Gå til innhold

Sykemelding og ny jobb

Anbefalte innlegg

Gjest tanker i natten

Sitter her med en nydiagnostisert, ondartet kul i brystet, og vet ikke helt hva jeg skal tenke. Første tanke er selvsagt at dette skal gå bra! Jeg er småbarnsmor, og har ingen mulighet til annet enn å brette opp ermene og satse på at det er oppdaget så tidlig at sjansen til å leve et langt og godt liv er stor.

Men så var det de praktiske tingene. Jeg har nettopp fått tilbud om en ny jobb, skal tiltre første juli, og har søkt permisjon fra min nåværende jobb. Det betyr at jeg ikke får virket lenge i den nye jobben før jeg må i gang med operasjon og eventuelle behandlinger. Om noe i det hele tatt. Hvordan er det med sykemelding fra ny jobb? Er det en viss periode man må arbeide for å opparbeide rettigheter? Skulle ønske jeg slapp å bale med sånt akkurat nå, men har et ekstremt behov for å få alt det praktiske på plass i livet mitt. Må prøve å kontrollere det jeg har kontroll over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348278-sykemelding-og-ny-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silver Fairy

For det første, så utrolig leit å høre om helsen din. Jeg håper med deg i at de har oppdaget kulen så tidlig at dette går helt fint.

Når det gjelder det med sykemelding tror jeg du må ha jobbet 14 dager for å kunne sykmelde deg. Om du forteller sjefen hva som er grunn til sykmeldingen tror jeg ikke det blir noe problem uansett. Du kunne jo ikke akkurat noe for at kulen ble oppdaget så tidlig i ansettelsesprosessen.

brilleslangen

Ta en snakk med ny arbeidsgiver og fortell hva som venter. Det blir nok ingen problemer ut av dette. Evt kan du høre med nav.. Det er jo de som betaler sykepenger iallfall mesteparten av tiden. Men det der ordner seg...

Forstår ditt behov for å ha kontroll.. Har nemlig opplevd et lignende kontrollbehov selv, men under en litt annen setting. Ønsker deg masse lykke til og krysser fingre for at dette går bra

Jeg kan ikke regler rundt slik, men ofte må man ha jobbet 2-4 uker før man kan bli sykemeldt.

Ta uansett en prat med den nye arbeidsgiveren din og forklar situasjonen. Legen din kan kanskje også hjelpe deg.

Føler veldig med deg, og forstår behovet for å ha litt kontroll på de tingene du kan ha kontroll på.

Mange klemmer fra

Gjest egenmelding

Jeg kan ikke regler rundt slik, men ofte må man ha jobbet 2-4 uker før man kan bli sykemeldt.

Ta uansett en prat med den nye arbeidsgiveren din og forklar situasjonen. Legen din kan kanskje også hjelpe deg.

Føler veldig med deg, og forstår behovet for å ha litt kontroll på de tingene du kan ha kontroll på.

Mange klemmer fra

Man må ha jobbet en viss tid før man kan bruke egnmelding, men sykemeldt må man jo kunne bli hvis man er det.

Annonse

Utrolig trist å høre da - masse lykke til!

Det som er viktig her er at du går rett fra gammel jobb til ny. Ikke en dag imellom som ikke er i et ansettelsesforhold.

"Skifte av arbeidsplass

Arbeidstakere som har opptjent rett til sykepenger gjennom å ha arbeidet i minst fire uker, kan opprettholde sine rettigheter ved skifte av arbeidsplass. Dette gjøres ved å påse at det er kontinuitet i yrkesaktiviteten. Ved overgang fra et arbeidsforhold til et annet, må arbeidstakeren tiltre i det nye arbeidsforholdet umiddelbart. Avvikling av lovbestemt ferie eller avspasering av opptjent fritid likestilles med å være i arbeid"

Da kan du i teorien bli sykmeldt etter en dag i ny jobb. Betingelsene i ny jobb gjelder - "varig endring i inntekt". Hvis du blir sykmeldt før 4 uker i ny jobb blir det ingen arbeidsgiverperiode - nav betaler alt fra første dag.

Men en ting som du MÅ tenke på her er forsikring. Du skal få tilbud om forsettelsesforsikring fra gammel arbeidsgiver når du slutter. Det bør du takke ja til. Ny forsikring hos ny arbeidsgiver vil nok ikke dekke dette siden du hadde dette før du begynte der.

Alt det med forsikring er selvfølgelig avhengig av hvor gode forsikringer arbeidsplassen har. Spesielt om det finnes en dekning for uførhet pga sykdom el bør du takke ja til forsettelsesforsikringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...