Gå til innhold

Småjenter på 5-6 år må bruke hijab..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er neppe utbredt blant muslimer.

"Beklager" at virkeligheten ikke passer med fordommene dine.

Ettersom det er vanskelig å justere virkeligheten, er det nok enklere hvis du justerer fordommene, ikke sant?

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• black wealch

8

• Dorthe

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

black wealch
Skrevet

''Men jeg liker ikke tvang. Og det tror jeg dessverre at det er mange som lider under, i den muskimske kulturen. Slik som bl.a. tvangsgifte, omskjæring, burka og påbudt hodeplagg for barn.

''

Tvangsgifting ble det jo nettopp skrevet ikke var noe muslimsk.

Omskjæring (hvis du mener for gutter) skjer i hele USA, blant jøder og muslimer. Igjen, ikke noe spesielt for muslimer.

Kvinnelig kjønnslemlestelse er en kulturell og geografisk betinget uskikk. Det utføres av animister, kristne og muslimer i visse geografiske områder. Religiøs kjønnslemlestelse ble visstnok sist utført av kristne puritanister for ca 160 år siden i USA (!).

Burka er det så godt som ingen som bruker i Norge. I Danmark (hvor det er flere muslimer enn i Norge) er det mellom 0 og 3.

Påbudt hodeplagg for barn inkluderer vel å bruke lue om vinteren når de ikke vil?

Selvsagt er alle mot tvang, men da må man bevise at:

1) Det er tvang.

2) Det ikke er "tvang" på samme måte som foreldre gjerne tvinger en 9-åring til å bruke lue.

Med vennlig hilsen

''Tvangsgifting ble det jo nettopp skrevet ikke var noe muslimsk.'' De tilfellene jeg kjenner til er det.

''Kvinnelig kjønnslemlestelse er en kulturell og geografisk betinget uskikk. Det utføres av animister, kristne og muslimer i visse geografiske områder. Religiøs kjønnslemlestelse ble visstnok sist utført av kristne puritanister for ca 160 år siden i USA (!).''

Dette er en grusom tradisjon som vi må gjøre alt for å stoppe! Jeg kjenner kun saker gjennom media/bøker, og da beskrevet fra muslimske kulturer.

''Burka er det så godt som ingen som bruker i Norge. I Danmark (hvor det er flere muslimer enn i Norge) er det mellom 0 og 3.''

Hmmm, jeg ser da innimellom kvinner iført heldekkende drakt, og sjult ansikt. Mulig det ikke er burka da..

''Påbudt hodeplagg for barn inkluderer vel å bruke lue om vinteren når de ikke vil?''

Nei ;-) Det er for å hindre forkjølelse/forfrysning.

''Selvsagt er alle mot tvang, men da må man bevise at:

1) Det er tvang.

2) Det ikke er "tvang" på samme måte som foreldre gjerne tvinger en 9-åring til å bruke lue.''

Hvor sterk skal besvisbyrden være for å hjelpe?

Noe kan vi tenke oss til at det er tvang, uten at det er besvist. Vi må ikke bli så forståelsesfulle overfor muslimsk kultur, at vi aksepterer undretrykking av kvinner og barn.

Interessant å diskutere med deg. Men nå vil jeg ut i sola en tur.

Ha en fin dag :-)

Gjest drit nå i det vel
Skrevet

Kan vi ikke bare respektere deres kultur...

greit nok de kommer til Norge, men vi tar ikke skade av å se folk med hijab. Hvis de ønsker å bruke hijab så kan de vel det?

Hvem vet, kanskje hijab kommer på moten ;-)

Skrevet

Kan vi ikke bare respektere deres kultur...

greit nok de kommer til Norge, men vi tar ikke skade av å se folk med hijab. Hvis de ønsker å bruke hijab så kan de vel det?

Hvem vet, kanskje hijab kommer på moten ;-)

Det er ikke "deres kultur". Småjenter som bytter bleien ut i en hijab er et særeuropeisk fenomen.

Gjest togli
Skrevet

Det er snakk om småjenter her. Synes det er en vesentlig forskjell på det og voksne damer som velger selv.

Var vel også foreldre som merket press fra andre muslimer, på at de skal tre dette plagget på sine jenter.

Tenk på de varme fine sommerdagene hvor småjentene våre kler seg lett og ledig, må disse stakkars jentene ha dette skautet på hode. Jeg klarer ikke å ha noen som helst forstålese for dette..

Men hvis man ser på hijab som et moteplagg og ikke som et tvangsplagg, så kan man jo tenke seg at småjentene gjerne vil ha det på seg? Kanskje bruker de det ikke på stranda, men i hverdagen ellers? Kanskje føler de plagget beskytter mot sola? Vi vet egentlig ingenting om hver enkelts grunn til å bruke hijab. Man kommer ingen vei med å kritisere andre mennesker for klesdrakten. Nettopp da vil de i større grad tvilholde på bruken av akkurat denne klesdrakten.

Hvorfor ikke heller bruke tid på å sikre muslimske kvinner likstilling i samfunnet? Og her kan sikkert også vi etnisk norske nordmenn gjøre mye.... Bli kjent med dem slik at de føler seg trygge på oss og vår kultur, påvirke dem til å utdanne seg og la dem likestilles med etnisk norske nordmenn ved jobbansettelser etc. Det er da de blir integrerte i samfunnet - og dette må være mye viktigere enn å krangle med dem om bruken av et hodeplagg...

I to av mine nabokommuner er det asylmottak. I den ene kommunen var det masse styr rundt det å ta inn asylsøkere. Mange satte seg på bakbeina og asylsøkerne fikk dermed en forholdsvis dårlig start... Dette har skapt litt splid mellom "oss" og "dem", noe som igjen lett fører til trøbbel...

I den andre nabokommunen har asylsøkerne blitt tatt imot med åpne armer fra lokalbefolkningen. Kommunen hadde "åpen dag" på asylmottaket der folk kunne få komme å hilse på kommunens nye innbyggere. Man fikk smake maten deres, høre på musikken deres og rett og slett bli kjent med dem. Vedr. 17.mai hadde beboere ved dette asylmottaket skrevet et rørende brev i lokalavisa. De takket varmt for velkomsten de hadde fått og gratulerte oss med den store dagen, fortalte hvor takknemmelige de var for å få lov til å være i Norge, samt at de alltid ville ha Norge i sitt hjerte osv osv Fra dette asylmottaket har det aldri vært noe tull (iallefall ikke som jeg har hørt)

Dette viser vel bare at det faktisk er lurt at vi starter med oss selv dersom vi ønsker muslimene best mulig integrert i landet vårt.

Gjest togli
Skrevet

''Og her i Norge går småjentene i onepiece ;-/''

Men det blir jo det motsatte.

Dette bruker de for å kle seg som de selv vil, og ikke slik som mamma vil/gjør. Det er ikke krav fra religion, foreldre, prester el.

Et naturlig ungdomsopprør. Slik som jeg hadde når jeg klippet hull i alle dongeribuksene mine på 80-tallet..

Minsta mi ville ha onepiece fordi jeg har det (bruker den bare innenfor husets fire vegger altså ;-))

Når man er 5-6 år er det som regel mamma/pappa som er "helten". I ungdomstida er det jevnaldrede ungdommer - og da kommer det nok an på hvem den muslimske jenta identifiserer seg mest med? Andre muslimske jenter eller etnisk norske nordmenn? Det er vel heller flertallet av muslimske jenter som ikke bruker hijab - selv om mor kanskje gjør det. Slik er det iallefall her jeg bor.. Ser stadig muslimer rundt omkring, men idag er faktisk første gangen jeg så en med hijab på kjøpesenteret ;) Her (nordvestlandet) er det størst sjanse for at muslimske ungjenter identifiserer seg med ikke-muslimer og derfor er det få som bruker hijab. I Oslo og andre byer er det flere muslimer og man identifiserer seg da oftere med denne gruppen - kanskje fordi så mange nordmenn viser sin skepsis på en tåpelig måte...

Gjest murieI
Skrevet

Minsta mi ville ha onepiece fordi jeg har det (bruker den bare innenfor husets fire vegger altså ;-))

Når man er 5-6 år er det som regel mamma/pappa som er "helten". I ungdomstida er det jevnaldrede ungdommer - og da kommer det nok an på hvem den muslimske jenta identifiserer seg mest med? Andre muslimske jenter eller etnisk norske nordmenn? Det er vel heller flertallet av muslimske jenter som ikke bruker hijab - selv om mor kanskje gjør det. Slik er det iallefall her jeg bor.. Ser stadig muslimer rundt omkring, men idag er faktisk første gangen jeg så en med hijab på kjøpesenteret ;) Her (nordvestlandet) er det størst sjanse for at muslimske ungjenter identifiserer seg med ikke-muslimer og derfor er det få som bruker hijab. I Oslo og andre byer er det flere muslimer og man identifiserer seg da oftere med denne gruppen - kanskje fordi så mange nordmenn viser sin skepsis på en tåpelig måte...

Det er mye jeg gjør som ungene mine også har lyst til å gjøre. Det betyr ikke nødvendigvis at de får lov til det.

Skrevet

Men hvis man ser på hijab som et moteplagg og ikke som et tvangsplagg, så kan man jo tenke seg at småjentene gjerne vil ha det på seg? Kanskje bruker de det ikke på stranda, men i hverdagen ellers? Kanskje føler de plagget beskytter mot sola? Vi vet egentlig ingenting om hver enkelts grunn til å bruke hijab. Man kommer ingen vei med å kritisere andre mennesker for klesdrakten. Nettopp da vil de i større grad tvilholde på bruken av akkurat denne klesdrakten.

Hvorfor ikke heller bruke tid på å sikre muslimske kvinner likstilling i samfunnet? Og her kan sikkert også vi etnisk norske nordmenn gjøre mye.... Bli kjent med dem slik at de føler seg trygge på oss og vår kultur, påvirke dem til å utdanne seg og la dem likestilles med etnisk norske nordmenn ved jobbansettelser etc. Det er da de blir integrerte i samfunnet - og dette må være mye viktigere enn å krangle med dem om bruken av et hodeplagg...

I to av mine nabokommuner er det asylmottak. I den ene kommunen var det masse styr rundt det å ta inn asylsøkere. Mange satte seg på bakbeina og asylsøkerne fikk dermed en forholdsvis dårlig start... Dette har skapt litt splid mellom "oss" og "dem", noe som igjen lett fører til trøbbel...

I den andre nabokommunen har asylsøkerne blitt tatt imot med åpne armer fra lokalbefolkningen. Kommunen hadde "åpen dag" på asylmottaket der folk kunne få komme å hilse på kommunens nye innbyggere. Man fikk smake maten deres, høre på musikken deres og rett og slett bli kjent med dem. Vedr. 17.mai hadde beboere ved dette asylmottaket skrevet et rørende brev i lokalavisa. De takket varmt for velkomsten de hadde fått og gratulerte oss med den store dagen, fortalte hvor takknemmelige de var for å få lov til å være i Norge, samt at de alltid ville ha Norge i sitt hjerte osv osv Fra dette asylmottaket har det aldri vært noe tull (iallefall ikke som jeg har hørt)

Dette viser vel bare at det faktisk er lurt at vi starter med oss selv dersom vi ønsker muslimene best mulig integrert i landet vårt.

Men hvor mange asylmottagere var det der i forhold til nordmenn da? Like mange, dobbelt så mange eller bare halvparten. I mange bydeler i Oslo er de fremmedkulturelle i flertall og det er der det blir bråk, det er ikke bråk der det bor 30 fremmedkulturelle i en bydel og resten norske.

Gjest lillibeth
Skrevet

Og hva er tåpelig med å være skeptisk?

Skrevet

Det er ikke "deres kultur". Småjenter som bytter bleien ut i en hijab er et særeuropeisk fenomen.

I så fall må det jo være som en reaksjon på trakasseringen av muslimer som foregår i Europa, og at man derfor ønsker å være stolt av å være muslim, i stedet for å bøye nakken og agere som annen-klasses borgere.

Frp er langt mer skyld i dette enn noen annen organisasjon.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Det er mye jeg gjør som ungene mine også har lyst til å gjøre. Det betyr ikke nødvendigvis at de får lov til det.

Selvsagt - og ikke alle fem-seks år gamle muslimske jenter går med hijab heller...Det er vel heller mindretallet som gjør det ;)

Jeg tror rett og slett vi har det så bra her i Norge at vi ikke greier å hoste opp noe mer konstruktivt å bekymre oss over ;)

Gjest togli
Skrevet

Men hvor mange asylmottagere var det der i forhold til nordmenn da? Like mange, dobbelt så mange eller bare halvparten. I mange bydeler i Oslo er de fremmedkulturelle i flertall og det er der det blir bråk, det er ikke bråk der det bor 30 fremmedkulturelle i en bydel og resten norske.

Det vet jeg ikke..., men begge asylmottakene er vel omtrent like store, og med de samme kulturene representert. Poenget var at det er så stor forskjell på hvordan samspillet mellom nordmennene i kommunen og asylsøkerne er på de to ulike mottakene er.

Gjest lillibeth
Skrevet

I så fall må det jo være som en reaksjon på trakasseringen av muslimer som foregår i Europa, og at man derfor ønsker å være stolt av å være muslim, i stedet for å bøye nakken og agere som annen-klasses borgere.

Frp er langt mer skyld i dette enn noen annen organisasjon.

Med vennlig hilsen

Er det derfor de ser på oss som urene?

Gjest togli
Skrevet

Og hva er tåpelig med å være skeptisk?

Det er lov å være skeptisk, men altfor mange er det på grunnlag av fordommer - og da gjør man bare vondt verre....

Gjest lillibeth
Skrevet

Det er lov å være skeptisk, men altfor mange er det på grunnlag av fordommer - og da gjør man bare vondt verre....

Hvorfor har vi fordommer tror du? Det må jo bunne i noe....

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor har vi fordommer tror du? Det må jo bunne i noe....

Media....

Jeg er vant til en masse fordommer mot oss som er døve også..triste greier som ikke akkurat integrerer oss godt i samfunnet :-/

Gjest lillibeth
Skrevet

Media....

Jeg er vant til en masse fordommer mot oss som er døve også..triste greier som ikke akkurat integrerer oss godt i samfunnet :-/

Vil ikke skylde bare på media her, hva med all kriminaliteten, tvangsgifte, kjønnslemlestelse osv? Tror du ikke det kan innvirke på skepsisen vår?

Skrevet

Er det derfor de ser på oss som urene?

Nei, det må være fordi du ikke har dusjet.

De fleste muslimer har ikke problemer med å være sammen med andre, akkurat som de fleste kristne, buddhister, jøder, osv. heller ikke har det.

Derimot er det en liten del av befolkningen i Norge, av alle religioner, som ønsker å lage forskjellene størst mulig.

Tåpelig.

Gjest lillibeth
Skrevet

Nei, det må være fordi du ikke har dusjet.

De fleste muslimer har ikke problemer med å være sammen med andre, akkurat som de fleste kristne, buddhister, jøder, osv. heller ikke har det.

Derimot er det en liten del av befolkningen i Norge, av alle religioner, som ønsker å lage forskjellene størst mulig.

Tåpelig.

Det var et saklig svar du... Ble vanskelig nå?

Skrevet

Det vet jeg ikke..., men begge asylmottakene er vel omtrent like store, og med de samme kulturene representert. Poenget var at det er så stor forskjell på hvordan samspillet mellom nordmennene i kommunen og asylsøkerne er på de to ulike mottakene er.

Ja, det skjønner jeg og det. Jeg snakker med muslimer daglig, i dag har jeg bare snakket med muslimer, har ikke sett en etnisk nordmann i hele dag. Og som jeg har sagt mange ganger, jeg kjenner folk som er hyggelig men jeg kjenner også folk som er skikkelig kjipe og de er nok i overvekt dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...