tjohei Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Må si jeg blir litt forvirret av alle slankerådene. Hvor mye sunt fett kan man egentlig spise i løpet av en dag uten at det blir for mye? Skal man tenke kalorier eller sammensetning av mat? Fedon sier at man skal spise litt sunt fett til alle måltider, også om man spiser raske karbohydrater, men jeg mener det må da bli for mye kalorier samlet. Han sier at du kan redusere den skadelige virkningen på kroppen ved å spise litt sunt fett og proteiner til raske karbohydrater. Hva tenker dere om dette? Hvor går grensene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348365-forvirret-av-alle-slanker%C3%A5dene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Kaloribehovet til et menneske er jo individuelt og bl.a. veldig avhengig av aktivitetsnivået. Kalorier er kalorier, og man legger like mye på seg av sundt fett som av usunt fett. Det er det totale regnskapet som teller, men mange blir mindre sulten og har lettere for å begrense kaloriinntaket hvis de spiser f.eks. mye protein og langsomme karbohydrater. Når alt kommer til alt, så må man ha høyere forbruk av kalorier enn inntaket for å gå ned i vekt Selv har jeg litt halvhjertet forsøkt med økt proteininntak og mindre raske karbohydrater, uten at det hadde nevneverdig effekt. Men etter at jeg kuttet ut veldig mye fett fra maten, gikk jeg ned jevnt og trutt 10 kg, uten å gjøre andre endringer i det hele tatt (ca. 1 kg pr uke). Jeg gjorde ikke dette for å gå ned i vekt, men av andre helsegrunner, men var likevel fornøyd med resultatet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348365-forvirret-av-alle-slanker%C3%A5dene/#findComment-2968619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -65 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg skjønner ikke så mye av dette, det må jeg innrømme. Men jeg har fått forklart at raske karbohydrater stimulerer insulinproduksjonen, i hvert fall for de som er disponible for det. Og insulin gjør at kroppen lagrer fett, i steden for å kvitte seg med det. Jeg har også blitt forklart at proteiner øker fettforbrenningen. Selv om jeg ikke helt forstår dette har jeg nå 1 1/2 års erfaring med lavkarbokosthold, og det er ingen tvil om at dette har hatt god effekt på meg. Jeg har ikke telt kalorier i det hele tatt, men har derimot fulgt nøye med karbohydratene. Jeg har også erfart at jeg får søtsug og blir fort sulten hvis jeg spiser frukt for eksempel. Jeg er veldig glad i frukt og fikk det rådet å spise noen rå nøtter eller noen ostebiter sammen med frukten. Når jeg gjør det opplever jeg ikke søtsug eller rask sultfølelse. Jeg spiser meg godt forsynt 5-6 ganger daglig og har gått ned 65 kg i vekt. Det er ikke spesielt kalorifattig mat jeg spiser. F.eks spiser jeg fet fisk ofte flere ganger daglig, nøtter også. Jeg har prøvd utallige kostholdsomlegginger og slankekurer før jeg startet med dette kostholdet. Jeg har sulta meg igjennom lavkalori og fettfattige kurer, og jeg har IKKE gått ned i vekt, til tross for at kaloriinntaket har vært lavere enn hvilestoffskiftet. Jeg tror derfor det er mye annet enn kaloriinntak i forhold til forbruk som har betydning, f.eks sammensetning av mat. Noe øker vel forbrenningen da, mens annet setter den ned. Det er mulig dette bare gjelder enkelte personer som f.eks meg som var ekstremt overvektig. Egentlig så gir jeg blaffen i hva som gjør at det virker, bare det virker! Jeg tror ikke lavkarbo er det eneste saliggjørende for alle, men for meg er det det. Jeg tror det er viktig at hver enkelt finner ut hva som er det riktige for seg. Jeg har i hvert fall for fått et nytt liv ved å finne kostholdet som passer nettopp for meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/348365-forvirret-av-alle-slanker%C3%A5dene/#findComment-2968784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.