Gå til innhold

brukes ordet "oppblomstre" om negative ting?

Anbefalte innlegg

Gjest Amazoonas
Skrevet

Jeg leste i avisen at det hadde vært en "oppblomstring" av mobbing på Sagene skole de siste årene.

Nå noen bruker ordet "oppblomstring" så forbinder jeg det med noe positivt, at noe blomstrer. Men er det vanlig å bruke det om ting som er negativt også? Kan man også si at det har vært en oppblomstring av voldtekter i Oslo sentrum de siste årene?

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvis du googler oppblomstring, handler de første treffene om hhv kikhoste, blågrønnalger, syfilis og granbarkbille - så det er tydelig at ordet i aller høyeste grad brukes om negative fenomener, ja.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hvis du googler oppblomstring, handler de første treffene om hhv kikhoste, blågrønnalger, syfilis og granbarkbille - så det er tydelig at ordet i aller høyeste grad brukes om negative fenomener, ja.

ja det er i hvertfall første gangen jeg har sett og stusset over det. At det er en oppblomstring av mobbing blir på mange måter litt paradoksalt for meg. Man kan jo blomstre opp som person også.

Skrevet

Oppblomstring av allergi var det første jeg tenkte på.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Ja, i hver fall når det faktisk er en "oppblomstring" som ved infeksjoner. Slik sett gir det mening for meg å snakke om oppblomstring av meslinger eller tuberkulose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...