Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008482

Dette forundrer meg. Om muslimske kvinner bruker hijab er meg fullstendig likegyldig, men plagget er ofte knyttet opp til menstruasjon og overgangen fra jente til kvinne. Dvs, i muslimske land.

Her har vi nå en trend der bruken praktiseres på unger som er mye yngre enn det som er normen i landet der innvandrerne kommer fra. Da kan man ikke påberope seg kultur eller tradisjon, og bruken blir da for meg en slags demonstrasjon.

Unødvendig praksis, og jeg mistenker at det ligger en slags agenda bak.

Gjest lillibeth
Skrevet

Skrev nettopp et lignende innlegg. Dette er galskap....

Skrevet

''Her har vi nå en trend der bruken praktiseres på unger som er mye yngre enn det som er normen i landet der innvandrerne kommer fra. Da kan man ikke påberope seg kultur eller tradisjon, og bruken blir da for meg en slags demonstrasjon.

Unødvendig praksis, og jeg mistenker at det ligger en slags agenda bak.''

Ja, det er nok ofte en slags reaksjon mot all hetsingen av muslimer i media. I stedet for å skjemmes, så vil mange heller være stolte av å være muslimer, og viser det ved å bruke hijab.

Ironisk nok, som du skriver, selv de som ikke brukte det før.

Jeg har påpekt mange ganger at Siv Jensen er imamenes beste venn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skrev nettopp et lignende innlegg. Dette er galskap....

Svært mange 5-6 åringer vil jo gjerne ligne på de voksne.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

''Her har vi nå en trend der bruken praktiseres på unger som er mye yngre enn det som er normen i landet der innvandrerne kommer fra. Da kan man ikke påberope seg kultur eller tradisjon, og bruken blir da for meg en slags demonstrasjon.

Unødvendig praksis, og jeg mistenker at det ligger en slags agenda bak.''

Ja, det er nok ofte en slags reaksjon mot all hetsingen av muslimer i media. I stedet for å skjemmes, så vil mange heller være stolte av å være muslimer, og viser det ved å bruke hijab.

Ironisk nok, som du skriver, selv de som ikke brukte det før.

Jeg har påpekt mange ganger at Siv Jensen er imamenes beste venn.

Med vennlig hilsen

Et ganske godt poeng i grunnen ;)

Jo mer vi maser og styrer, jo mer islamisering får vi ;)

Gjest segunda
Skrevet

Selvfølgelig har dette med kultur å gjøre, og dette er ikke noe nytt. Småjenter vil ligne på mamma, storesøster, tante osv.

Det er viktigere hva muslimske jenter har inne i hodet enn utenpå og det blir forhåpentligvis aldri forbudt å ha noe på hodet eller beina.

Skrevet

Et ganske godt poeng i grunnen ;)

Jo mer vi maser og styrer, jo mer islamisering får vi ;)

Vel, det er ikke engang "islamisering", men mer noe som ligner på "black empowerment" - altså, en bevisstgjøring. Man vil ikke være 2.-klasse borgere.

Undersøkelser viser at muslimer i resten av Europa går mindre og mindre i moskéer.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Vel, det er ikke engang "islamisering", men mer noe som ligner på "black empowerment" - altså, en bevisstgjøring. Man vil ikke være 2.-klasse borgere.

Undersøkelser viser at muslimer i resten av Europa går mindre og mindre i moskéer.

Med vennlig hilsen

Norge henger alltid litt etter ;)

Husker godt deafpower-tida på -90-tallet. Døve var så leie av å bli diskriminert av hørende som visste hva som var best for oss. Tilslutt ble endel døve _veldig_ DØVE og begynte nesten å hate de hørende som skulle forandre oss. Tunghørte (som også kunne tegnspråk) slutta med høreapparater i ren trass, samt at det nesten var pinlig å være døv/tunghørt og ha et godt talespråk, for da var du ikke DØV nok ;) Å menge seg med hørende var heller ikke særlig populært ;)

Når hørende endelig begynte å lytte til oss døve og forsøkte å forstå oss, så endra ting seg raskt. Deafpower er et tilbakelagt stadium vi humrer og ler litt av..., men likefullt en viktig milepæl i døves historie :)

Jeg synes igrunnen dette kan overføres til det som skjer i forhold til norske muslimer også ;)

Skrevet

Selvfølgelig har dette med kultur å gjøre, og dette er ikke noe nytt. Småjenter vil ligne på mamma, storesøster, tante osv.

Det er viktigere hva muslimske jenter har inne i hodet enn utenpå og det blir forhåpentligvis aldri forbudt å ha noe på hodet eller beina.

Nei, dette er ikke kultur. Dette er ikke vanlig i muslimske land. Småjenter lever som småjenter flest, men dette endrer seg ganske dramatisk når de blir kvinner. Det er en overgang og normalt en stor happening.

Dette er nesten som om vi skulle begynne med konfirmasjon av våre femåringer, bare for å statuere et eksempel.

Skrevet

Det er vel lettere å få ei lita jente inn i undertrykkskulturen enn jenter i begynnelsen av tenårene. Dette er det samme jentene som blir giftet bort til søskenbarnet sitt og synes at det er helt greit, for pappa vet best. Det kan hende at disse jentene får lov å ta seg en utdannelse, men det er pappa som bestemmer om du skal få lov eller ikke. Jeg tørr vedde på at en del høgskole/universitetsutdannede kvinner har tatt utdannelse også for å få utsatt giftemål. Er man ikke under utdannelse, blir det fort prat om giftermål. Dette har jeg ikke kommet på selv, men fått fra muslimske jenter

Det finnes også muslimske kvinner som tar på seg hijab når de kommer til Norge for å vise sin identitet. Det er mange muslimske land der mange kvinner lar være å bruke hijab fordi de ikke trenger å vise hvem de er for det blir tatt som en selvfølge at du er muslimsk.

Skrevet

Nei, dette er ikke kultur. Dette er ikke vanlig i muslimske land. Småjenter lever som småjenter flest, men dette endrer seg ganske dramatisk når de blir kvinner. Det er en overgang og normalt en stor happening.

Dette er nesten som om vi skulle begynne med konfirmasjon av våre femåringer, bare for å statuere et eksempel.

Det er veldig forskjellig hva som er vanlig i muslimske land og det er individuelle forskjeller innenfor landa også. I Afganistan og Iran f.eks. begynner jentene med hijab i skolealder, kanskje før.

I noen kulturer er kjønnsmoden alder vanlig og andre steder er giftemål vanlig. Det kommer an på hva far i heimen mener om temaet og hva som er vanlig i landsbyen/lanet det bor i.

Skrevet

Det er vel lettere å få ei lita jente inn i undertrykkskulturen enn jenter i begynnelsen av tenårene. Dette er det samme jentene som blir giftet bort til søskenbarnet sitt og synes at det er helt greit, for pappa vet best. Det kan hende at disse jentene får lov å ta seg en utdannelse, men det er pappa som bestemmer om du skal få lov eller ikke. Jeg tørr vedde på at en del høgskole/universitetsutdannede kvinner har tatt utdannelse også for å få utsatt giftemål. Er man ikke under utdannelse, blir det fort prat om giftermål. Dette har jeg ikke kommet på selv, men fått fra muslimske jenter

Det finnes også muslimske kvinner som tar på seg hijab når de kommer til Norge for å vise sin identitet. Det er mange muslimske land der mange kvinner lar være å bruke hijab fordi de ikke trenger å vise hvem de er for det blir tatt som en selvfølge at du er muslimsk.

Det var da veldig til generalisering og fordommer.

Kanskje du burde lese her?

''Barna til innvandrerforeldre har faktisk gått forbi etniske nordmenn når det gjelder andelen på høyere utdannelse. Og jentene er overrepresentert i nesten alle grupper.

– Vi ser at de som er født i Norge eller kommer hit før skolepliktig alder, gjør det bra på skolen. For dem er det naturlig å ta høyere utdannelse, akkurat som alle andre, påpeker Minja Tea Dzamarija, rådgiver i SSB.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Skrevet

Det var da veldig til generalisering og fordommer.

Kanskje du burde lese her?

''Barna til innvandrerforeldre har faktisk gått forbi etniske nordmenn når det gjelder andelen på høyere utdannelse. Og jentene er overrepresentert i nesten alle grupper.

– Vi ser at de som er født i Norge eller kommer hit før skolepliktig alder, gjør det bra på skolen. For dem er det naturlig å ta høyere utdannelse, akkurat som alle andre, påpeker Minja Tea Dzamarija, rådgiver i SSB.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=556191

Utdannelse er også en måte å utsette arrangert ekteskap på.

Jeg finner ikke artikkel ang. jenter som ikke får lov å ta seg pause fra utdannelse etter videregående, for da blir det fort prat om ekteskap.

Dette gjelder selvsagt ikke alle innvandrerjenter, men veldig mange.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=556191

Utdannelse er også en måte å utsette arrangert ekteskap på.

Jeg finner ikke artikkel ang. jenter som ikke får lov å ta seg pause fra utdannelse etter videregående, for da blir det fort prat om ekteskap.

Dette gjelder selvsagt ikke alle innvandrerjenter, men veldig mange.

Veldig mange? Som en prosentdel av innvandrere?

Selv om hver eneste muslim ble tvangsgiftet (hvilket åpenbart er en massiv overdrivelse) så ville det fremdeles kun vært snakk om ca 20% av Norges innvandrerbefolkning.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Siden du mener at dette ikke er kultur vil jeg gjerne vite hva du definerer som kultur. At det ikke er slik i de landene besteforeldrene bodde i betyr ikke at dette ikke kan være kultur i den gruppen de tilhører nå.

Mange nordmenn smiler av norsk-amerikanere som tror de er veldig norske. Tror du mekanismen er forskjellig her?

black wealch
Skrevet

Svært mange 5-6 åringer vil jo gjerne ligne på de voksne.

Med vennlig hilsen

Svært mange 5-6 åringer vil fly rundt og leike, sprute vann, kjenne vind i håret.

Innpakkingen blir hemmende for naturlig leik.

Skrevet

Svært mange 5-6 åringer vil fly rundt og leike, sprute vann, kjenne vind i håret.

Innpakkingen blir hemmende for naturlig leik.

Joda. Det er da intet som forhindrer dem i å sprute vann eller leke.

Akkurat som "vi" (i anførselstegn) dekker til mesteparten av oss selv i offentlighet, så dekker altså noen muslimer til håret også. Det er faktisk ikke den helt store forskjellen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Veldig mange? Som en prosentdel av innvandrere?

Selv om hver eneste muslim ble tvangsgiftet (hvilket åpenbart er en massiv overdrivelse) så ville det fremdeles kun vært snakk om ca 20% av Norges innvandrerbefolkning.

Med vennlig hilsen

Arrangert ekteskap finner du også i ikke-muslimske kulturer, men da i mer kollektivistiske kulturer der storfamiliene har stor betydning for hvem du gifter deg med. Og jeg skriver arrangert ekteskap og ikke tvang, for mange jenter aksepterer og er opplært til at far bare vil deg godt når han finner ektefelle til deg og aksepterer en av de kandidatene far har funnet. Det er jo selvsagt greit, men det kommer av den oppdragelsen disse jentene har fått. Tvangsekteskap for å hjelpe nære og fjerne slektninger ut fra hjemlandet, er ikke greit.

Skrevet

Arrangert ekteskap finner du også i ikke-muslimske kulturer, men da i mer kollektivistiske kulturer der storfamiliene har stor betydning for hvem du gifter deg med. Og jeg skriver arrangert ekteskap og ikke tvang, for mange jenter aksepterer og er opplært til at far bare vil deg godt når han finner ektefelle til deg og aksepterer en av de kandidatene far har funnet. Det er jo selvsagt greit, men det kommer av den oppdragelsen disse jentene har fått. Tvangsekteskap for å hjelpe nære og fjerne slektninger ut fra hjemlandet, er ikke greit.

Joda, men når du nå skriver at det skjer i mange kulturer, så blir det vanskeligere å se relevansen til diskusjonen om 5-åringer skal gå med hijab? Altså, det finnes nok en forbindelse mellom dem, men den er ganske lang og tynn. ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Arrangerte ekteskap i mange muslimske kulturer er et stort problem fordi de oftest blir giftet bort med et søskenbarn. Akkurat som i små bygder her i Norge i gamle dager. Heldigvis har vi skjønt at å gifte seg med sin fetter eller kusine i mange generasjoner gir dårlige odds for barna og veldig mange barn blir født multifunksjonshemmede. Det er en tragedie at dette fortsetter selv blandt tredje generasjon ikke etniske nordmenn især når det blir sett på som viktigere å få giftet bort barna med noen fra hjemlandet.

Men de multifunksjonshemmede barna blir giftet bort de også og dette synes jeg er på grensa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...