Gå til innhold

Søknadstekst - når det står...

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker
Skrevet

..."De som tilsettes, må identifisere seg med og arbeide ut fra skolens kristne målsetting."

Betyr det at man må være kristen, eller holder å kunne knipe leppene godt sammen og ikke si noe galt om kristendommen? :-)

Jeg er humanetiker. Har de lov til å spørre om det på et evt intervju på en kristen skole (er lærer)?

Gjest høstløv
Skrevet

Egentlig står det at "..."De som tilsettes, må identifisere seg med ...... skolens kristne målsetting" Ergo må vedkommende være kristen.

Dette kriteriet er ikke lov iflg. arbeidsmiljøloven:

''Arbeidsmiljøloven forbyr forskjellsbehandling ved ansettelser på bakgrunn av kjønn (regulert i likestillingsloven), religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse (regulert i diskrimineringsloven), politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder.''

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78162

Gjest det skaper et miljø
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du undervise på en kristen skole hvis du er humanetiker?

Dersom jeg skulle vært elev ved en skole som hadde et bestemt livssyn (eller politisk syn) ville jeg tatt for gitt at lærerne der sto for det samme.

Jeg vet at loven nå kaller dette diskriminering ved ansettelse, men det har jeg aldri skjønt.

Gjest fyyyyyyy
Skrevet

De mener nok at du bør være kristen/stå i statskirken

og ikke være homofil, stå for kristne verdier...

men egentlig er det ikke helt lov.

Minoritetspersoner bør også kunne søke og

seksuell legning skal ikke ha noe å si...

Skrevet

Det betyr at man må knipe leppene godt sammen - evt dra en hvit løgn.

Gjest naturist
Skrevet

''Har de lov til å spørre om det på et evt intervju på en kristen skole (er lærer)?''

Nei.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Dersom det er kristen skole, kan det jo hende de synger kristne sanger, og evt har noen slags bordbønn før mat.

Vil du kunne gjøre denne jobben?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du undervise på en kristen skole hvis du er humanetiker?

Dersom jeg skulle vært elev ved en skole som hadde et bestemt livssyn (eller politisk syn) ville jeg tatt for gitt at lærerne der sto for det samme.

Jeg vet at loven nå kaller dette diskriminering ved ansettelse, men det har jeg aldri skjønt.

''Dersom jeg skulle vært elev ved en skole som hadde et bestemt livssyn (eller politisk syn) ville jeg tatt for gitt at lærerne der sto for det samme.''

Samme her.

Gjest du tar nok feil
Skrevet

''Har de lov til å spørre om det på et evt intervju på en kristen skole (er lærer)?''

Nei.

Jo, når det er en kristen skole har de faktisk lov til det. Les arbeidsmiljøloven en gang til :)

Gjest du tar nok feil
Skrevet

Egentlig står det at "..."De som tilsettes, må identifisere seg med ...... skolens kristne målsetting" Ergo må vedkommende være kristen.

''Arbeidsmiljøloven forbyr forskjellsbehandling ved ansettelser på bakgrunn av kjønn (regulert i likestillingsloven), religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse (regulert i diskrimineringsloven), politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder.''

Og så må du lese litt lenger ned i loven, og videre i diskrimineringsloven:

''arbeidsmiljøloven § 13-1

(5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn gjelder diskrimineringsloven.

Diskrimineringsloven:

§ 3. Virkeområde

Loven gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål. Unntaket i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område.

''

hidi, the scorpion
Skrevet

Kristne private skoler har loven på sin side, og de kommer ikke til å ansette deg.

Kanskje du tror på Jesus likevel;)

Gjest du tar nok feil
Skrevet

Sorry, jeg tok feil. Når jeg leser ordentlig så sier jo siste punktum igjen at det ikke er lov. Men jeg er helt sikker på at det er vanslig praksis å gjøre det. Kunne vært spennende å få svar fra en jurist. De har jo ikke lov til å skrive det i utlysningen heller dersom det ikke er lov, og da burde jo noen ha reagert på den.

Gjest Amazoonas
Skrevet

jeg forstår det slik at du ikke trenger å være kristen men at du må stille deg positiv til skolens kristne grunnlag. Det betyr vel med andre ord at du ikke kan komme med egne teorier om at du tror på Darwinisme når skolen legger opp til at de første menneskene på jorden var Adam og Eva. Du må holde deg unna slike diskusjoner og ikke ha noen store personlige meninger om skolens kristne verdigrunnlag.

Men om du feks bare skal undervise i feks realfag,Norsk eller engelsk så trenger det ikke å bli noe stort problem. Noe annet er det jo om du skal undervise i RLE.

Gjest Amazoonas
Skrevet

De mener nok at du bør være kristen/stå i statskirken

og ikke være homofil, stå for kristne verdier...

men egentlig er det ikke helt lov.

Minoritetspersoner bør også kunne søke og

seksuell legning skal ikke ha noe å si...

men på mange kristne skoler så går det også flere muslimske elever. Ikke fordi de ønsker å bli frelst, men fordi de skolene har et bedre verdigrunnlag og har bedre disiplin enn de offentlige skolene.

Da burde det vel ikke være noe problem å ha en lærer som er humanetiker?

Gjest du tar nok feil
Skrevet

Det betyr ikke at du må være kristen, men at du "må identifisere seg med og arbeide ut fra skolens kristne målsetting"

Det var (vet ikke om det fortsatt er) slike regler for å få arbeid på Modum Bad også. Jeg kjenner perosnlig folk som fikk jobb der uen å være kristne. De må dog akseptere at institusjonen har en krsiten profil, og ikke prøve å påvirke elevene/pasientene etc til noe annet.

Skrevet

Kristne private skoler har loven på sin side, og de kommer ikke til å ansette deg.

Kanskje du tror på Jesus likevel;)

Det er tull, for minstemann har gått på privat, katolsk skole og der behøvde ikke lærerne være katolikker eller religiøse i det hele tatt så lenge de ikke kritiserte den katolske lære og lærte ungene det som var pensum for skolen. Du må love det samme som foreldre til unger som ikke er katolske. Minstemann kan alle katolske bønner og helgener og kan ingenting om den norske statskirke.

Gjest fyyyyyyy
Skrevet

men på mange kristne skoler så går det også flere muslimske elever. Ikke fordi de ønsker å bli frelst, men fordi de skolene har et bedre verdigrunnlag og har bedre disiplin enn de offentlige skolene.

Da burde det vel ikke være noe problem å ha en lærer som er humanetiker?

Nettopp!

Du får bare søke, får du ikke jobben kan du gå videre med det.

En humanetiker er vel som nøytral å si ang religion.

F.eks. ville det vel vært mer feil å ansette en muslim i en kristen skole?

I alle fall om vedkommende skulle undervise i kristendom,

men kan ikke skjønne det skal være noe problem om vedkommende skal undervise vanlige fag.

Dessuten er det jo bare å lyge og si en er kristen og ferdig med det...

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nettopp!

Du får bare søke, får du ikke jobben kan du gå videre med det.

En humanetiker er vel som nøytral å si ang religion.

F.eks. ville det vel vært mer feil å ansette en muslim i en kristen skole?

I alle fall om vedkommende skulle undervise i kristendom,

men kan ikke skjønne det skal være noe problem om vedkommende skal undervise vanlige fag.

Dessuten er det jo bare å lyge og si en er kristen og ferdig med det...

Men er det noen forskjell på jobbannonser hvor det står at du må vise loyalitet til arbeidstedet kristne verdigrunnag, og som det står her og identifisere deg med det?

Jeg ville ikke ha løyet og sagt at jeg var kristen. Hvis det kom frem at jeg løy så vet jeg ikke hvordan de hadde håndtert det. Jeg hadde vel kanskje sagt at jeg var agnostisker men likevel posititiv og nysgjerrig på kristendommen. Da hadde de kanskje ansatt meg da de kanskje hadde sett på det som et mål å omvende meg:)

Gjest fyyyyyyy
Skrevet

Men er det noen forskjell på jobbannonser hvor det står at du må vise loyalitet til arbeidstedet kristne verdigrunnag, og som det står her og identifisere deg med det?

Jeg ville ikke ha løyet og sagt at jeg var kristen. Hvis det kom frem at jeg løy så vet jeg ikke hvordan de hadde håndtert det. Jeg hadde vel kanskje sagt at jeg var agnostisker men likevel posititiv og nysgjerrig på kristendommen. Da hadde de kanskje ansatt meg da de kanskje hadde sett på det som et mål å omvende meg:)

Kanskje de hadde øynet et håp om å frelse deg :)

Hva de legger i å "identifisere seg med" vet jeg ikke, men det høres ut som om de sier at du kaller deg kristen.

En humanetiker har jo egentlig kristne verdier,

eneste forskjellen er jo troa.

Jeg selv står i statskirka, men føler meg ikke så veldig "kristen" selv, føler det er en høyere makt, kanskje Gud osv... men identifiserer meg ikke noe særlig med det som står i bibelen. Kirka blir kun brukt til dåp, bryllup osv...

Men mine verdier er jo ganske likt de kristne.

Ikke slå, ikke drepe, være snill mot andre, snill mot dyr, ikke utro, ikke stjele osv...

Og jeg banner ikke :) Ikke fordi jeg mener det er synd, men fordi jeg syns det forstygger språket.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Kanskje de hadde øynet et håp om å frelse deg :)

Hva de legger i å "identifisere seg med" vet jeg ikke, men det høres ut som om de sier at du kaller deg kristen.

En humanetiker har jo egentlig kristne verdier,

eneste forskjellen er jo troa.

Jeg selv står i statskirka, men føler meg ikke så veldig "kristen" selv, føler det er en høyere makt, kanskje Gud osv... men identifiserer meg ikke noe særlig med det som står i bibelen. Kirka blir kun brukt til dåp, bryllup osv...

Men mine verdier er jo ganske likt de kristne.

Ikke slå, ikke drepe, være snill mot andre, snill mot dyr, ikke utro, ikke stjele osv...

Og jeg banner ikke :) Ikke fordi jeg mener det er synd, men fordi jeg syns det forstygger språket.

Men man kan vel ha kristne verdier uten å være kristen? eller?

jeg jobber selv i en diakonal stiftelse. Jeg vet ikke om noen av mine kollegaer er kristne, men vi blir likevel med på ulike opplegg som gudstjenester osv. Jeg mener at selv om en ansatt ikke er personlig kristen så må de kunne delta i en gudstjeneste da det er en del av jobben. Såpass loyalitet må en vise.Jeg hørte en kollega si en gang under en diskusjon " jeg synes religion bare er noe stort tull", på en veldig negativ måte. Jeg synes han kunne spart seg det og heller tenkt det inn i seg. Det har jo litt med lojaliteten vi viser også ovenfor arbeidsstedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...