Gå til innhold

Forsvare egen stilling

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Uka som kommer skal jeg på jobbintervju på min egen avdelingslederstilling. Av ulike årsaker er delen av stillingen min som avdelingsleder utlyst, og jeg skal konkurrere med eksterne søkere om å få fortsette.

Jeg kjenner altså bedriften ut og inn, og kjenner til det meste av utfordringer både faglig og personalmessig og økonomisk.

Noen som har gode tips til hvordan jeg skal forberede meg til dette intervjuet? Jeg har mange ganger sittet på arbeidsgiversiden i et jobbintervju, så jeg vet jo hvordan et normalt jobbintervju foregår - men dette er jo en noe spesiell setting...

Skrevet

Har aldri vært i akkurat den situasjonen, men jeg er jobbsøker for tida. Her er noen små tips fra meg:

- Les jobbutlysninger på tilsvarende jobber, du vil kunne få ideer.

- Ta en skikkelig brainstorming med deg sjøl. Bruk google, møtekalender, fagtidsskifter osv. Noter flittig underveis, lag gjerne hjernekart!

- Ta en pepptalk med en betrodd person du ser opp til før intervjuet hvis du har mulighet. Folk blir ofte glade for tilliten... Det hjalp meg veldig en gang. Han fikk sjøltilliten mange hakk opp.

Lykke til:-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Jeg kjenner altså bedriften ut og inn, og kjenner til det meste av utfordringer både faglig og personalmessig og økonomisk.

''

Fokuser på det du har prestert til nå, og fortell litt om hvilke tanker du har om tiden fremover, ut ifra hvordan du kjenner bedriften. Fortell hvorfor du mener du er bedre skikket enn de andre. Her gjelder det å selge seg selv! Jeg ville påpekt at det kan være lurest å ha en person til å utføre både den delen du har ansvar for i dag, i tillegg til det resterende som du søker på nå. Begrunn hvorfor. Fortell hvilke tilbakemeldinger du har fått på den jobben du har gjort hittil, - forhåpentligvis veldig gode!

Gjest prust
Skrevet

''Jeg kjenner altså bedriften ut og inn, og kjenner til det meste av utfordringer både faglig og personalmessig og økonomisk.

''

Fokuser på det du har prestert til nå, og fortell litt om hvilke tanker du har om tiden fremover, ut ifra hvordan du kjenner bedriften. Fortell hvorfor du mener du er bedre skikket enn de andre. Her gjelder det å selge seg selv! Jeg ville påpekt at det kan være lurest å ha en person til å utføre både den delen du har ansvar for i dag, i tillegg til det resterende som du søker på nå. Begrunn hvorfor. Fortell hvilke tilbakemeldinger du har fått på den jobben du har gjort hittil, - forhåpentligvis veldig gode!

Takk for svar!

Ja, jeg vil fokusere på det jeg opplever som positive tibakemeldinger fra de jeg er leder for. Og også konkrete ting jeg har hatt ansvar for de siste årene.

Er litt spent på om det vil bli fokus på samspillet mellom meg og daglig leder - for det har vært noe turbulent det siste året.

Gjest prust
Skrevet

Har aldri vært i akkurat den situasjonen, men jeg er jobbsøker for tida. Her er noen små tips fra meg:

- Les jobbutlysninger på tilsvarende jobber, du vil kunne få ideer.

- Ta en skikkelig brainstorming med deg sjøl. Bruk google, møtekalender, fagtidsskifter osv. Noter flittig underveis, lag gjerne hjernekart!

- Ta en pepptalk med en betrodd person du ser opp til før intervjuet hvis du har mulighet. Folk blir ofte glade for tilliten... Det hjalp meg veldig en gang. Han fikk sjøltilliten mange hakk opp.

Lykke til:-)

Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...