Gå til innhold

endelig katteluke -

Anbefalte innlegg

Skrevet

men hvordan skal vi egentlig venne katten til å bruke den? Vi har nemlig en sær og asosial katt, som har sine egne meninger om hvordan ting skal være. Sette magneten i halsbåndet gikk bra, men hvordan skal vi få det stae dyret til å forstå at han skal gå _igjennom_ den åpningen i døra, og ikke stå å mjaue til noen kommer og åpner. Å løfte opp katten for å dytte den igjennom går ikke for dette er en "ikke-løft-meg-det -er-det-verste-jeg-vet *freeeees*-katt. Prøvde å stikke hånda gjennom med noe godbiter , men det funke absolutt ikke. Gode råd til hvordan jeg kan lære den "dumme" katten å komme seg ut igjennom den luka?

Skrevet

LOL *ser for meg* Der har du en nøtt gitt!

Gjest speer
Skrevet

Sette matkoppen på innsiden og la kreket sitte og sulte?

Skrevet

Sette matkoppen på innsiden og la kreket sitte og sulte?

Funker ikke. Får han ikke mat når han vil ha den går han bare ut og fanger seg et gourmetmåltid. Det er ikke få fjær og uidentifiserbare rester jeg har funnet i yndlingskroken hans.

Skrevet

Så lenge du ikke en gang kan ta i den hårballen så ander ikke jeg særlig råd :S Holde opp døra for ham kanskje så han kjenner lufta? Er han tissatrengt nok så spretter han kanskje ut da

Eller holde luka oppe og la det ligge en mus utenfor :D

Vi dytta liksom vår ut og inn en periode vi før han sprang inn av seg selv. Gikk lengre tid å springe ut for når han dyttet hodet igjennom så trakk det liksom så ille og det likte han ikke. Nå har han selv funnet den aller beste måten å komme seg ut og inn den luka på.....spring som svarte fanden....vroooooooom

Skrevet

Vi lærte opp vår katt til dette ved at en sto på utsiden sammen med katten og en sto på innsiden. Den som sto på motsatt side av der katten var, holdt våtfor i en skål for å lokke den dit. Til å begynne med holdt vi opp luka for katten slik at den slapp å dytte selv, men etterhvert lærtee hun seg til å dytte på den selv.

Ulempen med mattrikset var at katte prompa fælt av all maten! ;-)

Skrevet

Husk at det er mulig å bestemme over selv den mest eksentriske katt:-) Dytt den igjennom døra, og vær bestemt. De gir seg når de skjønner at dette er en fordel for dem, og at en kattedør faktisk gjør tilværelsen enda mer behagelig og selvstendig :-)

Skrevet

Husk at det er mulig å bestemme over selv den mest eksentriske katt:-) Dytt den igjennom døra, og vær bestemt. De gir seg når de skjønner at dette er en fordel for dem, og at en kattedør faktisk gjør tilværelsen enda mer behagelig og selvstendig :-)

''en kattedør faktisk gjør tilværelsen enda mer behagelig og selvstendig :-)

''

Mer behagelig for mor også. Mor er nemlig lei av å bli vekket kl 4 om natta fordi den for...... katten sitter utenfor og mjauer fordi den vil inn. Vi bor i 2 etg så den kan ikke hoppe inn. Den tusler rundt huset, og hvis soveromsvinduet er opp mjauer den og vil inn. Og dumme meg har jo stått opp og sluppet den inn. Derfor var det en god ide med den katteluka hvis vi bare kunne få det stabeiset av et kattedyr til å skjønne poenget.

Skrevet

''

Mer behagelig for mor også. Mor er nemlig lei av å bli vekket kl 4 om natta fordi den for...... katten sitter utenfor og mjauer fordi den vil inn. Vi bor i 2 etg så den kan ikke hoppe inn. Den tusler rundt huset, og hvis soveromsvinduet er opp mjauer den og vil inn. Og dumme meg har jo stått opp og sluppet den inn. Derfor var det en god ide med den katteluka hvis vi bare kunne få det stabeiset av et kattedyr til å skjønne poenget.

Fest noe (en trebit eller lignende) slik at den ike lukker seg helt, og katten kan se gjennom den. Du trenger nok ikke la den være åpen mer enn én cm eller to, så forstår den det nok.

Med vennli hilsen

Skrevet

''

Jeg skjønner hva du mener:-) Jeg hadde selv en katt en gang som hoppet inn gjennom soveværelsesvinduet om natta, og deretter mjauet for å bli sluppet ut av soverommet så han kom til maten på kjøkkenet. Så tok han seg en matbit, og ville inn på soverommet, og ut av vinduet igjen...Det ble katteluke da, ja:-) Og han lærte det utrolig fort når bare jeg var bestemt nok.

Skrevet

Fest noe (en trebit eller lignende) slik at den ike lukker seg helt, og katten kan se gjennom den. Du trenger nok ikke la den være åpen mer enn én cm eller to, så forstår den det nok.

Med vennli hilsen

Hmmm. Det var kanskje ikke så dumt. Skal testes ut.

Skrevet

Med vennli hilsen

Apropos "se gjennom": Vår katteluke er gjennomsiktig, så katten kan alltid se gjennom. Den sitter ofte og titter ut før den bestemmer seg for å tusle ut en tur.

Skrevet

Nå har vi tatt bort selve luka. Og så får vi se om det er lettere å komme seg inn og ut, og heller sette på luka etter hvert. Bare vi nå ikke får uønskede besøk, så som naboens kranglefant eller mus eller andre skapninger.

Skrevet

Nå har vi tatt bort selve luka. Og så får vi se om det er lettere å komme seg inn og ut, og heller sette på luka etter hvert. Bare vi nå ikke får uønskede besøk, så som naboens kranglefant eller mus eller andre skapninger.

""andre skapninger""

Jeg kan vel love deg at du kommer til å få hilse på "andre skapninger", men de vil nok ikke være levende alle av dem ;)

Skrevet

Vi tok tak i katta og dytta ho gjennom noen ganger. Kan du ikke prøve en gang den er i nærheten av luka da? Så du ikke trenger å løfte den rundt?

Skrevet

""andre skapninger""

Jeg kan vel love deg at du kommer til å få hilse på "andre skapninger", men de vil nok ikke være levende alle av dem ;)

''"andre skapninger", men de vil nok ikke være levende alle av dem ;)

''

Døde skapninger er ikke noe problem. Er det en død mus bruker jeg feiekosten med laaangt håndtak. Er det andre uidentifiserbare, døde ting roper man på mannen. Som sukkende klager over hysteriske kvinnfolk, og fjerne "eklighetene".

Vi har nådd en milpel. Tok av selve døra i går og katten kom inn på morgenen da den skjønte at ingen gadd å lukke opp. Fikk litt leverpostei i belønning. Og da jeg skulle gå var katten vekk så jammen har den nok gått ut også. Så nå får vi se det an noen dager før vi hekter på døra igjen.

Skrevet

''"andre skapninger", men de vil nok ikke være levende alle av dem ;)

''

Døde skapninger er ikke noe problem. Er det en død mus bruker jeg feiekosten med laaangt håndtak. Er det andre uidentifiserbare, døde ting roper man på mannen. Som sukkende klager over hysteriske kvinnfolk, og fjerne "eklighetene".

Vi har nådd en milpel. Tok av selve døra i går og katten kom inn på morgenen da den skjønte at ingen gadd å lukke opp. Fikk litt leverpostei i belønning. Og da jeg skulle gå var katten vekk så jammen har den nok gått ut også. Så nå får vi se det an noen dager før vi hekter på døra igjen.

Kanskje hekte på et letter tøystykke først slik at det er en hindring der men ikke stor. Sånn til å begynne med hvis det er så at katten din er så sær :)

Hehe, døde mus er noe av det finere du kan risikere å finne for å si det sånn *ler*

Halve døde mus er hakket værre, eller innmatmus = mus uten hud og hår, for ikke å snakke om levende fugl, min tar med levende skjærer for eksempel :D

Da kan det hende fler enn kjærringa blir hysterisk

hihi

Skrevet

Kanskje hekte på et letter tøystykke først slik at det er en hindring der men ikke stor. Sånn til å begynne med hvis det er så at katten din er så sær :)

Hehe, døde mus er noe av det finere du kan risikere å finne for å si det sånn *ler*

Halve døde mus er hakket værre, eller innmatmus = mus uten hud og hår, for ikke å snakke om levende fugl, min tar med levende skjærer for eksempel :D

hihi

Min forrige katt der jeg bodde før var en racer på å fange rotter. Kom ned i kjelleren og der lå de pent på rekke og rad. Uten hode og med diverse innvoller utover gulvet. Mannen fikk jobben med å fjerne dem, og har aldri sett han så ivrig noen gang med å tette alle små hull som kunne tenkes å være veien inn med rottene. Vi fant aldri ut hvor hun kom inn, og rottefangsten fortsatte helt til hun ble påkjørt.

Skrevet

hihi

Måtte bare le litt av formuleringen din. Men kjenner meg igjen.

Det værste var nok en mus vi oppdaget UNDER matta i gangen. Den hadde vært der leeenge med tanke på hvor tørr og flat den var...

Men har også kastet ut levende mus og fugler...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...