Gå til innhold

midlert.uføre, utdanning og yrke.

Anbefalte innlegg

Gjest Kroneis
Skrevet

Jeg har vært midlertidig uføre i 8 år, måtte avbryte utdanningen fordi jeg ble dårlig (psykisk). Nå har jeg etter 8 lange år karret meg sakte men sikkert tilbake til livet og jeg ser jeg klarer mer og mer. Min m.uføre går ut om et år og jeg begynner å se meg om etter noe jeg kan komme i gang med. Jeg har lyst til å ta en ettårig utdannelse innen samme sjanger som en gang studerte, det er en langt kortere utdannelse(1 år), (som og vil gi jobb), og jeg er i grunnen veldig fornøyd med det hele.

Men utdannelsen koster, langt mer enn hva jeg har mulighet til, kanskje 30 tusen kroner og jeg lurte på om Nav kanksje kunne bidra med noe her? Eller er sånt helt utelukket?

Skrevet

Du er i en av NAV's målgrupper og er ergo pioritert ift tiltak.

http://www.nav.no/Arbeid/Spesielle+m%C3%A5lgrupper/Nedsatt+funksjonsevne

NAV avgjør om tiltaket er "hensiktsmessig og nødvendig" for å komme i arbeid. Dere må utarbeide en handlingsplan på grunnlag av en arbeidsevnevurdering.

Grensa for skolepenger ligger på ca 50.000 pr år, eller ca 150.000 over tre år.

Ta en prat med NAV, og lykke til :-)

Skrevet

NAV avgjør om tiltaket er "hensiktsmessig og nødvendig" for å komme i arbeid. Dere må utarbeide en handlingsplan på grunnlag av en arbeidsevnevurdering.

PS: Og i skjønnsvurderinga skal NAV i størst mulig grad vektlegge at brukeren bygger på tidligere kompetanse, om mulig.

Korte attføringsløp skal tilstrebes.

Utfra det du beskriver virker det som du har en sterk sak, men det avhenger av så mangt. Skaff så mye dokuementasjon som mulig fra lege / spesialist / behandlere, og igjen LYKKE TIL :-)

Gjest Kroneis
Skrevet

Toppen!!!!!!! TAKK!

Gjest Kroneis
Skrevet

PS: Og i skjønnsvurderinga skal NAV i størst mulig grad vektlegge at brukeren bygger på tidligere kompetanse, om mulig.

Korte attføringsløp skal tilstrebes.

Utfra det du beskriver virker det som du har en sterk sak, men det avhenger av så mangt. Skaff så mye dokuementasjon som mulig fra lege / spesialist / behandlere, og igjen LYKKE TIL :-)

"PS: Og i skjønnsvurderinga skal NAV i størst mulig grad vektlegge at brukeren bygger på tidligere kompetanse, om mulig." Det er i samme sjanger men ikke samme yrke.. Altså et eks, det er innenhotell og næringsliv men ikke lenger som kokk.

"Korte attføringsløp skal tilstrebes." Jeg har hatt attføring, rehab, og hele den pakka der, men det var før disse ørten årene med m.uføre.. må jeg over på attføring. Jeg tror attføring og m.uføre er i en pakke nå.

"Utfra det du beskriver virker det som du har en sterk sak, men det avhenger av så mangt. Skaff så mye dokuementasjon som mulig fra lege / spesialist / behandlere, og igjen LYKKE TIL :-)"

TAKK :) :)

Skrevet

"PS: Og i skjønnsvurderinga skal NAV i størst mulig grad vektlegge at brukeren bygger på tidligere kompetanse, om mulig." Det er i samme sjanger men ikke samme yrke.. Altså et eks, det er innenhotell og næringsliv men ikke lenger som kokk.

"Korte attføringsløp skal tilstrebes." Jeg har hatt attføring, rehab, og hele den pakka der, men det var før disse ørten årene med m.uføre.. må jeg over på attføring. Jeg tror attføring og m.uføre er i en pakke nå.

"Utfra det du beskriver virker det som du har en sterk sak, men det avhenger av så mangt. Skaff så mye dokuementasjon som mulig fra lege / spesialist / behandlere, og igjen LYKKE TIL :-)"

TAKK :) :)

''Det er i samme sjanger men ikke samme yrke.. Altså et eks, det er innenhotell og næringsliv men ikke lenger som kokk.''

Flott eksempel, da har man mye kompetanse innen bransjen :-)

''Jeg tror attføring og m.uføre er i en pakke nå.''

Ja, med mtp arbeidsavklaringspenger. Og de med TU har "alltid" vært i ei prioritert målgruppe for tiltak / attføring.

Stå på :-)

Gjest Kroneis
Skrevet

''Det er i samme sjanger men ikke samme yrke.. Altså et eks, det er innenhotell og næringsliv men ikke lenger som kokk.''

Flott eksempel, da har man mye kompetanse innen bransjen :-)

''Jeg tror attføring og m.uføre er i en pakke nå.''

Ja, med mtp arbeidsavklaringspenger. Og de med TU har "alltid" vært i ei prioritert målgruppe for tiltak / attføring.

Stå på :-)

:) :) :) :) hurra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...