Gå til innhold

Tidsklemma med syke gamle foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det hjelpe å innføre faste tidspunkter i uken hvor du alltid drar innom? Det vil jo ikke fungere i forhold til at hun gjerne vil ha følge til lege ol, men det kan være en grei løsning i forhold til alle de praktiske småtingene. Å relativt konsekvent kunne si at "ja, det skal jeg gjøre når jeg kommer på torsdag" kan kanskje virke strukturerende for dere begge.

Det blir vel ofte en slags balansegang på mange måter. Det er ikke noe gøy å kjenne på dårlig samvittighet, og noen av oss er mer samvittighetsfulle enn andre. Ved å være hjelpsom - men samtidig prøve å ikke alltid stille umiddelbart - tror jeg kan fungere. Siden moren din er såpass skrøpelig så gjelder det vel å finne et nivå som kan fungere for deg også på lengre sikt.

Kan ungene dine være noe til hjelp?

Takk for gode forslag frosken, det er noe å tenke på. Det er ikke mye hjelp å få fra den eldste iallefall, hun løfter ikke en finger hjeme en gang (dårlig oppdratt ser jeg nå.) Junior kan kanskje få noen oppgaver i forhold til mormor, det har jeg ikke tenkt på.

Skrevet

Pass på at din mor blir godt nok utredet mht demens, både tidlig medisinering og riktig pleie kan gjøre livet utrolig mye bedre for henne og dere pårørende.

Hold kontakten med kommunen, slik at de er klar over henne og hennes / deres behov for mer hjelp (selv om de ikke i dag kan møte deres ønsker med nok tilsyn og hjelp). Når ting forverrer seg, kan det være alfa og omega at det står beskrevet i hennes mappe at dere lenge har bedt om mer hjelp, hvis dere først sier fra når det er helt krise, tar det myye lenger tid. Gi beskjed til kommunen at begge barna er i full jobb, slik at de ikke baserer tilbudet på at en av dere er delvis hjemme hvis dere ikke er det.

Du og søsteren din bør sette dere ned sammen, og gjerne sammen med ektefellene deres også. (Som en annen skrev her, hvis dere hadde vært to brødre, hadde konenene deres antageligvis gjort en ganske stor innsats). Hvis du har tenkt å begynne å jobbe 100%, så bør dere sammen lage en avtale om når dere har anleding til å hjelpe henne, og hva hver enkelt kan bidra med.

kanskje det (din fulltidsjobb) vil være den utløsende faktoren for at dere får fordelt omsorgsoppgavene bedre mellom alle i familien (og kommunen), og at ikke du alene er den som fyller opp overalt det trengs.

Min bror handler en fast handleliste for svigermor hver fredag, i tillegg ringer han henne hver fredag i lunsjen, og hører om det er noe ekstra hun trenger som han skal kjøpe med seg. Nevøen min på 16 sykler innom henne en gang i uken, snakker litt og gjør enkle oppgver (fyller opp ved til peisen, bærer ut aviser, skrur i en lyspære..)

Hvor mye dere skal bestemme "over hodet" på moren din om fordelingen av omsorgsoppgavene, og hvor mye hun skal involveres i, kommer jo helt an på hvilken stand hun er i til å delta i dette. Ikke minst derfor er det greit å få utredet henne mht demens, er hun begynnende dement, kan det være at dere i mye større grad må fordele oppgavene / dagene litt rigid mellom dere, for å sørge for at det ikke går for lang tid mellom noen er innom henne, og for at man ikke kan stole på at hun ber om hjelp når hun trengere det.

Mange gode poeng her. Mor fikk tatt en MR undersøkelse av hodet sist høst pga mye smerter og svimmelhet, konklusjonen vi fikk fra fastlegen henens var at det ikke var spor av hjerneinfarkt men at det var uttalte degenerative forandringer i hjernesubstansen. Hva dette konkret betyr vet jeg ikke helt,men jeg merker at hun begynner å bli glemsk og litt utenfor.

Vi holder kontakt med bestillerkontoret i bydelen og har meldt fra at hun nå stadig blir dårligere. Men når hjemmesykelpleien kommer innom sier hun selv at hun klarer seg fint, de svarer at det er fint og farer videre på sin runde.

Vi "barna" må nok sette oss sammen og lage en plan for praktiske gjøremål og besøkshyppighet slik at vi vi får ting til å fungere i den øvrige familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...