Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Svært mange muslimer går ikke med slør, de gifter seg med hvem de vil, osv. Kristendom og islam er tvillingreligioner (samme Gud, samme Adam-og-Eva, samme skapelse, samme Abraham, samme Jesus (kristne mener han er Guds sønn, muslimene kaller ham en profet), osv.

Forskjellene er på detaljnivå.

Med vennlig hilsen

''Forskjellene er på detaljnivå.''

Kanskje sett med en ateists øyne. Men en kristen - eller en muslim- sier neppe det samme.

Fortsetter under...

• Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

75

• Colette

24

• EnolaGay

5

• cathlin

4

Mest aktive i denne tråden

Skal vi snu på diskusjonen et øyeblikk?

Kan du nøytralt og nøkternt forklare hva jeg mener- slik jeg ville sagt det? Og så gjør jeg likens med deg?

Jeg fatter ikke at noen orker disse endeløse diskusjonene dag ut og dag inn, med et menneske som aldri innrømmer at det tar feil, eller er mottagelig for andres argumenter. Jeg er enig med de som sier at disse diskusjonene snart ødelegger hele dol.

Gjest MayLynn

Svært mange muslimer går ikke med slør, de gifter seg med hvem de vil, osv. Kristendom og islam er tvillingreligioner (samme Gud, samme Adam-og-Eva, samme skapelse, samme Abraham, samme Jesus (kristne mener han er Guds sønn, muslimene kaller ham en profet), osv.

Forskjellene er på detaljnivå.

Med vennlig hilsen

Er selvfølgelig klar over den historiske forskjellen - opprinnelsen er samme Gud osv. Men kristne tror at Jesus var Guds sønn og at hvis de tror på han får tilgivelse for synd og evig liv.

Dette "har" jo ikke islam, og islam har mange regler og ritualer som skal følges - samt er mye mer kvinnefiendtlig. At du kan si at dette er forskjeller på detaljnivå sier sitt om deg :)

Han mangler tro.

Men om han eller den kristen har rett- kan ikke han bedømme.

Hvorfor ikke?

Det er jo som om en kriminell skulle si til politiet: jeg vet det ser ut som om jeg gjorde det, men dere kan ikke bedømme det, fordi jeg er underlagt helt spesielle regler som jeg selv har funnet på.

Det er ingen som helst grunn til at det skal være spesielt vanskelig å avgjøre om det er en Gud. Og hvis det faktisk ER vanskelig, så er jo guden så fraværende at han er irrelevant.

Med vennlig hilsen

Jeg fatter ikke at noen orker disse endeløse diskusjonene dag ut og dag inn, med et menneske som aldri innrømmer at det tar feil, eller er mottagelig for andres argumenter. Jeg er enig med de som sier at disse diskusjonene snart ødelegger hele dol.

Jeg innrømmet at jeg tok feil i Spirellos tråd, og i en eller annen annen tråd her for noen dager siden.

Når innrømmet du at du tok feil?

Skal vi snu på diskusjonen et øyeblikk?

Kan du nøytralt og nøkternt forklare hva jeg mener- slik jeg ville sagt det? Og så gjør jeg likens med deg?

Du ser ut til å mene (akseptere) de kristne som påstår at Gud er så "avansert" osv. og vi mennesker så "dumme" at vi ikke kan avgjøre om han eksisterer eller ei.

Mitt svar på det, bortsett fra at jeg ikke er enig, er at hvis det var tilfelle så kunne jo menneskene ikke avgjøre noe som helst annet heller (da er vi også for dumme til å forstå Bibelen), så da kan man gjøre hva man vil.

Jeg tror ikke mennesker er for dumme.

Med vennlig hilsen

Annonse

Nei - jeg taper ingenting. Og har ingen fordommer.

Så du er for at homofile skal få adoptere barn? For eksempel?

Eller at de kristne kan ha en kvinnelig pave?

Eller at biskopen kan være lesbisk?

For kjønnsnøytrale ekteskap?

For at prester kan leve utenfor ekteskapet?

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

Hvorfor ikke?

Det er jo som om en kriminell skulle si til politiet: jeg vet det ser ut som om jeg gjorde det, men dere kan ikke bedømme det, fordi jeg er underlagt helt spesielle regler som jeg selv har funnet på.

Det er ingen som helst grunn til at det skal være spesielt vanskelig å avgjøre om det er en Gud. Og hvis det faktisk ER vanskelig, så er jo guden så fraværende at han er irrelevant.

Med vennlig hilsen

Jeg er intet overmenneske som kan avgjøre hva som er rett.

Noen mener det finnes en gud. Og det er faktisk ganske mange mennesker på verdensbasis.

Andre mener det ikke finnes noen gud. Det er også en god del av dem.

Greit for min del- de to gruppene kan leve side om side og godta/respektere hverandre for sin tro eller manglende sådanne. Jeg kan ikke avgjøre en gang for alle hva som er rett.

''Forskjellene er på detaljnivå.''

Kanskje sett med en ateists øyne. Men en kristen - eller en muslim- sier neppe det samme.

Selvsagt ikke.

Tilhengerne av to fotballag i to småbyer mener selvsagt også at deres fotballag er "helt forskjellig" fra det andre (nær identiske) fotballaget.

Det handler ikke om å være ateist. Det handler om at det ikke er to verdensreligioner som er likere enn kristendom og islam. De deler jo gud, til og med!

Med vennlig hilsen

Jeg er intet overmenneske som kan avgjøre hva som er rett.

Noen mener det finnes en gud. Og det er faktisk ganske mange mennesker på verdensbasis.

Andre mener det ikke finnes noen gud. Det er også en god del av dem.

Greit for min del- de to gruppene kan leve side om side og godta/respektere hverandre for sin tro eller manglende sådanne. Jeg kan ikke avgjøre en gang for alle hva som er rett.

Hvorvidt en Gud eksisterer (objektivt sett) avhenger jo ikke av hvor mange som tror på ham.

Enig?

Gjest MayLynn

Selvsagt ikke.

Tilhengerne av to fotballag i to småbyer mener selvsagt også at deres fotballag er "helt forskjellig" fra det andre (nær identiske) fotballaget.

Det handler ikke om å være ateist. Det handler om at det ikke er to verdensreligioner som er likere enn kristendom og islam. De deler jo gud, til og med!

Med vennlig hilsen

Jo men det er jo litt vesentlig det som handler om Jesus og evig liv og sånn... Er liksom hele poenget :) ellers - takk for meg nå.

Gjest sjøstjerna

Du ser ut til å mene (akseptere) de kristne som påstår at Gud er så "avansert" osv. og vi mennesker så "dumme" at vi ikke kan avgjøre om han eksisterer eller ei.

Mitt svar på det, bortsett fra at jeg ikke er enig, er at hvis det var tilfelle så kunne jo menneskene ikke avgjøre noe som helst annet heller (da er vi også for dumme til å forstå Bibelen), så da kan man gjøre hva man vil.

Jeg tror ikke mennesker er for dumme.

Med vennlig hilsen

Det jeg oppfatter av deg, er at du mener det ikke finnes en gud, og at det er åpenbart dersom man følger den logikken du legger til grunn (som jeg antar er basert på vitenskap).

Du har ikke skjønt hva helt jeg mener, og jeg orker ikke gjenta meg selv nå. Det jeg heller legger til er at jeg har overvært dr.disputaser hvor kandidat - som åpenbart kjenner vitenskapelige fremgangsmåter- sier det må være en gud bak om alt.

Det som er viktigst for meg, er at vi må kunne godta/respektere minst to ulike synspunkter (på slike ting vi nå diskuterer). Og at ingen av oss bør plassere oss høyt på strå og liksom vite hva som er rett. :-)

Er selvfølgelig klar over den historiske forskjellen - opprinnelsen er samme Gud osv. Men kristne tror at Jesus var Guds sønn og at hvis de tror på han får tilgivelse for synd og evig liv.

Dette "har" jo ikke islam, og islam har mange regler og ritualer som skal følges - samt er mye mer kvinnefiendtlig. At du kan si at dette er forskjeller på detaljnivå sier sitt om deg :)

''Dette "har" jo ikke islam, og islam har mange regler og ritualer som skal følges - samt er mye mer kvinnefiendtlig. At du kan si at dette er forskjeller på detaljnivå sier sitt om deg :)''

Jeg lurer på hvor mye du kjenner til "Pappaen" til den protestantiske kirken, Martin Luther?

'' "Even though they grow weary and wear themselves out with child- bearing, it does not matter; let them go on bearing children till they die, that is what they are there for." [Martin Luther, Works 20.84] ''

'' "The word and works of God is quite clear, that women were made either to be wives or prostitutes." [Martin Luther, Works 12.94] ''

'' "Men have broad and large chests, and small narrow hips, and more understanding than women, who have but small and narrow breasts, and broad hips, to the end they should remain at home, sit still, keep house, and bear and bring up children." [Martin Luther, Table Talk] ''

For ikke å snakke om hva faren til den protestantiske kirken mener om jøder:

'' "What shall we Christians do now with this depraved and damned people of the Jews? ... I will give my faithful advice: First, that one should set fire to their synagogues. . . . Then that one should also break down and destroy their houses. . . . That one should drive them out the country." [Martin Luther] ''

Dette er kristendommen.

Det som vi har i Norge (DnK) er det som er igjen av kristendommen etter at opplysningstiden og humanismen har sivilisert den.

Med vennlig hilsen

Annonse

Det jeg oppfatter av deg, er at du mener det ikke finnes en gud, og at det er åpenbart dersom man følger den logikken du legger til grunn (som jeg antar er basert på vitenskap).

Du har ikke skjønt hva helt jeg mener, og jeg orker ikke gjenta meg selv nå. Det jeg heller legger til er at jeg har overvært dr.disputaser hvor kandidat - som åpenbart kjenner vitenskapelige fremgangsmåter- sier det må være en gud bak om alt.

Det som er viktigst for meg, er at vi må kunne godta/respektere minst to ulike synspunkter (på slike ting vi nå diskuterer). Og at ingen av oss bør plassere oss høyt på strå og liksom vite hva som er rett. :-)

Jeg er faktisk kjent for å sloss for religionsfrihet i Norge. Sånn som du vet det. Så folk skal få tro hva de vil.

Det betyr dog ikke at de er fritatt fra kritiske spørsmål, eller fra rasjonell tankegang.

Ikke alle teorier har "equal merit". Ikke alle hypoteser og meninger fortjener respekt. Utryddelsen av jødene ville ikke vært bedre hvis det hadde vært på grunn av en religion.

Jeg tror ikke det er noen av disse tingene som ikke kan diskuteres, og som man kan arbeide seg frem mot et svar. Poenget er mer at enkelte hevder at av en eller annen merkelig årsak, så skal man ikke kunne bruke logikk når man snakker om guder. De skal man liksom bare akseptere.

Med vennlig hilsen

Gjest MayLynn

Så du er for at homofile skal få adoptere barn? For eksempel?

Eller at de kristne kan ha en kvinnelig pave?

Eller at biskopen kan være lesbisk?

For kjønnsnøytrale ekteskap?

For at prester kan leve utenfor ekteskapet?

Med vennlig hilsen

Jeg trenger ikke å ta stilling til noe av dette. Det er ikke relevant for meg. Det er faktisk ikke min jobb å dømme verden. Men nå gir jeg meg for godt - lurer på hva som driver deg egentlig - men gidder ikke å tenke mer på det nå. Good Bye :)

Jeg trenger ikke å ta stilling til noe av dette. Det er ikke relevant for meg. Det er faktisk ikke min jobb å dømme verden. Men nå gir jeg meg for godt - lurer på hva som driver deg egentlig - men gidder ikke å tenke mer på det nå. Good Bye :)

Vel, når du sier du er kristen, så bør du jo tenke på hva de kristne kirkene har gjort mot disse gruppene opp gjennom tidene.

Da synes jeg "Jeg trenger ikke å ta stilling til noe av dette. Det er ikke relevant for meg." blir litt tynnt, hvis du forstår?

===

Jeg liker å diskutere. Det er en fin måte å slappe av på. :-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...