Gå til innhold

Den nye lærerlønna...

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg prøver ut Utdanningsforbundets lønnskalkulator etter lønnsoppgjøret og får i år 16 års ansiennitet. Kan det virkelig stemme at man går opp 50 000 kroner i lønn fra ti års til 16-års ansiennitet? Eller har jeg gjort noe riv ruskende merkelig i utregningene mine? ;)

Skrevet

Det stemmer faktisk :-) Jeg har to år igjen til 16 år..

Gjest togli
Skrevet

Det stemmer faktisk :-) Jeg har to år igjen til 16 år..

Dæven døtte!!!!! Kunne ikke kommet mer beleilig :))))

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hvordan er det for nye lærere som velger å jobbe på en "upopulær" skole i Oslo øst? De går vel også opp en del å lønnstrinn har jeg forstått, vet du noe om det?

Gjest togli
Skrevet

Hvordan er det for nye lærere som velger å jobbe på en "upopulær" skole i Oslo øst? De går vel også opp en del å lønnstrinn har jeg forstått, vet du noe om det?

Jeg aner ingenting om lærerlønna i Oslo... Trodde lønna var lik over hele landet, men fikk vite via en Oslokompis at det visstnok er andre tariffer der nede..

Gjest segunda
Skrevet

Hvilken skoler på Oslo øst er upopulære?

brilleslangen
Skrevet

Jeg aner ingenting om lærerlønna i Oslo... Trodde lønna var lik over hele landet, men fikk vite via en Oslokompis at det visstnok er andre tariffer der nede..

oslo har nok egen tariffavtale ja...

Gjest togli
Skrevet

oslo har nok egen tariffavtale ja...

Hvorfor det i grunnen?

Gjest Amazoonas
Skrevet

Hvilken skoler på Oslo øst er upopulære?

'Det er Groruddalen som feks skolene på Romsås, stovner osv. på Bjøråsen skole går visst de nyansatte opp 8-10 lønnstrinn eller noe sånt.

Skrevet

Hvorfor det i grunnen?

Fordi det er mye dyrere å bo her, tror jeg. Det er i hvert fall forklaringen jeg har fått.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvorfor det i grunnen?

For det første er det ganske belastende å jobbe i mange av osloskolene, og da gjelder det å sørge for en lønn som sikrer at noen faktisk synes det er verdt belastningen.

Dernest er jo levekostnadene vanvittig mye høyere enn i distriktene.

Gjest togli
Skrevet

Fordi det er mye dyrere å bo her, tror jeg. Det er i hvert fall forklaringen jeg har fått.

Ok, men merkelig grunn.... Andre arbeidsplasser har vel ikke høyere lønn pga at de ligger i Oslo?

Gjest togli
Skrevet

For det første er det ganske belastende å jobbe i mange av osloskolene, og da gjelder det å sørge for en lønn som sikrer at noen faktisk synes det er verdt belastningen.

Dernest er jo levekostnadene vanvittig mye høyere enn i distriktene.

Sikkert lurt å gjøre det slik, ja...

Mrs. Wallace
Skrevet

Ok, men merkelig grunn.... Andre arbeidsplasser har vel ikke høyere lønn pga at de ligger i Oslo?

Andre arbeidsplasser i privat sektor har ofte det, jo.

Gjest togli
Skrevet

Andre arbeidsplasser i privat sektor har ofte det, jo.

Privat sektor ja, men ikke i offentlig?

Skrevet

Joda, det har de. Jeg vet at når dattera mi jobbet i Bergen så hadde hun lavere tillegg enn hun har her i Oslo. Men det var jo også statelig da.

peppermyntete
Skrevet

Hvorfor det i grunnen?

De to første treffene når man googler "lønn lærere Oslo":

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2341426.ece

http://www.aftenposten.no/jobb/article3214774.ece

'' Oslo kommune er et eget tariffområde, med egne tariffoppgjør. Dermed blir ikke lønnsutviklingen til en lærer ansatt i Oslo kommune nødvendigvis den samme som for en lærer ansatt utenfor Oslo (i KS-området). I Oslo er det et lønnssystem som likner på det statlige med lønnsrammer og lønnstrinn, mens det i KS-området er et minstelønnssystem med fem nivåer (0, 4, 8, 10 og 16 år).

Når man sammenlikner lærerlønn i og utenfor Oslo, må man ta i betraktning at en lærer i KS-området trekkes 2 % av bruttolønnen i pensjon, mens dette allerede er fratrukket i Oslo kommune.'' (sakset fra http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilte-spoersmaal/category173.html )

Jeg kunne aldri jobbet på en av "verstingskolene" i Oslo.

Gjest segunda
Skrevet

'Det er Groruddalen som feks skolene på Romsås, stovner osv. på Bjøråsen skole går visst de nyansatte opp 8-10 lønnstrinn eller noe sånt.

Det er pga. satsing på Groruddalen,ikke fordi at de skolene har vært så mye mer upopulære enn andre¨skoler i Oslo.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Det er pga. satsing på Groruddalen,ikke fordi at de skolene har vært så mye mer upopulære enn andre¨skoler i Oslo.

Der er jeg uenig. Disse skolene har lenge slitt med rekrutteringsproblemer pga stor innvandringsproblematikk, sosiale problemer og disiplinproblemer. Så for å få kvalifiserte og gode lærere så har lærerene fått dette tilbudet. Jeg tror også at de binder seg til å jobbe ved skolen en viss tid også.

Et annet aspekt er også at det kan være mer trøblete å komme seg til en del av disse groruddølskolene. Med offentlig transport blir det vanskelig og tungvint, med egen bil kan det også bli klønete. En av skolene som Bjøråsen ligger jo absolutt ikke i Oslos navle heller. For mange av de lærerene som sier opp eller ikke velger skolen har reiseveien en del å si.

Gjest Nevner ikke hvilken etat...
Skrevet

Har inntrykk av at statlige ansatte i Oslo har høyere lønn enn kollegaer i Bergen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...