Gå til innhold

Søknadstekst - når det står...

Anbefalte innlegg

Gjest fyyyyyyy
Skrevet

Men man kan vel ha kristne verdier uten å være kristen? eller?

jeg jobber selv i en diakonal stiftelse. Jeg vet ikke om noen av mine kollegaer er kristne, men vi blir likevel med på ulike opplegg som gudstjenester osv. Jeg mener at selv om en ansatt ikke er personlig kristen så må de kunne delta i en gudstjeneste da det er en del av jobben. Såpass loyalitet må en vise.Jeg hørte en kollega si en gang under en diskusjon " jeg synes religion bare er noe stort tull", på en veldig negativ måte. Jeg synes han kunne spart seg det og heller tenkt det inn i seg. Det har jo litt med lojaliteten vi viser også ovenfor arbeidsstedet.

Ja, men enkelte av de kristne, spesielt i indremisjonen er veldig pietistiske når det gjelder slikt...

Jeg mener at så lenge du ikke er satanist - så burde det ikke være noe i veien for å ansette en som selv ikke var personlig kristen eller stod i statskirken.

Satanister er jo i mot alt som heter kristne verdier, så det sier seg selv.

Men kristendommen ellers skal jo ha respekt for andre mennesker og andre religioner, det er jo en del av mangfoldet. Så lenge du ikke motarbeider de kristne verdiene...

Det er jo en jobb...

Gjest Amazoonas
Skrevet

Ja, men enkelte av de kristne, spesielt i indremisjonen er veldig pietistiske når det gjelder slikt...

Jeg mener at så lenge du ikke er satanist - så burde det ikke være noe i veien for å ansette en som selv ikke var personlig kristen eller stod i statskirken.

Satanister er jo i mot alt som heter kristne verdier, så det sier seg selv.

Men kristendommen ellers skal jo ha respekt for andre mennesker og andre religioner, det er jo en del av mangfoldet. Så lenge du ikke motarbeider de kristne verdiene...

Det er jo en jobb...

Men jeg lurer litt på hvordan det hadde vært hvis jeg var ansatt i en diakonal stiftelse og ikke ville være med noen gudstjenester fordi jeg ikke regnet meg som kristen. Hadde det vært et brudd i forhold til jobben, eller hadde jeg da hatt retten på min side på samme måten som muslimer ofte får lov til å ha et bønnerom på arbeidsplassen? er det diskriminering å beordre noen til å være med på Gudstjeneste i regi av jobben?

Gjest fyyyyyyy
Skrevet

Men jeg lurer litt på hvordan det hadde vært hvis jeg var ansatt i en diakonal stiftelse og ikke ville være med noen gudstjenester fordi jeg ikke regnet meg som kristen. Hadde det vært et brudd i forhold til jobben, eller hadde jeg da hatt retten på min side på samme måten som muslimer ofte får lov til å ha et bønnerom på arbeidsplassen? er det diskriminering å beordre noen til å være med på Gudstjeneste i regi av jobben?

For å se på det på en annen måte.

Jeg tror ikke jeg hadde hatt mye tiltro til en prest som stod og holdt preken for forsamlingen om jeg visste at han selv ikke var kristen eller trodde på det han sa liksom... En må liksom stå for det man sier.

Gjest Amazoonas
Skrevet

For å se på det på en annen måte.

Jeg tror ikke jeg hadde hatt mye tiltro til en prest som stod og holdt preken for forsamlingen om jeg visste at han selv ikke var kristen eller trodde på det han sa liksom... En må liksom stå for det man sier.

Men det jeg mente var om en ansatt som ikke hadde noe med prekingen å gjøre men som bare var der for brukerne sin del kunne ha retten på sin side til å ikke delta i gudstjenesten.

Der jeg jobber så har vi mange ulike aktiviteter, blant annet Gudstjeneste hver søndag og på helligdager. Mange beboere er med på det, men noen trenger også følge pga funksjonshemming. Lurer på hvordan det hadde blitt tatt hvis jeg da hadde sagt at jeg ikke var kristen og heller ikke ville være med på det. Nå er jo ikke det tilfelle for meg da men...

Gjest fyyyyyy
Skrevet

Men det jeg mente var om en ansatt som ikke hadde noe med prekingen å gjøre men som bare var der for brukerne sin del kunne ha retten på sin side til å ikke delta i gudstjenesten.

Der jeg jobber så har vi mange ulike aktiviteter, blant annet Gudstjeneste hver søndag og på helligdager. Mange beboere er med på det, men noen trenger også følge pga funksjonshemming. Lurer på hvordan det hadde blitt tatt hvis jeg da hadde sagt at jeg ikke var kristen og heller ikke ville være med på det. Nå er jo ikke det tilfelle for meg da men...

men mener å huske at jeg har hørt om kirketjenere som ikke var kristne... hmmm

du får spørre :)

Gjest Amazoonas
Skrevet

men mener å huske at jeg har hørt om kirketjenere som ikke var kristne... hmmm

du får spørre :)

men det var jo ikke det jeg spurte om her..

Gjest fyyyyyy
Skrevet

men det var jo ikke det jeg spurte om her..

Nei vel, men eneste måten å få svar er jo å spørre de direkte. Vanskelig å si hvor strenge de er med det der.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nei vel, men eneste måten å få svar er jo å spørre de direkte. Vanskelig å si hvor strenge de er med det der.

Nå er jo ikke dette en problemstilling for meg. Men når en person velger å jobbe i en diakonal stiftelse så synes jeg det blir tullete hvis de ikke kan delta på en gudstjeneste i regi av brukerne. Såpass må en kunne tåle. Noe annet er det vel om en må stå for gudstjenesten selv. Jeg er ikke muslim eller buddist, men hvis noen av mine beboere trengte assistanse til å bli med i moske eller tempel hadde jeg selvfølgelig blitt med på det. Jeg må også vise respekt for andres religioner og tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...