Gå til innhold

Småjenter på 5-6 år må bruke hijab..

Anbefalte innlegg

Gjest murieI
Skrevet

Selvsagt - og ikke alle fem-seks år gamle muslimske jenter går med hijab heller...Det er vel heller mindretallet som gjør det ;)

Jeg tror rett og slett vi har det så bra her i Norge at vi ikke greier å hoste opp noe mer konstruktivt å bekymre oss over ;)

Jeg bekymrer meg ikke så veldig over hijab, må jeg innrømme. Faktisk er jeg mer bekymret over at dagens foreldre i stadig større grad lar ungene styre familien.

Det forrige svaret mitt kan like godt sees i lys av dette som av hijabdebatten.

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• black wealch

8

• Dorthe

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var et saklig svar du... Ble vanskelig nå?

Nei, ikke for meg, men du bommet jo totalt.

I følge Koranen så skal kristne og jøder behandles med respekt, ettersom de er "Bokens folk".

Skrevet

"De" er muslimene som bruker hijab, og nei de er ikke norske.

''"De" er muslimene som bruker hijab, og nei de er ikke norske.''

Jeg har fortalt historien før, men føler for å dele den nok en gang da den sier mye om ulikheten mellom voksne og barns tilnærmingsmåte.

Minstejenta mi i 1. klasse leste "Apen Ali sa lalala" osv, og utbrøt:

Datter: Ei jente i 5. klasse heiter Alala

Jeg: Det var et fint navn, ho er kanskje ikke norsk da?

Datter: Jo, ho snakker da norsk

Jeg: Men ho kommer kanskje fra fra et annet land?

Datter: Nei, ho bor jo i *navnet på vår grisgrendte bygd*

Jeg: Ja, men kanskje foreldrene kommer fra et annet land, slik som foreldrene til X, Y og Z i klassa di?

Datter: Det veit jeg ikke

Jeg: Hvordan ser ho ut, da?

Datter: Ho er brun og ganske pen, har svart hår og krøller. Eller krøller? Jeg er ikke sikker, for ho liker å ha et skjerf rundt hodet.

Skrevet

''"De" er muslimene som bruker hijab, og nei de er ikke norske.''

Jeg har fortalt historien før, men føler for å dele den nok en gang da den sier mye om ulikheten mellom voksne og barns tilnærmingsmåte.

Minstejenta mi i 1. klasse leste "Apen Ali sa lalala" osv, og utbrøt:

Datter: Ei jente i 5. klasse heiter Alala

Jeg: Det var et fint navn, ho er kanskje ikke norsk da?

Datter: Jo, ho snakker da norsk

Jeg: Men ho kommer kanskje fra fra et annet land?

Datter: Nei, ho bor jo i *navnet på vår grisgrendte bygd*

Jeg: Ja, men kanskje foreldrene kommer fra et annet land, slik som foreldrene til X, Y og Z i klassa di?

Datter: Det veit jeg ikke

Jeg: Hvordan ser ho ut, da?

Datter: Ho er brun og ganske pen, har svart hår og krøller. Eller krøller? Jeg er ikke sikker, for ho liker å ha et skjerf rundt hodet.

Hehe, det viser at de fleste unger er farveblinde hvis de ikke er blitt påvirket av voksne.

Skrevet

Hehe, det viser at de fleste unger er farveblinde hvis de ikke er blitt påvirket av voksne.

Ikke sant? Føle jeg bevega meg på gyngende grunn, men blei beroliga av minstejentas svar :-)

Skrevet

Ikke sant? Føle jeg bevega meg på gyngende grunn, men blei beroliga av minstejentas svar :-)

PS: Og ho så oppgitt og uforstående på meg...

Skrevet

Men hvis man ser på hijab som et moteplagg og ikke som et tvangsplagg, så kan man jo tenke seg at småjentene gjerne vil ha det på seg? Kanskje bruker de det ikke på stranda, men i hverdagen ellers? Kanskje føler de plagget beskytter mot sola? Vi vet egentlig ingenting om hver enkelts grunn til å bruke hijab. Man kommer ingen vei med å kritisere andre mennesker for klesdrakten. Nettopp da vil de i større grad tvilholde på bruken av akkurat denne klesdrakten.

Hvorfor ikke heller bruke tid på å sikre muslimske kvinner likstilling i samfunnet? Og her kan sikkert også vi etnisk norske nordmenn gjøre mye.... Bli kjent med dem slik at de føler seg trygge på oss og vår kultur, påvirke dem til å utdanne seg og la dem likestilles med etnisk norske nordmenn ved jobbansettelser etc. Det er da de blir integrerte i samfunnet - og dette må være mye viktigere enn å krangle med dem om bruken av et hodeplagg...

I to av mine nabokommuner er det asylmottak. I den ene kommunen var det masse styr rundt det å ta inn asylsøkere. Mange satte seg på bakbeina og asylsøkerne fikk dermed en forholdsvis dårlig start... Dette har skapt litt splid mellom "oss" og "dem", noe som igjen lett fører til trøbbel...

I den andre nabokommunen har asylsøkerne blitt tatt imot med åpne armer fra lokalbefolkningen. Kommunen hadde "åpen dag" på asylmottaket der folk kunne få komme å hilse på kommunens nye innbyggere. Man fikk smake maten deres, høre på musikken deres og rett og slett bli kjent med dem. Vedr. 17.mai hadde beboere ved dette asylmottaket skrevet et rørende brev i lokalavisa. De takket varmt for velkomsten de hadde fått og gratulerte oss med den store dagen, fortalte hvor takknemmelige de var for å få lov til å være i Norge, samt at de alltid ville ha Norge i sitt hjerte osv osv Fra dette asylmottaket har det aldri vært noe tull (iallefall ikke som jeg har hørt)

Dette viser vel bare at det faktisk er lurt at vi starter med oss selv dersom vi ønsker muslimene best mulig integrert i landet vårt.

Applauderer :-)

Skrevet

Selvsagt - og ikke alle fem-seks år gamle muslimske jenter går med hijab heller...Det er vel heller mindretallet som gjør det ;)

Jeg tror rett og slett vi har det så bra her i Norge at vi ikke greier å hoste opp noe mer konstruktivt å bekymre oss over ;)

Flesteparten her går med hijab og bukser under lange overdeler i den alderen. Og dynejakke og cherrox utenpå om vinteren :o)

Gjest togli
Skrevet

Vil ikke skylde bare på media her, hva med all kriminaliteten, tvangsgifte, kjønnslemlestelse osv? Tror du ikke det kan innvirke på skepsisen vår?

Jo, det er klart den virker inn på skepsisen vår. Vi må bekjempe tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, men problemet er at vi så lett skjærer alle over en kam. Det er så urettferdig overfor flertallet som faktisk oppfører seg bra. Jeg er også overbevist om at etnisk norske nordmenns reaksjonsmønstre påvirker hvordan mange muslimer velger å leve. Jo mer vi viser av våre fordommer, jo større avstand skaper vi - og jo mer fundamentalistiske blir de...

Det hjelper iallefall ingen verdens ting å rakke ned på dem og kritisere bruken av et ufarlig hodeplagg.... Vi må skape dialog, respekt og forståelse - først da vil de føle seg trygge på oss og flere vil komme oss i møte på en god måte.

Gjest segunda
Skrevet

Er det derfor de ser på oss som urene?

Hvem er de og hvem er oss?

Er vi eller dem urene? Såvidt jeg vet kjenner jeg ingen som mener at jeg er uren.

Gjest segunda
Skrevet

Av utenlandsk opprinnelse.

Slik som meg?

Gjest segunda
Skrevet

Det er snakk om småjenter her. Synes det er en vesentlig forskjell på det og voksne damer som velger selv.

Var vel også foreldre som merket press fra andre muslimer, på at de skal tre dette plagget på sine jenter.

Tenk på de varme fine sommerdagene hvor småjentene våre kler seg lett og ledig, må disse stakkars jentene ha dette skautet på hode. Jeg klarer ikke å ha noen som helst forstålese for dette..

Men klarer du å ha forståelse for at foreldre lar jenter på noen få måneder få hull i ørene så de kan bruke øreringer?

Gjest togli
Skrevet

Ja, det skjønner jeg og det. Jeg snakker med muslimer daglig, i dag har jeg bare snakket med muslimer, har ikke sett en etnisk nordmann i hele dag. Og som jeg har sagt mange ganger, jeg kjenner folk som er hyggelig men jeg kjenner også folk som er skikkelig kjipe og de er nok i overvekt dessverre.

Derfor det er så viktig å unngå ghettoer. Her vi bor kjenner jeg bare kjempehyggelige muslimer :)

Skrevet

Er vi eller dem urene? Såvidt jeg vet kjenner jeg ingen som mener at jeg er uren.

Etter det du skrev om det sengeteppet i Brussel, så tviler jeg litt! *LOL*

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg bekymrer meg ikke så veldig over hijab, må jeg innrømme. Faktisk er jeg mer bekymret over at dagens foreldre i stadig større grad lar ungene styre familien.

Det forrige svaret mitt kan like godt sees i lys av dette som av hijabdebatten.

Ja, det er andre ting som bekymrer ogsp meg langt mer enn hijab ;)

Det er så teit å smøre dette på førstesiden av avisen. Media vet at dette selger, for nordmenn elsker å fråtse i slike saker der de kan få ut litt innestengt aggresjon ;-P

black wealch
Skrevet

Men klarer du å ha forståelse for at foreldre lar jenter på noen få måneder få hull i ørene så de kan bruke øreringer?

''Men klarer du å ha forståelse for at foreldre lar jenter på noen få måneder få hull i ørene så de kan bruke øreringer?''

Nei, det finnes ingen gode grunner for å gjøre dette.

Gjest speer
Skrevet

"Beklager" at virkeligheten ikke passer med fordommene dine.

Ettersom det er vanskelig å justere virkeligheten, er det nok enklere hvis du justerer fordommene, ikke sant?

Dette er ikke fordommer. Og i enhver spørreundersøkelse kan man få det resultatet man ønsker ved å tilpasse spørsmålene.

Gjest speer
Skrevet

For en muslim er alle ikke-muslimer urene vantro.

Skrevet

For en muslim er alle ikke-muslimer urene vantro.

...eh... ja?

Og for en kristen er alle ikke-kristne da....???

(Altså, hvis vi nå skal ha samme fordommer om kristne som du har om muslimer.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...