Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arrangerte ekteskap i mange muslimske kulturer er et stort problem fordi de oftest blir giftet bort med et søskenbarn. Akkurat som i små bygder her i Norge i gamle dager. Heldigvis har vi skjønt at å gifte seg med sin fetter eller kusine i mange generasjoner gir dårlige odds for barna og veldig mange barn blir født multifunksjonshemmede. Det er en tragedie at dette fortsetter selv blandt tredje generasjon ikke etniske nordmenn især når det blir sett på som viktigere å få giftet bort barna med noen fra hjemlandet.

Men de multifunksjonshemmede barna blir giftet bort de også og dette synes jeg er på grensa.

''Men de multifunksjonshemmede barna blir giftet bort de også og dette synes jeg er på grensa.'' På grensa? Det er langt over grensa, stakkars den funksjonsfriske jenta som blir giftet bort til et psykisk utviklingshemmet søskenbarn. Jeg møtte et slikt par for noen år tilbake, han forstod ikke hva jeg pratet om da jeg snakket om kona hans. Tror ikke han forstod at han var gift en gang. De bodde hjemme hos foreldrene hans og hun fungerte vel mer som hushjelp enn ektefelle. Jeg møtte dette paret etter at de hadde vært gift noen mnd. i løpet av en hel helg, pratet de ikke med hverandre eller hadde noe som helst form for kontakt. Tragisk. Men selvsagt var det ikke tvang, for hun ville jo gifte seg med en utviklingshemmet mann, hvorfor skulle hun ellers ville gifte seg.

Skrevet

''Men de multifunksjonshemmede barna blir giftet bort de også og dette synes jeg er på grensa.'' På grensa? Det er langt over grensa, stakkars den funksjonsfriske jenta som blir giftet bort til et psykisk utviklingshemmet søskenbarn. Jeg møtte et slikt par for noen år tilbake, han forstod ikke hva jeg pratet om da jeg snakket om kona hans. Tror ikke han forstod at han var gift en gang. De bodde hjemme hos foreldrene hans og hun fungerte vel mer som hushjelp enn ektefelle. Jeg møtte dette paret etter at de hadde vært gift noen mnd. i løpet av en hel helg, pratet de ikke med hverandre eller hadde noe som helst form for kontakt. Tragisk. Men selvsagt var det ikke tvang, for hun ville jo gifte seg med en utviklingshemmet mann, hvorfor skulle hun ellers ville gifte seg.

Og det var ikke noe engangstilfelle heller, for de gifter bort alle etterhvert som de blir voksne. Jeg kjenner bare et par hvor kona nesten ikke kan snakke, leker med dukker og er på 5 årsstadiet. Lurer på hva som skjer hvis de får barn.

Skrevet

Og det var ikke noe engangstilfelle heller, for de gifter bort alle etterhvert som de blir voksne. Jeg kjenner bare et par hvor kona nesten ikke kan snakke, leker med dukker og er på 5 årsstadiet. Lurer på hva som skjer hvis de får barn.

De bruker også barna for egen vinnings skyld. Foreldrene til den jenta hadde prøvd å komme til Norge med turistvisum til bryllupet og fikk avslag. De fikk komme noen mnd. senere, der far til jenta fikk invilget asyl ganske fort. Jeg vet ikke hva, men datterens giftermål hadde invirkning på saken til faren sin, mulig familiegjenforening.

Skrevet

De bruker også barna for egen vinnings skyld. Foreldrene til den jenta hadde prøvd å komme til Norge med turistvisum til bryllupet og fikk avslag. De fikk komme noen mnd. senere, der far til jenta fikk invilget asyl ganske fort. Jeg vet ikke hva, men datterens giftermål hadde invirkning på saken til faren sin, mulig familiegjenforening.

Broren til naboen min fikk innvilget opphold da hun mistet datteren sin i hjerneblødning, hun var skilt og det var hennes eneste barn. Men han fikk turistvisum i 3 mnd og deretter ett år, men så måtte han reise hjem igjen. Og han fikk aldri arbeidstillatelse.

De er blitt ganske strenge og dette er akkurat 3 år siden

Skrevet

Siden du mener at dette ikke er kultur vil jeg gjerne vite hva du definerer som kultur. At det ikke er slik i de landene besteforeldrene bodde i betyr ikke at dette ikke kan være kultur i den gruppen de tilhører nå.

Mange nordmenn smiler av norsk-amerikanere som tror de er veldig norske. Tror du mekanismen er forskjellig her?

Ja, det tror jeg. Du finner ikke mange norsk-amerikanere som går rundt i bunad hver eneste dag.

Skrevet

Ja, det tror jeg. Du finner ikke mange norsk-amerikanere som går rundt i bunad hver eneste dag.

Det er ikke mange i Norge som bruker niqab eller burka heller.

De talte dem i Danmark (der er det visst litt flere muslimer enn i Norge) - det var mellom 0 og 3 som hadde burka, og ca 150 stykker som brukte niqab.

Av de 150 så var halvdelen etnisk danske!

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Jeg håper du tenker igjennom hvor dumt svaret ditt er. Det er ikke sammenlignbart å gå med hijab hver dag og ha på norsk bunad i USA HVER eneste dag.

Det spises mer lutefisk i USA enn i Norge.

Gjest speer
Skrevet

Jeg håper du tenker igjennom hvor dumt svaret ditt er. Det er ikke sammenlignbart å gå med hijab hver dag og ha på norsk bunad i USA HVER eneste dag.

Det spises mer lutefisk i USA enn i Norge.

Det spises sikkert mer pizza enn i Italia også d :-)

Gjest segunda
Skrevet

Det spises sikkert mer pizza enn i Italia også d :-)

Ja mye mer, men det er andre kriterier bak;-) Pizza ble utbredt verden rundt fra USA.

Lutefisk blir spist fordi den er norsk. Norsk-amerikanere ikler seg bunader ved forskjellige anledninger selvom de ikke har dem på hver dag, men nesa i været har mange av dem hver dag;-) Antisemittister er mange av dem som følge av sin norske opprinnelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...