Gå til innhold

Jeg vil vaske på søndager

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Jeg leste ''Norge er et land med rengjøringsfrihet'' :D

Ja både rengjøringsfrihet og religionsfrihet;-)

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• mariaflyfly

7

• filiokus81

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. Jeg ville hatt kjempeproblemer hvis jeg var jøde.

''Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. ''

Opprinnelse til helligdagsfreden har selvsagt noe med religion å gjøre, men det at man setter pris på en dag i uken der man spares for alskens bråk og åpne butikker osv trenger ikke (akkurat som jeg skrev) ha noe med religion å gjøre.

Gjest speer
Skrevet

Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. Jeg ville hatt kjempeproblemer hvis jeg var jøde.

Kan jøder kun ta klesvasken på søndager?

Gjest speer
Skrevet

Har aldri sett på dette som et problem. Både vasket, og hang ut vask på balkongen, sist søndag.

Gjest speer
Skrevet

Du mener at jeg ikke gjør noe når jeg har skrevet flere brev ang. dette og fått støtte fra andre i borettslaget som ikke praktiserer de reglene. At jeg har et hespetre som nabo står ingenting om i regler.

''At jeg har et hespetre som nabo''

Mon tro om naboen mener det samme?

Skrevet

Du mener at jeg ikke gjør noe når jeg har skrevet flere brev ang. dette og fått støtte fra andre i borettslaget som ikke praktiserer de reglene. At jeg har et hespetre som nabo står ingenting om i regler.

Jeg har stor sympati for dem som har skikkelig hespetrær til naboer, men dersom det faktisk står i reglene for borettslaget at man ikke kan bruke vaskemaskinen, så ER jo dette faktiskregelen, uansett hvor dum og unødvendig du og andre synes den er. Jeg ville selv ha syntes at det var vanskelig ikke å kunne vaske på søndager (eller om kvelden, for den saks skyld).

Skrevet

*fnis*

Skrevet

Jeg er overrasket over at slike gammeldagse regler fortsatt lever. Selv har jeg vasket klær hver søndag uansett boforhold, hengt tøy til tørk ute og aldri fått noen klager.

En annen sak er at man bør unngå å lage støy om morgenen i helgene, enten det gjelder plenklipping, motorsag eller andre ting som naboene kan sjeneres av. Men bortsett fra det synes jeg helligdagsfred er noe tull.

Skrevet

OI, jeg så denne tråden og trodde det var en spøk!

Men så hiver folk inn linker fra lovdata og kommer med masse kommentarer... vel vel

Jeg er vokst opp på landet, og bor fortsatt på landet. Her er søndagen en dag der folk er hjemme hele dagen, og har mulighet til å flikke utenfor dørene, male, klippe plen, styre litt med traktor om det trengs etc. Og her vaskes klær i vårt hus minst èn gang om dagen hele uken. Vi har en datter med dag og nattevæting.

Om været har vært dårlig, og det er søndag når været tillater møkkerkjøring, slåttearbeid, etc så utføres slikt arbeid også. Noe annet ville vært noe forb.**** tull !!!!!!!!!

Skrevet

Så lenge det er religionsfrihet i Norge blir det feil å prioritere en religion på den måten. Helligdager er så mange at det går ikke å respektere dem alle sammen.

Religionsfrihet, ja. Men vi har samtidig en statskirke, og kulturell tilhørighet i protestantisk kristendom. Lovverket tar blant annet utgangspunkt i verdigrunnlaget i kristendommen, og derfor har det blitt sånn.

Men når det er sagt, så er det viktigste for min del å respektere at det er en fridag hvor folk kan få slappe av og slippe kjas og mas. Om det nå ikke betyr så mye for meg selv, og vi ikke har noen husregler som binder oss, så forsøker vi å legge arbeidsøkter som støyer eller kan provosere til andre tider. Det er ikke så vanskelig når man bare prioriterer.

Skrevet

Jeg er overrasket over at slike gammeldagse regler fortsatt lever. Selv har jeg vasket klær hver søndag uansett boforhold, hengt tøy til tørk ute og aldri fått noen klager.

En annen sak er at man bør unngå å lage støy om morgenen i helgene, enten det gjelder plenklipping, motorsag eller andre ting som naboene kan sjeneres av. Men bortsett fra det synes jeg helligdagsfred er noe tull.

En årsak til at slike regler (om f.eks. tøy til tørk) fortsatt lever, er nok at mange i den generasjonen som opplevde dem som helt naturlige, fortsatt lever. De som stort sett har vært husmødre, i hvert fall ikke yrkesaktive mer enn på deltid når barna ble voksne eller veldig store, ser ingen problemer med å få vasket resten av uka.

Jeg respekterer dette synet så lenge det er nedfelt i sameiets regler. De har overlevd overgangen fra borettlag (før vi flyttet inn), og de eldste naboene våre synes nok dette er helt naturlig.

Gjest segunda
Skrevet

Siden hun mener at jeg gallopperer i leiligheten min mellom seks og syv om morgenen og elleve og tolv om kvelden må hun mene at jeg er en hest.

Skrevet

Det kan høres ut som det er en hel liten skog av hespetre i det nabolaget, ja ;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. Jeg ville hatt kjempeproblemer hvis jeg var jøde''

Da mener du kanskje ikke at kristne skal rette seg etter de regler som er i muslimske land heller, hvor søndagen er en arbeidsdag?

Gjest segunda
Skrevet

Kan jøder kun ta klesvasken på søndager?

Nei de kan ikke ta klesvasken etter at det blir mørkt om fredagen og til det blir mørkt om lørdagen pga. sabbat. Hvis de i tillegg bor i norsk borettslag kan de ikke vaske på søndager. Det ville vært et problem og mangel på respekt for jødedommen.

Jøder finnes heller ikke noe særlig i Norge etter andre verdenskrig hvor de flyktet eller ble utryddet. De ble ikke respektert før andre verdenskrig heller selvom ikke tyskerne var her.

Gjest segunda
Skrevet

OI, jeg så denne tråden og trodde det var en spøk!

Men så hiver folk inn linker fra lovdata og kommer med masse kommentarer... vel vel

Jeg er vokst opp på landet, og bor fortsatt på landet. Her er søndagen en dag der folk er hjemme hele dagen, og har mulighet til å flikke utenfor dørene, male, klippe plen, styre litt med traktor om det trengs etc. Og her vaskes klær i vårt hus minst èn gang om dagen hele uken. Vi har en datter med dag og nattevæting.

Om været har vært dårlig, og det er søndag når været tillater møkkerkjøring, slåttearbeid, etc så utføres slikt arbeid også. Noe annet ville vært noe forb.**** tull !!!!!!!!!

Dette er ikke spøk. Jeg har tenkt å vaske på søndager og la naboen klage så mye hun vil. Jeg orker ikke sånt tull med loven og OBOS regler.

Gjest segunda
Skrevet

''Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. Jeg ville hatt kjempeproblemer hvis jeg var jøde''

Da mener du kanskje ikke at kristne skal rette seg etter de regler som er i muslimske land heller, hvor søndagen er en arbeidsdag?

Jeg snakker om at det er religionsfrihet i Norge. Det er mange som jeg har snakket med som ikke forstår at det kan være statskirke og religionsfrihet. Dette er en del av religionsfriheten, å kunne velge sin helligdag.

Skrevet

En årsak til at slike regler (om f.eks. tøy til tørk) fortsatt lever, er nok at mange i den generasjonen som opplevde dem som helt naturlige, fortsatt lever. De som stort sett har vært husmødre, i hvert fall ikke yrkesaktive mer enn på deltid når barna ble voksne eller veldig store, ser ingen problemer med å få vasket resten av uka.

Jeg respekterer dette synet så lenge det er nedfelt i sameiets regler. De har overlevd overgangen fra borettlag (før vi flyttet inn), og de eldste naboene våre synes nok dette er helt naturlig.

Jeg tenker nok mer på dette med tøy til tørk ute som noe som ikke alltid er så vakkert, samt at noe av tøyet kan føles litt vel "privat". Vi har ikke tørkestativ utenfor huset vårt, og det er faktisk svært lite vanlig i nabolaget også.

Men på hytta fulgte det med et stativ som naboen vår kan se rett bort på fra sin terrasse. Jeg kvier meg faktisk for å henge ut tøy som de kan ende opp med å sitte og glane på mens de sitter ute på terrassen, kanskje til og med med gjester på besøk. Jeg henger opp sengetøy og håndklær, men ville ikke funnet på å henge opp undertøy f eks. De fleste vanlige plagg henges på et sammenleggbart tørkestativ istedet.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Og ikke nok med det. Vi kunne ikke spise og drikke før solnedgang på offentlig sted når det var Ramadan. Vi kunne få bot. Hva mener du om det?

Gjest segunda
Skrevet

Skal jeg også akseptere hyling og skriking fra naboen når det kommer mørkhudete mennesker på besøk siden hun er av den generasjonen som synes det er naturlig å være redd for slike vesener.

Jeg krever samme folkeskikk av den generasjonen som andre generasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...