Gå til innhold

Jeg trodde dette var fleip!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pakistanere er sjelden flyktninger.

Det er en stund siden pakistanere kom som arbeidsinnvandrere, de som kommer nå er familiegjenforening som arbeidsinnvandrerne på 70-tallet la grunnlag for og politikerne som lar dette gå i ledd etter ledd. En arbeidsinnvandrer på 70 tallet er igjennom familiegjenforening blitt til 100 personer, dette gjelder ikke alle selvsagt, men eksemplet er ikke unikt.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• Dorthe

18

• Maximia

7

• laban

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er en stund siden pakistanere kom som arbeidsinnvandrere, de som kommer nå er familiegjenforening som arbeidsinnvandrerne på 70-tallet la grunnlag for og politikerne som lar dette gå i ledd etter ledd. En arbeidsinnvandrer på 70 tallet er igjennom familiegjenforening blitt til 100 personer, dette gjelder ikke alle selvsagt, men eksemplet er ikke unikt.

Jeg ser ikke noe galt i det? Folk ønsker jo å bo sammen med familien ofte, og gjerne et sted hvor de kan jobbe.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i det? Folk ønsker jo å bo sammen med familien ofte, og gjerne et sted hvor de kan jobbe.

Med vennlig hilsen

Joda, jeg forstår at Ali som flytter til Norge for å skape et bedre liv for seg og sin familie gjerne vil ha kona og de 4 barna sine til Norge. Den type gjenforening reagerer jeg ikke på.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er verre med de som blir giftet bort med søskenbarnet sitt så han også skal få oppholdstillatelse i Norge. Hvorfor kan de ikke heller få gifte seg med en som allerede bor her og kjenner til det norske samfunnet som de gjør selv i steden for å gifte seg med en risbonde fra ytre enfold i Pakistan.

Selvfølgelig skal de som forelsker seg i noen andre enn folk som bor i Norge få lov til det, men når de knapt har møtt den nye ektefellen så har vel heller ikke den store forelskelsen oppstått. Det er vel sånn at de jentene som er utdannet leger her i Norge ikke trives så godt med en som knapt har gått på skolen i Pakistan.

Jeg kjenner tre jenter som har stukket av og giftet seg med noen andre enn faren har bestemt fra Pakistan og giftet seg med en likesinnet og dermed har måttet brutt forbindelsen med familien pga drapstrusler

Skrevet

Det er verre med de som blir giftet bort med søskenbarnet sitt så han også skal få oppholdstillatelse i Norge. Hvorfor kan de ikke heller få gifte seg med en som allerede bor her og kjenner til det norske samfunnet som de gjør selv i steden for å gifte seg med en risbonde fra ytre enfold i Pakistan.

Selvfølgelig skal de som forelsker seg i noen andre enn folk som bor i Norge få lov til det, men når de knapt har møtt den nye ektefellen så har vel heller ikke den store forelskelsen oppstått. Det er vel sånn at de jentene som er utdannet leger her i Norge ikke trives så godt med en som knapt har gått på skolen i Pakistan.

Jeg kjenner tre jenter som har stukket av og giftet seg med noen andre enn faren har bestemt fra Pakistan og giftet seg med en likesinnet og dermed har måttet brutt forbindelsen med familien pga drapstrusler

Det skyldes jo at familiebåndene ofte er sterkere enn det de gjerne er i Norge - på godt og vondt (i dette tilfellet). Og at man i Pakistan ikke har en velferdsstat, slik at man hjelper familien sin.

Utover det er jeg selvsagt enig med deg, samtidig som en ganske liten del av innvandrere i Norge faktisk er fra Pakistan. (Jada, jeg vet de bor i gaten din, alle sammen! ;-) )

Og det med velutdannede kvinner og menn uten utdanning er jo i ferd med å bli en internasjonal sak, også i Norge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det skyldes jo at familiebåndene ofte er sterkere enn det de gjerne er i Norge - på godt og vondt (i dette tilfellet). Og at man i Pakistan ikke har en velferdsstat, slik at man hjelper familien sin.

Utover det er jeg selvsagt enig med deg, samtidig som en ganske liten del av innvandrere i Norge faktisk er fra Pakistan. (Jada, jeg vet de bor i gaten din, alle sammen! ;-) )

Og det med velutdannede kvinner og menn uten utdanning er jo i ferd med å bli en internasjonal sak, også i Norge.

Med vennlig hilsen

Det å gifte seg med nære slektninger er jo ikke et pakistansk eller muslimsk fenomen, det finner man jo i mange Asiatiske og Afrikanske kulturer som er mer kollektivistisk enn det man finner i Europa.

black wealch
Skrevet

Det er så spennende å lese det du skriver om fra nabolaget ditt. Så fjernt fra min verden, selv om jeg ikke bor så veldig langt unna.

Og du klarer den kunsten å kunne kritisere det som er problemene med innvandring, uten at det virker som rasisme. Det er en kunst :-)

Du burde blogge om nabolaget ditt..

Gjest MayLynn
Skrevet

Det vet jeg vel ikke? Det var helt sikkert ikke meg.

’’Så du er for at homofile skal få adoptere barn? For eksempel?

Eller at de kristne kan ha en kvinnelig pave?

Eller at biskopen kan være lesbisk?

For kjønnsnøytrale ekteskap?

For at prester kan leve utenfor ekteskapet?

Når du sier du er kristen, så bør du jo tenke på hva de kristne kirkene har gjort mot disse gruppene opp gjennom tidene.’’

Ikke fordommer du nei....

Og du "krever" ikke at en muslim skal stå til rette for alt galt musllimer har gjort opp igjennom tidene? En muslim må ikke forklare og forsvare det andre muslimer har gjort/gjør men en kristen må det?

Skrevet

Mange pakistanere (som trolig ikke har vært pakistaner på mange år) leser nok avisen, de også.

Uansett, en annen mulighet er at JJ har anonymisert innlegget, og endret på land, og andre detaljer. Eller at det hele bare er oppdiktet, for å illustrere noe som JJ har lyst å svare på.

Med vennlig hilsen

''Eller at det hele bare er oppdiktet, for å illustrere noe som JJ har lyst å svare på.''

Det hadde jeg også trodd, dersom det hadde vært en annen spalte enn JJ sin. Til ham tror jeg det kommer mer enn nok spørsmål. Men det er selvfølgelig mulig allikevel.

Gjest som regel arbeidsinnvandring
Skrevet

Poenget mitt var at de er ikke flyktninger.

Skrevet

Det å gifte seg med nære slektninger er jo ikke et pakistansk eller muslimsk fenomen, det finner man jo i mange Asiatiske og Afrikanske kulturer som er mer kollektivistisk enn det man finner i Europa.

... og i tidliger tider til og med i den norske kongefamilien!

Likevel protesterer folk mot at nye gener kommer inn...;-)

Gjest en god jøssing
Skrevet

Når du sier du er kristen, så bør du jo tenke på hva de kristne kirkene har gjort mot disse gruppene opp gjennom tidene.’’

Og du "krever" ikke at en muslim skal stå til rette for alt galt musllimer har gjort opp igjennom tidene? En muslim må ikke forklare og forsvare det andre muslimer har gjort/gjør men en kristen må det?

Med så mange innlegg som sør skriver kan du ikke forvente han skal holde rede på alt han har skrevet;)

Skrevet

Hva var det du skrev, som jeg svarte på?

Gjest en god jøssing
Skrevet

Husker du ikke det?

Skrevet

Husker du ikke det?

Nei, ikke når det er et sitat tatt utenfor sammenheng.

Gjest MayLynn
Skrevet

Du svarte ikke på noe - du kom med dette da jeg sa at det ikke krever noe av meg å være en kristen - jeg har bare alt å vinne og intet å tape hvis jeg skulle ta feil. (bortsett fra alle fordommene fra deg og dine)

En annen ting - hvorfor henviser du bare til "den kristne guden" når du snakker om tsunamien og å ta livet av småbarn. Muslimene og jødene tror jo på samme gud. Og uansett hvilken gud man tror på så kunne vel den guden ha stoppet tsunamien? Dermed bør du "gå til krig" mot alle som tror på noe som helst og ikke bare hetse de kristne.

Skrevet

Du svarte ikke på noe - du kom med dette da jeg sa at det ikke krever noe av meg å være en kristen - jeg har bare alt å vinne og intet å tape hvis jeg skulle ta feil. (bortsett fra alle fordommene fra deg og dine)

En annen ting - hvorfor henviser du bare til "den kristne guden" når du snakker om tsunamien og å ta livet av småbarn. Muslimene og jødene tror jo på samme gud. Og uansett hvilken gud man tror på så kunne vel den guden ha stoppet tsunamien? Dermed bør du "gå til krig" mot alle som tror på noe som helst og ikke bare hetse de kristne.

Fordi det er ikke noen muslimer her, meg bekjent. Jeg har skrevet det samme, og langt sterkere, til en muslimsk kvinne som var her tidligere.

Gjest MayLynn
Skrevet

Fordi det er ikke noen muslimer her, meg bekjent. Jeg har skrevet det samme, og langt sterkere, til en muslimsk kvinne som var her tidligere.

Vel - du har ikke svart på min første kommentar noen hakk lenger opp....

Skrevet

Vel - du har ikke svart på min første kommentar noen hakk lenger opp....

Det jeg svarte på var ditt innlegg: "Nei - jeg taper ingenting. Og har ingen fordommer."

Derfor spør jeg deg om du f. eks. ikke har fordommer mot at homofile skal få adoptere, og så minner jeg deg på hva Den norske Kirken har hatt for standpunkt rundt dette.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

godt skrevet! viktig poeng...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...