EnolaGay Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Jeg lure på om det er slik at ortodokse jøder (er det med stor bokstav?) blir tvunget til å gå med korketrekkerkrøller ved ørene og bowlerhatt? Er det foresten de ortodokse jødene som gjør det, eller har jeg bommet der og? (Fortsatt stor eller liten bokstav?) Mennene altså, jeg har ikke merket meg hva damene går med for jeg ble opphengt i krøllene. De har sjegg også. Tror jeg, MÅ de ha det? Og hvor i boka står det hen? Om det er påtvunget, er det da mannsundertrykkende? Kan en jødisk ortodoks mann velge å la være og fortsatt bli sett på som mann, jødisk ortodoks og medlem av sitt samfunn? Eller er han da som frafallen å anse og kunne like gjerne bodd med oss hedninger og hatere? Se det lurer jeg på i disse hijabtider. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Et annet spørsmålet er om vi bør forby muslimer skjegg. Enkelte steder blir man straffet hvis man ikke har skjegg. Sånn sett må da dette også være diskriminerende? Hvis jeg var muslim, oppvokst i f.eks. Afganistan, hadde jeg med min (manglende) skjeggvekst sannsynligvis blitt steina tvert. Synes dette et noe som bør komme på agendaen. 0 Siter
Gjest tilskuer Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Kan ikke svare deg presist. Deres tro er basert på flere litteraturkilder. Torahen er det samme som Bibelens 5 Mosebøker. Ellers er det ikke så mye som er felles med kristendom. Du finner mer om dette på http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Judaism Da har du i hvert fall et utgangspunkt til å finne ut mer. Mannsundertrykkende? I så fall hvem står da for undertrykkelsen, deres ledere eller de som er nedlatende mot ortodokse jøder? Vi har jo mange kulturelle uttrykk. F.eks. hippier med langt hår. Ingen oppfatter det som undertrykkende. Når det gjelder de ansiktsdekkende muslimske plaggene regnes de for å være undertrykkende fordi plaggene gir tap av identitet og gjør kommunikasjon vanskeligere. Andre muslimske plagg er det mer delte oppfatninger om. Etter min mening er de ikke undertrykkende, men hemmende. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 Et annet spørsmålet er om vi bør forby muslimer skjegg. Enkelte steder blir man straffet hvis man ikke har skjegg. Sånn sett må da dette også være diskriminerende? Hvis jeg var muslim, oppvokst i f.eks. Afganistan, hadde jeg med min (manglende) skjeggvekst sannsynligvis blitt steina tvert. Synes dette et noe som bør komme på agendaen. Ja der sier du noe.. det har jeg ikke tenkt på engang! 0 Siter
EnolaGay Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 Kan ikke svare deg presist. Deres tro er basert på flere litteraturkilder. Torahen er det samme som Bibelens 5 Mosebøker. Ellers er det ikke så mye som er felles med kristendom. Du finner mer om dette på http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Judaism Da har du i hvert fall et utgangspunkt til å finne ut mer. Mannsundertrykkende? I så fall hvem står da for undertrykkelsen, deres ledere eller de som er nedlatende mot ortodokse jøder? Vi har jo mange kulturelle uttrykk. F.eks. hippier med langt hår. Ingen oppfatter det som undertrykkende. Når det gjelder de ansiktsdekkende muslimske plaggene regnes de for å være undertrykkende fordi plaggene gir tap av identitet og gjør kommunikasjon vanskeligere. Andre muslimske plagg er det mer delte oppfatninger om. Etter min mening er de ikke undertrykkende, men hemmende. Takk! *lese mer* Jeg er bare en smule lei av tørkledebatten og forsøker å balansere meg selv litt i klodens religiøse og kulturelle vaner.. Og så hengte jeg meg opp i det ytterst synlige utseendet på disse unge mennene på tv. 0 Siter
Gjest speer Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Jeg er sikker på at det er helt frivillig. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Gutta med korketrekkerkrøller regnes ikke som ortodokse jøder, men en jødisk retning som heter Hasidisk jødedom. De blir også kalt ultraortodokse, men bruker ikke selv denne betegnelsen. Hårsveisen har sin bakgrunn i en lov om å ikke klippe håret ved tinningene, noe de har fra en eller annen mosebok. Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. 0 Siter
AAA Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Gutta med korketrekkerkrøller regnes ikke som ortodokse jøder, men en jødisk retning som heter Hasidisk jødedom. De blir også kalt ultraortodokse, men bruker ikke selv denne betegnelsen. Hårsveisen har sin bakgrunn i en lov om å ikke klippe håret ved tinningene, noe de har fra en eller annen mosebok. Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. ''Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. :D'' Det er farlig å lese fort ser jeg. Det leste jeg som at du hadde en flatlus-hårs margin..... ;-) 0 Siter
laban Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Gutta med korketrekkerkrøller regnes ikke som ortodokse jøder, men en jødisk retning som heter Hasidisk jødedom. De blir også kalt ultraortodokse, men bruker ikke selv denne betegnelsen. Hårsveisen har sin bakgrunn i en lov om å ikke klippe håret ved tinningene, noe de har fra en eller annen mosebok. Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. ''Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin.'' Gratulerer, tenker det føles bra! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 ''Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. :D'' Det er farlig å lese fort ser jeg. Det leste jeg som at du hadde en flatlus-hårs margin..... ;-) *Knegg* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 ''Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin.'' Gratulerer, tenker det føles bra! Takk! Ekstremt letta over å få drittfaget ut av verden. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 Gutta med korketrekkerkrøller regnes ikke som ortodokse jøder, men en jødisk retning som heter Hasidisk jødedom. De blir også kalt ultraortodokse, men bruker ikke selv denne betegnelsen. Hårsveisen har sin bakgrunn i en lov om å ikke klippe håret ved tinningene, noe de har fra en eller annen mosebok. Jepp, besto min muntlige RLE-eksamen i dag, dog med et flatbanka lusehårs margin. LOL Grattis med prøven! Og takker så mye for opplysningen! 0 Siter
ariadne Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 For meg er det snodigste at en del ortodokse damer ikke skal vise fram håret, og derfor går med parykk. Det er ikke min mening å være respektløs, men jeg synes det er pussig. Men det var vel ikke _akkurat_ det du var opptatt av! 0 Siter
Gjest Dolores77 Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Tror ikke det er tvang, men det er deres måte å vise hvor "seriøst" de tar sin religion, som en hyllest til Gud. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 For meg er det snodigste at en del ortodokse damer ikke skal vise fram håret, og derfor går med parykk. Det er ikke min mening å være respektløs, men jeg synes det er pussig. Men det var vel ikke _akkurat_ det du var opptatt av! Næ...? Parykk? Det er jo..merkelig. Jøss. Barberer de sitt hår da eller? 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 ''ortodokse jøder (er det med stor bokstav?) '' Nei, liten er rett! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.