Gå til innhold

AAP og honnørbevis

Anbefalte innlegg

Gjest tlf123
Skrevet

Får man honnørbevis og dermed halv pris på buss osv med AAP eller gjelder dette bare for varig uføre?

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Fra 1. mars 2010 er det innført en ny stønad som har erstattet tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger. Den nye stønaden kalles arbeidsavklaringspenger. Hadde du et vedtak om tidsbegrenset uførestønad som varte lenger enn 28. februar 2010, er vedtaket ditt overført til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler fra 1. mars.

Perioden overgangsreglene gjelder (overgangsperioden) vil være lik den opprinnelige vedtaksperioden du hadde fått innvilget, men ikke lenger enn til og med 31. desember 2012. Hvis ditt vedtak om tidsbegrenset uførestønad varte ut over denne datoen, vil stønaden etter 31. desember 2012 bli beregnet etter ordinære regler om arbeidsavklaringspenger''

'' Har du honnørkort, kan du beholde dette så lenge overgangsreglene gjelder.''

http://www.nav.no/217387.cms

Dersom du hadde TU fra før, er du under overgangsregler og beholder honnørkortet ditt ut perioden.

Det står ikke noe om at vi får honnørkort under vanlig AAP.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Jeg har hele tiden trodd at jeg ville miste det når jeg går over på vanlig AAP etter overgangsreglene, men jeg er ikke helt sikker. Det burde jo stått under AAP-siden dersom vi hadde rett på det? Det står jo også at vi kan beholde det så lenge det er overgang, da tolker jeg det som at vi mister det etterpå.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei en får ikke honnørbevis når en får trygdeytelsen AAP.

Unntatt er de som har hatt TU før 1/3-2010 og kommer inn under overgangsreglene, deres honnørbevis gjelder for det tidsrommet som de har vedtak på TU.

Gjest tlf123
Skrevet

Nei en får ikke honnørbevis når en får trygdeytelsen AAP.

Unntatt er de som har hatt TU før 1/3-2010 og kommer inn under overgangsreglene, deres honnørbevis gjelder for det tidsrommet som de har vedtak på TU.

Takk for svar! Synes det er merkelig at vi ikke får hønnørbevis for vi får jo ikke noe mer utbetalt enn de på varig uføretrygd.

Gjest tlf123
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1275988492' post='4375301]

''Fra 1. mars 2010 er det innført en ny stønad som har erstattet tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger. Den nye stønaden kalles arbeidsavklaringspenger. Hadde du et vedtak om tidsbegrenset uførestønad som varte lenger enn 28. februar 2010, er vedtaket ditt overført til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler fra 1. mars.

Perioden overgangsreglene gjelder (overgangsperioden) vil være lik den opprinnelige vedtaksperioden du hadde fått innvilget, men ikke lenger enn til og med 31. desember 2012. Hvis ditt vedtak om tidsbegrenset uførestønad varte ut over denne datoen, vil stønaden etter 31. desember 2012 bli beregnet etter ordinære regler om arbeidsavklaringspenger''

'' Har du honnørkort, kan du beholde dette så lenge overgangsreglene gjelder.''

http://www.nav.no/217387.cms

Dersom du hadde TU fra før, er du under overgangsregler og beholder honnørkortet ditt ut perioden.

Det står ikke noe om at vi får honnørkort under vanlig AAP.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Jeg har hele tiden trodd at jeg ville miste det når jeg går over på vanlig AAP etter overgangsreglene, men jeg er ikke helt sikker. Det burde jo stått under AAP-siden dersom vi hadde rett på det? Det står jo også at vi kan beholde det så lenge det er overgang, da tolker jeg det som at vi mister det etterpå.

Ja, det kan absolutt virke som om vi ikke får honnørbevis ved AAP. Prøvde å lese på NAV sine sider, men fant ikke noe om honnørbevis og AAP, men bare synes det er så merkelig at man ikke får det for man får jo ikke noe mer utbetalt enn de som får varig uførestønad.

Gjest høstløv
Skrevet

Takk for svar! Synes det er merkelig at vi ikke får hønnørbevis for vi får jo ikke noe mer utbetalt enn de på varig uføretrygd.

Hva du får utbetalt i AAP avhenger av inntekten før du ble syk.

Hva en får utbetalt i varig uførepensjon er forskjellig fra person til person avhengig av om en har opptjent pensjonspoeng, vært medlem av en pensjonskasse, får uførepensjon etter reglene om "ung ufør" eller om en får minstepensjon . Det kan være veldig store variasjoner i hva hver enkelt får i uførepensjon.

Gjest tlf123
Skrevet

Hva du får utbetalt i AAP avhenger av inntekten før du ble syk.

Hva en får utbetalt i varig uførepensjon er forskjellig fra person til person avhengig av om en har opptjent pensjonspoeng, vært medlem av en pensjonskasse, får uførepensjon etter reglene om "ung ufør" eller om en får minstepensjon . Det kan være veldig store variasjoner i hva hver enkelt får i uførepensjon.

Ja, jeg vet at det varierer, men man får ganske lite når man får AAP og derfor mener jeg at det hadde vært rimelig å sidestille alle trygdede når det gjelder honnørbevis.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, jeg vet at det varierer, men man får ganske lite når man får AAP og derfor mener jeg at det hadde vært rimelig å sidestille alle trygdede når det gjelder honnørbevis.

Det har sikkert praktiske årsaker, for det kan være at en person går på AAP i tre måneder, mens en annen person går på AAP i inntil 4 år.

Det er arbeidsbesparende for NAV å si at alle som får AAP ikke får honnørbevis i forhold til å skulle skrive ut bevisene for kortere eller lengre perioder.

''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt.''

Dette utgjør en vesentlig større forskjell enn om en kan få honnørbillett eller ikke.

Skrevet

Eh, nei...

Eh.. jeg skjønte det. Men jeg fikk. Og så etter i tråden at det gjaldt..gjelder..? Å gjelde.. gjelder..øh. Den funka iaffal for TU før dette meldekortdillet dems.

Skrevet

Eh.. jeg skjønte det. Men jeg fikk. Og så etter i tråden at det gjaldt..gjelder..? Å gjelde.. gjelder..øh. Den funka iaffal for TU før dette meldekortdillet dems.

De som hadde TU før AAP ble innført, får fremdeles bruke honnørkortet i overgangsperioden (evt. fram til vedtaket går ut)...

Skrevet

De som hadde TU før AAP ble innført, får fremdeles bruke honnørkortet i overgangsperioden (evt. fram til vedtaket går ut)...

Jup. Og jeg tør ikke for mitt bare liv. *teit* Men jeg har ikke så stort behov heller da. ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...