Gå til innhold

Jeg trodde dette var fleip!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det gjør vel de fleste vanlige mennesker, i hvert fall de jeg kjenner.

Hvis man gjør det så blir jo disse trådene om "innvandrere" og "muslimer" og "xxxx" totalt meningsløse. Trådene baserer seg jo nettopp på at "muslimer er slik og slik" og "nordmenn er sånn og sånn".

Poenget er jo at disse båsene er like idiotiske som å si at folk fra Oslo er sånn, mens de fra Drammen er slik. Det er langt større variasjon enn som så.

Med vennlig hilsen

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• Dorthe

18

• Maximia

7

• laban

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man gjør det så blir jo disse trådene om "innvandrere" og "muslimer" og "xxxx" totalt meningsløse. Trådene baserer seg jo nettopp på at "muslimer er slik og slik" og "nordmenn er sånn og sånn".

Poenget er jo at disse båsene er like idiotiske som å si at folk fra Oslo er sånn, mens de fra Drammen er slik. Det er langt større variasjon enn som så.

Med vennlig hilsen

Men Sør, egentlig er jo disse diskusjonene meningsløse. De som bor slik at de ikke snakker med muslimer hver dag, vet ikke hva de snakker og har ikke peiling på hvordan det er og de som bor midt i smørja kjenner både hyggelige og kjipe muslimer og hadde aldri bodd sånn hvis de ikke trivdes med det.

Men det betyr ikke at man ikke blir forbannet og fortvilet mange ganger.

Skrevet

Det er vel, generelt sett, greit å behandle mennesker som individer, slik at ikke du (som nordmann) blir holdt ansvarlig for Baneheia-drapene, og Ahmed ikke blir holdt ansvarlig for hva Ali har gjort.

Md vennlig hilsen

Ja, jeg behandler folk uansett på individnivå. Jeg jobbet på et sted for noen år siden med menn fra ikke-vestlige land, og har ikke et vondt ord å si om noen av de.

Jeg var sammen med en Tyrkisk idiot, som overhode ikke kjente landet han hadde bosatt seg i for herrens år siden. Han såret meg veldig mye med utsagn som "ja, men norske kvinner kn...ny mann hver dag" og det nyttet ikke å si til han at det ikke var tilfelle hvis du da ikke er prostituert. Jeg kvittet meg fort med han, hadde ikke behov for å være kosepute for en som ikke respekterte meg og så på meg som en hore han kunne bruke i påvente av et arrangert ekteskap.

Men det er minnene fra arbeidsplassen min jeg bruker i diskusjoner rundt innvandrere/muslimer o.s.v. og ikke latt denne idioten jeg var sammen med være preferanse for muslimers holdninger til det norske samfunnet.

Skrevet

Ja, jeg behandler folk uansett på individnivå. Jeg jobbet på et sted for noen år siden med menn fra ikke-vestlige land, og har ikke et vondt ord å si om noen av de.

Jeg var sammen med en Tyrkisk idiot, som overhode ikke kjente landet han hadde bosatt seg i for herrens år siden. Han såret meg veldig mye med utsagn som "ja, men norske kvinner kn...ny mann hver dag" og det nyttet ikke å si til han at det ikke var tilfelle hvis du da ikke er prostituert. Jeg kvittet meg fort med han, hadde ikke behov for å være kosepute for en som ikke respekterte meg og så på meg som en hore han kunne bruke i påvente av et arrangert ekteskap.

Men det er minnene fra arbeidsplassen min jeg bruker i diskusjoner rundt innvandrere/muslimer o.s.v. og ikke latt denne idioten jeg var sammen med være preferanse for muslimers holdninger til det norske samfunnet.

Hei,

Godt, men det illustrerer jo nettopp at utsagn om "innvandrere" eller "muslimer" i disse trådene, i nesten alle tilfeller bare er basert på fordommer. For de fleste slike utsagn gjelder i større eller mindre grad selvsagt også "nordmenn" eller "kristne" eller....

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men Sør, egentlig er jo disse diskusjonene meningsløse. De som bor slik at de ikke snakker med muslimer hver dag, vet ikke hva de snakker og har ikke peiling på hvordan det er og de som bor midt i smørja kjenner både hyggelige og kjipe muslimer og hadde aldri bodd sånn hvis de ikke trivdes med det.

Men det betyr ikke at man ikke blir forbannet og fortvilet mange ganger.

Selvsagt kan kan blir forbannet og fortvilet, og med god grunn. Men da må man jo helst rette det mot individene, eller "befolkningen", og ikke la drittsekkene representere andre.

Med vennlig hilsen

Gjest alltid et valg?
Skrevet

Men du hadde vel ikke flyttet til et land hvor du ikke ønsket å bli intergrert. Jeg er sikker på at hvis jeg flyttet til USA så ville jeg prøvd å oppføre meg skikkelig og ønsket at ungene mine skulle vært intergrert på skolen og hatt amerikanske venner.

Hvis jeg ikke ville blitt intergrert i det landet jeg flyttet til så hadde jeg flyttet et annet sted.

''Men du hadde vel ikke flyttet til et land hvor du ikke ønsket å bli intergrert.''

Det kommer ikke frem av artikkelen hvorfor de har flyttet til Norge. Men det er ikke usannsynlig at de er flyktninger og da har man ikke nødvendigvis så stort valg. Man må bort.

At denne faren er bekymret forstår jeg. Jeg hadde blitt livredd dersom jeg hadde blitt tvunget til å flytte til et land og barna mine hadde blitt muslimske (slik togli beskriver). Men jeg synes faktisk Jesper Juul svarer han ganske bra. Han viser respekt, samtidig som han forklarer på en forståelig måte hva som skjer.

Det at en pakistansk far vet om Jesper Juul stusser jeg mer over. Og at han velger å skrive et slikt innlegg offentlig. Hva om han blir gjenkjent av sønnen?

Gjest som regel arbeidsinnvandring
Skrevet

''Men du hadde vel ikke flyttet til et land hvor du ikke ønsket å bli intergrert.''

Det kommer ikke frem av artikkelen hvorfor de har flyttet til Norge. Men det er ikke usannsynlig at de er flyktninger og da har man ikke nødvendigvis så stort valg. Man må bort.

At denne faren er bekymret forstår jeg. Jeg hadde blitt livredd dersom jeg hadde blitt tvunget til å flytte til et land og barna mine hadde blitt muslimske (slik togli beskriver). Men jeg synes faktisk Jesper Juul svarer han ganske bra. Han viser respekt, samtidig som han forklarer på en forståelig måte hva som skjer.

Det at en pakistansk far vet om Jesper Juul stusser jeg mer over. Og at han velger å skrive et slikt innlegg offentlig. Hva om han blir gjenkjent av sønnen?

Pakistanere er sjelden flyktninger.

Skrevet

Nå er vel ingen pakistanere flyktinger, de kom jo hit på 60-70tallet for å tjene penger. Det var jo bare menn her i begynnelsen. Det tok mange år før pakistanske damer kom etter, de bodde i hjemlandet og fikk tilsendt penger.

Men at en pakistansk mann vet om Jesper Juul er usannsynlig, men man vet aldri.

Skrevet

Nå er vel ingen pakistanere flyktinger, de kom jo hit på 60-70tallet for å tjene penger. Det var jo bare menn her i begynnelsen. Det tok mange år før pakistanske damer kom etter, de bodde i hjemlandet og fikk tilsendt penger.

Men at en pakistansk mann vet om Jesper Juul er usannsynlig, men man vet aldri.

Mange pakistanere (som trolig ikke har vært pakistaner på mange år) leser nok avisen, de også.

Uansett, en annen mulighet er at JJ har anonymisert innlegget, og endret på land, og andre detaljer. Eller at det hele bare er oppdiktet, for å illustrere noe som JJ har lyst å svare på.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt kan kan blir forbannet og fortvilet, og med god grunn. Men da må man jo helst rette det mot individene, eller "befolkningen", og ikke la drittsekkene representere andre.

Med vennlig hilsen

Jeg tar det gjerne der og da jeg da. Antagelig kan jeg se fryktelig morsk ut, jeg har skremt vettet av en gjeng halvvoksne pakistanere flere ganger, men naboen har blitt ranet midt i Markveien 3 ganger.

Skrevet

Mange pakistanere (som trolig ikke har vært pakistaner på mange år) leser nok avisen, de også.

Uansett, en annen mulighet er at JJ har anonymisert innlegget, og endret på land, og andre detaljer. Eller at det hele bare er oppdiktet, for å illustrere noe som JJ har lyst å svare på.

Med vennlig hilsen

Hadde ikke jeg vært på dol så hadde jeg ikke ant hvem Jesper Juul var ;o)

Skrevet

Og for de fleste andre av samme kultur.

Du bor jo et sted hvor det bor svært få fremmedkulturelle, jeg tror ikke du vet hvordan det er å bo på Grønland eller Holmlia. Det minner meg om politikerne som synes at folk skal klare seg på 10 000 i mnd i trygd og så sitter de med en månedslønn som tilsvarer en årlønn for en på trygd.

Hvor mange skriker hore etter kona di der du bor i Oslo? Hvor mange ganger har hun blitt ranet utenfor stueveggen? Hvor mange ganger har du stått et sted og fått deg en på trynet her i Oslo uten at du har gjort noen ting. Og hvor mange ganger har politikerne stått utenfor huset ditt og sagt at her selger asylsøkere den billigste cannabisen i Oslo og de selger også til mindreårige.

Det er en helt annen verden. Hvem lærer 5-år gamle jenter å skrike hore etter dattera mi, jeg lover at hun kler seg tekkelig nok til ikke å bli forvekslet med en prostuert. Det er helt vilt i norske øyne det som skjer og jeg skjønner at de som ikke bor sånn ikke klarer å forstå hvordan det er. Det var et helvete i bakgården her i går, jeg vet ikke hvor mange voksne som prøvde å roe ungene ned. Hvorfor er det kun etniske norske som prøver å snakke med ungene? Hvor er foreldrene til ungene som var rundt 10 år og ikke en eneste var etnisk norsk. Jeg trodde de skulle knuse kjøkkenvinduet mitt.

Hei igjen,

Vi bodde som nærmeste nabo til en favela (ikke Cidade de Deus, men en annen). I avisene/bladene var det bilder av 15 ihjelskutte mennesker på en pick-up, som stod parkert foran leiligheten vår.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7154395

Jeg jobbet inne i en annen slik favela.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Men du hadde vel ikke flyttet til et land hvor du ikke ønsket å bli intergrert. Jeg er sikker på at hvis jeg flyttet til USA så ville jeg prøvd å oppføre meg skikkelig og ønsket at ungene mine skulle vært intergrert på skolen og hatt amerikanske venner.

Hvis jeg ikke ville blitt intergrert i det landet jeg flyttet til så hadde jeg flyttet et annet sted.

Når man er flyktning så er det vel ikke slik at man først og fremst tenker på at man vil flytte til et land der man ønsker å integreres. Man flykter for å overleve....

Jeg kunne godt ha bodd i et muslimsk land for noen år, men jeg hadde neppe konvertert og jeg hadde sikkert også trivdes best sammen med andre nordmenn ;)

Gjest togli
Skrevet

Du mener slik som nordmennene i Spania?

Der Carl I Hagen sa at spanjolene bør lære seg norsk?

Hehe, da var jeg flau over å være norsk ;)

Vi ferierer i samme leilighet i Spania hvert år. Der stenges hovedgata hver 17.mai fordi nordmennene vil gå i tog. Hagen og hans meningsfeller synes selvsagt dette er en selvfølge. Direkte pinlig!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg forstår ikke hva med innlegget som du opplever som fleip? Jeg syns det er et veldig realistisk innlegg, som viser de frustrasjonene mange innvandrere kan slite med.

Slik tenkte jeg også.

Skrevet

Når man er flyktning så er det vel ikke slik at man først og fremst tenker på at man vil flytte til et land der man ønsker å integreres. Man flykter for å overleve....

Jeg kunne godt ha bodd i et muslimsk land for noen år, men jeg hadde neppe konvertert og jeg hadde sikkert også trivdes best sammen med andre nordmenn ;)

Jeg har ikke noe særlig forhold til flyktinger for de flyktningene som bor her bærer niqab og snakker ikke med ikke-muslimer. Jeg har en annen nabo da som flyktet med tre barn og sønnen hennes tok livet av en mann her i blokka før jeg flyttet inn her. Det betyr ikke at jeg ikke snakker med henne og hun forteller meg om sønnen når hun har vært og besøkt ham. Men hun er ikke muslim da. Men ellers så snakker jeg stort sett med folk som har valgt å flytte hit eller er annen eller tredje generasjons innvandrere.

Skrevet

Hei igjen,

Vi bodde som nærmeste nabo til en favela (ikke Cidade de Deus, men en annen). I avisene/bladene var det bilder av 15 ihjelskutte mennesker på en pick-up, som stod parkert foran leiligheten vår.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7154395

Jeg jobbet inne i en annen slik favela.

Med vennlig hilsen

Men selv om det ikke er så ille her så regner jeg med at du aner forskjellen på øst og vest her i byen. Man kunne jo håpet at det var mer fredelig her enn det er, og noen ganger ønsker jeg at jeg kunne flytte. Men jeg lever i håpet at det roer seg ned. De guttene som plaget minstemannen min har nå byttet beite og vanker nede på Sentralbanestasjonen.

Skrevet

Men selv om det ikke er så ille her så regner jeg med at du aner forskjellen på øst og vest her i byen. Man kunne jo håpet at det var mer fredelig her enn det er, og noen ganger ønsker jeg at jeg kunne flytte. Men jeg lever i håpet at det roer seg ned. De guttene som plaget minstemannen min har nå byttet beite og vanker nede på Sentralbanestasjonen.

Hei,

Selvsagt kjenner jeg forskjellen i Oslo, og det er faktisk bare tilfeldigheter at vi endte opp hit. Området du bor i var egentlig et av de vi så på, men på grunn av parkeringsplass og hvor arbeidsplassene er, så ble det tilfeldigvis her.

Glad det går bedre nå. Det er jo gjerne slik at det er en liten klikk som kan bli toneangivende, og som har negativ påvirkning på mange.

Med vennlig hilsen

Gjest MayLynn
Skrevet

Med vennlig hilsen

Hvem var det som ba meg om å ta ansvar for alt det kristne har gjort oppigjennom årene?

Skrevet

Hvem var det som ba meg om å ta ansvar for alt det kristne har gjort oppigjennom årene?

Det vet jeg vel ikke? Det var helt sikkert ikke meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...