Gå til innhold

Småjenter på 5-6 år må bruke hijab..

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Da må de ikke gnåle om at de blir forskjellsbehandlet heller. De sier de er opptatt av å ikke skille seg ut, men da får de oppføre seg deretter. Ser du noen norske småjenter med hijab? Jeg bare spør...

Hvem er de som sier?

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• black wealch

8

• Dorthe

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

"De" er muslimene som bruker hijab, og nei de er ikke norske.

Det du driver med her er diskriminering, og det er forbudt ved norsk lov. Det finnes en stor gruppe norske muslimer.

Gjest segunda
Skrevet

Den diskusjonen om hvem som er norsk og ikke orker jeg ikke ta med deg en gang til. Du får bare fortsette å kverulere til du blir blå for meg. Jeg mener akkurat hva jeg vil for deg.

Meningene dine er brudd på norsk lov. Du har ikke lov til å definere slik du vil hvem som er norsk og ikke norsk. Alle har lik rett ifølge loven og du må følge det, ellers kan du velge å flytte hvor du tror det er enklere for deg å få gehør for meningene dine.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg skriver at dette er Norge fordi at i Norge er det ikke noe som tilsier at vi skal bruke hijab.

Er det noe som tilsier at kvinner skal bruke skjørt i Norge?

Gjest lillibeth
Skrevet

Meningene dine er brudd på norsk lov. Du har ikke lov til å definere slik du vil hvem som er norsk og ikke norsk. Alle har lik rett ifølge loven og du må følge det, ellers kan du velge å flytte hvor du tror det er enklere for deg å få gehør for meningene dine.

Dine meninger er altså mer rett enn mine da, i følge deg.Synes du messer om ytringsfrihet hele tiden jeg....

black wealch
Skrevet

Det er ingenting som tilsier at vi skal bruke onepice heller ;-)

Jeg skjønner bare ikke alt oppstyret rundt dette. Vi bor i et fritt land der folk stort sett kan kle seg som de vil, men det er klart at dersom man har bevis for at noen blir tvunget til å bruke hijab er saken en helt annen. Nå er det imidlertid slik at de fleste hijabbrukere i Norge bruker hijab høyst frivillig :)

Det er snakk om småjenter her. Synes det er en vesentlig forskjell på det og voksne damer som velger selv.

Var vel også foreldre som merket press fra andre muslimer, på at de skal tre dette plagget på sine jenter.

Tenk på de varme fine sommerdagene hvor småjentene våre kler seg lett og ledig, må disse stakkars jentene ha dette skautet på hode. Jeg klarer ikke å ha noen som helst forstålese for dette..

Skrevet

Dine meninger er altså mer rett enn mine da, i følge deg.Synes du messer om ytringsfrihet hele tiden jeg....

Ytringsfrihet handler om å ha rett til å komme med ytringer i det offentlige rom.

Ytringsfrihet handler ikke om den ene ytringen er korrekt eller ei.

Ytringen din (om hvem som er norske) er feil, men på grunn av ytringsfriheten har du lov å komme med den.

Skrevet

Det er snakk om småjenter her. Synes det er en vesentlig forskjell på det og voksne damer som velger selv.

Var vel også foreldre som merket press fra andre muslimer, på at de skal tre dette plagget på sine jenter.

Tenk på de varme fine sommerdagene hvor småjentene våre kler seg lett og ledig, må disse stakkars jentene ha dette skautet på hode. Jeg klarer ikke å ha noen som helst forstålese for dette..

Ja, varme i Norge er jo en godt argument! *lol*

Det er vel mer sannsynlig at man sier at man bruker skaut for å holde seg varm?

Med vennlig hilsen

Gjest lillibeth
Skrevet

Ytringsfrihet handler om å ha rett til å komme med ytringer i det offentlige rom.

Ytringsfrihet handler ikke om den ene ytringen er korrekt eller ei.

Ytringen din (om hvem som er norske) er feil, men på grunn av ytringsfriheten har du lov å komme med den.

Det var generøst av deg:)

black wealch
Skrevet

Ja, varme i Norge er jo en godt argument! *lol*

Det er vel mer sannsynlig at man sier at man bruker skaut for å holde seg varm?

Med vennlig hilsen

He, he. Ikke så mange dager det argumentet holder kanskje..

Men varmt i dag da hvertfall. Ungene her flyr rundt og har vannkrig.

Så jeg synes fortsatt ikke noe om at småjenter skal måtte benytte dette hodeplagget.

Skrevet

Det var generøst av deg:)

Vel, det er samme Grunnlov som garanterer religionsfrihet som garanterer ytringsfriheten din.

black wealch
Skrevet

Vel, det er samme Grunnlov som garanterer religionsfrihet som garanterer ytringsfriheten din.

Men hvilken lov forsvarer jentene mot tvang fra foreldre eller relgionen?

Synes vi bør stå på deres side..

Skrevet

He, he. Ikke så mange dager det argumentet holder kanskje..

Men varmt i dag da hvertfall. Ungene her flyr rundt og har vannkrig.

Så jeg synes fortsatt ikke noe om at småjenter skal måtte benytte dette hodeplagget.

Tror du ikke de synes det er verre at noen her sier at de ikke er norske, og derfor ekskluderer dem?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men hvilken lov forsvarer jentene mot tvang fra foreldre eller relgionen?

Synes vi bør stå på deres side..

Det finnes lover som beskytter mot tvang, akkurat som annen tvang.

Derimot så er et skaut på hodet godt innenfor det foreldre har lov til å bestemme over 5-åringer (uansett hvor uenig vi er i at det er et bra plagg), og dessuten vil nok svært mange 5-åringer like å kle seg opp, uansett.

Med andre ord - bare fordi du og jeg ikke ville brukt det, så kan vi ikke automatisk påstå at det er tvang.

Med vennlig hilsen

Gjest speer
Skrevet

Kanskje de har lyst å skille seg ut?

Integrasjon inneværer IKKE at alle skal være like. Det er kommunisme som er slik.

Med vennlig hilsen

''Kanskje de har lyst å skille seg ut?''

De foretrekker nok å holde på sin egen kultur og sine egne skikker. Les "Skriv til Juul" i dagens Dagblad Magasin ("Kulturkrasj"):

"Jeg er kommet opp i alvorlige problemer med min 13år gamle sønn som er født og oppvokst i Norge. Vi er pakistanere og jeg trodde at vi har oppdratt sønnen etter vår kultur". Resten kan du lese på side 86-87 i Magasinet.

De bor i Norge men regner seg åpenbart ikke som nordmenn, eller er komfortable med (den skitne og umoralske) norsk kulturen.

black wealch
Skrevet

Tror du ikke de synes det er verre at noen her sier at de ikke er norske, og derfor ekskluderer dem?

Med vennlig hilsen

Vet ikke hva de synes er verst jeg..

Men jeg liker ikke tvang. Og det tror jeg dessverre at det er mange som lider under, i den muskimske kulturen. Slik som bl.a. tvangsgifte, omskjæring, burka og påbudt hodeplagg for barn.

Vi bør stå på de svakestes side her.

Skrevet

''Kanskje de har lyst å skille seg ut?''

De foretrekker nok å holde på sin egen kultur og sine egne skikker. Les "Skriv til Juul" i dagens Dagblad Magasin ("Kulturkrasj"):

"Jeg er kommet opp i alvorlige problemer med min 13år gamle sønn som er født og oppvokst i Norge. Vi er pakistanere og jeg trodde at vi har oppdratt sønnen etter vår kultur". Resten kan du lese på side 86-87 i Magasinet.

De bor i Norge men regner seg åpenbart ikke som nordmenn, eller er komfortable med (den skitne og umoralske) norsk kulturen.

Les her:

''I motsetning til hva mange tror, deler de aller fleste innvandrere «norske» verdier. 90 prosent av innvandrerne mener demokrati, ytringsfrihet og likestilling er viktige verdier.''

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2871238.ece

Så kan du justere hvordan du tror "de" er.

Skrevet

Vet ikke hva de synes er verst jeg..

Men jeg liker ikke tvang. Og det tror jeg dessverre at det er mange som lider under, i den muskimske kulturen. Slik som bl.a. tvangsgifte, omskjæring, burka og påbudt hodeplagg for barn.

Vi bør stå på de svakestes side her.

''Men jeg liker ikke tvang. Og det tror jeg dessverre at det er mange som lider under, i den muskimske kulturen. Slik som bl.a. tvangsgifte, omskjæring, burka og påbudt hodeplagg for barn.

''

Tvangsgifting ble det jo nettopp skrevet ikke var noe muslimsk.

Omskjæring (hvis du mener for gutter) skjer i hele USA, blant jøder og muslimer. Igjen, ikke noe spesielt for muslimer.

Kvinnelig kjønnslemlestelse er en kulturell og geografisk betinget uskikk. Det utføres av animister, kristne og muslimer i visse geografiske områder. Religiøs kjønnslemlestelse ble visstnok sist utført av kristne puritanister for ca 160 år siden i USA (!).

Burka er det så godt som ingen som bruker i Norge. I Danmark (hvor det er flere muslimer enn i Norge) er det mellom 0 og 3.

Påbudt hodeplagg for barn inkluderer vel å bruke lue om vinteren når de ikke vil?

Selvsagt er alle mot tvang, men da må man bevise at:

1) Det er tvang.

2) Det ikke er "tvang" på samme måte som foreldre gjerne tvinger en 9-åring til å bruke lue.

Med vennlig hilsen

black wealch
Skrevet

Og her i Norge går småjentene i onepiece ;-/

Jeg kjenner ei småjente som går med hijab hver dag og det høyst frivillig. Hun vil jo gjerne ligne mamma :)

Hun har flotte og fargerike antrekk inkl. hijab. Det blir selvsagt helt feil å tvinge folk (voksne og barn) til å bruke hijab, men man skal ikke tro at det ligger tvang bak alles hijabbruk ;)

''Og her i Norge går småjentene i onepiece ;-/''

Men det blir jo det motsatte.

Dette bruker de for å kle seg som de selv vil, og ikke slik som mamma vil/gjør. Det er ikke krav fra religion, foreldre, prester el.

Et naturlig ungdomsopprør. Slik som jeg hadde når jeg klippet hull i alle dongeribuksene mine på 80-tallet..

Gjest speer
Skrevet

Les her:

''I motsetning til hva mange tror, deler de aller fleste innvandrere «norske» verdier. 90 prosent av innvandrerne mener demokrati, ytringsfrihet og likestilling er viktige verdier.''

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2871238.ece

Så kan du justere hvordan du tror "de" er.

Dette er neppe utbredt blant muslimer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...