Gå til innhold

Jeg vil vaske på søndager

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Og ikke nok med det. Vi kunne ikke spise og drikke før solnedgang på offentlig sted når det var Ramadan. Vi kunne få bot. Hva mener du om det?

Jeg diskuterer religionsfrihet i Norge og klesvask.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• mariaflyfly

7

• filiokus81

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk og pris! Jeg begynte nederst i tråden, og begynte å tro at alle så på søndager som høyt hevet over sånt. Jeg skjønner ikke hvordan drift og vedlikehold av Familien AS skulle gått i hop om det ikke var lov med litt støy og tøy på søndager.

*puh*

Har ikke fått klager fra naboene enda heldigvis :o)

''Jeg skjønner ikke hvordan drift og vedlikehold av Familien AS skulle gått i hop om det ikke var lov med litt støy og tøy på søndager.''

Kanskje ved å senke ambisjonsnivået? ;-) Ingen er så oppussingsgærne som nordmenn!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg snakker om at det er religionsfrihet i Norge. Det er mange som jeg har snakket med som ikke forstår at det kan være statskirke og religionsfrihet. Dette er en del av religionsfriheten, å kunne velge sin helligdag.

Det er religionsfrihet i det landet jeg bodde i også, men det fans likevel regler man måtte forholde seg til, naturlig nok.

Det er ikke bare å skulke jobben og velge helligdagen selv.

Hvordan skulle det gå for seg?

Gjest segunda
Skrevet

''Dette har i høyeste grad med religion å gjøre. ''

Opprinnelse til helligdagsfreden har selvsagt noe med religion å gjøre, men det at man setter pris på en dag i uken der man spares for alskens bråk og åpne butikker osv trenger ikke (akkurat som jeg skrev) ha noe med religion å gjøre.

Det å ha alle butikker stengte på lørdager er noe forbaska gammeldags tull også. Det er dagen jeg ofte har best anledning til å gå i butikker og bruke tid på det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg diskuterer religionsfrihet i Norge og klesvask.

Jeg vet det, men du mener tydeligvis man ikke kan lage enkle regler pga. religionsfriheten.

Gjest segunda
Skrevet

Det er religionsfrihet i det landet jeg bodde i også, men det fans likevel regler man måtte forholde seg til, naturlig nok.

Det er ikke bare å skulke jobben og velge helligdagen selv.

Hvordan skulle det gå for seg?

For siste gang så diskuterer jeg religionsfrihet i Norge. Jeg vet ikke hvilket land du snakker om engang og er ikke interessert i det du skriver.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg vet det, men du mener tydeligvis man ikke kan lage enkle regler pga. religionsfriheten.

Du kan tolke det jeg skriver akkurat som det passer deg. Det har du gjort før.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For siste gang så diskuterer jeg religionsfrihet i Norge. Jeg vet ikke hvilket land du snakker om engang og er ikke interessert i det du skriver.

Nei, det er du vel ikke ;-)

Du vil vaske fordi det er religionsfrihet. Dermed basta. Gud, du er firkantet.

Gjest segunda
Skrevet

Religionsfrihet, ja. Men vi har samtidig en statskirke, og kulturell tilhørighet i protestantisk kristendom. Lovverket tar blant annet utgangspunkt i verdigrunnlaget i kristendommen, og derfor har det blitt sånn.

Men når det er sagt, så er det viktigste for min del å respektere at det er en fridag hvor folk kan få slappe av og slippe kjas og mas. Om det nå ikke betyr så mye for meg selv, og vi ikke har noen husregler som binder oss, så forsøker vi å legge arbeidsøkter som støyer eller kan provosere til andre tider. Det er ikke så vanskelig når man bare prioriterer.

Det går dårlig sammen å ha religionsfrihet og statskirke. Det må det bli slutt på ganske snart. Vi har også kulturelle tradisjoner for at kvinner bl.a. var mennenes eiendom og de måtte gi dem lov til å søke jobb utenfor hjemmet. Det ønsker vi ikke videre.

Skrevet

Skal jeg også akseptere hyling og skriking fra naboen når det kommer mørkhudete mennesker på besøk siden hun er av den generasjonen som synes det er naturlig å være redd for slike vesener.

Jeg krever samme folkeskikk av den generasjonen som andre generasjoner.

Jeg skrev ikke at du skulle respektere det, jeg svarte Babette, og inkluderte at jeg selv respekterer det / dem.

Gjest segunda
Skrevet

Nei, det er du vel ikke ;-)

Du vil vaske fordi det er religionsfrihet. Dermed basta. Gud, du er firkantet.

Det er ingen som ber deg diskutere med meg. Jeg har til og med bedt om at du ikke gjør det.

Skrevet

Det å ha alle butikker stengte på lørdager er noe forbaska gammeldags tull også. Det er dagen jeg ofte har best anledning til å gå i butikker og bruke tid på det.

Det er vel få steder her i landet at alle butikker er stengt på lørdager.

Søndagslukking derimot, har vi regler for. Men det er svært så åpent (bensinstasjoner, Narvesen og andre storkiosker med rikt utvalg) i forhold til da jeg vokste opp.

Skrevet

Jeg har også tenkt tankenom at søndagsåpne butikker hadde vært det beste, fordi jeg da kunne gjøre unna handlingen mot heller å slappe av f eks på lørdager - hver mann sin hviledag.

Men jeg fikk nesten en liten åpenbaring om det fine med å ha én dag i uken som en spesielt beskyttet dag for befolkningen som helhet. Dette skjedde en høsthelg i babytiden, da jeg gikk trilletur til omtrent samme tid både lørdag og søndag for å få babyen til å sove.

Lørdagen var det en generell susing over hele nabolaget, som jeg egentlig ikke tenkte så mye på der og da, i tillegg til generelt mer kjas & mas ute. Da jeg tok omtrent samme tur dagen etter, var hele nabolaget preget av en behagelig ro, uten folk som føyk hit og dit og kjaste og maste. Suset var helt borte - akkurat som når man merker at det slutter å dure i et kjøleskap og først da tenker over hvor utrolig behagelig det er at duringen tar slutt!

Gjest prust
Skrevet

Jeg vasker tøy om søndagen, men jeg pleier ikke å henge ut tøy om søndagen. Det hender likevel at jeg har hatt tøy ute lørdag og enten glemt å ta det inn, eller at det ikke var helt tørt, slik at det må henge over natta. Noen ganger blir det hengende "i kirketiden" - og det er jeg ukomfortabel med.

mariaflyfly
Skrevet

Du mener at jeg ikke gjør noe når jeg har skrevet flere brev ang. dette og fått støtte fra andre i borettslaget som ikke praktiserer de reglene. At jeg har et hespetre som nabo står ingenting om i regler.

''Du mener at jeg ikke gjør noe når jeg har skrevet flere brev ang. dette og fått støtte fra andre i borettslaget som ikke praktiserer de reglene. At jeg har et hespetre som nabo står ingenting om i regler.

''

Ved å ikke følge reglene i borettslaget, er det du som fremstår dummere enn du er.

Bruk de rette kanalene og få revidert de gammeldagse reglene i stedet for å skrive masse brev som ikke får noen følger.

Skrevet

Skjønner deg, jeg - men er ikke du sjølerklært kristen, da?

Underlig at du ikke forsvarer din egen religion meir enn andre sin, men det er kanskje et tegn på toleranse?

mariaflyfly
Skrevet

Det er ikke usaklig å påpeke religionsfrihet. Jeg skulle gjerne hatt dette for retten.

Det er ubeskrivelig gammeldags og finnes ikke maken til i andre land. Dette er arv fra den tiden kvinner var husmødre på full tid og hadde muligens en hobbyjobb ved siden av. Slik er det ikke i dag.

Hvis jeg var jøde hadde dette vært kjempeproblem. Jeg har skrevet en del brev om dette hvor jeg påpeker religionsfrihet og kommer til å jobbe videre med saken.

''Jeg har skrevet en del brev om dette hvor jeg påpeker religionsfrihet og kommer til å jobbe videre med saken.

''

Jeg kjenner at jeg er dypt takknemlig over at jeg ikke er styreleder i ditt borettslag.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er ingen som ber deg diskutere med meg. Jeg har til og med bedt om at du ikke gjør det.

''Det er ingen som ber deg diskutere med meg. Jeg har til og med bedt om at du ikke gjør det''

Det er ikke bare religionsfrihet her i landet. Det er også ytringsfrihet. Du bestemmer ikke hvilken diskusjon jeg skal delta i. Det du eventuelt kan gjøre, er å la være svare meg. Det kan ingen nekte deg.

Skrevet

En årsak til at slike regler (om f.eks. tøy til tørk) fortsatt lever, er nok at mange i den generasjonen som opplevde dem som helt naturlige, fortsatt lever. De som stort sett har vært husmødre, i hvert fall ikke yrkesaktive mer enn på deltid når barna ble voksne eller veldig store, ser ingen problemer med å få vasket resten av uka.

Jeg respekterer dette synet så lenge det er nedfelt i sameiets regler. De har overlevd overgangen fra borettlag (før vi flyttet inn), og de eldste naboene våre synes nok dette er helt naturlig.

Min mor på godt over 80 pleier spøkefullt å bemerke at hennes bestemor ikke hang ut klesvask på søndager. Og hun strikket ikke da heller! Men moren min har aldri brydd seg om sånne regler, selv om hun er nokså kirkelig av seg. Ikke noen andre jeg kjenner på den alderen heller. Så hvor utbredt det er vet jeg ikke.

Jeg husker også en tid da man helst ikke hadde idrettsarrangementer o.l. i kirketida.

Gjest prust
Skrevet

Min mor på godt over 80 pleier spøkefullt å bemerke at hennes bestemor ikke hang ut klesvask på søndager. Og hun strikket ikke da heller! Men moren min har aldri brydd seg om sånne regler, selv om hun er nokså kirkelig av seg. Ikke noen andre jeg kjenner på den alderen heller. Så hvor utbredt det er vet jeg ikke.

Jeg husker også en tid da man helst ikke hadde idrettsarrangementer o.l. i kirketida.

Jeg husker også at ei gammel grandtante kommenterte litt spisst til meg at en ikke skulle strikke på helligdager.... Det hadde jeg ikke hørt før, og jeg var voksen da hun sa det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...