så at "nødhjelpssenderne" dengte løs på soldatene med jernstenger straks de kom ombord i skipet. Og jeg har hørt på TV av ensom var ombord og liksom var "nødhjelper", selv sa at dette handlet om å provosere og sette Israel i dårlig lys.

Slik: "Hvis vi gjør A, kommer Israel til å gjøre B -og da blir de svertet og hatet av resten av verden."

You see?

Hva gjorde de ombord i et skip i internasjonalt farvann?

Skipet kunne skutt dem, uten at de hadde gjort noe galt, fordi de har rett til å forsvare seg mot personer som border dem i internasjonalt farvann.

Det er ikke skipet som gjør noe ulovlig her, men Israel. I tillegg til den ulovlige blokaden.

Gjest pro-israel
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Dette er et land med massiv militær overmakt, som holder en uskyldig og sultende sivilbefolkning i fengsel i det som er deres eget land. ''

Massiv militær overmakt har de vært nødt til å skaffe seg, for de har jo fiender på "alle kanter". Irans president vil blant annet "fjerne Israel fra kartet". Daglig blir de bombet av palestinerne, men det kommer nesten aldri fram i media.

Og det diskuteres jo stadig hvem som er de egentlige eierne av landet Israel. Det er vel ingen hemmelighet at det er israelittene? Isak i GT ble kalt Israel og Gud gav hans tallrike ætt dette landet i gave/eie.

Gjest pro-israel
Skrevet

Hva gjorde de ombord i et skip i internasjonalt farvann?

Skipet kunne skutt dem, uten at de hadde gjort noe galt, fordi de har rett til å forsvare seg mot personer som border dem i internasjonalt farvann.

Det er ikke skipet som gjør noe ulovlig her, men Israel. I tillegg til den ulovlige blokaden.

Det ulovlige her var vel at skipet var på vei til Gaza. Det var ulovlig. De fikk beskjed om at nødhjelpen var kjærkommen, men at de måtte bruke en annen havn en Gaza for å levere. Dette nektet skipet og provoserte fram det som deretter skjedde.

Skrevet

Det ulovlige her var vel at skipet var på vei til Gaza. Det var ulovlig. De fikk beskjed om at nødhjelpen var kjærkommen, men at de måtte bruke en annen havn en Gaza for å levere. Dette nektet skipet og provoserte fram det som deretter skjedde.

Mot hvilken lov?

Skrevet

''Dette er et land med massiv militær overmakt, som holder en uskyldig og sultende sivilbefolkning i fengsel i det som er deres eget land. ''

Massiv militær overmakt har de vært nødt til å skaffe seg, for de har jo fiender på "alle kanter". Irans president vil blant annet "fjerne Israel fra kartet". Daglig blir de bombet av palestinerne, men det kommer nesten aldri fram i media.

Og det diskuteres jo stadig hvem som er de egentlige eierne av landet Israel. Det er vel ingen hemmelighet at det er israelittene? Isak i GT ble kalt Israel og Gud gav hans tallrike ætt dette landet i gave/eie.

Vel, det er jo ikke akkurat overraskende at de lager seg fiender? De fleste gjør det når man okkuperer andres land, og angriper skip i internasjonalt farvann.

===

Til og med Ariel Sharon har innrømmet at det er palestinernes land. De kalles okkuperte områder, fordi de er hærtatt.

Gjest pro-israel
Skrevet

Mot hvilken lov?

Lovene som Israel hadde "opplest og vedtatt".

Gjest pro-israel
Skrevet

Vel, det er jo ikke akkurat overraskende at de lager seg fiender? De fleste gjør det når man okkuperer andres land, og angriper skip i internasjonalt farvann.

===

Til og med Ariel Sharon har innrømmet at det er palestinernes land. De kalles okkuperte områder, fordi de er hærtatt.

''Til og med Ariel Sharon har innrømmet at det er palestinernes land. De kalles okkuperte områder, fordi de er hærtatt.''

Javel? Det var jeg ikke klar over.

Skrevet

Lovene som Israel hadde "opplest og vedtatt".

De gjelder åpenbart ikke i internasjonalt farvann.

De gjelder heller ikke i Gaza, med mindre Israel nå vil gi fulle rettigheter til alle som bor der - inkl. stemmerett.

Så igjen, hvilken lov?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...