Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

til alle elever..det løser veldig mange problemer.Slutt med mobbingen av hva du har på deg! selvsydd eller merkeklær.Alle er like kledd:0)

Bra tanke

Skrevet

Kanskje.

Men erfaringer fra f.eks. England går ut på at i de kretser barna virkelig er opptatt av sånt, blir det enda viktigere å ha de "riktige" klærne den delen av døgnet de slipper å ha på seg uniformen. Effekten kan da bli at presset øker eller fortsetter som før, men klærne blir mindre brukt.

Som betalende mamma vet jeg ikke om det er så gunstig.

Dessuten er jeg glad jeg slipper å bli pådyttet enda flere plagg som skal være renvasket (og - grøss - strøket) hver bidige dag. Jeg har nok med å få diverse sportsantrekk rene til hver kamp. Men det er ikke hovedpoenget

Mary Poppins
Skrevet

Kanskje.

Men erfaringer fra f.eks. England går ut på at i de kretser barna virkelig er opptatt av sånt, blir det enda viktigere å ha de "riktige" klærne den delen av døgnet de slipper å ha på seg uniformen. Effekten kan da bli at presset øker eller fortsetter som før, men klærne blir mindre brukt.

Dessuten er jeg glad jeg slipper å bli pådyttet enda flere plagg som skal være renvasket (og - grøss - strøket) hver bidige dag. Jeg har nok med å få diverse sportsantrekk rene til hver kamp. Men det er ikke hovedpoenget

''Men erfaringer fra f.eks. England går ut på at i de kretser barna virkelig er opptatt av sånt, blir det enda viktigere å ha de "riktige" klærne den delen av døgnet de slipper å ha på seg uniformen. ''

Jøss, det er virkerlig ikke min erfaring i det hele tatt.

Skrevet

Kanskje.

Vaskingen var min første grøssende tanke og! Ahw..i tillegg til diverse "kamsportpysjer", yndlingsgensere og generellt møkkete barnehagetøy (har en Baltus Bruun unge!) så skal man stryke uniformer og.

Ordet "massemor" renner inn fra et eller annet sted hvor det regner blodige kjøttøkser.. moohahaha...

;0P

Skrevet

''Men erfaringer fra f.eks. England går ut på at i de kretser barna virkelig er opptatt av sånt, blir det enda viktigere å ha de "riktige" klærne den delen av døgnet de slipper å ha på seg uniformen. ''

Jøss, det er virkerlig ikke min erfaring i det hele tatt.

Nei, jeg tror heller ikke alle familier i alle land med skoleuniform, har de samme erfaringene.

Men det er heller ikke alle skoleelever i alle land uten skoleuniform som har samme erfaringer når det gjelder motepress eller mobbing pga. påkledning.

Mary Poppins
Skrevet

Nei, jeg tror heller ikke alle familier i alle land med skoleuniform, har de samme erfaringene.

Men det er heller ikke alle skoleelever i alle land uten skoleuniform som har samme erfaringer når det gjelder motepress eller mobbing pga. påkledning.

Neida, men jeg synes argumentet ditt virker litt søkt. Altså at presset blir større ved å bruke uniform.

Men har du erfart det så har du erfart det.

Skrevet

Synes ikke noe om skoleuniform...

Men nå er ungene mine over den alderen uansett, da.

Skrevet

Neida, men jeg synes argumentet ditt virker litt søkt. Altså at presset blir større ved å bruke uniform.

Men har du erfart det så har du erfart det.

Ikke jeg, nei. Jeg har ikke gått på skole i utlandet.

Men jeg har sett dette referert. Det er ikke bare her på DOL denne diskusjonen kommer opp.

Men jeg påstår ikke at det kan ha en viss effekt. Poenget var bare (som jeg ofte gjør) å påpeke at problemstillingen ikke nødvendigvis er så enkel.

Skrevet

Jeg synes skoleuniform er en god ide.

Vi har en datter som har gått ett år på internasjonal skole i utlandet. Der hadde de skoleuniformer. Det var ikke de klærne jeg selv hadde valgt dersom jeg skulle plukke ut uniform, men helt greie. Det var lettstelte klær som ikke behøvde noen form for stryking.

Skoleuniform betyr ikke nødvendigvis hvit skjorte og slips.

Vi unngikk mange diskusjoner om klesvalg, bortsett i overgangen fra "skort" til bukse og andre veien. (Skort er en shorts med en klaff foran slik at det ser ut som et skjørt.)

Skoleuniform er en god ide, spur du meg. Man kan jo begynne med skolegensere og T-skjorter og valgfri bukse/skjørt.

Mary Poppins
Skrevet

Ikke jeg, nei. Jeg har ikke gått på skole i utlandet.

Men jeg har sett dette referert. Det er ikke bare her på DOL denne diskusjonen kommer opp.

Men jeg påstår ikke at det kan ha en viss effekt. Poenget var bare (som jeg ofte gjør) å påpeke at problemstillingen ikke nødvendigvis er så enkel.

Ok :-)

Skrevet

Kanskje.

Diskuterte dette mye for noen år siden med noen engelske familier. De ønsket skoleuniformene fjernet, og argumenterte blant annet med at det var kostbart.

Skrevet

Kanskje.

Ettersom jeg har forstått så er det flere land som har innført Skoleuniform med stor sukksess. Må da ikke være den grusomme engelske stilen,hva med en kuul Fritidsdress med fine sportsgensere til f.eks? noe som er lettstellt å slippes å stryke.Foreldrene er så redde for at ungene skal lide under det store motepresset,så de kjøper for tusenvis av kr hvert år.

Andre alternativer er : at foreldrene går på kurs og lærer noe om mobbing på skolen,og prente inn ungene ,at det er forbudt å erte/mobbe.

eller rett og slett ha en obligtorisk time for elevene ,hver 14 dag,slik at de for det inn med teskje...at slikt blir ikke akseptert og får konsekvenser!

Konsekvensene blir:at bråkete aggresive elever med vanskelig adferd må gå i spesialklasse..sånn var det før.

Men jeg har sansen for en Skoleuniform,av det slaget som passer til norske forhold og gjør hverdagen lettere for lærere og elever:o)

Gjest jaaaaaaaaaa
Skrevet

Ja, er faktisk litt enig! Men da skal foreldrene slippe å betale for de og :)

Jeg følte meg alltid utenfor da jeg gikk på ungdomsskolen, jeg var ikke bra nok fordi jeg ikke hadde Levisbukse eller Ballgenser.

Nå er det andre dyre og enda dyrere merker som gjelder... det er et forferdelig press!

Skrevet

Jeg har vokst opp med skoleuniform.

Du aner ikke hvor lite som skal til for at skoleuniformen allikevel viser sosio-økonomisk status, status i vennegjengen osv.

Buksemerket, skomerket, måten du bretter opp ermene på genseren, ytterjakken, sokkene, øredobber - alt kan brukes til å vise status/eksludere andre.

Så må du skifte klær når du kommer hjem fra skolen, så det viser seg at man må ha alle de vanlige klærne i tillegg til skoleuniformen.

Det virker så enkelt å løse mobbeproblemer, motepress osv med skoleuniform, men jeg kan love deg at det ikke virker.

Skrevet

Jeg har vokst opp med skoleuniform.

Du aner ikke hvor lite som skal til for at skoleuniformen allikevel viser sosio-økonomisk status, status i vennegjengen osv.

Buksemerket, skomerket, måten du bretter opp ermene på genseren, ytterjakken, sokkene, øredobber - alt kan brukes til å vise status/eksludere andre.

Så må du skifte klær når du kommer hjem fra skolen, så det viser seg at man må ha alle de vanlige klærne i tillegg til skoleuniformen.

Det virker så enkelt å løse mobbeproblemer, motepress osv med skoleuniform, men jeg kan love deg at det ikke virker.

Høres helt sinnsykt ut! Er helt målløs! Hvem har skylda får at det er blitt slike tilstander?

helt sjokka

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...