Gå til innhold

Småjenter på 5-6 år må bruke hijab..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke fordommer. Og i enhver spørreundersøkelse kan man få det resultatet man ønsker ved å tilpasse spørsmålene.

Vel, når det gjelder fordommer så kan man jo tydeligvis fritt velge akkurat de du måtte ønske.

Fordommer er som guder - råmaterialet er så billig at man kan lage så mange og så kompliserte som man bare gidder.

Virkeligheten derimot, er nok som undersøkelsen tilsier.

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• black wealch

8

• Dorthe

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Derfor det er så viktig å unngå ghettoer. Her vi bor kjenner jeg bare kjempehyggelige muslimer :)

Dette blir ikke regnet som ghetto lenger, leilighetene har blitt for dyre så nå flytter mange ikkeetniske nordmenn oppover mot Gardermoen og kjøper hus i steden. Men det er fremdeles endel kommunale leiligheter hvor husleie bare er rundt 9000 og de blir jo boende.

Gjest togli
Skrevet

Dette blir ikke regnet som ghetto lenger, leilighetene har blitt for dyre så nå flytter mange ikkeetniske nordmenn oppover mot Gardermoen og kjøper hus i steden. Men det er fremdeles endel kommunale leiligheter hvor husleie bare er rundt 9000 og de blir jo boende.

Bra det skjer en naturlig spredning iallefall :)

Gjest speer
Skrevet

...eh... ja?

Og for en kristen er alle ikke-kristne da....???

(Altså, hvis vi nå skal ha samme fordommer om kristne som du har om muslimer.)

“O, dere som tror! I sannhet,de vantro er urene, så la dem ikke ..... komme nær tilbedelsens ukrenkeligested, den hellige moskè.....” (Sura 9:28)

“La ikke de troende ta devantro til venner og hjelpere fremfor troende. De som gjør det hører ikke Allahtil....” (Sura 3: 28)

“O, dere troende, bli ikkevenner med jøder og kristne og ta dem ikke som hjelpere....Den som slutter segtil dem, er som en av dem” (Sura 5:51)

“ Muhammed er Allahssendebud, og de som er med ham, er harde mot de vantro, barmhjertig mothverandre.” (Sura 48:29)

Gjest solfryd
Skrevet

...eh... ja?

Og for en kristen er alle ikke-kristne da....???

(Altså, hvis vi nå skal ha samme fordommer om kristne som du har om muslimer.)

''...eh... ja?

Og for en kristen er alle ikke-kristne da....???''

Ja, nettopp det. Men kristne kaller ikke ikke-kristne for urene av den grunn.

Gjest solfryd
Skrevet

Nei, ikke for meg, men du bommet jo totalt.

I følge Koranen så skal kristne og jøder behandles med respekt, ettersom de er "Bokens folk".

Du tar feil. I følge Koranen er det dett som sies om de vantro/ikke-muslimene:

''“O, dere troende, bli ikkevenner med jøder og kristne og ta dem ikke som hjelpere....Den som slutter segtil dem, er som en av dem” (Sura 5:51)

“ Muhammed er Allahssendebud, og de som er med ham, er harde mot de vantro, barmhjertig mothverandre.” (Sura 48:29)''

(Kopierte fra speer sitt innlegg)

Skrevet

“O, dere som tror! I sannhet,de vantro er urene, så la dem ikke ..... komme nær tilbedelsens ukrenkeligested, den hellige moskè.....” (Sura 9:28)

“La ikke de troende ta devantro til venner og hjelpere fremfor troende. De som gjør det hører ikke Allahtil....” (Sura 3: 28)

“O, dere troende, bli ikkevenner med jøder og kristne og ta dem ikke som hjelpere....Den som slutter segtil dem, er som en av dem” (Sura 5:51)

“ Muhammed er Allahssendebud, og de som er med ham, er harde mot de vantro, barmhjertig mothverandre.” (Sura 48:29)

Jeg kan garantere deg at jeg kan finne langt "slemmere" sitater i Bibelen enn det du kan i noen annen bok:

''Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.''

Hos. 14:1

Ja?

Skrevet

''...eh... ja?

Og for en kristen er alle ikke-kristne da....???''

Ja, nettopp det. Men kristne kaller ikke ikke-kristne for urene av den grunn.

''Ja, nettopp det. Men kristne kaller ikke ikke-kristne for urene av den grunn.''

Nei, de kaller dem ikke urene, men de skal drepe dem:

''Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene enden av jorden til den andre. Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt i blant dere.''

5. Mos. 13:6-11

Skrevet

Du tar feil. I følge Koranen er det dett som sies om de vantro/ikke-muslimene:

''“O, dere troende, bli ikkevenner med jøder og kristne og ta dem ikke som hjelpere....Den som slutter segtil dem, er som en av dem” (Sura 5:51)

“ Muhammed er Allahssendebud, og de som er med ham, er harde mot de vantro, barmhjertig mothverandre.” (Sura 48:29)''

(Kopierte fra speer sitt innlegg)

Ja, og det kommer fra denne gærningen sine sider.

Plagiat, kalles slikt.

Gjest solfryd
Skrevet

''Ja, nettopp det. Men kristne kaller ikke ikke-kristne for urene av den grunn.''

Nei, de kaller dem ikke urene, men de skal drepe dem:

''Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene enden av jorden til den andre. Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt i blant dere.''

5. Mos. 13:6-11

Ja, grusomt. Men dette er en gammel jødisk "lov" fra GT. Kristne lever etter Det Nye Testemantet.

Der sier Jesus blant annet: Dere skal elske deres fiender og be for dem som forfølger dere. Og: Du skal elske din neste som deg selv.

Gjest solfryd
Skrevet

Ja, og det kommer fra denne gærningen sine sider.

Plagiat, kalles slikt.

Hvorfor fremesleker du Islam fremfor kristendommen? Er det for å provosere, eller er det fordi du sympatiserer mer med islam enn kr.dommen? Også jeg som trodde du var ateist, da gitt... Ja, så feil kan man altså ta....

Skrevet

Ja, grusomt. Men dette er en gammel jødisk "lov" fra GT. Kristne lever etter Det Nye Testemantet.

Der sier Jesus blant annet: Dere skal elske deres fiender og be for dem som forfølger dere. Og: Du skal elske din neste som deg selv.

GT er fremdeles gyldig.

''Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengselet, og alle de førstefødte dyr i buskapen (...) Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død.''

2. Mos. 12:29-30

Dette er SAMME GUD!

Og Jesus er ikke mye bedre:

''Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin herlighets trone.

Da skal han si til dem ved den venstre side: Gå bort fra meg, dere forbannede, i den evige ild, som er beredt djevelen og hans engler! (...) Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv.''

Matt. 25:31,41,46

Dette er vesentlig verre enn bare "urene", ikke sant?

Gjest solfryd
Skrevet

GT er fremdeles gyldig.

''Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengselet, og alle de førstefødte dyr i buskapen (...) Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død.''

2. Mos. 12:29-30

Dette er SAMME GUD!

Og Jesus er ikke mye bedre:

''Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin herlighets trone.

Da skal han si til dem ved den venstre side: Gå bort fra meg, dere forbannede, i den evige ild, som er beredt djevelen og hans engler! (...) Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv.''

Matt. 25:31,41,46

Dette er vesentlig verre enn bare "urene", ikke sant?

Må si jeg ikke så godt forstår meg på GT.

Men det siste du siterte fra NT, tror jeg på. Det er nok sånn det vil bli.

Skrevet

Hvorfor fremesleker du Islam fremfor kristendommen? Er det for å provosere, eller er det fordi du sympatiserer mer med islam enn kr.dommen? Også jeg som trodde du var ateist, da gitt... Ja, så feil kan man altså ta....

Jeg fremelsker verken den ene eller den andre, men hvis man skal diskutere så får man gjør det basert på fakta, og ikke med ekstremist-propaganda.

Du vet like godt som meg at de fleste muslimer er "normale mennesker" og har sannsynligvis meninger og holdninger som er nærmere "gjennomsnittsnordmannen" enn mye av det du har skrevet her.

Skrevet

Må si jeg ikke så godt forstår meg på GT.

Men det siste du siterte fra NT, tror jeg på. Det er nok sånn det vil bli.

Og å sende alle andre til helvete er ikke vesentlig verre enn å mene at folk er "urene"?

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg fremelsker verken den ene eller den andre, men hvis man skal diskutere så får man gjør det basert på fakta, og ikke med ekstremist-propaganda.

Du vet like godt som meg at de fleste muslimer er "normale mennesker" og har sannsynligvis meninger og holdninger som er nærmere "gjennomsnittsnordmannen" enn mye av det du har skrevet her.

Ja, mulig det. Men det tror jeg gjelder deg også.

Skrevet

Ja, mulig det. Men det tror jeg gjelder deg også.

Hva gjelder meg?

Gjest solfryd
Skrevet

Og å sende alle andre til helvete er ikke vesentlig verre enn å mene at folk er "urene"?

Vet ikke. Når noen mener at folk er "urene" er det i nåtid, mens vi lever her på jorden.

Om noen blir sendt i helvete, skjer det isåfall etter vår død.

I nåtid, mens vi lever her på jorden, skal vi elske vår neste som oss selv. Jeg har aldri lært at jeg skal se ned på ikke-kristne og kalle dem for urene. Men jeg har lært at en kristen derimot skal være vennligsinnet, gjestfri, mild, osv. mot andre mennesker enten de er kristne eller ikke.

Skrevet

Vet ikke. Når noen mener at folk er "urene" er det i nåtid, mens vi lever her på jorden.

Om noen blir sendt i helvete, skjer det isåfall etter vår død.

I nåtid, mens vi lever her på jorden, skal vi elske vår neste som oss selv. Jeg har aldri lært at jeg skal se ned på ikke-kristne og kalle dem for urene. Men jeg har lært at en kristen derimot skal være vennligsinnet, gjestfri, mild, osv. mot andre mennesker enten de er kristne eller ikke.

''Men jeg har lært at en kristen derimot skal være vennligsinnet, gjestfri, mild, osv. mot andre mennesker enten de er kristne eller ikke.''

Og det er det du gjør her på DOL, i hovedsak?

Med dine innlegg her i dag?

Vennligsinnet? Gjestfri? Mild?

Gjest solfryd
Skrevet

Hva gjelder meg?

Dette: ''Du vet like godt som meg at de fleste muslimer er "normale mennesker" og har sannsynligvis meninger og holdninger som er nærmere "gjennomsnittsnordmannen" enn mye av det du har skrevet her. ''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...