Gå til innhold

Streiken!

Gjest Litt irritert på hele lærerstanden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det lærerene streiker for? Er det noen som har kommet bra ut av det de siste årene er det vel nettopp dem.Hva med sykepleierne og hjelpepleieren? Hvor mye tjener en sykepleier i forhold til en lærer? Vet at lærerne går 4 år,og sykepleierne 3 år, men en lærer tjener jo MYE mer??

Hvor er rettferdigheten når det gjelder hvilke gruppe som kan streike.Sykepleierne kan ikke streike i det uendelige, da er det fare for liv og hele, men lærerne kan holde det gående. Rettferdig? Nope!!

Noen som vet hva sykepleierne fikk i staten?

Gjest frekkasar
Skrevet

De glemmer at det faktisk er syke mennesker de jobber for...

er det ikke viktigere at de får sin behandling enn at de som jobber der bare skal ha mer og mer?

Nå syns jeg sykepleierne snart har nok -

og legene ska i alle fall ikke klage.

hørte et radioinnslag i stad ang å sette en topp for hvor mye staten skal dekke av behandling for pasienter, livsviktig medisin, livsforlengende behandling osv,

medikamentbehandlingen pasientene får utgjør bare en liten prosent av utgiftene i helsevesenet, det som står for det største sluket er lønningene til sykepleierne og legene.

Så slutt og klag, tenk på hvorfor du faktisk ble lege/sykepleier!

Og du har nok mer enn nok å rutte med. Du ble vel ikke sykepleier for å bli rik?

Så får heller legene gi litt av sin lønn til sykepleierne....

Skrevet

er det ikke viktigere at de får sin behandling enn at de som jobber der bare skal ha mer og mer?

hørte et radioinnslag i stad ang å sette en topp for hvor mye staten skal dekke av behandling for pasienter, livsviktig medisin, livsforlengende behandling osv,

medikamentbehandlingen pasientene får utgjør bare en liten prosent av utgiftene i helsevesenet, det som står for det største sluket er lønningene til sykepleierne og legene.

Og du har nok mer enn nok å rutte med. Du ble vel ikke sykepleier for å bli rik?

Rimelig med 316.000 i begynnerlønn, med 3 år på høgskole og med et et enormt ansvar for syke mennesker?

Sier ikke at streik er RETT, men hvor er rettferdigheten? En nyutdannet rørlegger tjener 100-150 000 mer enn en nyutdannet sykepleier:Rettferdig? Må se tin i forhold her tenker jeg.

Lenge siden sykepleierne levde etter: "vi får vår lønn i himmelen"

Skrevet

En livsforlengende behandling koster mer enn en sykepleier tjener i året så jeg tror ikke det er sykepleierne som stikker av med pengene. Dessuten kuttes det stadig ned på antall sykepleiere på avdelingene så de løper beina av seg hele dagen. Og de sykepleierne som jobber med alvorlig syke pasienter har heller ikke av naturlige grunner lov til å streike.

Skrevet

''Du ble vel ikke sykepleier for å bli rik?''

De ble vel sykepleier av samme årsak som folk blir dataingeniør, rørlegger, advokat, politi, og alt mulig annet.

De skal slettes ikke jobbe som om det var et kall.

Gjest Er ikke så bra som man vil ha det til.
Skrevet

'' Hvor mye tjener en sykepleier i forhold til en lærer? Vet at lærerne går 4 år,og sykepleierne 3 år, men en lærer tjener jo MYE mer??

''

Eh....hvor har du det fra? Min ene søster er sykepleiere. Med ansiennitet og tillegg er hun oppe i 355 000 pr år. Jeg er adjunkt m tillegg, og har 7 års utdanning. 4 år lærerutdanning + tilleggssutdanning. Studiepoeng som tilsvarer høyere enn mastergrad. Jeg har 403 000 på 10 års ansiennitet. Vi trives begge med våre jobber, men ville gjerne hatt litt mer å rutte med økonomisk. Min andre søster er utdannet master i statsvitenskap. Ansatt i det private. Hun har 655 000. Dvs at hun som har en lavere utdanning enn meg tjener 250 000 mer i året. Når det er sagt så er det ikke lærerlønningen som er det største problemet, men sykepleiere, hjelpepleier, og førskolelærere. De har mye mindre. Og meningen er vel at man skal kunne forsørge seg selv og ikke være avhengig av en ektefelle med godt betalt jobb for å klare seg?

Skrevet

Det er veldig lenge siden sykepleiere ble nettopp det pga et kall. Nå blir man det fordi man ønsker å tjene til livets opphold ved å hjelpe folk.

Det finnes få helgener blant sykepleierne :)

Skrevet

'' Hvor mye tjener en sykepleier i forhold til en lærer? Vet at lærerne går 4 år,og sykepleierne 3 år, men en lærer tjener jo MYE mer??

''

Eh....hvor har du det fra? Min ene søster er sykepleiere. Med ansiennitet og tillegg er hun oppe i 355 000 pr år. Jeg er adjunkt m tillegg, og har 7 års utdanning. 4 år lærerutdanning + tilleggssutdanning. Studiepoeng som tilsvarer høyere enn mastergrad. Jeg har 403 000 på 10 års ansiennitet. Vi trives begge med våre jobber, men ville gjerne hatt litt mer å rutte med økonomisk. Min andre søster er utdannet master i statsvitenskap. Ansatt i det private. Hun har 655 000. Dvs at hun som har en lavere utdanning enn meg tjener 250 000 mer i året. Når det er sagt så er det ikke lærerlønningen som er det største problemet, men sykepleiere, hjelpepleier, og førskolelærere. De har mye mindre. Og meningen er vel at man skal kunne forsørge seg selv og ikke være avhengig av en ektefelle med godt betalt jobb for å klare seg?

En som har mastergrad har høyere utdanning enn en som har fire år på læreskolen med eks ant tilleggsår i utdanning.

Skrevet

Jeg støtter streiken, og jeg mener at BÅDE lærere og sykepleiere må få en så god lønn at flere flinke folk ønsker å bli lærer eller sykepleier. Og ikke minst, at menn fristes av yrkene. Kvinnelønn frister ikke menn!

Gjest shahara
Skrevet

Rimelig med 316.000 i begynnerlønn, med 3 år på høgskole og med et et enormt ansvar for syke mennesker?

Sier ikke at streik er RETT, men hvor er rettferdigheten? En nyutdannet rørlegger tjener 100-150 000 mer enn en nyutdannet sykepleier:Rettferdig? Må se tin i forhold her tenker jeg.

''Rimelig med 316.000 i begynnerlønn, med 3 år på høgskole og med et et enormt ansvar for syke mennesker?''

Begynnerlønn for psykologer er svært avhengig av jobbsted. H her er den 385 000 med 6 års universitetsstudium og med et enormt ansvar for syke mennesker. Sammenliknet med det er ikke 316' lavt.

Gjest shahara
Skrevet

Det er geografisk jobbsted, begynnerlønn i universitetsby.

Skrevet

Beklager å si det, men om 316.000 er begynnerlønn for 3 års utdannelse så synes jeg at de ikke har noe å klage på. Jeg har 4 års høyere utdanning 16 års arbeidserfaring og 360.000 i lønn i en mannsdominert arbeidsgruppe. Tror det er på tide at jeg streiker. Uansett hvilke arbeidsgrupper som går ut i streik så vil vi andre faktisk oppdage at den jobben de har gjort er viktig selv om det akkurat der og da ikke går på liv og helse løs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...