Gå til innhold

Jeg vil vaske på søndager

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har gitt opp å vise respekt for naboen som hyler over søndagsvasking med OBOS reglene i hånda.

Norge er et land med religionsfrihet og hvis hun klager så får hun gjøre det skriftlig, og hvis OBOS gjør noe med det så får de gå for retten og da kommer jeg til å argumentere med religionsfrihet i Norge.

Dette kommer til å ta flere år og så lenge kommer jeg til å vaske på søndager;-)

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• mariaflyfly

7

• filiokus81

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest runa i ulla
Skrevet

jeg er sjokkert, fins det naboer som klager over at man vasker på en søndag???

:S

er jo en fin dag å vaske på det. da har man jo ofte fri liksom...trodde det var normalt :o)

Gjest segunda
Skrevet

Skulket vaskehjelpen denne uken?

Nei jeg snakker ikke om vaskehjelp, men om lov til å vaske i min egen vaskemaskin når jeg har lyst.

Det går ikke an at OBOS har urgamle regler som ingen har mulighet å følge, og noen pottesure naboer kan henvise til dem når de hører tørketrommelen dure på søndager.

Gjest segunda
Skrevet

jeg er sjokkert, fins det naboer som klager over at man vasker på en søndag???

:S

er jo en fin dag å vaske på det. da har man jo ofte fri liksom...trodde det var normalt :o)

Ja det finnes naboer som klager på slikt med OBOS reglene i hånda...

Skrevet

Jeg vasker tøy på søndager, men jeg henger ikke ut. Ikke klipper jeg plenen på søndager eller driver med andre bråkete utreaktiviteter. Syns ikke det haqr med religion å gjøre men egentlig mer høfllighet over at man har en dag i uka det skal kunne gjøres å sitte uten uten å høre den ene naboen snekre, den andre vasker bilen, med høytrykkspyler, mens tre andre kjører gressklipper.

Skrevet

Jeg syns det kommer litt an på hvilken tid det er. Søndagsmorran ønsker vel de fleste å ha litt fred og ro, ikke bli vekket av vaskemaskiner og gressklippere.

En vanlig regel er vel at man venter med slikt støy til etter 12-13 tida ("etter kirketid") og jeg tror ikke det handler så mye om religion som at man ønsker en dag da det er litt mindre støy på formiddagen.

Skrevet

Jeg vasker på søndager, men henger ikke ut tøy til tørk. Det er enkelte som reagerer på det, og det klarer jeg å respektere.

At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

Men det hender at sameiestyret i nyhetsbrevet sitt minner om at det ikke er lov til å henge ut tøy "i helgene". Da legger jeg alltid lapp tilbake i styrets postkasse om at det tar feil - det er ikke "i helgene" det er ulovlig, men på søn- og helligdager.

Lørdager er jeg en flittig bruker av tørkestativet, og det er fullt lovlig.

Skrevet

Jeg vasker på søndager, men henger ikke ut tøy til tørk. Det er enkelte som reagerer på det, og det klarer jeg å respektere.

At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

Men det hender at sameiestyret i nyhetsbrevet sitt minner om at det ikke er lov til å henge ut tøy "i helgene". Da legger jeg alltid lapp tilbake i styrets postkasse om at det tar feil - det er ikke "i helgene" det er ulovlig, men på søn- og helligdager.

Oi, er det en allmenngyldig regel å ikke henge ut tøy til tørk på søndager?

For det gjør jeg nemlig rett som det er...

Bor riktignok i enebolig, men har jo naboer da. Har aldri falt meg inn at de kan reagere på det...

Skrevet

Nei jeg snakker ikke om vaskehjelp, men om lov til å vaske i min egen vaskemaskin når jeg har lyst.

Det går ikke an at OBOS har urgamle regler som ingen har mulighet å følge, og noen pottesure naboer kan henvise til dem når de hører tørketrommelen dure på søndager.

Si det er mixmasteren ;)

Gjest når skal man få tid til alt
Skrevet

Minner meg selv på at jeg skal aldri inn i borettslag ;)

Jeg vasker klær, henger dem ut, klipper plen og snkrer så mye jeg vil både søndag og andre dager. Det samme gjør mine naboer.

Ingen sure miner, men derimot forståelse for at folk jobber fulle dager.

Skrevet

Oi, er det en allmenngyldig regel å ikke henge ut tøy til tørk på søndager?

For det gjør jeg nemlig rett som det er...

Bor riktignok i enebolig, men har jo naboer da. Har aldri falt meg inn at de kan reagere på det...

Vi bor i et sameie der dette står i reglene.

Det er nok helst eldre folk som reagerer på det. Noen av disse mener nok også at f.eks. pinsehelgen begynner pinseaften (lørdagen) kl. 15 eller noe sånt. Det driter jeg i, men lar være på søn- og helligdager slik det står i reglene. Jeg har tørkemuligheter innendørs hvis jeg må.

Skrevet

Jeg leste ''Norge er et land med rengjøringsfrihet'' :D

Gjest Elextra
Skrevet

Ah, ok.

Skrevet

Hadde ikke orket å bo på et slikt sted..

brilleslangen
Skrevet

det var engang en mann spurte meg omå bistå med diverse, hvorav jeg takket nei med forklaring om at jeg måtte prioritere eget hus... vasking, baking, gressklipping etc... hvorav mannen kikket overrasket på meg og spurte litt kvasst "på en søndag?"og jeg svarte at "Ja siden jeg ikke har overskudd og tid til å ta slikt tidligere i uka, må jeg nesten ta i bruk søndagen" Han ristet på hodet.. jeg stusset over at det skulle være så merkelig.. når man tross alt er småbarnsfamilie og jobber de andre dagene liksom... Da må man jo ta i bruk fridagen for å rekke over alt... Men så husket jeg plutselig at mannen var leder i menighetsrådet... og i tillegg pensjonist.. og da syntes jeg ikke lenger det var rart han "reagerte" ;-)

Skrevet

''At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

''

Nei, det er faktisk ikke lov å klippe plenen på søndager. Det kalles forstyrrelse av helligdagsfreden, og kan straffes med bøter. Skjønt jeg har aldri hørt om noen som har fått det, da.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html

Skrevet

''At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

''

Nei, det er faktisk ikke lov å klippe plenen på søndager. Det kalles forstyrrelse av helligdagsfreden, og kan straffes med bøter. Skjønt jeg har aldri hørt om noen som har fått det, da.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html

Jeg forholder meg til våre egne ordensregler og hvordan de praktiseres.

Det er ingen i vårt sameie som har noen kjempeplen som krever masse tid eller hestekrefter. Men vi har nok en regel om at sånt ikke skal starte tidlig søndag morgen, og den er jeg helt enig i.

Skrevet

Jeg både vasker og klipper plen på søndager. Da har jeg tid til dette!!!

Skrevet

Jeg forholder meg til våre egne ordensregler og hvordan de praktiseres.

Det er ingen i vårt sameie som har noen kjempeplen som krever masse tid eller hestekrefter. Men vi har nok en regel om at sånt ikke skal starte tidlig søndag morgen, og den er jeg helt enig i.

Vi bor i et område med eneboliger, de fleste bruker ca30 - 40 min på en plenklipp. Jeg hadde blitt ganske irritert hvis noen satte i gang med plenklipp på¨søndag. Hadde vel latt det gå for en gangs skyld, men hadde det blitt en vane hadde jeg sagt i fra.

Derimot har jeg en nabo som syns at det å høytrykkspyle trailer med henger først, og gå på med vinkelsliper etterpå var helt greit på en søndag. 3 gangen kom politiet på besøk, og det var ikke jeg som hadde ringt. Men da ble det iallefall slutt på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...