Gå til innhold

Gaza fenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Til og med Ariel Sharon har innrømmet at det er palestinernes land. De kalles okkuperte områder, fordi de er hærtatt.''

Javel? Det var jeg ikke klar over.

Nei, "pro-israelere" i Norge er vanligvis langt mer "pro-Israel" enn det svært mange israelere er, nettopp fordi "pro-israelere" i Norge slipper å leve med det på kroppen.

Gjest pro-israel
Skrevet

De gjelder åpenbart ikke i internasjonalt farvann.

De gjelder heller ikke i Gaza, med mindre Israel nå vil gi fulle rettigheter til alle som bor der - inkl. stemmerett.

Så igjen, hvilken lov?

Hvis israelittene har hærtatt Gaza som du skriver, så har de vel rett til å lage lover over stedet? Det er jo deres.

Gjest pro-israel
Skrevet

Nei, "pro-israelere" i Norge er vanligvis langt mer "pro-Israel" enn det svært mange israelere er, nettopp fordi "pro-israelere" i Norge slipper å leve med det på kroppen.

Javel. Og dette vet du svært godt, eller bare synser du?

Skrevet

Hvis israelittene har hærtatt Gaza som du skriver, så har de vel rett til å lage lover over stedet? Det er jo deres.

Vel, de bryter jo loven når de gjør det, så da bør de kanskje slutte med det først?

Man kan liksom ikke okkupere andre folks land, og så kritisere folk der (og langt mindre folk i internasjonalt farvann) for å bryte loven som de har ulovlig laget.

Skrevet

Javel. Og dette vet du svært godt, eller bare synser du?

Det vet jeg svært godt, fordi jeg har fulgt med dere i over en dekade. Jeg kjenner hvert eneste argument og krumspring dere finner på. Jeg leser i avisen Dagen og andre steder, og vet godt hva som foregår.

Gjest pro-israel
Skrevet

Det vet jeg svært godt, fordi jeg har fulgt med dere i over en dekade. Jeg kjenner hvert eneste argument og krumspring dere finner på. Jeg leser i avisen Dagen og andre steder, og vet godt hva som foregår.

Jaha, og hva er det som foregår?

Til opplysning vet jeg også hva som virkelig foregår. Men du som ateist og andre av "verdens barn" makter ikke å forstå det. Det ligger for høyt, i dobbel forstand.

Gjest pro-israel
Skrevet

Lytt og tenk etter!

Skrevet

Jaha, og hva er det som foregår?

Til opplysning vet jeg også hva som virkelig foregår. Men du som ateist og andre av "verdens barn" makter ikke å forstå det. Det ligger for høyt, i dobbel forstand.

Nei, det er ikke engang vanskelig å forstå. Landet er "hellig" for andre enn jøder, og uansett er det selvsagt ingen grunn til å angripe folk i internasjonalt farvann.

Skrevet

Men en slik konflikt bør fenge, fordi det er millioner av mennesker som blir holdt som fanger, og hvor dette har fortsatt i ca 60 år nå. Det er intet annet land i verden som jeg vet om som kommer i nærheten, med mindre man snakker om Nord-Korea.

Men Nord-Korea er nærmest totalt isolert, mens Israel er "en del av verden", og den absolutt største mottakeren av finansiell hjelp fra USA.

====

Vedr. aviser:

Man kan jo lese israelsk media, og media i arabiske land for å få andre vinklinger. Dessuten fransk, spansk og engelsk/USA.

Det mest interessante er ofte å lese i media til "the non-aligned nations" (aviser i Brasil, for eksempel), for å se hva de mener.

Financial Times er også meget informativ, selv om jeg ikke har lest mye der om denne konflikten i det siste.

Med vennlig hilsen

Her er et eksempel på det jeg snakker om: altså medias dekning og vinkling:

http://www.abcnyheter.no/node/110926

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...