Gå til innhold

Småjenter på 5-6 år må bruke hijab..

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Nei, jeg er ikke for firkantet. Jeg vil ikke la folks fordommer mot homofile, kvinner, svarte, andre religioner, osv. ramme disse gruppene. Folk har faktisk et ansvar for å ikke gjenta det som skjedde for 80 år siden.''

Men i din iver etter å ikke diskriminere muslimer, så ender du opp med at kvinner diskrimineres.

Det er undelig at du som ateist, forherliger muslimsk tro, og forsvarer denne gang på gang. Det finnes myye verre i Kristendommen er ditt faste svar. Isteden for å kunne si at "Ja dette er grusomt" når det faktisk er slik.

Hei,

Du glemmer at flertallet av muslimer er faktisk kvinner. De fleste glemmer at når man diskriminerer muslimer så diskriminerer man også de muslimske kvinnene.

Jeg har jobbet (frivillig) med å skaffe finansiering til kvinne-prosjekter i andre land, og blir vanligvis kritisert for å være "for firkantet" når det gjelder likestilling.

Men, likestilling er noe som kvinner må få velge selv. Man kan ikke påtvinge kvinner likestilling ved å frata dem retten til å bære hijab hvis de ønsker det. Det er også en del av likestillingen - nemlig å respektere at kvinner kan velge forskjellig fra det du og jeg ville valgt.

Mye innenfor islam er grusomt, men man trenger ikke meg til å påpeke det. Det er åpenbart, og man har titusenvis av folk som påpeker det. Uten at det hjelper noe. Tenk på hvordan likestillingen skjedde i Norge - ikke ved at "Sovjet" eller en annen ekstern agent kom og forbød kvinner å gå hjemme.

Likestilling skjer når kvinner får en utdanning og tjener penger selv. Derfor har jeg startet flere tråder om hvordan det nå er flere muslimske kvinner enn etnisk norske som tar høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• black wealch

8

• Dorthe

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest en god jøssing
Skrevet

Hei,

Du glemmer at flertallet av muslimer er faktisk kvinner. De fleste glemmer at når man diskriminerer muslimer så diskriminerer man også de muslimske kvinnene.

Jeg har jobbet (frivillig) med å skaffe finansiering til kvinne-prosjekter i andre land, og blir vanligvis kritisert for å være "for firkantet" når det gjelder likestilling.

Men, likestilling er noe som kvinner må få velge selv. Man kan ikke påtvinge kvinner likestilling ved å frata dem retten til å bære hijab hvis de ønsker det. Det er også en del av likestillingen - nemlig å respektere at kvinner kan velge forskjellig fra det du og jeg ville valgt.

Mye innenfor islam er grusomt, men man trenger ikke meg til å påpeke det. Det er åpenbart, og man har titusenvis av folk som påpeker det. Uten at det hjelper noe. Tenk på hvordan likestillingen skjedde i Norge - ikke ved at "Sovjet" eller en annen ekstern agent kom og forbød kvinner å gå hjemme.

Likestilling skjer når kvinner får en utdanning og tjener penger selv. Derfor har jeg startet flere tråder om hvordan det nå er flere muslimske kvinner enn etnisk norske som tar høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

''Men, likestilling er noe som kvinner må få velge selv. Man kan ikke påtvinge kvinner likestilling ved å frata dem retten til å bære hijab hvis de ønsker det. Det er også en del av likestillingen - nemlig å respektere at kvinner kan velge forskjellig fra det du og jeg ville valgt.''

Men hvorfor skal ikke kvinnene da, i samråd med sine menn, selv få velge hvordan de vil ta ut foreldrepermisjonen?

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1433678.ece

Skrevet

''Men, likestilling er noe som kvinner må få velge selv. Man kan ikke påtvinge kvinner likestilling ved å frata dem retten til å bære hijab hvis de ønsker det. Det er også en del av likestillingen - nemlig å respektere at kvinner kan velge forskjellig fra det du og jeg ville valgt.''

Men hvorfor skal ikke kvinnene da, i samråd med sine menn, selv få velge hvordan de vil ta ut foreldrepermisjonen?

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1433678.ece

Av samme årsak som man ikke selv velger hvem som skal få sykemelding.

Gjest en god jøssing
Skrevet

Av samme årsak som man ikke selv velger hvem som skal få sykemelding.

Den sammenligningen er meget søkt.

Høyre ønske å la foreldrene selv velge hvordan de vil fordele den totale permisjonen. Dette er reell valgfrihet i praksis. Og ikke minst *RESPEKT* for at andre velger forskjellig fra det du og jeg ville valgt.

Skrevet

Den sammenligningen er meget søkt.

Høyre ønske å la foreldrene selv velge hvordan de vil fordele den totale permisjonen. Dette er reell valgfrihet i praksis. Og ikke minst *RESPEKT* for at andre velger forskjellig fra det du og jeg ville valgt.

Nei, for det er en permisjon til moren, slik at hun kan være sammen med barnet, og en permisjon til faren, slik at han kan være sammen med barnet. Poenget med permisjonen er jo nettopp for at begge foreldre skal få tid sammen med ungen.

Gjest segunda
Skrevet

''Men klarer du å ha forståelse for at foreldre lar jenter på noen få måneder få hull i ørene så de kan bruke øreringer?''

Nei, det finnes ingen gode grunner for å gjøre dette.

Det er flere foreldre i Norge som lar små jenter få hull i ørene enn de som gir femåringer lov til å gå med hijab. Uansett hvordan du snur statistikken.

Gjest segunda
Skrevet

For en muslim er alle ikke-muslimer urene vantro.

Ja symbolsk hvis du leser Koranen og tolker den bokstavelig. Hva med kristne som leser Bibelen.

Jeg antar at det er omtrent like mange av dem jeg kjenner som er bokstavstroende muslimer som bokstavstroende kristne eller jøder. Da vil det si at statististiks sett kan det være noen få i min omgangskrets som mener at jeg er uren med henvisning i forskjellige religiøse skrifter.

Jeg er lite opptatt av slik problematikk.

Gjest kreativitet
Skrevet

Kanskje like greit? ;-)

Tanta mi gikk på skole med en som hadde skikkelig vanskeligheter med tegnsetting, og under en heldagsprøve skrev han hele besvarelesen uten ett eneste tegn. Helt til slutt skrev han en mengde punktum og komma, og så skrev han "SPRE DERE" ved siden av...;-)

Fantasisk :o)

Hadde jeg vært læreren tror jeg hadde hatt problemer med å holde meg alvorlig.

Gjest kreativitet
Skrevet

''Ja, nettopp det. Men kristne kaller ikke ikke-kristne for urene av den grunn.''

Nei, de kaller dem ikke urene, men de skal drepe dem:

''Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene enden av jorden til den andre. Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt i blant dere.''

5. Mos. 13:6-11

Det er forskjell på kristne Sør. Det finnes nok dem som følger GT bokstavelig, men de er neppe i flertall.

Jeg er ikke veldig kristen, men er på noen gudstjenester i løpet av et år. Mange kristne er romslige og inkluderende selv om du ikke er kristen. Jeg kjenner mange kristne (protestanter), noen er mer kristne enn andre, men ingen følger GT. Og andre er ikke urene eller skal havne i helvete fordi de ikke tror på det samme som oss. Jeg må få tro på hva jeg vil, men jeg har ingen rett til å pådytte andre min tro.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er forskjell på kristne Sør. Det finnes nok dem som følger GT bokstavelig, men de er neppe i flertall.

Jeg er ikke veldig kristen, men er på noen gudstjenester i løpet av et år. Mange kristne er romslige og inkluderende selv om du ikke er kristen. Jeg kjenner mange kristne (protestanter), noen er mer kristne enn andre, men ingen følger GT. Og andre er ikke urene eller skal havne i helvete fordi de ikke tror på det samme som oss. Jeg må få tro på hva jeg vil, men jeg har ingen rett til å pådytte andre min tro.

'' Jeg må få tro på hva jeg vil, men jeg har ingen rett til å pådytte andre min tro.''

Ja, selvsagt må du få tro det du vil. Og selvsagt bør andre respektere det.

Jeg liker det du sier om å ikke pådytte andre din tro. Fint.

Likens mener jeg ateister ikke skal slakte det kristne/muslimer tror på eller få det til å høres ut som om at disse menneskene ikke har fulgt sunn logikk i sitt valg.

De ulike livssyn burde få leve side om side, i fred og fordragelighet.

Skrevet

Hei,

Jeg er helt enig med deg, og poenget mitt var vel egentlig (jeg regnet det for åpenbart) at akkurat som de fleste kristne ikke stener folk ved byporten sånn til daglig, så går ikke de fleste muslimer rundt og tenker på andre som urene. (Svaret mitt på leses som et svar på innlegg ovenfor).

For å presisere: jeg er ateist, men jeg har brukt veldig mange år til å forsvare religionsrfrihet. Jeg har intet mot verken kristne eller muslimer generelt, og har faktisk fått flere kristne venner gjennom DOL og andre nettsider, nettopp fordi de sier at selv om jeg er uenig med dem, så respekterer jeg deres rett til å tro.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kanskje like greit? ;-)

Tanta mi gikk på skole med en som hadde skikkelig vanskeligheter med tegnsetting, og under en heldagsprøve skrev han hele besvarelesen uten ett eneste tegn. Helt til slutt skrev han en mengde punktum og komma, og så skrev han "SPRE DERE" ved siden av...;-)

Jeg tror tanta di bare har fortalt en gammel vits. :o) For den der hørte jeg første gangen for mange, mange år siden.

Skrevet

Jeg tror tanta di bare har fortalt en gammel vits. :o) For den der hørte jeg første gangen for mange, mange år siden.

Mulig det var en gammel vits, men dette skjedde etter sigende på 50-tallet, men du hørte det sikkert før den tid!! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...