Gå til innhold

Jeg vil vaske på søndager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et område med eneboliger, de fleste bruker ca30 - 40 min på en plenklipp. Jeg hadde blitt ganske irritert hvis noen satte i gang med plenklipp på¨søndag. Hadde vel latt det gå for en gangs skyld, men hadde det blitt en vane hadde jeg sagt i fra.

Derimot har jeg en nabo som syns at det å høytrykkspyle trailer med henger først, og gå på med vinkelsliper etterpå var helt greit på en søndag. 3 gangen kom politiet på besøk, og det var ikke jeg som hadde ringt. Men da ble det iallefall slutt på det.

Det er nok litt forskjell på eneboligområder og felt med blokker, firemannsboliger og (flest) rekkehus som der jeg bor.

Noen av reglene i vårt sameie er fra da det var borettslag.

Man kommer langt med å ta vanlig hensyn, men når det dukker opp problemtilfeller, er det greit å ha regler å vise til.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• mariaflyfly

7

• filiokus81

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Si det er mixmasteren ;)

Det går ikke siden vaskemaskinen og tørketrommelen er i kjelleren og det er lite sannsynlig at jeg går ned der for å lage mat;-)

Skrevet

Kranglefant! Det tar 5 min. å legge tøyet i maskinen....trykke på knappen og vente en stund. En maskin tar 5 min å henge opp på stativ inne! Gjør det hver kveld,så slipper du Helgvask.

med vennlig hilsen

Skrevet

Ditt problem er at så lenge det står i ordensreglene så har klageren retten på sin side. Og her skal det faktisk ikke så mange klagene til før man risikerer å bli kastet ut.

Skrevet

Jeg har eget hus, så her brukes vaskemaskinen også på søndager.

Jeg aner ikke hvor mye/lite bråk det blir av vaskemaskiner i boliger der man bor tettere innpå hverandre, men jeg vil si at man absolutt ikke trenger å være religiøs for å sette pris på helgedagsfreden! Jeg har mang en gang ønsket høytrykksspylere pokker'n i vold.

Skrevet

Jeg vasker på søndager, men henger ikke ut tøy til tørk. Det er enkelte som reagerer på det, og det klarer jeg å respektere.

At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

Men det hender at sameiestyret i nyhetsbrevet sitt minner om at det ikke er lov til å henge ut tøy "i helgene". Da legger jeg alltid lapp tilbake i styrets postkasse om at det tar feil - det er ikke "i helgene" det er ulovlig, men på søn- og helligdager.

Lørdager er jeg en flittig bruker av tørkestativet, og det er fullt lovlig.

''men henger ikke ut tøy til tørk''

Det ville jeg ha unnlatt også.

Skrevet

Jeg vasker tøy på søndager, men jeg henger ikke ut. Ikke klipper jeg plenen på søndager eller driver med andre bråkete utreaktiviteter. Syns ikke det haqr med religion å gjøre men egentlig mer høfllighet over at man har en dag i uka det skal kunne gjøres å sitte uten uten å høre den ene naboen snekre, den andre vasker bilen, med høytrykkspyler, mens tre andre kjører gressklipper.

''Syns ikke det haqr med religion å gjøre men egentlig mer høfllighet over at man har en dag i uka det skal kunne gjøres å sitte uten uten å høre den ene naboen snekre, den andre vasker bilen, med høytrykkspyler, mens tre andre kjører gressklipper.''

Enig!

mariaflyfly
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du bli usaklig og dra inn religionsfrihet?

Du veit hva det innebærer å bo i et Obos boligsameie, og må forholde deg til de reglene som gjelder, selv om de er aldri så gammeldagse. Du står jo fritt til å flytte til en selveierleilighet.

Dersom du er misfornøyd med husordensreglementet, kan du jo foreslå en revisjon av disse før neste generalforsamling.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye/lite bråk det blir av vaskemaskiner i boliger der man bor tettere innpå hverandre, men jeg vil si at man absolutt ikke trenger å være religiøs for å sette pris på helgedagsfreden! Jeg har mang en gang ønsket høytrykksspylere pokker'n i vold.

Hos meg hører jeg ikke noen ting og det gjorde jeg ikke i den forrige leiligheten heller. Men jeg har bodd slik at naboen kom opp fordi jeg vasket klær i påskeferien og det var krise for da hadde jeg baby og vasket mye

Skrevet

Jeg vasker tøy på søndager, men jeg henger ikke ut. Ikke klipper jeg plenen på søndager eller driver med andre bråkete utreaktiviteter. Syns ikke det haqr med religion å gjøre men egentlig mer høfllighet over at man har en dag i uka det skal kunne gjøres å sitte uten uten å høre den ene naboen snekre, den andre vasker bilen, med høytrykkspyler, mens tre andre kjører gressklipper.

Når ble det å henge ut tøy en bråkete aktivitet?

Skrevet

Minner meg selv på at jeg skal aldri inn i borettslag ;)

Jeg vasker klær, henger dem ut, klipper plen og snkrer så mye jeg vil både søndag og andre dager. Det samme gjør mine naboer.

Ingen sure miner, men derimot forståelse for at folk jobber fulle dager.

Takk og pris! Jeg begynte nederst i tråden, og begynte å tro at alle så på søndager som høyt hevet over sånt. Jeg skjønner ikke hvordan drift og vedlikehold av Familien AS skulle gått i hop om det ikke var lov med litt støy og tøy på søndager.

*puh*

Har ikke fått klager fra naboene enda heldigvis :o)

Skrevet

Du veit hva det innebærer å bo i et Obos boligsameie, og må forholde deg til de reglene som gjelder, selv om de er aldri så gammeldagse. Du står jo fritt til å flytte til en selveierleilighet.

Dersom du er misfornøyd med husordensreglementet, kan du jo foreslå en revisjon av disse før neste generalforsamling.

''Dersom du er misfornøyd med husordensreglementet, kan du jo foreslå en revisjon av disse før neste generalforsamling.''

Støttes!

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor mye energi folk har til å irritere seg over ting, og hvor lite de har igjen til å gjøre noe med dem :o)

Gjest anna72
Skrevet

Vi bor i eget hus, og vi vasker tøy og henger det ut på søndager når været tillater det. Hende også vi må klippe plenen på søndager. Det er ikke alltid tida strekker til ellers om vi ikke kan benytte søndagene til dette.

Skrevet

Det går ikke siden vaskemaskinen og tørketrommelen er i kjelleren og det er lite sannsynlig at jeg går ned der for å lage mat;-)

;-)

Gjest segunda
Skrevet

Ditt problem er at så lenge det står i ordensreglene så har klageren retten på sin side. Og her skal det faktisk ikke så mange klagene til før man risikerer å bli kastet ut.

Da får naboen klage og så klager jeg over henne. Da blir vi kastet ut samtidig.

Gjest segunda
Skrevet

Kranglefant! Det tar 5 min. å legge tøyet i maskinen....trykke på knappen og vente en stund. En maskin tar 5 min å henge opp på stativ inne! Gjør det hver kveld,så slipper du Helgvask.

med vennlig hilsen

Nei så enkelt er dette ikke. Jeg kommer ofte ikke hjem for sent om kvelden og da er det for sent å sette på en maskin. Jeg tørker tøy i tørketrommel eller på tørkerommet i kjelleren. Jeg velger heller å vaske tøy på søndager enn om natta.

Gjest segunda
Skrevet

''At jeg bruker vaskemaskinen, bråker ikke mer enn at noen klipper plenen, og sistnevnte later til å være lov på søndager.

''

Nei, det er faktisk ikke lov å klippe plenen på søndager. Det kalles forstyrrelse av helligdagsfreden, og kan straffes med bøter. Skjønt jeg har aldri hørt om noen som har fått det, da.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html

Så lenge det er religionsfrihet i Norge blir det feil å prioritere en religion på den måten. Helligdager er så mange at det går ikke å respektere dem alle sammen.

Gjest segunda
Skrevet

Det er ikke usaklig å påpeke religionsfrihet. Jeg skulle gjerne hatt dette for retten.

Det er ubeskrivelig gammeldags og finnes ikke maken til i andre land. Dette er arv fra den tiden kvinner var husmødre på full tid og hadde muligens en hobbyjobb ved siden av. Slik er det ikke i dag.

Hvis jeg var jøde hadde dette vært kjempeproblem. Jeg har skrevet en del brev om dette hvor jeg påpeker religionsfrihet og kommer til å jobbe videre med saken.

Gjest segunda
Skrevet

''Dersom du er misfornøyd med husordensreglementet, kan du jo foreslå en revisjon av disse før neste generalforsamling.''

Støttes!

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor mye energi folk har til å irritere seg over ting, og hvor lite de har igjen til å gjøre noe med dem :o)

Du mener at jeg ikke gjør noe når jeg har skrevet flere brev ang. dette og fått støtte fra andre i borettslaget som ikke praktiserer de reglene. At jeg har et hespetre som nabo står ingenting om i regler.

Gjest segunda
Skrevet

Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. Jeg ville hatt kjempeproblemer hvis jeg var jøde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...