Dorthe Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har sett flere forsøke med niqab og joggesko. De kan jo naturlig nok ikke jogge, bare gå. Ja, det ser jeg ofte. Jeg var faktisk i en begravelse hvor et av ritualene var at alle mennene rev av borrelåsene på joggeskoene samtidig og det gjorde de to ganger. Hele det store kapellet var fullt så jeg hoppet høyt, var ikke helt det jeg forventet. 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Ok, men du er jo mot burkaforbud også. Hvordan skal disse kvinnene få trent? Altså, den åpenbare løsningen er å kredittere dem med å være intelligente vesener som selv kan bestemme om de vil gå med burka, hijab, joggesko, osv. Akkurat som alle andre. 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Ja, det ser jeg ofte. Jeg var faktisk i en begravelse hvor et av ritualene var at alle mennene rev av borrelåsene på joggeskoene samtidig og det gjorde de to ganger. Hele det store kapellet var fullt så jeg hoppet høyt, var ikke helt det jeg forventet. LOL, for et påfunn!! Borrelås er vel en såpass ny oppfinnelse at dette neppe kan være en gammel skikk! :-) 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 ...men så dekker et skjerf adskillig mindre enn en hijab ;-) En hijab trenger jo ikke dekke mer enn håret, altså som et skaut. Det finnes jo lengre modeller også. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Og du burde ikke ta alt du leser for god fisk... Neida, jøde- og muslimvitser er jo veldig originalt. 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 En hijab trenger jo ikke dekke mer enn håret, altså som et skaut. Det finnes jo lengre modeller også. Med vennlig hilsen ...og et skaut dekker mer enn de fleste skjerf normalt gjør;-) Med mindre man er på Røros i 40 kuldegrader og har skjerfet nesten opp til luekanten! 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Altså, den åpenbare løsningen er å kredittere dem med å være intelligente vesener som selv kan bestemme om de vil gå med burka, hijab, joggesko, osv. Akkurat som alle andre. http://www.vl.no/samfunn/article15817.zrm 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 http://www.vl.no/samfunn/article15817.zrm ''Hvilken parole ville du ønsket deg? Valgfrihet for alle.'' Det er jo nettopp det jeg sier. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 LOL, for et påfunn!! Borrelås er vel en såpass ny oppfinnelse at dette neppe kan være en gammel skikk! :-) Det var helt merkelig, mannen foran som snakket kastet ingenting ut av lommene to ganger og så dro alle mennene opp borrelåsene. Jeg tror damene tok av seg sandalene. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 ''Hvilken parole ville du ønsket deg? Valgfrihet for alle.'' Det er jo nettopp det jeg sier. Du glemte å ta med " så lenge den ikke går på beskostning av noen" Du kan ikke bare klippe ut deler av teksten du liker uten å ta med resten. Denne artikkelen viser hvorfor vi trenger et forbud. 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Du glemte å ta med " så lenge den ikke går på beskostning av noen" Du kan ikke bare klippe ut deler av teksten du liker uten å ta med resten. Denne artikkelen viser hvorfor vi trenger et forbud. Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet. Skal du forby kristendommen også? 0 Siter
Adriana Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Ja, du skal se muslimene virkelig har "skjønt det". Det er dager der muligheten for å ta på burka hadde vært fantastisk Jeg har i tillegg sett flere kvinner med hijab som bruker hijaben (som er ganske stram) til å ha mobilen i når de snakker! Da trenger de ikke handsfree! Praktisk! ) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet. Skal du forby kristendommen også? ''Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet'' Dette forbudet virker ikke. ''Skal du forby kristendommen også?'' Nei, jeg har ikke tenkt å forby Islam heller. Det gjør de ikke i Tunis, selv om de har slørforbud. Jeg ser du ikke er interesert i kommentere den tråden, men du har sikkert sett resultatet av slørforbudet der. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet. Skal du forby kristendommen også? Les gjerne denne også. http://www.vl.no/samfunn/article15538.zrm 0 Siter
Maximia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 ''Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet'' Dette forbudet virker ikke. ''Skal du forby kristendommen også?'' Nei, jeg har ikke tenkt å forby Islam heller. Det gjør de ikke i Tunis, selv om de har slørforbud. Jeg ser du ikke er interesert i kommentere den tråden, men du har sikkert sett resultatet av slørforbudet der. Sør er nok kun interessert i å forsvare de "frigjorte" jentene som har tillatelse av pappa til å ta seg en utdannelse og selv velge hijab. Det er litt mer komplisert med de andre jentene som lever et liv fylt av tvang og lite innflytelse i eget liv. Det er vanskelig å finne ut hva som skal gjøres for å nå frem til disse jentene og hjelpe de til et liv der de ikke må leve for å tekke andre rundt seg. 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 ''Nei, for vi har allerede et forbud mot tvang, og en grunnlovsfestet religionsfrihet'' Dette forbudet virker ikke. ''Skal du forby kristendommen også?'' Nei, jeg har ikke tenkt å forby Islam heller. Det gjør de ikke i Tunis, selv om de har slørforbud. Jeg ser du ikke er interesert i kommentere den tråden, men du har sikkert sett resultatet av slørforbudet der. Jeg vil ikke at vi skal importere religionsfrihetsidealer fra verken Tunis eller Iran. Vi trenger ikke flere som vil styre hva kvinner skal ha på hodet, og veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Sør er nok kun interessert i å forsvare de "frigjorte" jentene som har tillatelse av pappa til å ta seg en utdannelse og selv velge hijab. Det er litt mer komplisert med de andre jentene som lever et liv fylt av tvang og lite innflytelse i eget liv. Det er vanskelig å finne ut hva som skal gjøres for å nå frem til disse jentene og hjelpe de til et liv der de ikke må leve for å tekke andre rundt seg. Jeg har skrevet en del om det. Man kommer i hvert fall ikke videre med å bytte ut én imam med en annen "imam" som skal bestemme over kvinnene. Det skjedde heller ikke i Norge. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Jeg vil ikke at vi skal importere religionsfrihetsidealer fra verken Tunis eller Iran. Vi trenger ikke flere som vil styre hva kvinner skal ha på hodet, og veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/10/445844.html Les spesielt dette: ''I HOVEDSTADEN TUNIS er voksne og unge av begge kjønn kledd som i hvilken som helst av Europas storbyer. Slørforbudet i offentlige stillinger fratar makten til de konservative kreftene , og reduserer det lokale og familiære presset på kvinner. Å fjerne presset på kvinner på denne måten, gir sannsynligvis bedre effekt enn tiltak som skal hjelpe den lille andel kvinner som våger å bryte ut. Vi ser i Norge hvor stor friheten og likestillingen er blant muslimske kvinner: De som viser sin frihet blir ofte fordømt av de muslimske miljøene, og muslimske kvinner blir påvirket til å fordømme sine medsøstrer. Ønsker en likestilling for kvinner i et land, så betyr det at en må bruke administrativ makt mot de konservative kreftene. Det er mulig at norsk integreringspolitikk har noe å lære her. PÅ MANGE MÅTERkan en si at Tunisia har kommet betydelig lengre i sin likestillings- og integreringsprosess enn Norge har for store grupper av første- og annengenerasjons innvandrere. Når en ser på hvilke resultat Tunisia har oppnådd siden frigjøringen, er det stor grunn til å tro at den etablerte politikken vil fortsette - et bevis på at det er mulig å ha likestilling, like rettigheter og sosial stabilitet i et land, uavhengig av religionstilhørighet'' 0 Siter
Sør Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/10/445844.html Les spesielt dette: ''I HOVEDSTADEN TUNIS er voksne og unge av begge kjønn kledd som i hvilken som helst av Europas storbyer. Slørforbudet i offentlige stillinger fratar makten til de konservative kreftene , og reduserer det lokale og familiære presset på kvinner. Å fjerne presset på kvinner på denne måten, gir sannsynligvis bedre effekt enn tiltak som skal hjelpe den lille andel kvinner som våger å bryte ut. Vi ser i Norge hvor stor friheten og likestillingen er blant muslimske kvinner: De som viser sin frihet blir ofte fordømt av de muslimske miljøene, og muslimske kvinner blir påvirket til å fordømme sine medsøstrer. Ønsker en likestilling for kvinner i et land, så betyr det at en må bruke administrativ makt mot de konservative kreftene. Det er mulig at norsk integreringspolitikk har noe å lære her. PÅ MANGE MÅTERkan en si at Tunisia har kommet betydelig lengre i sin likestillings- og integreringsprosess enn Norge har for store grupper av første- og annengenerasjons innvandrere. Når en ser på hvilke resultat Tunisia har oppnådd siden frigjøringen, er det stor grunn til å tro at den etablerte politikken vil fortsette - et bevis på at det er mulig å ha likestilling, like rettigheter og sosial stabilitet i et land, uavhengig av religionstilhørighet'' '' Ønsker en likestilling for kvinner i et land, så betyr det at en må bruke administrativ makt mot de konservative kreftene.'' Med andre ord, man må erstatte en gruppe som bestemmer hva kvinner skal ha på hodet, med en annen. Det er utelukket at du vil la folk velge selv? Du vil velge for dem? 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 '' Ønsker en likestilling for kvinner i et land, så betyr det at en må bruke administrativ makt mot de konservative kreftene.'' Med andre ord, man må erstatte en gruppe som bestemmer hva kvinner skal ha på hodet, med en annen. Det er utelukket at du vil la folk velge selv? Du vil velge for dem? Jeg vil ha et forbud slik det er i Tunisia. Hvis du fremdeles ikke har fått det med deg, så er det slik at de fleste kvinner ikke kan velge selv nå heller. Et forbud slik det er I tunisia som fjerner presset på kvinnene vil være en fordel. Du ser resulatet av det i Tunisia. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.