Gå til innhold

Frekke familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søskenflokk på 5. De deler et flott sommerhus og tar med sine barn/barnebarn dit på tur.

Så når barnas besteforeldre planlegger tur for sine barnebarn, er det altså en i søskenflokken (bror til bestefar) som plutselig skal reise dit akkurat _den_ uken.

Bestemor og bestefar backer ut og beklager så mye til oss at det ikke blir noe av i denne omgang, og får se når vi får organisert det neste gang.. Kanskje til høsten eller til våren - tidligst.

Vi har da altså gitt avkall på noen ting, samt tilrettelagt for tur denne uken.

Kjenner jeg blir irritert over at folk bare tar seg til rette. Samt litt lei meg for at bestefar ikke klarer å si til broren sin at "beklager, nå var jeg først ute med å gi beskjed om at jeg skal ha huset". Du får velge en av de andre ukene.

Det er nemlig ikke aktuelt for oss å ta barna ut av skolen en av de første ukene etter skolestart. De andre skal ikke ha med barn i skolealder, så de er mye mer fleksible.

Måtte bare lufte det ut - kjedelig for barna som har gledet seg.

Gjest ingen nick
Skrevet

Slik hadde vi det også. Svigermoren min arvet en andel i barndomshjemmet sitt, hun døde og dermed arvet barna hennes denne andelen. Min mann og hans søsken.

Selv om vi en eneste gang flere måneder i forveien ga beskjed om at vi ønsket å disponere huset i en uke i sommerferien, så ville noen andre ha lov til å komme og være i huset sammen med oss. Så det ble ikke noe av de planer.

Mannen min eide denne andelen i mange år og betalte sin andel av felleskostnadene, men han fikk aldri bruke den, for en eller annen av onklene ville alltid være der hele sommeren for å fiske.

Sameie av feriehus uten fast oppsatt tidsplan for når hver enkelt kan benytte seg av huset, er ikke tingen. Alt slikt må avtales, skrives ned og respekteres.

Skrevet

Man kan ikke dele på eiendom. Så enkelt er det.

Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad for at vi bygger egen hytte, bare vår - ingen andres! :o)

Er man flere om beinet så MÅ man sette seg ned og lage en fordelingsnøkkel på bruk av hytta. Slik at man har den like mange uker i året og at det går på rundgang når på sommeren man har tur f.eks. Dersom man ikke vil ha den i sine to hoveduker denne sommeren så kan man bytte innbyrdes, men ingen kan kreve. For eksempel.

Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad for at vi bygger egen hytte, bare vår - ingen andres! :o)

Er man flere om beinet så MÅ man sette seg ned og lage en fordelingsnøkkel på bruk av hytta. Slik at man har den like mange uker i året og at det går på rundgang når på sommeren man har tur f.eks. Dersom man ikke vil ha den i sine to hoveduker denne sommeren så kan man bytte innbyrdes, men ingen kan kreve. For eksempel.

Ja, jeg er helt enig med deg, man må ha en fordelingsnøkkel og noen regler rundt dette.

Men, jeg og mannen min kan ikke blande oss inn, siden vi ikke tar del i dette.

Står derfor utenfor og irriterer meg litt, siden barnas besteforeldre er så veike.. Men de klarer nok ikke å gi klar beskjed, de er altfor forsiktige til det.

Skrevet

Man kan ikke dele på eiendom. Så enkelt er det.

Ja, så enkelt er det nok. Og heldigvis er ikke vi en del av det.

Skrevet

Slik hadde vi det også. Svigermoren min arvet en andel i barndomshjemmet sitt, hun døde og dermed arvet barna hennes denne andelen. Min mann og hans søsken.

Selv om vi en eneste gang flere måneder i forveien ga beskjed om at vi ønsket å disponere huset i en uke i sommerferien, så ville noen andre ha lov til å komme og være i huset sammen med oss. Så det ble ikke noe av de planer.

Mannen min eide denne andelen i mange år og betalte sin andel av felleskostnadene, men han fikk aldri bruke den, for en eller annen av onklene ville alltid være der hele sommeren for å fiske.

Sameie av feriehus uten fast oppsatt tidsplan for når hver enkelt kan benytte seg av huset, er ikke tingen. Alt slikt må avtales, skrives ned og respekteres.

Det er jo ille at dere var med og betalte for et sted dere aldri fikk bruke! Kan bare ikke skjønne at det går an.

Vi betaler heldigvis ingenting for dette stedet..

Men det neste som jeg irriterer meg litt over, er at besteforeldrene skal prøve å få til en tur en annen gang. Og da er det hele suppa om igjen.

Da må jeg si at det er bedre å finne på noe annet - bo et annet sted i nærheten for eksempel. Barna får fremdeles opplevd plassen, om enn ikke på samme måte. Men må jo være bedre å ha vært der, enn å ikke få dratt pga frekke familiemedlemmer.

Skrevet

Veldig ergelig. Men umulig å gjøre noe med for dere, dessverre.

En klar ulempe ved å være såpass mange om å dele feriebolig. Ekstra følsomt fordi man har med seg "hundre år gamle" søskenforhold / -konflikter på lasset.

Skrevet

Så ergelig! Og så irriterende at denne besteforelderen ikke tør å sette ned foten, det blir jo aldri annerledes på den måten...

Jeg kjenner noen som har andeler i ferieeiendommer, og de har alle laget en lite over når de disponerer hytta/eiendommen. Det tror jeg er eneste måten å få dette til å fungere på, ikke minst når de er så mange som 5. Ei venninne deler en stor eiendom med sin søster, men selv om de bare er 2 og det er god plass til begge der, så har de også valgt å gjøre en slik fordeling.

Du kan jo ymte frampå om dette, ikke nødvendigvis til dine barns besteforeldre, men helst de andre.

Skrevet

Veldig ergelig. Men umulig å gjøre noe med for dere, dessverre.

En klar ulempe ved å være såpass mange om å dele feriebolig. Ekstra følsomt fordi man har med seg "hundre år gamle" søskenforhold / -konflikter på lasset.

Ja, det er nok en indre kultur mellom søsknene her som jeg ikke helt forstår.

Bestefar er veldig hensyntagende overfor de andre - dumsnill vil nok noen kalle det..

Ellers har du nok rett i at det er ingenting vi kan gjøre med det.

Men det er nok ikke slik at vi "hopper og spretter" og ordner alt for å komme til dette stedet neste gang. Kan vi, så holder vi selvsagt av den tiden og bestiller billetter til reisen osv. Men kan vi ikke, gidder vi nok ikke å skyve på andre planer, slik vi gjorde denne gangen.

Og kommer ikke til å nevne til barna før vi er _sikre_ på at det blir noe av.

Den opprinnelige planen kan vi ikke gå tilbake til nå, så da ble det hele veldig dumt for vår del.

Skrevet

Så ergelig! Og så irriterende at denne besteforelderen ikke tør å sette ned foten, det blir jo aldri annerledes på den måten...

Jeg kjenner noen som har andeler i ferieeiendommer, og de har alle laget en lite over når de disponerer hytta/eiendommen. Det tror jeg er eneste måten å få dette til å fungere på, ikke minst når de er så mange som 5. Ei venninne deler en stor eiendom med sin søster, men selv om de bare er 2 og det er god plass til begge der, så har de også valgt å gjøre en slik fordeling.

Du kan jo ymte frampå om dette, ikke nødvendigvis til dine barns besteforeldre, men helst de andre.

''Så ergelig! Og så irriterende at denne besteforelderen ikke tør å sette ned foten, det blir jo aldri annerledes på den måten...''

Nettopp!

Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.

Og jeg er ikke en del av familien en gang, bare inngiftet. Jo flere kokker osv..

Skrevet

''Så ergelig! Og så irriterende at denne besteforelderen ikke tør å sette ned foten, det blir jo aldri annerledes på den måten...''

Nettopp!

Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.

Og jeg er ikke en del av familien en gang, bare inngiftet. Jo flere kokker osv..

''Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.''

Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

Innsalget er selvfølgelig veldig viktig, da.

Lykke til!

Skrevet

''Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.''

Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

Innsalget er selvfølgelig veldig viktig, da.

Lykke til!

Ja, kan jo tenke litt på det du sier der...

Må være noe som er såpass uskyldig å si at ingen kan "ta meg" på noe, eller at det smeller tilbake på besteforeldrene på noe vis.

Jeg har kjempegodt forhold til alle i familien, altså.

Men dette kan nok fort endre seg om jeg sier noe som ikke faller i helt god jord.

Skrevet

Bestefar er veldig hensyntagende overfor de andre - dumsnill vil nok noen kalle det..

Men det er nok ikke slik at vi "hopper og spretter" og ordner alt for å komme til dette stedet neste gang. Kan vi, så holder vi selvsagt av den tiden og bestiller billetter til reisen osv. Men kan vi ikke, gidder vi nok ikke å skyve på andre planer, slik vi gjorde denne gangen.

Den opprinnelige planen kan vi ikke gå tilbake til nå, så da ble det hele veldig dumt for vår del.

Nei, det er jo gjerne sånn at ting krever litt organisering, og da er det ekstra dumt når det går i vasken. Spesielt når barn har gledet seg.

Håper dere klarer å finne en løsning for de dagene det gjelder.

Skrevet

Ja, kan jo tenke litt på det du sier der...

Må være noe som er såpass uskyldig å si at ingen kan "ta meg" på noe, eller at det smeller tilbake på besteforeldrene på noe vis.

Jeg har kjempegodt forhold til alle i familien, altså.

Men dette kan nok fort endre seg om jeg sier noe som ikke faller i helt god jord.

Forsiktig må man være, ja, men hvis man vinkler det ut fra ungene, at det var kjempetrist for dem, uten å si noe om at "dere er jo noen jæ... idioter som ikke skjønte det!", så har man vel ikke sagt noe galt.

Skjønner at dette er vanskelig, og det verste er vel at det neppe blir noen forandring heller uten at noen blir furtne...

Skrevet

Du vil ikke ta en telefon til bestefars bror du da, og si det som det er, at bestefar hadde avsatt denne uken først, og avtalt med dere, og at du syns det da må være bestefars tur å ha den uken?

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke uten grunn vi i vår familie har kommet til at det utelukket å sameie feriesteder... Har etterhvert sett for mange eksempler på at det fører til gnisninger, selv i familier der de sier at i deres familie er de så enige at dette skal gå bra.

Skjønner det er vanskelig med annen løsning om feriestedet er så mye verd at det er utelukket å kjøpe hverandre ut. Men tror temmelig sikkert jeg i så fall ville valgt å selge og kjøpt et rimeligere sted.

Gjest Elextra
Skrevet

''Så når barnas besteforeldre planlegger tur for sine barnebarn, er det altså en i søskenflokken (bror til bestefar) som plutselig skal reise dit akkurat _den_ uken.

Bestemor og bestefar backer ut og beklager så mye til oss at det ikke blir noe av i denne omgang, og får se når vi får organisert det neste gang.. Kanskje til høsten eller til våren - tidligst.

''

Det blir jo bare gjetninger om hva som er bakgrunnen, men jeg gjetter at bestefar ikke har kommunisert klart nok overfor sin bror og øvrige at han/de skulle ha sommerhuset denne uken. Dermed ble det vanskelig å hevde sin rett da andre kom på banen.

Men som sagt - dette vet jeg ingen ting om, jeg bare antar dette er et kommunikasjonsproblem utenfor din kontroll.

Og ja, det er kjipt.

Skrevet

Skjønner at du blir skuffet og frustrert, men hvordan kan du vite at bestefar først hadde gitt klar beskjed til de andre om at han skulle bruke huset den uken?

Min erfaring er at de fleste konflikter av denne typen har utspring i at partene er best på den planleggingen som skjer inne i eget hode og noe mindre gode på verbal kommunikasjon med de andre partene...

Skrevet

Du vil ikke ta en telefon til bestefars bror du da, og si det som det er, at bestefar hadde avsatt denne uken først, og avtalt med dere, og at du syns det da må være bestefars tur å ha den uken?

''Du vil ikke ta en telefon til bestefars bror du da, og si det som det er, at bestefar hadde avsatt denne uken først, og avtalt med dere, og at du syns det da må være bestefars tur å ha den uken?''

Det mener jeg ville være både frekt og uklokt. Bestefar må da få lov til å kommunisere med sine søsken på den måten han selv ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...